Vem känner Kinesen närma sig?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Vem känner Kinesen närma sig?

Inläggav J R Auk » 30 mar 2010 05:35

Har ni märkt propagandan? Än är den subtil, smyger sig på. Har ni sett den?

Den använder den gamla fienden som språngbräda. Ja den till och med bjuder in de förut fördömda för att visa på det nya hotets seriositet.

Exempel för denna propaganda kan ges i den av SVT visade dokumentären om "hackers" från Canada.

Lovande började programmet, men allt snabbare föll det.

Så här är plotten när den läggs ut i dagern.

USA har störst problem med kriminaliteten som "hackers" står för. Mängder av folk blir bestulna (det som sägs är "vi är rikast, vi har mest att förlora". I USA visar man sedan exempel på "hackers" som började som tonåringar.
De ville testa sina gränser säger man, de var nyfikna. Sedan följer hur man visar hur dessa tonåringar sedan börjat jobba för företagen och mot andra "hackers". Kontentan är att detta är "goda" personer.

Mot detta ställs Ryssland. Hemvist för de kriminellt organiserade "hackers". Dessa är inte ungdomar, dessa är styrda nätvärk som jobbar för maffian. Dessa är att jämföra med knark, prostitution osv.

Men berättar man sedan, allt detta bleknar i jämförelse med Kina. Där är det inte någon maffia som styr "hackers". De jobbar istället för staten. Man påtalar spekulationer om att Kina har spritt virus som ligger vilande i datorer redo att ta över miljarder datorer när de kommer ha behovet. (Retoriken gör gällande att kriget bara är en tidsfråga)

Och allt sys ihop fint med att man påtalar att infrastukturen. Kärnkraftverk och annat även det är utsatt. Något som förstås kan vara sant men är otroligt lätt att åtgärda.

Så vart är hotet? Bankerna garanterar pengarna för den enskilda kunden, så olyckan av stöld är automatiskt försäkrad genom gemenskapen bankernas oligopol innebär. All "infrastruktur" kan skötas genom slutna nätverk, att ha ett kärnkraftverk kopplat till internet är ytterst otroligt scenario.

Så vad säger ni, ser ni den? Propagandan?

Har ni fler exempel?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

matahari

Inläggav matahari » 28 apr 2010 19:32

Jag trodde du var emot korruption.
Du får akta dig för vad du klandrar ner på speciellt när det är Ryska maffian som står för merparten av nätbedrägerier och valuta tvättning.
Kineserna står för företagsspioneri och piratkopiering, du måste läsa på och inte bara orera utan grund.

Men det är samma gamla rescyklade skit ändå det du kom med här så kom med något nytt och fräscht istället.

Liam

Inläggav Liam » 09 maj 2010 22:29

Jag är lite orolig.

Jag vet inte riktigt vad för slags industrier eller vilken överkapacitet den svenska industrin har. Men, om jag tittar runt i mitt hem så är en enorm mängd saker framställda I Kina. Framförallt elektronik, plast och olika saker som t.ex skruvar eller tejp osv.

Om Kina skulle få för sig att bojkotta västvärlden. Hur skulle vårt samhälle reagera? Jag tror att en stor del av samhället skulle få problem då den litar på billiga material och produkter ifrån Kina.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 09 maj 2010 23:32

inte vet jag huruvida fakta håller, retoriska knep eller ej,  men det var en intressant tolkning, tänkte på det där talesättet - ens egna barn och andras ungar, eller vad det heter.

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inläggav Ripper » 10 maj 2010 20:18

Jag skulle på sätt och vis välkomna en kinesisk hegemoni, jag tror det är nyttigt för oss i västvärlden att för en gångs skull vara i underläge. Jag avskyr den arrogans och självgodhet många i väst uppvisar gentemot resten av världen.

Jag tror emellertid att allt prat  om att Kina är på väg att bli den nya hegemonen bara är okunnigt snack och propaganda. Kina är inte i närheten av att komma i kapp vare sig Europa eller USA vare sig kulturellt eller ekonomiskt och även om den amerikanska ekonomin är beroende av Kina så är den kinesiska ekonomin mer beroende av USA. Kina är inte på långa vägar redo att ta över och de kommer inte börja mopsa upp sig mot USA.
De håller huvudet kallt och deras tid kommer säkert tids nog, men inte än.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 maj 2010 00:38

Det kan jag instämma i Ripper, men bilden man vill förmedla behöver inte bero på något reellt hot. Och som med den mesta propagandan är målet inte en föreställning om något annat, utan en föreställning hos någon.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

matahari

Inläggav matahari » 11 maj 2010 07:28

Ripper skrev:Jag skulle på sätt och vis välkomna en kinesisk hegemoni, jag tror det är nyttigt för oss i västvärlden att för en gångs skull vara i underläge. Jag avskyr den arrogans och självgodhet många i väst uppvisar gentemot resten av världen.

Jag tror emellertid att allt prat  om att Kina är på väg att bli den nya hegemonen bara är okunnigt snack och propaganda. Kina är inte i närheten av att komma i kapp vare sig Europa eller USA vare sig kulturellt eller ekonomiskt och även om den amerikanska ekonomin är beroende av Kina så är den kinesiska ekonomin mer beroende av USA. .

Skulle Kina bestämma sig för att sälja av sitt innehav i dollar och andra
USA baserade värdepapper skulle USA vingla betänkligt. De sitter i dag
på 2,13 triljoner bara i dollar reserv. Problemet är att de inte kan göra
sig av med dem för de skulle sänka sig själva av en förmodad och
omedelbar devalvering av inte bara dollarn.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 11 maj 2010 10:03

Kina (cosco) har hyrt Pireus hamn nu , och kommer att expandera ännu kraftigare framöver i medelhavet och i svarta havet.
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Återgå till "Politik och samhälle"