Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 07 aug 2010 17:09

Algotezza skrev:Tack!

Nej, allt jag publicerar som jag satt samman kan användas fritt så länge man anger mig som producenten av det och inte själv tjänar pengar på det.

/Algotezza

Nej, några såna avsikter hade jag dock inte.. Dvs. att tjäna pengar.
Men det är ju så klart viktigt att berätta vad jag menade med att "spara texten" - så att vi slipper onödiga missförstånd. :idea:

Alltså;
Jag såg det mest som en klockren sak att läsa själv - då jag gillade din förklaring.
Att läsa saker som man "fick någonting utav" är toppen - speciellt då man ibland nästan håller på att tappa bort sig själv helt i all informationsflöde, som man lätt kan drunkna i... :roll: ...man blir "matad" med det mesta från alla.
Verkar vara sunt att kunna sålla bort en del saker som inte passar en själv. :roll:

(PS. Eller kanske kan man få för sig att - eventuellt i en passande situation - ge detta som ett svar till någon som tror sig veta allt om alla, och lite till.. :wink: :twisted:
*Nu kände jag mig smått sadistisk... Mänskligt??* :roll: )
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

anko

Inläggav anko » 11 aug 2010 15:52

Basal skrev:Det är en tro. Därför kan vi inte veta.
Bör man veta om man tror?

Men vetenskap är en religion.. och därmed också en tro - en tro man "uppdaterar", när som helst människan "känner för det".

Jag håller med! :) För att läsa mer kan ni gå in på följande hemsida

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 aug 2010 16:23

Basal skrev:
Algotezza skrev:Tack!

Nej, allt jag publicerar som jag satt samman kan användas fritt så länge man anger mig som producenten av det och inte själv tjänar pengar på det.

/Algotezza

Nej, några såna avsikter hade jag dock inte.. Dvs. att tjäna pengar.
Men det är ju så klart viktigt att berätta vad jag menade med att "spara texten" - så att vi slipper onödiga missförstånd. :idea:

Alltså;
Jag såg det mest som en klockren sak att läsa själv - då jag gillade din förklaring.
Att läsa saker som man "fick någonting utav" är toppen - speciellt då man ibland nästan håller på att tappa bort sig själv helt i all informationsflöde, som man lätt kan drunkna i... :roll: ...man blir "matad" med det mesta från alla.
Verkar vara sunt att kunna sålla bort en del saker som inte passar en själv. :roll:

(PS. Eller kanske kan man få för sig att - eventuellt i en passande situation - ge detta som ett svar till någon som tror sig veta allt om alla, och lite till.. :wink: :twisted:
*Nu kände jag mig smått sadistisk... Mänskligt??* :roll: )

Helt OK.

Fast jag har ett exempel på när någon tjänat pengar på något jag skrivit utan att ange källan. OK, för min del.

När jag skrev aforismer för SvD på 90-talet hade jag med denna:

"Bach var en vänlig person. Han gjorde inte en fuga förnär."

Någon skickade denna lilla vits en tid senare till Hemmets Journals humorsida och fick 50 spänn för det. Men det unnar jag denna person! Jag hade ju redan tjänat en slant på den.

I praktiken skiter jag i om andra tjänar pengar på vad jag satt ihop - jag har så jag klarar mig. Egentligen är det bara kul om ens tankebarn lever vidare genom andras försorg!

Tillsammans är vi Guds organism. Så om en del av Gud tjänar en slant på vad en annan del skapat, är det hela tiden Gud det handlar om. Det hela hamnar ändå "i familjen"... Gud (om-)skapar och upplever allt.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Finns Gud?

