Är religiösa människor psykiskt störda?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Inläggav Minded » 20 okt 2008 12:15

Jag menade inte att hon menade det, jag noterade det för mig själv. Heh, för övrigt tror jag inte att hon själv förstod meningen i vad hon menade.

Och på tal om, som du var inne på häromdagen i någon annan tråd, vi hänger oss på samma sätt kontinuerligt allihopa, fortfarande. Vi gör samma sak som hon, när vi exempelvis hänger här inne. Våran uppfostran har uppenbarligen gett oss grogrund för vår tro.

Vad driver oss? Vad tror vi på? Och i sin tur, har vi ett paniskt förhållningssätt till det, eller är vi avslappnade i det?

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 20 okt 2008 23:05

Visste ni att Jehovas vittnen, Mormonkyrkan och Ku klux klan är skapade av frimurare? Religoner för massan...

Shisana

Inläggav Shisana » 15 feb 2009 19:43

Zokrates skrev:Hitintills har jag inte träffat på någon människa som inte har någon form av störning, mig själv inräknad.

Har du aldrig träffat någon människa utan psykisk störning? Enligt det synsättet borde det ju inte vara en störning utan en del av oss - något "normalt", precis som att ingen är unik eftersom alla är det.

Phileas Fogg
Avstängd

Tja

Inläggav Phileas Fogg » 22 feb 2009 12:14

Jag trodde att vanförställningar var förställningar som hade blivit en vana att tänka och yttra sig om. tankerunkare för att uttrycka det med lite rejälare ord.

Min personlig åsikt är att psykiska sjukdommar inte finns. jag använder mig inte av psykatriskt termologi. men för att göra ett undantag

Schizofreni är desamma som utvecklingsstörd i vuxen ålder utan att folket vet om det. Dementia precox var diagnosen innan 30 talet.
Jag kommer till påängen så håll ut... Vi steriliserar utvecklingstörda psykologiskt i ung ålder och mediciniskt i vuxen ålder vilket leder till att dessa börjar bete sig schizoid eller schizotypiskt istället för utåtriktade som de var innan 18 års åldern. Orsaken till detta är därför utvecklingstörda ser med begär till barnleksaker och infantila saker i vuxen ålder och gärna leker med barn på ett stört sätt vilket skapar misstro och misstankar om en sexuell läggning till barn. Allt detta utan att befolkningen får reda på det. Bevisligen så arbetar psykiatrer med olika saker. Det den ena läkaren betraktade som allvarliga personlighetsstörningar på Axel 2 betraktar den andra som som en diagnos i axel 1. Dvs. vissa jobbar med störningar och andra jobbar med sjukdommar.

Men då kommer vi till paradoxen. att vilja se en ung man steriliserad är ganska gayit tycker jag. att trycka in något i baken på en ung man för att han vill leka med barnleksaker i vuxen ålder på minner mig dessutom som forskarna som leker med rubiks kub fortfarande. och nu till poängen. Nej tack, sluta klassifier människor som sjuka eller störda. Med det mått ni dömmer blir ni själva dömda

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 22 feb 2009 18:03

:)

de schizofrenas förändringar på hjärnan syns ... det är en mkt specifik sjukdom...

Bild

Bild
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Clouds flashback
Kontakt:

Inläggav Clouds flashback » 23 feb 2009 02:05

Vad menar ni med psykisk störning?
Men ni problem likt depression i alla dess former.
Eller menar ni personer som är lite annorlunda likt asberg?

Men om alla religiösa har psykiska störningar.
Borde inte det vara så att dessa borde minskat istället för att öka under gångna seklet?

Markus

Inläggav Markus » 24 feb 2009 18:58

Nej,varför  skulle religiösa människor vara psykiskt sjuka?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 feb 2009 21:34

Jäklar, går hjärnan från lilablå till chockrosa? Jätteläskigt. Tur att oljefläckarna minskar i alla fall.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

transversal

Inläggav transversal » 22 mar 2009 22:47

Läste just någonting relaterat i en artikel om Hjärnspöken av VS Ramachandran.

Vi har inte bara nervbanor i hjärna som talar om för oss vad vi gör, utan också banor som talar om för oss varför vi gör saker och ting. Han ägnar ett helt kapitel åt sambandet mellan en förhöjd religiös känsla och temporallobsepilepsi; när den delen av hjärnan har ett epileptiskt anfall, kan personen plötsligt se allting i ett intensivt andligt ljus. Att tillskriva saker och ting olika betydelser och meningar, inklusive förmågan att förhålla sig till det faktum att vi är medvetna, skiljer människan från alla andra djur, men om den här förmågan skadas eller förändras kan det leda till att folk upplever för mycket mening.

Nu behöver man ju inte tolka resultaten på det sätt som Ramachandran gör, eftersom det ju kanske skulle kunna röra sig om nån slags medvetandeutvidgning inducerad av anfallet. Iofs. Men intressant ...

Fiore

Re: Är religiösa människor psykiskt störda?

