Händer det bara dåliga saker?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Händer det bara dåliga saker?

Inläggav Anders » 21 jun 2010 11:44

Kan anta att alla här inte är hoppsan hejsan över prinsessbröllopet, inte jag heller, men många verkar se detta som en glad händelse. Fotbolls-VM är en annan händelse som åtminstone vissa tycker är glad och positiv.

Vad har de gemensamt? De är händelser fabricerade av människan. Ingen slump, inget som bara inträffar. Det som bara inträffar är vulkanutbrott, bilolyckor, sjukdomar, missväxt och sånt. Bara negativa grejer. Det händer bara inte plötsligt att det regnar manna från himlen. Händer det något plötsligt, slumpvis, så är det nästan utan undantag negativt. De positivt omvälvande sakerna som händer skapar vi själva.

Samma sak på hemmaplan. Allt positivt, som barnafödsel, resor, fester, lottovinster och vad det nu kan vara får man baxa till själv. Det som bara händer är : Sjukdomar, borttappade nycklar och vad det nu kan vara. Smått och stort skit. Bara en sak händer spontant utan att vi själva skapar det : Vackra solnedgångar.

Är det så? Och i så fall, varför är det så?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Soweto

Inläggav Soweto » 21 jun 2010 17:45

Tror tyvärr inte jag kan hålla med. På vilket sätt är barnafödsel eller lottovinster mer självförorsakat än en bilolycka.
Om missväxt är något som bara händer är väl även ett friskt barn något som bara händer.
Hela världen är full av både bra och dåliga saker som bara händer.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 21 jun 2010 17:54

Ett vulkanutbrott behöver inte alltid ses som negativt. Tror det var Hume som sa nånting i stil med jag är glad att jag alltid ser det fördelaktiga istället för det ofördelaktiga. Varför höjer du människan över naturen? Varför överhuvud taget göra en diskrepans? Det luktar antropocentrism. Det verkar ligga till så i din värld? Tänk om.

Själv höjer jag "spontaniteten" till skyarna.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 jun 2010 23:25

En bra iakttagelse, och en som talar om oss då förstås. Det är vårt narrativ som separerar världen och människan och sätter natur som något att besegras som leder till beskrivningar av värden likt de du förmedlat.

Ett vulkanutbrott är en otroligt kreativ process. Nya berg, nya öar, ny fin färsk mylla för livet att gro i. Vem kallar den destruktiv? Människan som ser sin "makt", sina hus, sina broar, ja allt som talar om vår svaghet, gå om intet i de omvälvande händelserna beskriver det som destruktivt.

Ett par borttappade nycklar kan leda till mötet som leder till ett lyckligt liv. Eller vart skall du sova när du inte ens kommer in hos dig själv :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 jun 2010 23:26

Hehe ser att det bara blev ett stort jakande medhåll till Pho-Ku här :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 jun 2010 15:49

Jo, jo, man kan ju alltid käckt "look on the bright side of life". Letar man kan man nog hitta gott med det mesta. Det som inte dödar härdar.

Men mer direkt. Nu händer nåt, nu genast blir allt mycket enklare och roligare och bättre. Inte i något slags femårsperspektiv, utan typ NU. När bara händer nåt sånt positivt? Inget jag har varit med om i alla fall, förutom vackra solnedgångar

Allt roligt och positivt i mitt liv har jag själv skapat, baxat till. Men skiten bara händer. Pang.

Jag höjer inte människan till nåt. Det är nog samma för hundar och hjortar också. Det regnar inte manna från himlen på dem heller.

Säg så här - Löpsedel vid tobaksaffären. "Titanic kör på isberg" - vad är den positiva motsvarigheten?

När BARA HÄNDER något starkt positivt?
Juli 2026

kort

Inläggav kort » 23 jun 2010 00:19

Många delar glädjen bara med de närmsta. Om samhället hade mått bra så hade det varit en bättre balans.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 jun 2010 13:51

Anders skrev:Jo, jo, man kan ju alltid käckt "look on the bright side of life". Letar man kan man nog hitta gott med det mesta. Det som inte dödar härdar.

Men mer direkt. Nu händer nåt, nu genast blir allt mycket enklare och roligare och bättre. Inte i något slags femårsperspektiv, utan typ NU. När bara händer nåt sånt positivt? Inget jag har varit med om i alla fall, förutom vackra solnedgångar

Allt roligt och positivt i mitt liv har jag själv skapat, baxat till. Men skiten bara händer. Pang.

Jag höjer inte människan till nåt. Det är nog samma för hundar och hjortar också. Det regnar inte manna från himlen på dem heller.

Säg så här - Löpsedel vid tobaksaffären. "Titanic kör på isberg" - vad är den positiva motsvarigheten?

Fan hela tiden ju. Det gäller ju bara att vara uppmärksam på utvecklingen som ens själsliv tar.

Och sen vad är det vi lever i om inte något givet. Vad är det vi äter om inte något givet. Sen kanske du tänker att manna från himlen skall dimpa rätt ner i öppen mage som på vore du en fågelunge. Men då hade vi inte chansen att välja mellan det som står oss att bli givet.