Inläggav freddemalte » 26 aug 2010 22:21

Sarli skrev:Hej jag undrar ifall du tror att Gud finns? och varför tror du att han finns eller om ni inte tror på han, varför finns han inte? Framför gärna era argument. Jag är av åsikten att han endast existerar som ett begrepp i människors egna världar.//Sarli
Låt mig vända på frågan och istället fråga: Vad finns? Ge mig ett exempel på något som finns (vad som helst) och därtill riktigt bra (relevanta och hållbara) argument för detta! När väl detta är utrett vet jag vilken "epistemologisk och ontologisk nivå" din fråga ligger och kan då kanske på ett enklare sätt angripa den.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 26 aug 2010 23:39

freddemalte skrev:
Sarli skrev:Hej jag undrar ifall du tror att Gud finns? och varför tror du att han finns eller om ni inte tror på han, varför finns han inte? Framför gärna era argument. Jag är av åsikten att han endast existerar som ett begrepp i människors egna världar.//Sarli
Låt mig vända på frågan och istället fråga: Vad finns? Ge mig ett exempel på något som finns (vad som helst) och därtill riktigt bra (relevanta och hållbara) argument för detta! När väl detta är utrett vet jag vilken "epistemologisk och ontologisk nivå" din fråga ligger och kan då kanske på ett enklare sätt angripa den.

Vänligen

Fredrik

Det är nog lite väl optimistiskt att förvänta sig svar på de frågorna då inlägget skrevs för sex år sedan av en person som totalt har skrivit tre inlägg.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 27 aug 2010 00:30

Det finns inte mycket som är absolut. Även om folk påstår att saker och ting är si eller så.
För hur kan de absolut veta det då...? :idea:  :roll:
Och hur kan jag ens absolut ha skrivit och påstått detta...??
Det vet ingen... :wink:

..förutom jag - kanske...möjligen..? :shock:  :?
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

lotus

Inläggav lotus » 24 sep 2010 11:53

tron är frivillig, religionen är ett tvång

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 sep 2010 17:43

Rorschach skrev:
freddemalte skrev:

Vänligen

Fredrik

Det är nog lite väl optimistiskt att förvänta sig svar på de frågorna då inlägget skrevs för sex år sedan av en person som totalt har skrivit tre inlägg.
Hej Rorschach, förvisso är jag en optimist, men tanken på att just den personen skulle svara försespeglade mig inte, utan mer att andra (aktiva) skulle göra ett försök . . .  det är den dynamiken jag delvis har detetkterat i denna typ av forum . . .

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

State of fear

Inläggav State of fear » 20 jan 2011 22:46

Mitt favoritargument är följande:

p1. Gud är perfekt
p2. Något som är perfekt har alla goda egenskaper
s: Gud måste därför ha egenskapen att exsistera!

Är personligen övertygad om att Gud inte exsisterar mer än som en föreställning. Denna föreställning är omöjlig att motbevisa på grund av att den är så fundamental. Den gör anspråk på att förklara allt varför man aldrig skulle kunna "hinna ikapp" den. Alla fakta och vad man i vanliga fall avser när man försöker bevisa förskjuter bara föreställningen ett steg framför hela tiden.

Är föreställningen ens nödvändig att bevisa?
Om man skulle tolka tron om att gud finns som en vetenskaplig teori så skulle det vara onödigt för en vetenskapsman att försöka bevisa den. Ett bevis om en guds existens hjälper oss inte att förstå något annat, åtminstone inte om världen och universum, den skulle bara ersätta något oförklarat genom att ge oss något än mer oförklarligt. Vi skule fortfarande vara tvugna att leta teorier som kan förutsäga hur världen fungerar eftersom vi inte kan fråga gud något (åtminstone inte förvänta oss något svar).

Det enda värde som ett eventuellt bevis om guds existens skulle ha är möjligtvis mänskligt eller själsligt. Man skulle ha svar på frågor som meningen med livet, vad som händer efter döden etc. Detta är något som man egentligen skulle kunna uppnå utan bevis, man kan uppnå samma frid och ro genom att tro.

Är föreställningen önskvärd att motbevisa?
Man kan fråga sig varför det då finns något värde i att försöka motbevisa guds existens. I vems syfte tjänar man?
Att ifrågasätta en persons tro på gud är inte speciellt lyckat, varför skulle man vilja att en person ska sluta tro om tron ger en svar på de frågor som är så besvärliga för oss icketroende?

Ett möjligt argument är att förhindra tyranni, eller missvisande teorier (ex. intellegent design etc.) i religionens namn, men då tror jag inte att det är vettigt att ge sig på tron i sig utan snarare instutitionen som använder sig av tron för att utföra illdåd.