Inläggav Fiore » 14 aug 2009 21:57

Krenek skrev:Är religiösa människor psykiskt störda?

Inte mer än andra kanske. Haha, men jag tror dem mest är rädda, dem hittar en snabb lösning typ. " Så nu tror vi på Gud, han vet allt, är allt osv, nu slipper jag fundera så mycket på livet, o meningen med det, hur vi skapades osv, jag bara underkastar mig någon snubbe som visst ska finnas där uppe"

melker

Inläggav melker » 15 aug 2009 09:29

Sceptisk

Har precis last igenom hela traden. Forstar att Bibeln ar ett kansligt amne for dig. Med all ratt - proklamerar man att en bok sitter pa hela sanningen och sjalv aven tycks tro sa, maste det vara extremt kansligt om ngn sager annat. Oavsett sa skulle jag vilja stalla en fraga.

Vad, forutom Bibeln, talar for att Bibeln skulle vara sann?

Jag skulle kunna skriva ett par meningar;  Vad som foljer ar sanningen. Det finns bara en sanning och den ar att jag ar bast. Fast det finns de som ar battre forstas.
Jag kan havda att mina meningar star utanfor all kritik for att ingen kan direkt bevisa att den forsta meningen skulle vara osann. Och eftersom de efterfoljande meningarna ar en del av "sanningen", spelar det heller ingen roll att de sinsemellan ar motsagelsefulla. Att tala om huruvida ngt ar motsagelsefullt eller inte hor till vetenskapen som bara ar teorier. Vad jag sager ar sanningen, som ar ngt mycket storre an de myter och vanforestallningar som vetenskapen har genererat.
Vidare "kanner" jag att mina meningar ar sanna. De talar till mig. Jag skulle nastan vaga pasta att utan mina meningar finns det ingen anledning att leva.

Om jag nu verkligen tycker sa som jag skriver dar ovan och det ger mig mening. Ja, da ser jag inga direkt problem med att jag skulle fa tycka sa. Samma galler din tro. Jag skulle aldrig vilja vanda om dig fran din tro. Jag kanner inte dig och vet inte hur du som person skulle finna annan mening med livet. Men du maste inse hur insnirklande dina resonemang ter sig for oss andra som inte tror pa just Bibeln. Djup inne i dina logiska resonemang far man ibland nastan ruska om huvudet och fraga: "Men vanta, vad utgar han ifran nu igen?" Och dar kommer min fraga in.
"Pessimism of the intellect and optimism of the will" - Gerry Adams

melker

Inläggav melker » 15 aug 2009 09:57

For att besvara den initiala fragan huruvida religosa manniskor ar sinnessjuka, sa nej. Men nar man inom ett trossystem hanvisar till Djavulen nar nagon inom detta system staller sig fragande om det hela verkligen ar sant, tror jag manga blir mentalt forvirrade av. Och i ett sadant tillstand vart soker man da trost? Den som kom pa det illasint beraknade argumentet visste hur man far manniskor att underkasta sig en. Nu tror jag dock inte alla praster har i landet bedriver sadan mobbing. Har dock sett det har i traden, dar Sceptisk just hanvisar till denna nar en annan person bl.a. berattar hur bestulen pa sin identitet han kande sig under sin tid som troende. Denna direkta mobbing som forsigar inom fundamentalistiska "for eller emot oss"-doktriner ar djupt allvarlig. Trodde inte man skulle se det pa ett filosofiskt forum.
"Pessimism of the intellect and optimism of the will" - Gerry Adams

Minded

Inläggav Minded » 15 aug 2009 10:32

Logos skrev:Jäklar, går hjärnan från lilablå till chockrosa? Jätteläskigt. Tur att oljefläckarna minskar i alla fall.

:lol:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 15 aug 2009 10:46

Varför blir en schizofren som hallucinerar och hör röster stämplad som sjuk men inte en religiös som tror sej ha kontakt med Gud?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 15 aug 2009 11:39

Hejsan!

Kan hålla med suchanother till stor del, men vill ändå inte gå så långt att påstå att alla "religiösa" människor är skitziga eller hallucinerar! Flertalet av de religiösa hör nog inte några röster eller är skitzade rakta av. De är förmodligen godmodiga och stödjer sig på sin tro, som förmodligen räcker en bit för att deras mentala tillstånd skall funka hyfsat!

Annat är de med diverse predikanter och gudsverbalister som också existerar, ehuru en mindre gruppering dock! Dessa är vad jag skulle vilja påstå liggandes i någon slags skala mellan 1 och 10, där siffran 5 utgör risk för inläggning och siffran 8-10 innebär fara för medmänniskorna och dessa bör spärras in och hjälpas av expertisen att återvända till Darwins trygga värld där verklighetens luriga tillvaro biologiskt sett är ämnad människorna att kravla sig igenom!

De flesta skitzade och rösthörare ligger inom detta spannet, en minoritet här ligger i spannet 5 till 10, och desse är klart sinnessjuka enligt den normala definitionen!  :D

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Återgå till "Religion och andlighet"