Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 sep 2009 22:48

Logos skrev:
Avantgardet skrev:Förvisso, men Saussure är förhållandevis enkel, så det är ingen nödvändighet. Men visst, det kan vara klokt, men långt ifrån lika viktigt som att ha läst sin Hegel. Och lägg speciellt förordet till "Andens fenomenologi" på minnet.

Ja, i sann läraranda har jag läst mycket om Hegel, men bara några korta utdrag av honom. Men det ska det bli ändring på! Först Anden och sedan logiken.

Fan, jag måste med andra ord hålla uppe tempot bara för att du inte ska läsa om mig, din djävel! Mitt ex av stora logiken, på engelska ("Science of Logic", övers. A. V. Miller) kostade mig trehundra kronor, och så besvikelsen när limningen inte ens höll i ordning, utan pärmarna höll på att lossna innan jag ens hade hunnit få in den i bokhyllan. Som tur är har man lärt sig detta med att fixa upp sina böcker. Men pissed blir man när boken är sprillans ny och inte ens håller ihop i ordning. Nåväl, snart skall den tas itu med, har bara lite småsaker att läsa klart (en bit kvar i Kants andra kritik, och halva "Filosofiska undersökningar" av Wittgenstein)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 13 sep 2009 23:43

Jag skrev ut min från nätet... hade ju kunnat skicka dig ett ex, synd att jag inte tänkte på det  :(
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 sep 2009 03:19

Lugna puckar. Du, tänker, vi kanske skulle ta och dra igång nån tråd på temat Hegel? Satsa en månad eller så, eller mer (vad man nu känner för), på att fördjupa oss i diskussion kring denne gigant?

(Har du läst Freire så kommer du märka var han hämtat inspiration ifrån, han har praktiskt taget plankat "Andens fenomenologi" och bara transponerat den till pedagogikens område. Kanske lite orättvist av mig, men det är mer än ett nära släktskap det rör sig om.)

Skulle man vilja fördjupa sig ordentligt i Hegel så finns det ju en massa sekundärlitteratur som är av intresse också i egen rätt. Marx, Heidegger, Adorno, Gadamer, Marcuse, m.fl. m.fl. har skrivit hela verk på honom. Att Nietzsche inte skrivit nästan ett endaste ord om Hegel är rätt märkligt, synd och skam är det också. Men aktuellt så här rakt av skulle jag säga att "Hegel och det moderna" är, utav Charles Taylor, på Daidalos för en ganska liten penning. Gillade förövrigt, som sagt, Stephen Houlgates "Hegel, Nietzsche and the Criticism of Metaphysics". Houlgate har förövrigt skrivit flera verk om Hegel, och gissningsvis håller dessa hög kvalitet. Men Taylors bok räcker ganska långt i sig, även om den bara behandlar delar utav Hegels filosofi, och tar upp de väsentligaste distinktionerna och greppen i den hegelska filosofin.

Hade, kort sagt, hemskt gärna diskuterat lite Hegel. I synnerhet som hegelkunskaperna i Sverige överhuvudtaget idag är pinsamt blygsamma. Tycker vi kan liva upp den diskussionen lite, som man förvisso tycker ska ha fått lite hjärtmassage utav den nyöversättning av "Andens fenomenologi" som kom ut härom året.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 14 sep 2009 11:34

Deleuze är väl inne på tanken om att se Nietzsches metafysik som en kritisk reaktion på Hegels? Men jag håller med, det är synd att Nietzsche aldrig tog sig an honom.

Men jag är lugnt med på att ta tag i Hegel. Jag ska ju skriva en uppsats i vår, och funderar på att läsa Hegel via Freire och applicera det på skolan idag. Så lite förstudier vore ju grymt.

I övrigt slås jag efter kanske 30 sidor in i boken av hur lite Hegel framstår som idealist. Jag tycker att han verkar framställa anden som något materiellt och immanent. Men det kanske blir klarare längre fram i läsningen.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 sep 2009 13:36

Ja, alltså, det är väl egentligen bara frågan om att Hegel ser det hela som "Idén", "förnuftet", eller liknande, som externaliserar sig själv i den materiella världen, som dess målarduk. Om man tar Marx som jämförelse så menar han ju att det istället rör sig om det materiellas spegling i det mänskliga tänkandet. Man skulle försvisso, för att illustrera skillnaden, kunna ta till ett konkret exempel ur Hegels "Philosophie des Recht". Där säger Hegel att kungen är staten, att staten är genom honom, och undersåtarna likaså. Detta visar Marx i en klassisk vändning vara helt upp-och-ner. Självfallet är kungen kung endast genom att undersåtarna bär upp honom och inget annat. Det är alltså ganska subtil, men viktig, skillnad, och Hegel är inte idealist i den klassiska (vulgära) meningen, men likväl alltjämt idealist.

