Jesu korsfästelse

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 21 sep 2010 14:53

Mr.M skrev:@nuddle

ahaa, då är jag med.... Menig finns i tanken enbart.

Det låter vettigt. Men min mening med livet försvinner med att världen runt omkring inte fungerar som jag tror.
lite som solipsismen. om jag är den enda i världen så försvinner också meningen med mitt liv.
Vi är människor som lever tillsammans och det är en viktig bit. Det är viktigt att du existerar.
så du skapar mening med mitt liv.

Massa och tanke hör ihop för mig.. och ibland ser jag dom lite som samma sak.
mina tankar finns överallt i universum och dina finns överallt i universum.
men mina tankar e mest koncentrerade vid den punkt där min massa är

gud skulle väl kunna bli allt det här tillsammans... och den centrala punkten för gud är överallt och ingenstans. ungefär som gravitationen håller hela vårat universum i sin hand. Den svagaste kraften av dem alla.. påverkar bara mycket närliggande objekt.. men trotts allt håller en galax i schack och bemästrar tid och rum till att sluta existera

men vad vet jag : P roligt är det iallafall att försöka förstå, så solipsism kanske inte spelar någon roll om den är sann eller falsk.

enligt mig är meningen med livet på det relativa planet att vara lycklig, vilket innebär att man söker göra sitt sanna jag lyckligt, vilket är alla levande varelser i universum inklusive sig själv. . .  en slags utilirarism alltså :)

Mr.M

Inläggav Mr.M » 21 sep 2010 14:58

Att vara lycklig
om jag är lycklig hela tiden så innebär det att det negativa inte existerar i min värld.
Erfarenhetsmässigt vet jag att ständig lycka är ett helvete.
Fråga vilken person som helst som haft ett beroende.

för mig är det viktigt att vara ledsen med. Att få vara arg o.s.v.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 21 sep 2010 15:00

Mr.M skrev:Att vara lycklig
om jag är lycklig hela tiden så innebär det att det negativa existerar i min värld.
Erfarenhetsmässigt vet jag att ständig lycka är ett helvete.
Fråga vilken person som helst som haft ett beroende.

nu menar jag inte en sådan lycka där du struntar i omvärlden. . . utilirarism alltså

Mr.M

Inläggav Mr.M » 21 sep 2010 15:03

ja ultraism är bra,
Jag tror du och jag har en ganska likvärdig syn på livet.
är du vattuman som jag ;)

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 21 sep 2010 15:04

Mr.M skrev:ja ultraism är bra,
Jag tror du och jag har en ganska likvärdig syn på livet.
är du vattuman som jag ;)

hehe, nää jag är oxe isåfall, fast jag tror inte på sådana saker. . .  :)

Mr.M

Inläggav Mr.M » 21 sep 2010 15:06

Altruism* ska det vara.. så nu var det korrigerat.

well alla oxar jag mött på har varit kloka varelser med djupt tänkande och mer rationella än tex oss vattumän.
inte lika mycket av drömmare...

jag tror att omgivningen påverkar människan och ger grundläggande egenskaper.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 21 sep 2010 15:09

Mr.M skrev:Altruism* ska det vara.. så nu var det korrigerat.

well alla oxar jag mött på har varit kloka varelser med djupt tänkande och mer rationella än tex vattumän.
inte lika mycket drömmare...

jag tror att omgivningen påverkar människan och ger grundläggande egenskaper.

jag tror stjärnor osv påverkar människan, men jag tror det är att dra för stora paralleler ifall man skall klassificera någon som man gör i astrologi...

Mr.M

Inläggav Mr.M » 21 sep 2010 15:15

jag tror stjärnor osv påverkar människan, men jag tror det är att dra för stora paralleler ifall man skall klassificera någon som man gör i astrologi...

Jag tror att den första tiden av vårat liv påverkar oss, kanske första dagarna är oerhört viktiga.
om vi är födda I mörker och januari så är vi inomhus och i mörker, låg ämnesomsättning och lite mer dämpade, speciellt våra föräldrar,  mot vad vi är tex i juli då vi troligtvis vaggas i en vagn i solljuset och en och annan skur av regn...

Det har inte så mycket med planeter för mig att göra, kanske solen påverkar..

det är min egen teori som kanske är helt fel, men jag ser ett mönster som jag tycker är ganska påfallande.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 21 sep 2010 15:20

Mr.M skrev:

Jag tror att den första tiden av vårat liv påverkar oss, kanske första dagarna är oerhört viktiga.
om vi är födda I mörker och januari så är vi inomhus och i mörker, låg ämnesomsättning och lite mer dämpade, speciellt våra föräldrar,  mot vad vi är tex i juli då vi troligtvis vaggas i en vagn i solljuset och en och annan skur av regn...