Eftersom det dessutom är så att så länge föreställningen inte bevisats så kommer den inte heller kunna motbevisas, om man alltså försöker motbevisa föreställningen på grund av att man är helt säker på att den inte är korrekt så ger man sig på ett evighetsarbete, vilket enligt mig är lite waste of time.

Varför disskutera om det då?

Jag tycker ändå att det finns ett värde i att disskutera guds existens på grund av värdet av disskussionen i sig. Det är kul att bolla med argument och ställa upp nästintill matematiska gåtor med ord. Ett bra gudsargument kittlar extra eftersom man vet att det är felaktigt från början. Jag tycker därför att disskussionen borde kretsa kring logiska argument för guds exsistens för att sedan försöka ta död på argumentet genom att finna den felaktiga premissen!

Eller?????

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 jan 2011 23:07

State of fear skrev:Mitt favoritargument är följande:

p1. Gud är perfekt
p2. Något som är perfekt har alla goda egenskaper
s: Gud måste därför ha egenskapen att exsistera!

Är personligen övertygad om att Gud inte exsisterar mer än som en föreställning. Denna föreställning är omöjlig att motbevisa på grund av att den är så fundamental. Den gör anspråk på att förklara allt varför man aldrig skulle kunna "hinna ikapp" den. Alla fakta och vad man i vanliga fall avser när man försöker bevisa förskjuter bara föreställningen ett steg framför hela tiden.

...txt...

Jag tycker ändå att det finns ett värde i att disskutera guds existens på grund av värdet av disskussionen i sig. Det är kul att bolla med argument och ställa upp nästintill matematiska gåtor med ord. Ett bra gudsargument kittlar extra eftersom man vet att det är felaktigt från början. Jag tycker därför att disskussionen borde kretsa kring logiska argument för guds exsistens för att sedan försöka ta död på argumentet genom att finna den felaktiga premissen!

Eller?????

Eller så bygger varje människa sin egen religion endast utifrån egna upplevelser så som jag gjort här,
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 921#148921
men att förklara gud blir ju inte lättare för att jag inte längre behöver förlita mig på en "tro" baserad på andra personers föreställningar. Personligen gillar jag synen på en Gud som då och då bryter in och utplånar nära på allt liv på grund av människornas moraliska fördärv, vars center förövrigt mest sitter mellan bena på dem om man får lov att vara lite cynisk.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 20 jan 2011 23:32

---

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 jan 2011 00:56

sailaways skrev:Man frågar inte sig själv om gud finns eller inte - man lägger sitt lilla förstånd åt sidan.

Zokrates, jag tror en livsande kommer in i fostret vid (kanske) de veckorna... men själen är något som utvecklas likt en tulpan senare.

Sen tror jag inte mord/släcka någon annans liv är det allvarligaste "brottet"/sjukaste grejen. Att sexualisera och förälska sig i något som är oförenligt med sex tror jag är sjukare (vad det är får man själv fundera ut).

Pengar...

State of fear

Inläggav State of fear » 23 jan 2011 13:38

Eller så bygger varje människa sin egen religion endast utifrån egna upplevelser så som jag gjort här,
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 921#148921
men att förklara gud blir ju inte lättare för att jag inte längre behöver förlita mig på en "tro" baserad på andra personers föreställningar. Personligen gillar jag synen på en Gud som då och då bryter in och utplånar nära på allt liv på grund av människornas moraliska fördärv, vars center förövrigt mest sitter mellan bena på dem om man får lov att vara lite cynisk.

Jag håller med dig om att om man ska tro på en gud överhuvudtaget så är det nog en förståndig inställning att utgå från egna erfarenheter.

Om det nu är så att en gud finns så ställer det till det rejält för människans förmåga att förstå något om världen överhuvudtaget. Det pågående arbetet med att systematisera regler vilka kan appliceras för att förstå händelser i universum skulle helt enkelt förlora sin tyngd i och med att det samtidigt existerar något som så fundamentalt emotsäger allt. Det skulle vidare ifrågasätta på allvar vår egen existens, alltså något liknande deus deceptor skulle uppstå som en reell möjlighet och inte bara ett teoretiskt experiment för vad som vi kan veta. Det enda vi isåfall skulle kunna vara säkra på om verkligheten skulle vara att vi existerar själva i någon form, eftersom att vi tänker.