Stephen Houlgate skrev:The Idea is not something which lies 'beyond' ordinary experience, accessible only to privileged thought. The Idea is the conceptual, dialectical form of our categories and the conceptual, dialectical form of our world, a form which all levels of consciousness are aware of, and manifest, to a greater or lesser degree. Hegel emphasises over and over again that the 'absolute' categories of reason are immanent determinations of things in the world.
[...]
Hegel thus clearly rejects the notion that there are metaphysical entities - 'universals' - distinct from particular things. [jmf. Platons ideer, eidos] However, he studies particulars in the light of the universal relations and principles of organisation which makes those particulars what they are.
[...]
Like the laws of nature, the dialectical form of activity in the world is not written up on the heavens. It is only conscious human beings who give that rationality and those laws explicitly abstract form in language; and in the case of manifestations of reason such as 'art' or 'history', it is only the conscious activity of human beings which brings them into being at all.

Det är märkligt hur mycket fördomar det finns gentemot Hegel, och hur alla nöjer sig med en hemskt ytlig kunskap om honom. Han är helt klart en utav de intressantaste tänkarna i historien.

Vad gäller just Deleuze så riktar Houlgate en befogad kritik mot honom. Deleuze har, som så många andra, nöjt sig med den där fördomsfulla schablonen, och inte satt sig in i och förstått den hegelska dialektiken. Deleuze exemplifierar ju den hegelska dialektiken genom det han kallar ett re-aktivt resonemang. "Du är dålig alltså är jag bra", och som han ställer mot det aktiva resonemanget ("Jag är bra alltså är du dålig"). Detta innebär att han förutsätter en yttre förmedling på ett sätt som Hegel inte gör, utan Hegel talar snarare om det som redan finns till saken själv. Dialektiken är inte negation genom något yttre, utan sakens egen negation som alltid-redan ligger i den. Alltså en immanent rörelse om man så vill. Houlgate har, trots ihärdiga undersökningar, inte heller funnit mycket till bevis på att Nietzsche överhuvudtaget ska ha läst Hegel. Och he goes on to say:

Stephen Houlgate skrev:There are many critics who insist on seeing in Hegel the archetypal philosopher of the transcendent Idea or cosmic spirit, and Nietzsche was unduobtedly one of these.

Tycker det låter som att det kan bli en riktigt intressant uppsats. Finns ju en hel del att komplettera Freire med, om man återvänder till Hegel. Och i synnerhet hade jag velat se hur en tillämpning av Freire hade kunnat se ut i dagens skola. Hoppas du håller fast vid det, och undersöker saken.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 14 sep 2009 14:28

så freire stal av hegel och freud av nietzsche, det var ju intressant, har vi fler såna fall?

har inga fördomar mot hegel, men han är väl en tegelsten, jag gillar hans "barn" dock, slapp som jag är

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 sep 2009 16:00

Tycker det är märkligt att man kallar det att "stjäla", som att man inbillade sig att de som inte redovisade exakt var de hämtat sina idéer ifrån skulle ha skapat dem ex nihilo. Hela den filosofiska kanon är stöld i såna fall. Nej, nu går det ju till så att man inte frambringar något ur själens djup, utan man omformar det material man inhämtat utifrån. Det är väsentligen vad människan är, en varelse som stoppar i sig omvärlden, och genom vars metabolism den går, för att slutligen komma ut omstöpt i annan form. Huruvida det endast är exkrementer eller något av värde som kommer ut i denna process är en annan fråga. Den vaksamme kan ju få äran att berätta för oss andra vad det är för förklaringsmodell jag här gjort bruk av.

Vilka utav Hegels "barn" är det du tänker främst på? Bauer, Stirner, Feuerbach, Marx?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

KINESISK FILOSOFI- någon???

