Framtida djurarter

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Contrapunctus

Framtida djurarter

Inläggav Contrapunctus » 06 apr 2005 19:34

Goddag. Är det möjligt att framtidens djurarter kommer bestå utav olika variationer av dagens människa?

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 06 apr 2005 22:08

Förstår inte riktigt frågan? Kan vi inte lätt betrakta alla organismer som varianter på varandra?

Contrapunctus

Inläggav Contrapunctus » 07 apr 2005 10:19

Jo, jag menar, om arten Homo Sapiens Sapiens kan utvecklas för sig själv till nya, helt olika arter? Däggdjuren överlevde dinosaurierna och utvecklades till dagens olika djurarter. Är det inte möjligt att detta kommer hända igen?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 apr 2005 10:28

Vad talar emot att de inte skulle kunna det? Om olika mänskliga grenar utvecklas under olika omständigheter så antar de olika egenskaper, även rent fysiologiskt. Ta dvärgelefanterna t.ex som utvecklats ute på små öar men har samma genetiska ursprung som våra vanliga elefanter. Sedan är det bara en fråga om tidrymder för att vi ska klassificera ett djur som utvecklas under andra förutsättningar för en ny "art". När vissa människor får fjäll, snablar och vingar så kanske vi inte kaller dem för människor längre. Kanske vi med hjälp av genteknik i framtiden skapar "människor" som det verkar rimligt att klassificera som nya arter.

Bild

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 apr 2005 10:38

Ohyggligt läskigt att se en bild på ett elefantskelett. Får mig att tänka på en människa, muterad till en fluga, muterad till en gris.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 apr 2005 10:55

Det som är skrämmande är kanske att de inte är så olika oss när vi ser deras skelett. Ta minstingen där, och räta upp den så ser den ut som en missbildad människospädis. Själv fick jag mycket ångest när jag var runt 6 år och såg på en dokumentär från nazisternas fångläger. Det var en massa skelett och hjärnor i glasburkar. Sedan sa min far att vi alla såg ut så innuti. Jag fick en riktig panikattack. Han frågade då om jag ville ha sågspån i huvudet i stället :( Jag ville nog inte ha något alls i huvudet. Det är lite läskigt att bestå av en massa saker som samtidigt känns helt främmande. Är det tillräckligt främmande och utanför oss själva så kan man ha distans till det. Det är läskigt att hitta kattskelett också tycker jag. Det är till och med läskigt att bada en katt...

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 07 apr 2005 12:02

Jag fick nog någon liknande känsla när jag som liten provade att dra upp överläppen så att tänderna och tandköttet blottades maximalt. Då ser man verkligen käkens form där under och kan ana sitt eget kranium. Läskigt värre. (Man kan med fördel göra samma sak på en häst...:))

Bild

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Love me tänder

Inläggav hovnarr » 07 apr 2005 12:43

Kranierna fick mig att fundera:

Varför sitter tänderna kvar i kraniet? Det känns som om de är inbäddade i tandköttet och borde trilla loss när det senare ruttnat. Eller finns det en kontinuerlig strimma ben som löper från varje tand till käkbenet? Räknas varje tand som ett litet ben?

/Mekano

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 apr 2005 15:52

Varje tand är ett ben som sitter ibäddade i käkbenet, inte enbart tandköttet. När all mjuk vävnad är borta sitter tänderna oftast kvar - men skrammlar något. Vill minnas att jag använt en bit älgkäke som rytmikinstrument.

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 apr 2005 16:19

Johan Ågren skrev:Vill minnas att jag använt en bit älgkäke som rytmikinstrument.

Ditt liv låter coolare än mitt.

/Loser

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 08 apr 2005 12:04

Johan Ågren skrev:[...] Det var en massa skelett och hjärnor i glasburkar.

Aha! Du såg inte skymten av någon superdator i samma fångläger?
Finns det inga dokumenterade intervjuer med dessa hjärnor, så frågan om deras eventuellt världsuppfattning kan lösas en gång för alla?!
Kan de referera till externa objekt?

Jonas Nystrom

baktidsdrift eller framtidsdrift?

Inläggav Jonas Nystrom » 12 apr 2005 03:58

När människan evolverar till nästa steg kommer hon att lämna bakom sig den art vi idag tillhör. Som en utfällning. Alla däggdjur är sådana utfällningar. Vi evolverar så länge vi har oförverkligad potential. Hela evolutionens märkliga intelligens blir synlig i det ljuset. Typ hur det flygande djuret utvecklas ur det nästan-men-ännu-inte flygande men bevingade djuret som nödvändigtvis måste föregå det utan att ha någon kausal orsak att göra det. Evolutionen som kausalt-mekaniskt förlopp är ologiskt och obegripligt med andra ord. Paleontologen Pierre Teilhard de Chardin hade ett och annat att säga om detta i sin Fenomenet människan. Han talar om två drivkrafter: den kausala, som han kallar alfapunkten, och den teleologiska, som han kallar omegapunkten. Alltså där orsaken ligger i framtiden och inte i baktiden.

Det som händer när man i vardagen får vittring på omegapunkten är att livet blir rätt coolt...

jn, vittrande
Ab aspera ad astra!

ExNihilo

Re: baktidsdrift eller framtidsdrift?

Inläggav ExNihilo » 12 apr 2005 20:08

Jonas Nystrom skrev:Hela evolutionens märkliga intelligens blir synlig i det ljuset. Typ hur det flygande djuret utvecklas ur det nästan-men-ännu-inte flygande men bevingade djuret som nödvändigtvis måste föregå det utan att ha någon kausal orsak att göra det.

Även ett halv-flygande djur har väl ändå evolutionära fördelar gentemot ett icke-flygande? Dämpning av fall, förbättrad spring och hopp-förmåga?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2005 00:27

hovnarr skrev:Ohyggligt läskigt att se en bild på ett elefantskelett. Får mig att tänka på en människa, muterad till en fluga, muterad till en gris.

Vad skulle du då tänka på om du såg en människa, muterad till en fluga, muterad till en gris :lol:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 13 apr 2005 09:00

Ja, från och med nu lovar jag i alla fall att jag skulle tänka på dig JR Auk! :lol:

Återgå till "Naturvetenskap"