Man skall ju leva som hunden. Se vad den njuter vad den springer. För att den kan springa, springa fort, springa runt, jaga osv. Varför det är jobbigt att springa för oss är för att vi knyter en mening till sprinten istället för att se värden i det i sig självt. Om du då inte längre ser målet klart så sviker motivationen, det blir en ansträngning.

Men det är också härav samvaron är av vikt. Så att du kan bli given något mer raffinerat än "blott natur". Så att någon annan kan som den människa du är svara för dina behov utan att du har "ansträngt" dig.

Testa att ge bort något till någon du inte känner, och gör det utan att nå vinning på det. Kan du då fortfarande säga att det aldrig bara händer något gott? Får du inte nöja dig med att säga att det händer inte dig något gott?

Och tänk på hur du med ditt agerande sätter vad som ses som potentiellt av dig hos världen. Kanske är det vad vi borde sikta in oss på att göra? Skapa oss möjligheten att föreställa oss, genom vad vi gör mot andra, vad andra kan göra mot oss?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 jun 2010 14:20

J R Auk skrev:
Anders skrev:Jo, jo, man kan ju alltid käckt "look on the bright side of life". Letar man kan man nog hitta gott med det mesta. Det som inte dödar härdar.

Fan hela tiden ju. Det gäller ju bara att vara uppmärksam på utvecklingen som ens själsliv tar.

Och sen vad är det vi lever i om inte något givet. Vad är det vi äter om inte något givet. Sen kanske du tänker att manna från himlen skall dimpa rätt ner i öppen mage som på vore du en fågelunge. Men då hade vi inte chansen att välja mellan det som står oss att bli givet.

Man skall ju leva som hunden. Se vad den njuter vad den springer. För att den kan springa, springa fort, springa runt, jaga osv. Varför det är jobbigt att springa för oss är för att vi knyter en mening till sprinten istället för att se värden i det i sig självt. Om du då inte längre ser målet klart så sviker motivationen, det blir en ansträngning.

Men det är också härav samvaron är av vikt. Så att du kan bli given något mer raffinerat än "blott natur". Så att någon annan kan som den människa du är svara för dina behov utan att du har "ansträngt" dig.

Testa att ge bort något till någon du inte känner, och gör det utan att nå vinning på det. Kan du då fortfarande säga att det aldrig bara händer något gott? Får du inte nöja dig med att säga att det händer inte dig något gott?

Och tänk på hur du med ditt agerande sätter vad som ses som potentiellt av dig hos världen. Kanske är det vad vi borde sikta in oss på att göra? Skapa oss möjligheten att föreställa oss, genom vad vi gör mot andra, vad andra kan göra mot oss?

Jag säger inte att det BORDE regna manna i magen eller att jag VILL det. Jag säger att det inte händer. Men meteoriterna kan slå ner i skallen på en och älgen kan springa ut på vägen. Men inget starkt positivt inträffar, utan det skapas. Jag säger inte att det är bra eller dåligt att det är så, men jag tycker att det är rätt anmärkningsvärt att det är så.

Man behöver inte fundera på om det är negativt att ha en älg i knäet.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 jun 2010 16:18

Men den här händelsen/skapelseprocessen kan väl delas in i flera kapitel - vad som händer i dig, utanför dig och i samspelet. Räknar du bara med "naturfenomen"? Är det något fel på soluppgångar, kattens spinnande, närbilden på en blomma, det kluckande ljudet mot en sommarbrygga? Handlar det inte mer om att vara öppen och mottaglig för omvärden och kunna göra en positiv tolkningsprocess? Mitt mående går ju sådär med upp och nergångar och jag uppfattar det som jag upplever samma händelse olika beroende på mitt mående.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 jun 2010 16:28

Men Anders vad händer om du ger någon något stort och betydelsefullt utan att de har involverats i en relation med dig innan?

Är det inte för dem så att något starkt positivt bara inträffar?

Varför är det mer "gjort" än vad dåligt väder är? För den som emottar det vill säga.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 jun 2010 16:49

Får mig att tänka på anekdoten om kvinnan som sålde sin mans nya bil för en krona, den enes lycka...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 jun 2010 12:14

Det är nåt Lutherskt/sjuttitaligt över de reaktioner man möter på den här frågeställningen, inte bara här. Det FÅR liksom inte regna manna från himlen. Men varför inte?

Men det tråkiga med reaktionen är att värderingar får störa det klara tänkandet. Det intressanta i min mening är hur det rent sannolikhets-världsligt förhåller sig med slumpmässiga, stora händelser, att det VERKAR VARA så att stora svarta rubriker som inte är reaktioner på människofabricerade händelser nästan uteslutande är starkt negativa.

Men det är konstigt att den tanken skall vara så laddad.

Säg så här - Vad är motsatsen till Katastrof?
Juli 2026

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 jun 2010 13:55

Motsatsen till katastrof är mirakel, däremellan grå vardag. :roll:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 jun 2010 13:53

Zokrates skrev:Motsatsen till katastrof är mirakel, däremellan grå vardag. :roll:

Och vad var det han sjöng, Peter LeMarc...
Precis min point.

Finns ordet "mirakel" i en rubrik brukar det vara någon som räddas efter 14 dagar efter en jordbävning.
Juli 2026

Återgå till "Tankar och känslor"