Inläggav * KYREUS * » 14 sep 2009 16:51

fick i Paris för ett tag sedan tag på en liten fascinerande skrift
om
antik KINESISK FILOSOFI.

Författare: Chen-Ho

Titel: Les seductions d ´Antique.

Någon som någon gång stött på något om CHEN-HO???

Mvh CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 sep 2009 18:19

Aldrig hört talas om. Lyckas inte heller googla fram nåt. Har du hunnit glutta i den? Är det nåt vi ska skriva upp på våra önskelistor månne?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Ånger; svar till Avant!

Inläggav * KYREUS * » 14 sep 2009 18:26

Dumt nog lämnade jag tillbaka den (:SKRIFTEN)  :?  i Montmartre
till monsieur CADEUX, den tillfällige bekanten
jag gjorde vid resan.

Hemkommen blev jag nyfiken och försöker nu spåra filosofen.

Så - håll korpgluggarna öppna!

Mvh CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus

- dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 15 sep 2009 06:41

Har du provat en annan stavning? Jag vet att Chen, Chang etc ibland skrivs som Zheng, Zhuan etc. Till exempel skrivs Cheng-Ho ofta skrivs som Zheng He.

Lycka till med sökandet hur som helst!
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 15 sep 2009 16:11

dokido skrev:så freire stal av hegel och freud av nietzsche, det var ju intressant, har vi fler såna fall?

har inga fördomar mot hegel, men han är väl en tegelsten, jag gillar hans "barn" dock, slapp som jag är

Fast Freud stal väl inte från Nietzsche? Han fick ju samtliga band av någon bekant som han rappt ställde undan. Däremot hade han väl hört att Nietzsche vairt inne på samma tankebanor och höll sig undan dennes texter för att inte bli färgad. Freud skydde väl filosoferna.

Läser just nu om Freuds och Jungs psykoanalys.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 sep 2009 16:25

Pho-ku skrev:
dokido skrev:så freire stal av hegel och freud av nietzsche, det var ju intressant, har vi fler såna fall?

Fast Freud stal väl inte från Nietzsche? Han fick ju samtliga band av någon bekant som han rappt ställde undan. Däremot hade han väl hört att Nietzsche vairt inne på samma tankebanor och höll sig undan dennes texter för att inte bli färgad. Freud skydde väl filosoferna.

Läser just nu om Freuds och Jungs psykoanalys.

Nejdå, Freud nämner Nietzsche titt som tätt, men lika viktig för honom var Schopenhauer. Och han var tvungen att beta av filosoferna, inte minst som förarbete till "Drömtydning". Så det finns hemskt många kopplingar.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 15 sep 2009 16:42

Okejdå, precis läst klart en bok om Freud, däri nämner författaren nämligen vad jag skrev ovan, om jag inte missminner mig. Ska ge mig på Freuds egna texter (börjar med "Drömtydning") och bilda mig min egna uppfattning.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 sep 2009 18:13

Jag är ganska bergis på att Nietzsche omnämns redan ett flertal gånger i inledningen (där han avhandlar alla tidigare drömteorier), men den är väl närmare 200 sidor, utav "Drömtydning", men nu gör du mig osäker. Men det förefaller mig helt orimligt att Freud inte skulle ha läst Nietzsche emedan hela hans livsverk är ett slags fortsättning på Nietzsche. Att han läste Schopenhauer råder det väl knappast några tvivel om, men att han inte skulle ha läst Nietzsche av rädsla för att "påverkas" då han hört av andra att denne var inne på samma spår, det förefaller åtminstone mig högst otroligt. Om inte annat borde han då ha läst Nietzsche bara för att slippa återupprepa hans upptäckter, och bli beskylld för plagiat. Det biografiska är kanske inte fullt så intressant, tycker nog att psykoanalysen i sig är nog avslöjande vad gäller influenser från Nietzsche. Om de kommit direkt (via läsning) eller indirekt (via idéer Freud bara "snappat upp" i sin omgivning - inte minst genom t.ex. Strindberg som Freud var en flitig läsare utav) är mindre viktigt, påtagligt är i alla fall inflytandet. Men, som sagt, jag är ganska bergis på att han omnämns på en rad ställen, och inte endast i "Drömtydning".

Återgå till "Kultur - konstarterna"