Den geniala hinduismen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

Inläggav Morningstar » 06 jul 2011 21:52

---

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 jul 2011 21:56

Viola skrev:
Marko skrev:
Viola skrev:Om folk vore intresserade av vad prästerna har att förmedla skulle det vara fullt i kyrkorna.



Jag tror inte att det är bristen på intresse som gör besökarantaltet lågt utan människans stressande och jäktande.
Vi har inte tid att besöka vere sig kyrkor eller annat som släkt och vänner. Vi har isolerat oss i våra städer.
Det behöver ju inte betyda att kyrkans budskap är ointressant för att besökarna inte finns.


Åjo - konserter och teatrar och andra offentliga begivenheter samlar folk. Om "det stora begäret", som Harald uttrycket det, fanns skulle man prioritera efter det - det har varit ganska tomt i kyrkorna länge - också intresset för frikyrkorna minskar dramatiskt. De tre mest etablerade frikyrkorna som metodister, baptister och missionare har gått samman för att överleva...


Jag tror du missförstår vad jag skrev, för ifall det finns ett stort begär efter rikedom, men att realisera detta begär är kanske inte så lätt, det finns kunskap, ja, vi har nästan för mycket kunskap, men den fördelas inte rättvist, På samma sätt som rikedommen ej fördelas rättvist.

varför den inte fördelas rättvist beror väl på makt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 jul 2011 22:00

sailaways skrev:Jo allting inbegriper i varandra. Snarare tror jag demoner mer normalt slåss mot änglar, i himmelsverket. Gudarna lägger väl sig i dem också dock. :) Hehe. Demoner/änglar kanske inte äger godhood, men dem är likväl ändå en del av gud, en gud.


Jag har en tjock bok här om demoner, Raksasa är rena demoner, men Asuras är fallna gudar, fast Asuras och Raksasa lever tillsammans och de bekämpar Devas.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 06 jul 2011 22:15

jag tycktes mig prata med en demon idag
och jag kände sympati för demonen
denne berättade att den var emot Gud eftersom
Gud alltid var på de godas sida, de fick mer hjälp,
och därför ville denne inte på Guds-sida, jag kände
faktiskt sympati med demonen, och tänkte det är
faktiskt orättvist att vissa får mer hjälp än andra,
och jag kände för att gå med demonen, själv bli ond,
men något höll mig tillbaks, jag tänkte att jag ville
vara på de svagas sida, och de svaga var ju de onda,
de hade mindre hjälp än de goda, men sedan slog det
mig, varför står då inte demonerna på de svagas sida,
varför hjälper de inte de små fattiga barnen i afrika,
varför är de snarare så grymma och utnjyttnar, förtrycker
och vill ha mer av det som just inte hjälper de svaga,
och då försvann demonen, och jag tänkte, det är rätt
åt dom, att känna skuld och dö, det är rätt åt dom att plågas,
för de har inga skäl att vara onda, annat än att de hatar kärlek,

nu kanske det inte var någon demon
utan enbart mina egna tankar, förmodligen var det så
men ett annat argument som kommer från det onda är
att de ville göra vad de vill, de vill inte vara slavar under några
lagar, de vill kunna göra exakt vad de vill, och det förstår jag,
men även om jag kunde göra vad jag vill så ville jag inte plåga
andra, och så vidare, så jag är helt nöjd med hur Gud är, och
förmodligen kommer väl Gud utplåna dessa, eller så ber de själva
om det, gillar man inte Gud, så behöver man inte finnas till, man
har alltid den friheten.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 06 jul 2011 23:03

M.L skrev:Vems tredje öga fungerar och hur utgör det ett skäl till att tro att alla människor har makterna inom sig eller att de ens existerar? Vilka skäl har du att tro att en själ existerar och att han kan känna av dem. På vilket avstånd? Vilka skäl har du att tro att han kan läsa av känslor? Vilka skäl har du att tro att någon som utvecklar ovillkorlig kärlek kommer att upptäcka telepati? Menar du utveckla telepati? Hur utvecklar man villkorlig kärlek? På vilket sätt har någonting av det att göra med skäl att tro att människor har dessa makter inom sig eller att de existerar?