Det har inte så mycket med planeter för mig att göra, kanske solen påverkar..

det är min egen teori som kanske är helt fel, men jag ser ett mönster som jag tycker är ganska påfallande.

jo då... det finns något i det förmodligen, allts som händer barnet påverkar dess utveckling, även mammas tankar osv

Mr.M

Inläggav Mr.M » 21 sep 2010 15:26

Men finns Altruism ?
Jag själv har barn och vill deras bästa, mitt hjärta vill faktiskt allas bästa.
Det får mig att må bra.. men här kommer det ett problem
Det får mig att må bra.

hade jag velat deras bästa om jag mått dåligt av det ?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 21 sep 2010 15:28

Mr.M skrev:Men finns Altruism ?
Jag själv har barn och vill deras bästa, mitt hjärta vill faktiskt allas bästa.
Det får mig att må bra.. men här kommer det ett problem
Det får mig att må bra.

hade jag velat deras bästa om jag mått dåligt av det ?

du har en djurisk del inom dig, och en "mänsklig"... den djuriska är av naturen snäll mot sina barn, men till en viss gräns, sedan har du den mänskliga delen som överskrider det djuriska, och där kommer även altruism in i bilden...  vi kan förstå med vårt förnuft att vi är en del av gud, och därför vill vi att allt skall må bra oberoende hur vi själva mår, och ju starkare din kärlek är till gud, desto mer kan du offra dig själv för gud...  :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 sep 2010 15:32

Jo, altruism finns men felet många gör är att blanda ihop det med egoism, som att den lycka du upplever när du hjälper någon annan skulle vara det enda självändamålet med handlingen och därmed i grund och botten endast vara en egoistisk handling. Men egoism är ju när du enbart ser till dig själv och ditt bästa, nytta, nöje.
Motsatsen till altruism är trots det inte egoism, utan att enbart vara en misantrop.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 21 sep 2010 15:41

nuddle skrev:du har en djurisk del inom dig, och en "mänsklig"... den djuriska är av naturen snäll mot sina barn, men till en viss gräns,

Lejon hanar dödar alla i kullen, och honan måste föra iväg hanen.. låter inte så snällt det där.
Djur som människor adopterar gärna barn och tar hand om dem. Barn föder en instinkt att ta hand om dom.

sedan har du den mänskliga delen som överskrider det djuriska, och där kommer även altruis in i bilden...  vi kan förstå med vårt förnuft att vi är en del av gud, och därför vill vi att allt skall må bra oberoende hur vi själva mår, och ju starkare din kärlek är till gud, desto mer kan du offra dig själv för gud...  :)

människan kan vara oerhört grym med sin hjärna, och medvetet döda sina barn. Eller annat.
Om en person mår dåligt så är risken också större att vi avreagerar oss på oskyldiga.
Jag vet det själv, mina barn kan få höra en och annat rytande om jag är på dåligt humör själv.

Så gör vi saker för att gynna oss själva ?
tex så skaffade jag barn för att föra vidare mina gener..
Om det är så, då är jag inte altruistisk utan egoistisk.

[/quote]

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 sep 2010 15:55

Mr.M skrev:

Lika vansinnigt som att  påstå att den som äter utför en egoistisk handling!!!

Du har överlevnadsinstinkten, fortplantningsinstinkten och instinkten att ta hand om gruppen, familjen, personer i ens omedelbara närhet, dvs andra än bara sig själv.
Det är när du går emot instinkterna, vi kan tala om egoism.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 21 sep 2010 16:09

Mr.M skrev:
nuddle skrev:du har en djurisk del inom dig, och en "mänsklig"... den djuriska är av naturen snäll mot sina barn, men till en viss gräns,

Lejon hanar dödar alla i kullen, och honan måste föra iväg hanen.. låter inte så snällt det där.
Djur som människor adopterar gärna barn och tar hand om dem. Barn föder en instinkt att ta hand om dom.

sedan har du den mänskliga delen som överskrider det djuriska, och där kommer även altruis in i bilden...  vi kan förstå med vårt förnuft att vi är en del av gud, och därför vill vi att allt skall må bra oberoende hur vi själva mår, och ju starkare din kärlek är till gud, desto mer kan du offra dig själv för gud...  :)

människan kan vara oerhört grym med sin hjärna, och medvetet döda sina barn. Eller annat.
Om en person mår dåligt så är risken också större att vi avreagerar oss på oskyldiga.
Jag vet det själv, mina barn kan få höra en och annat rytande om jag är på dåligt humör själv.

människans ursprungliga naturliga tillstånd är att vara en altruistisk varelse, som lever för kärlek till gud, som dyrkar gud, men människan kan också lämna detta, och göra sig själv till den mest brutala och elaka varelse på denna planet, vilket hon har gjort i stora drag. . .

det hela står perfekt beskrivet i Koranen faktiskt  :)

Återgå till "Religion och andlighet"