[quote="transversal"
Ingen har satt upp måttband. Du läser in för mycket i dialogen, saker som bara existerar i ditt huvud, och sedan blir du upprörd över saker du själv diktat upp och tolkat in.
Du skriver: "Effekter som blir bra eller dåliga". Bra för vem? Dåliga för vem?[/quote]
det där med startetik har väl mätt något ?, det framgick inte i debatten vad som mätts eller inte mätts upp.så då spann jag runt effekter om statistik. Jag kan ta en verklig situation istället, det handlar just om städning och fördelning om ansvar i hemmet. Min son sa till mig beklagande häromdagen, det enda morsan gör är att springa omkring och städar med en beklaglig ton. Han såg inte det som positivt.. Det är moderns syn på ansvar i ett hem som där gäller och ingen annans. Jag minns tydligt samma sak om henne, en överdriven städ mani som man försökte kompromissa mot. Fick förklara för honom att hon tycker det är viktigt. Så visst tolkade jag in lite som inte fanns i dialogen och utgick från något sim jag själv erfarit och har funderingar runt.. ansvar och vad som är rimligt att räkna in som ansvar.
Jag var inte upprörd när jag skrev, och är inte det nu heller. Du blandar in saker som inte existerar
(men jag är helt medveten om att mina ord har en ton som kan tolkas på ena eller andra viset beroende på vem som läser eller tolkar, själv trivs jag bäst med personer som tar det neutralt och skrattar åt vissa delar av satir delarna)
och jag kan ha en bestämd ton, men det betyder INTE att jag försöker överrösta min motståndares ide för att övertyga denne, det betyder just att jag har en ide som är bestämd och redo att bli debattera om du är pigg på att kämpa lite.
Dialoger utvecklar sig, bra eller dåligt blir från en hypotetisk allmän vy. Just den kommentaren var till mitt eget tillägg och avstickare från den normala debatten.. Det handlade mäns kritiska dialog om kvinnors negativa sidor.
så det var från planeten mars synvinkel när vi studerar Jupiter.