Det är relevanta frågor du ställer,
när det kommer till tro kan man tro som man vill förrens man vet,
och i ditt fall vet du inte om de egenskaper som Harald nämnde är möjliga
för varje människa eller ej, däremot ställer du dig
på den icke troende sidan, och frågar mig efter argument som skall
förklara för dig hur du själv kan veta om att dessa egenskaper finns,
och du undrar också hur någon kan påstå något sådant och anar att de inte vet själv.

Det är helt relevant, och i Haralds fall har han själv sagt att han har ett
fungerade tredjeöga, och jag tror honom, eftersom jag har erfarenhet
utav telepati som är något likt det tredje ögat, samtidigt händer det mig
ofta att jag vet när Harald har skrivit något på forumet, och då går jag in
och oftast har jag rätt, och det är just då han brukar ha skrivit sin/sina texter,
andra gånger har det hänt mig att jag vet om precis som Harald hur andras
själar är, det vill säga jag vet om ungefär hur de tänker och känner sig,
nyligen hände det mig att min frus bror var borta från hans hem över 18 timmar,
och de var oroliga att något hade hänt honom, ringde polis med flera, och
även jag trodde att han kanske blev mördad, men sedan fick jag en telepatisk
i stil med tredjeögat information om honom och sa därefter till min fru att
jag tror att han bara drev och jävlades, vilket senare visade sig vara falet.

Jag har även erfarenheter av att min dator gör saker som jag tänkt göra
i verkligheten innan jag hinner göra det, och nyligen experimenterade jag
ifall jag kunde lyfta min kropp upp i luften genom avsikt, vilket enligt mig jag
lyckades göra till en liten grad då sängen som bar mig lättades vilket tyder på
att min kropp blev lättare för sängen...

eftersom allt detta visat sig vara sant för mig, och du kanske tar det för slump,
eller hallucinationer, eller vad som helst, så tror jag att även de andra egenskaper
som Harald nämnt är möjliga genom att bli ännu mer ovillkorligt kärleksfull, och
som jag skrev så vet jag om att ett direkt samband finns mellan att jag blivit mer
ovillkorligt kärleksfull och att alla de egenskaper eller förmågor som jag idag till
en viss del har, har kommit fram till ljuset, eller utvecklats

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 jul 2011 23:58

ML

De som befinner sig djupt in i en vildmarksskog och inte ens kan finna
en enda liten stig som leder dem ut någonstans men varje steg de tar hindras de
att komma vidare. men det gäller att kunna orientera sig.
Inte bli rädd och drabbas av panik.
men hur många kan orientera sig djupt inne i den vilda samhällsskogen
där de förbjudna instinkerna spelar på våra strängar och horer
och halickar smyger runt omkring oss
och vi lockas av alkohol, droger och onödiga mediciner,
förförisk reklam och gnistrande blänkande prylar som vi måste äga
för att kunna känna oss mera självförverkligade,
men vad hjälper det mig att säga att gud inte existerar,
för det första är det lika omöjligt att bevisa att Gud inte existerar
som att bevisa att han verkligen existerar.
men vi som tänker effektivt. vi försöker orientera oss mentalt,.
det första misstaget är att förneka delar av världen,
för det löser inga problem, men för att börja orientera sig åt rätt håll,
vi måste först ta reda på vad rätt håll menas för oss.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 07 jul 2011 03:51

Viola skrev:
Marko skrev:
Viola skrev:Om folk vore intresserade av vad prästerna har att förmedla skulle det vara fullt i kyrkorna.



Jag tror inte att det är bristen på intresse som gör besökarantaltet lågt utan människans stressande och jäktande.
Vi har inte tid att besöka vere sig kyrkor eller annat som släkt och vänner. Vi har isolerat oss i våra städer.
Det behöver ju inte betyda att kyrkans budskap är ointressant för att besökarna inte finns.


Åjo - konserter och teatrar och andra offentliga begivenheter samlar folk. Om "det stora begäret", som Harald uttrycket det, fanns skulle man prioritera efter det - det har varit ganska tomt i kyrkorna länge - också intresset för frikyrkorna minskar dramatiskt. De tre mest etablerade frikyrkorna som metodister, baptister och missionare har gått samman för att överleva...