Av detta följer att vi inte kan förlita oss på andra personers erfarenheter, och alltså inte heller andra människors uppfattning om gud.

Sedan kan jag nog tycka att du är lite hård mot mänsklighetens dekadens. Den är fullständigt förståelig i det system som råder, åtminstone i västvärlden. Numera ställer statliga eller överstatliga instutitioner upp regelverk för oss som människor att följa. Moral har sedan länge halkat efter i betydelse för människors liv, man klarar sig aldeles utmärkt i världen och den sociala umgängeskretsen om man följer de uppställda reglerna utan att reflektera mer över det.

Förr i tiden, när staterna som sådant var mindre utvecklade, så var man som person beroende på att etiska regelverk följdes. Man var tvungen att veta att man kunde lite på en person utan eventuella sanktioner vid brytna löften eller andra oetiska handlingar. Heder och moral var då en del av en persons liv än vad man skulle kunna ställa krav på idag. Se exempelvis länder där stater forfarande har väldigt liten makt, ex. afghanistan,  där statliga sanktioner saknas eller då den verställande makten (polis och övriga myndigheter) är lågutvecklad, där är hedersbegreppet mycket viktigt och moralen är av allra högsta vikt för att upprätthålla samhället.

Det är med andra ord inte människornas fel att moralen tappat i vikt på dagordningen och man bör därför inte tala om moraliska förfall när man kritiserar hemska händelser eller ageranden. Istället får vi se det som ett tecken på att vårt uppgyggda regelsystem har stora brister.

Tecken på att det förhåller sig på detta sätt är att man ofta får höra från personer att det alltid är fel att bryta mot lagen, man ska inte ta lagen i sina egna händer, även om det är lagar som uppenbarligen strider mot de allmännas rättsmedvetande.

Dessutom är det så att ju fler lagar och regelverk som vi som personer ska förhålla oss till desto mindre utrymme finns det för egna moraliska handlingar vilken vidare innebär att människor allt mindre tänker moraliskt, se exempelvis att det inte verkar vara moraliskt förkastligt med handlingar som är lagliga en dag men där det nästa dag stiftats en ny lag, personer skiftar då från att se luckan i lagen som ett kryphål som är okej att använda sig av till att tycka att samma handling nästa dag är förkastlig.

Detta innebär dock i förlängningen att fler lagar måste skapas för att fylla ut de luckor som moralen tidigare täckte upp. Det är enligt mig den främsta kritiken mot att ha ett system byggt på regelverk, ju fler regler desto större behov av nya regler. Systemet kommer alltså i slutändan vara såpass övergripande att det blir ohanterligt för personer att följa den, och systemet kommer därmed att vara raserat av sin egna förträflighet. Folk kommer helt plötsligt stå med ett system som är ohanterligt och som tidigare har utgjort hela personens handlingsstyrning, och inte ha någon förmåga att resonera kring lämpliga handlingsalternativ själva. Det skapas ett vakum, en anarki, där varken individer eller stater har mlöjlihet att rädda situationen då systemet har vuxit sig såpass mäktigt att ingen längre har behörighet att åstadkomma förändringar.

Detta kan ses redan idag när man ser på de tafatta försöken som gjorts för att finna en lösning på klimatfrågan. Ett klimatavtal innebär att ändra spelreglerna på den globala ekonomin vilken är långt mycket mäktigare som entiet än vad staterna är, staterna blir handlingsförlamade på just på grund av att deras överstatliga samarbete att skapa spelregler för en gemensam marknad. Det ekonomiska värdet har skenat ifrån alla andra värden som kan tänkas eftersträvas på jorden, till och med det fundamentala värdet i livet på jordens fortsättning.

Blev visst lite långt svar.

mvh
SoF

[/quote]

Lufier

Inläggav Lufier » 23 jan 2011 14:00

Bild

Josephåttiosju

Inläggav Josephåttiosju » 29 maj 2011 19:15

Yep!

Återgå till "Religion och andlighet"