Vad studerar matematiken?

Moderator: Moderatorgruppen

yy

Vad studerar matematiken?

Inläggav yy » 26 mar 2009 23:15

Nu kommer det bli vagt och kontinentalt här, men jag kan inte sätta fingret på problemet, och detta stör mig, varför det är tvunget.

Vetenskap, hypotetisk-deduktiv metod. Ontologi, metafysik. Studiet av 'vad som faktiskt är fallet' kontra 'vad som möjligtvis kan vara fallet'.
Alltså.

Vetenskap; kemi, ekonomi, historia; studiet av den världen.
Matematik, logik; studiet av vad?

Hur passar logiken och matematiken in i världen? Strukturer, representation, hur? Hur skall man se på representation, vilken bild av representation är den rätta?

Existerar det ett 'världsrum' vid sidan av ett 'logiskt rum', och flyter alla logiska "påståenden" omkring i detta rum?

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 27 mar 2009 00:44

Mina tankar handlar om att logikens och matematikens vara i relation för världen är för att det vi som skapat den utifrån vår egen kontext/struktur. Det finns ingen rätt  representation.

"Existerar det ett 'världsrum' vid sidan av ett 'logiskt rum', och flyter alla logiska "påståenden" omkring i detta rum?"

Jag skulle inte köpa den dualistiske grisen i säcken till fråga. Mina tankar...

Vi är alla maskiner, existentialism in absurdum.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 mar 2009 11:56

Vad som faktiskt är fallet är väl kanske mindre intressant än hur vi uppfattar det. Nu tror jag väl inte att den här idealvärden, ding-an-sich och allt vad det heter dock är ointressant. Det handlar om att förstå för mej. Att visst finns det här empiristiska, och det är väl riktigt att det är det som är att lita på, men det är processandet av den här empiriinputen som är den intressanta. Och att försöka förstå är väl ett sätt att få ordning på alla indata? Bra då att skapa en bild, även om den inte stämmer.

Logiken och matten då? Inte studiet av nåt. Verktyg för studiet av världen. Och jag tror inte att det finns en logikvärld, mer än en vi konstruerat genom iakttagelser. Sen att den är ett eldorado för de tålmodiga människor som gillar det invecklade är en annan sak.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad studerar matematiken?

Inläggav Algotezza » 27 mar 2009 13:04

yy skrev: Nu kommer det bli vagt och kontinentalt här, men jag kan inte sätta fingret på problemet, och detta stör mig, varför det är tvunget.

Vetenskap, hypotetisk-deduktiv metod. Ontologi, metafysik. Studiet av 'vad som faktiskt är fallet' kontra 'vad som möjligtvis kan vara fallet'.
Alltså.

Vetenskap; kemi, ekonomi, historia; studiet av den världen.

Studiet av/ benämnadet av/ laborerandet med materiella enheter av olika slag.

yy skrev: Matematik, logik; studiet av vad?

Studiet av/ benämnandet av/ laborerandet med relationer - i sig immateriella - mellan materiella enheter av olika slag.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"