Det var inte i förrgår någon gick till folkparken för att dansa och teatrarna står väl halvtomma och dramaten suger skattepengar för ingentingn.. Visst finns det säkert en och annan som spenderar tid i offentliga rum.
men jag tror inte att människan har det behovet idag som förr. Vi har allt via nätet. små korta snabba informations utbytne och så är vi nöjda..  Jag tror inte att folk har tömt lokalerna för att det varit tråkigt eller så.. vi har helt enkelt inte tid och ork. Konserer kanske går bra... men dessa är lite unika då man oftast bara kan se förestälningen en gång.. och många tar sig tid.... undrar om rockfestivalerna är lika stora idag som förr ? eller kommer dessa att avta med ? Dom borde avta om jag gissar rätt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 07 jul 2011 04:11

M.L skrev:Minskningen av intensiteten i kyrkans våld i samhället minskade benägenheten att besöka kyrkan, liksom självklart vetenskapliga framsteg vilka förpassade kyrkan till skamvrån med sin världsåskådning. Man bör även nämna att individer har det ekonomiskt bättre än förr och kan välja andra källor till glädje, tröst o.s.v.


M.L
Vetenskapen har inte saboterat religioner, tvärtom tror jag kristendomen upskattar vetenskapen som får dom att fundera i nya banor. De kristna jag kännt har varit väl angagerade i vetenskap. Den ena kommer att släppa ut en sci-fiction roman och arbetar med vetenskaplig forskning.. den andre har gett mig intressanta kunskaper och tankestätt runt kvantfysiken, också en kristen troende person.

Så varför skulle vetenskapen sänka religionens syfte ?

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 07 jul 2011 04:26

Marko skrev:
M.L skrev:Minskningen av intensiteten i kyrkans våld i samhället minskade benägenheten att besöka kyrkan, liksom självklart vetenskapliga framsteg vilka förpassade kyrkan till skamvrån med sin världsåskådning. Man bör även nämna att individer har det ekonomiskt bättre än förr och kan välja andra källor till glädje, tröst o.s.v.


M.L
Vetenskapen har inte saboterat religioner, tvärtom tror jag kristendomen upskattar vetenskapen som får dom att fundera i nya banor. De kristna jag kännt har varit väl angagerade i vetenskap. Den ena kommer att släppa ut en sci-fiction roman och arbetar med vetenskaplig forskning.. den andre har gett mig intressanta kunskaper och tankestätt runt kvantfysiken, också en kristen troende person.

Så varför skulle vetenskapen sänka religionens syfte ?


Problemet och den största bristen hos både ateister och icke ateister
är att de vill ha BEVIS på att Gud finns eller inte finns, en nära vän till mig
brukade referera till att det fanns övernatulig fakta i Koranen om hur människan
blir till, information om Big Bang med flera, det är många andra som sagt
samma sak, och jag vet inte om det stämmer, men även om det stämmer
är det ingen bevis för Gud, utan snarare bevis för att övernaturlig information
finns i Koranen. På samma sätt inser inte alla människor tror jag på detta forum
om att frågor som NÄR, VAR, HUR, VARFÖR, VAD, inte kan besvaras relationellt,
det vill säga de kan inte ges ett definitivt slutgiltligt svar rationellt, och detta
beror på att man alltid kan ställa om frågan VARFÖR om och igen, t.ex

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 jul 2011 04:28

Men för den som vill försöka gå rakt in i hindusimen och hoppas på att
snappa upp dess budskap ganska snabbt så finns det två centrala verk
man kan läsa, alltså  Bagadvad Gita, som är inbäddad i Mahabharat
en större text om kriget mellan ont och gott och Ramayana,
men dessa texter handlar uteslutande om Lord Vishnus inkarnering till jorden,
men ingår inte direkt i Puranas, fast är mera separata texter
som kan läsas som helheter över hinduismen.
Ramayana handlar om en prins Rama, som blir orättfärdigt utvisad 14 år
till ensligt liv i skogen, men som fick ta med sig både sin broder och hustru
ut till naturen. Fast hans hustru Sita blev fångad av demonen Ravena på SriLanka.
Fast räddad av Hanuman genom ett krig emot Ravena
där då Rama till sist dödar demonen.
Också Bagavad gita handlar om ett krig där Krishna dödar många demoner
och undervisar sin vän Arjuna om sin lära.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 07 jul 2011 04:42

Problemet och den största bristen hos både ateister och icke ateister
är att de vill ha BEVIS på att Gud finns eller inte finns


Jo, jag vill också använda mig av fysik för att förstå en gud eller existensen, de existensiella frågorna innefattar kosmos och kvantfysiken.Gud kan nog finnas i dessa områden med. jag roas av att försöka förstå rummet för att i det finna det som inte syns.

Vetenskapen i sig arbetade fram en metodik för att se hur naturen ter sig. Det har inget i sig med religionen att göra.
Men de som vill kan ju använda sig av den iformationen och tolka det som dom vill. Ateister vill nog som du skrev tolka vetenskapens data mot en gud.  men det blir lite som .. vattnet är blått och fuktigt, så gud kan inte existera för vattnet är molkyler. teisten säger att vattnet e blått och fuktig och det är guds verk..

Big bang var en sådan het punkt.. teisterna och ateisterna bråkade om denna fråga. Vem startade processen.. en gud eller var den bara spontan. Debatten dog lite ut när nya vyer kom.. big bang kanske inte var det första i universum.. utan det fanns något innan.. och så vidare.. Dom bråkar med vetenskapen som varken kan visa eller motvisa en gud. likförbaskat så  gör dom detta.. Därav har jag lite grundat min syn på att ateister i de flesta fall inte är ateister.. dom är lite smygbögar i detta ämne...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 jul 2011 05:53

Jag uppfattar detta om Guds existens och ateister osv som totalt absurbt ämne,
för det är helt omöjlit att ateister kan existerar utan att Gud existerar,
för hur kan man negera på något som inte existerar,
för om Gud är noll då blir ju noll gånger noll  lika med noll
eller noll plust noll lika med noll.

Men jag ska ge ett vattentätt bevis för Guds existens i världen,
jag har både läst sociologi och statistisk på universitetet,
så jag har auktoritet till följande bevis,

mitt sample omfattar alla präster i världen,
kanske 100 millioner människor,
utbildade och många betalade av stat och organisationer för att vara förmedlare
av Gud till folket i världen.
Detta, mina damer och herrar är alltså en auktoriserad situation
att förmedla guds väsen till mänskligheten.
och samhället ger aldrig auktoritet till en situation som inte är rätt.

1. kan vi då antaga att dessa 100 millioner präster anses normala av samhället.
Ja, det kan vi, för detta är inget tillfälligt skeende här på jorden,
för präster har existerat för denna typ a v funktion i flera tusen år,
detta är alltså något nästan orubbligt och fast fenomen i samhället,
prästverksamheten.

och för att validera en sådan här undersökning,
mitt sample på 100 millioner betyder att det är 100 procent sant att Gud existerar i världen
på det sättet dessa präster uppfattar hans väsen.

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 07 jul 2011 07:23

:lol:  :lol: "samhället ger aldrig auktoritet till en situation som inte är rätt". :lol:  :lol:

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 07 jul 2011 09:32

jag njuter av vetskapen,
att om jag vill veta så vet jag,
och om jag inget vill veta så vet jag inget
och att dessa två möjligheter
alltid är för mig samtidigt möjliga

för i drömmen där flyger jag flera mil

och umgås med vackra kvinnor
från fjärran öster och väst

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 07 jul 2011 10:51

nuddle skrev:jag njuter av vetskapen,
att om jag vill veta så vet jag,
och om jag inget vill veta så vet jag inget
och att dessa två möjligheter
alltid är för mig samtidigt möjliga

för i drömmen där flyger jag flera mil

och umgås med vackra kvinnor
från fjärran öster och väst


Känns det mer rätt för dig att även vara otrogen på utlandssemestrar, än att ta någon på hemmaplan? Tycker din tankevärld är främmande.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster