Libyen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 aug 2011 18:51

Elake Karsten skrev:Vi lär nog få se samma typ av utveckling som i Irak där landet slits sönder i inbördeskrig, allt medan utländska bolag lägger rabarber på oljan och plundrar landet på råvaror.

Det var ju det som var vitsen med att störta "diktatorn", så att de kan få dit aktörer som använder banker i
väst istället för öst, det gäller ju att ta för sig medans man kan, hela den här "arabiska våren" är ju ordnat
av CIA mfl, jävla stolpskott... Till råga på griseriet så har en del arabiska flumtomtar som varit "flyktingar"
i Sverige åkt ned för att hjälpa till, -här censurerar jag det jag ville skriva om dessa ickepersoner-

Var det nån som såg 60minutes häromdan på 4:an, US-bankfifflet med hundratusentals tvångsutmätningar med
förfalskade namnteckningar på vartenda utmätningsbesked, ett mer diktatoriskt land får man leta efter,
men där är det ju å andra sidan girigheten som är diktatorn så att ingen kan rikta sin ilska åt nån enskild person.

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 23 aug 2011 22:34

Jepp jag såg det. Vad mer kan man förvänta sig av dessa snikna finansdynastier, de får aldrig nog. Man skulle nästan tro att Rothschild, Warburg, Morgan, Rockefeller och de andra illuminaterna äter guld till frukost.
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 24 aug 2011 00:41

Zokrates skrev:Var det nån som såg 60minutes häromdan på 4:an, US-bankfifflet med hundratusentals tvångsutmätningar med
förfalskade namnteckningar på vartenda utmätningsbesked, ett mer diktatoriskt land får man leta efter,

Du skriver "ett mer diktatoriskt land (än USA) får man leta efter". Har du svårt för att hitta Nordkorea på kartan, eller anser du att inte ens Nordkorea är mer diktatoriskt än USA?

men där är det ju å andra sidan girigheten som är diktatorn så att ingen kan rikta sin ilska åt nån enskild person.

En viktig skillnad mellan demokrati och diktatur är att när det fifflas i en demokrati så kan fifflarna lättare ställas inför rätta. Om det sker mer fiffel i en demokrati än vad folket accepterar, är det bara för folket att rösta på en politik som ger mindre utrymme för fiffel. (Inte för att det kanske vore en bra idé, det skulle kunna leda till något ännu värre, i form av ett extremt övervakningssamhälle, men folket har i alla fall ett val.) Men om det sker mer fiffel i en diktatur än vad folket accepterar, är det inte lika lätt för folket att göra något åt saken.  Skulle du hellre bo i en diktatur som Khadaffis forna Libyen?

Varför envisas så många vänstermänniskor med att ställa sig på diktatorers sida? Är det verkligen så svårt att både vara vänster och samtidigt för demokrati? Jag tycker att man ska ta från de rika och ge till de fattiga, men man ska göra det i demokratisk ordning!

Jag får intrycket att somliga vänstermänniskor tänker att "min fiendes fiende är min vän", och slutleder att "eftersom USA är ondskan själv, och eftersom diktatorn X är fiende till USA, måste diktatorn X vara bra"! Det är som om judar som hatar islamistiska terrorister skulle bygga vänskapsband med nazister bara för att dessa också hatar islamistiska terrorister. Inte så lite tanklöst med andra ord.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 24 aug 2011 07:50

Justin Case skrev:Du skriver "ett mer diktatoriskt land (än USA) får man leta efter". Har du svårt för att hitta Nordkorea på kartan, eller anser du att inte ens Nordkorea är mer diktatoriskt än USA?

Justin, kan du stava till nordkorea?

- NordKorea, den fria delen av Korea, den delen av Korea som inte är ockuperad av usa, jo, det är väl en diktatur.
- SydKorea, usa-ockuperade delen, är en demokrati efter det att miljontals koreaner dödades av usa under koreakriget,
hela byar utrotades i jakten på nord-sympatisörer.
Kommunisterna var faktiskt snällare, de dödade bara akademiker eftersom  de kunde tänkas ta emot privilegier av ockupanterna.

Korea invaderades för att samla ihop de ockuperande Japanska trupperna, men sedan vägrade man lämna landet,
det kanske skulle duga som en språngbräda mot kommunistiska Kina, och då fick det bli kallad för demokrati.

Justin Case skrev: Men om det sker mer fiffel i en diktatur än vad folket accepterar, är det inte lika lätt för folket att göra något åt saken.  Skulle du hellre bo i en diktatur som Khadaffis forna Libyen?

Forna?
Tänk dig om den enda folkresningen som försiggår är den mot Natobombningarna.
Tänk dig om det inte handlar om Ghaddafi utan om olja.
Tänk dig om du är offer för lögner, eller villig spridare av sådana.

Justin Case skrev:Jag får intrycket att somliga vänstermänniskor tänker att "min fiendes fiende är min vän", och slutleder att "eftersom USA är ondskan själv, och eftersom diktatorn X är fiende till USA, måste diktatorn X vara bra"! Det är som om judar som hatar islamistiska terrorister skulle bygga vänskapsband med nazister bara för att dessa också hatar islamistiska terrorister. Inte så lite tanklöst med andra ord.

Har du inte hört talas om sverigedemokrater???

Dessutom finns det inte särskilt många islamska terrorister,
(förrutom i hatpropagandan) - de flesta terrorister är faktiskt kriminella, eller us-amerikaner,
men den subtile perspektiven är inte tillgänglig för var och en.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 24 aug 2011 14:46

Jörgen skrev:
Justin Case skrev:Du skriver "ett mer diktatoriskt land (än USA) får man leta efter". Har du svårt för att hitta Nordkorea på kartan, eller anser du att inte ens Nordkorea är mer diktatoriskt än USA?

Justin, kan du stava till nordkorea?

Du menar alltså att Nordkorea stavas med litet n? Vad har du fått det ifrån?

- NordKorea, den fria delen av Korea,

Så du anser att Nordkorea är "den fria delen av Korea". Är du Förintelseförnekare också?

Har du bott i Nordkorea själv, så att du vet vad du pratar om? Kanske är det du som är offer för lögner, har du tänkt på den möjligheten?

Justin Case skrev: Men om det sker mer fiffel i en diktatur än vad folket accepterar, är det inte lika lätt för folket att göra något åt saken.  Skulle du hellre bo i en diktatur som Khadaffis forna Libyen?

Forna?

Forna = sådant det var innan den revolution som nyss ägt rum startade.

Tänk dig om den enda folkresningen som försiggår är den mot Natobombningarna.

Varför då? Vad är det för folkresning mot Natobombningarna du pratar om? Den i mellanöstern? Här i väst verkar de flesta bara tycka att det är bra att diktatorn faller.

Tänk dig om det inte handlar om Ghaddafi utan om olja.
Tänk dig om du är offer för lögner, eller villig spridare av sådana.

Jag kan tänka mig att det "handlar om" olja, men även då är det väl ändå bra om en diktatur faller, även om folket bara får det lite bättre av det? Hade du verkligen hellre velat att diktatorn hade fått sitta kvar? (Varför har jag en känsla av att du varken kommer att svara ja eller nej på den frågan?...)

Justin Case skrev:Jag får intrycket att somliga vänstermänniskor tänker att "min fiendes fiende är min vän", och slutleder att "eftersom USA är ondskan själv, och eftersom diktatorn X är fiende till USA, måste diktatorn X vara bra"! Det är som om judar som hatar islamistiska terrorister skulle bygga vänskapsband med nazister bara för att dessa också hatar islamistiska terrorister. Inte så lite tanklöst med andra ord.

Har du inte hört talas om sverigedemokrater???

Jag förstår inte vad du menar. Vad skulle en jude ha att vinna på att vara med i SD?

Dessutom finns det inte särskilt många islamska terrorister,
(förrutom i hatpropagandan) - de flesta terrorister är faktiskt kriminella, eller us-amerikaner,
men den subtile perspektiven är inte tillgänglig för var och en.

Så är det säkert, men det är inget som motsäger vad jag sa: att somliga vänstermänniskor tycks anamma det förhastade tankesättet "min fiendes fiende är min vän".

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 aug 2011 15:55

Politik är tydligen inte din starka sida JC, bättre att du ägnar dig åt dina utopiska framtidsfantasier.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 aug 2011 14:05

Hittade bögporr

Även sonen al-Saadis strandvilla plundrades i går. Rebeller uppger för AP hur fyra lyxbilar snabbt körts i väg från huset. Inne på al-Saadis kontor hittades en dvd med bögporr gömd bland dokument.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/denny ... 3521907.ab

Japp!!! Där kom den, nyheten vi alla väntat på, i jakten på att svartmåla ledarna i Libyen, så har de funnit
bögporr hos ledarens son, vilket as, vilket perverst litet svin, han förtjänar att dödas...
Detta är förvisso propaganda men här visar en demokratisk svensk mediajätte, att det är fel att vara bög,
så nu vet ni det, på dem bara! Det kommer att bli så mycket bättre när sharialagarna råder och de halshugger alla
bögarna i Libyen.

Förresten skulle nog jag med gråta en skvätt om jag fick komma in i Bildts slott i Italien.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 aug 2011 14:32

Jag minns en kvinna från Perth från australien,
Hon var healer och en 'reader', Vi hade många trevliga nätter  och timmar via nätet.
Det intressanta var att hon alltid visste när jag satt och skrattade högt och när vi chattade.
Det slog inte fel, för var gång jag drog ett sämt (på mitt sätt som få ler åt) så njöt hon och frågade mig om jag skrattade högt och samtidigt med henne. Två personer på samma frekvens förstår varandra och vet emotionerna som sänds.

Det intressanta är att hon visste vad jag tänkte på, även när jag var ute och promenerade. När jag tänkte på henne kunde hon berätta ungefär vad jag kännt.
Vi ser bara inte inte varandras själar. Vi förstår inte vad som roar varandra. Jag har inte direkt skrattat med andra här, Det är ett gäng tuppar som vill slåss om sina saker, men det är lite roligt bara det .
Dyker det upp en kvinna här. så vet jag vem som reagerar snabbast och tar fram sharmen.Vi behöver mer kvinnor på nätet.
Det gör oss mer glada : )

Ibland så klickar det mellan människor, och ironin föds fram...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 aug 2011 15:18

marko, jag har svårt att se vad det du skrev har med Libyen att göra, men det kanske
finns ett samband, men men, poängen med mitt senaste inlägg var nog mer att visa
på hur fel det blir när media samtidigt som de för ett ensidigt propagandakrig,
väljer att framställa en person (familj) som moraliskt förfallen genom att peka på dennes
bögporr, samtidigt som vi här förespråkar ett öppet samhälle utan fördomar
mot sexuellt avvikande personer, det är dubbelmoral. Varför överhuvudtaget rapportera
om vad de har för sig privat, jag kan förstå om de hade funnit sexslavar och de beskrivit
hur de befriades, men annars?

Sedan är ju nivån på journalisterna under all kritik, med feta rubriker som "Ett nytt land föds",
hallå eller, Libyen är ett av världens äldsta länder, det fanns när faraonerna satt på tronen i egyptien,
det fanns när Jesus levde och det finns kvar än idag, Khaddaffi har ju inte förstört landet,
ej heller låtit det upplösas och en "cykel blir ju knappast "ny" bara för att man byter ut styret",
så varför skulle det gälla för ett land.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 aug 2011 15:27

Inlägget hade inget med Ghadaffis dotters kläder och sonens bögporr att göra.

Sorgligt att människor sprider ut skit om varandra och att media hakar på.
Låt dom få ha sitt privatliv ifred.

Nu skrattzr hyenan på savannen när lejonet är borta. Hon har fått sitt asbyte.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 26 aug 2011 03:34

Zokrates skrev:Politik är tydligen inte din starka sida JC, bättre att du ägnar dig åt dina utopiska framtidsfantasier.

Förklara gärna vad du tycker att det är för fel på mina argument istället för att bara säga att politik tydligen inte är min starka sida. Vad skulle du tycka om folk bara avfärdade dina argument med att de ämnen du diskuterar inte är din starka sida?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 aug 2011 09:11

Justin Case skrev:
Zokrates skrev:Politik är tydligen inte din starka sida JC, bättre att du ägnar dig åt dina utopiska framtidsfantasier.

Förklara gärna vad du tycker att det är för fel på mina argument istället för att bara säga att politik tydligen inte är min starka sida.
Vad skulle du tycka om folk bara avfärdade dina argument med att de ämnen du diskuterar inte är din starka sida?

Det gör de väl redan till stor del, men jag undviker helt ämnen som jag inte har den minsta insyn i. :wink:

Vad gäller USA så har de ett tvåpartisystem , konservativa republikaner och liberala demokrater,
partierna kan beskrivas som ultrahögerextremister och högerextremister. Båda partierna verkar
dock sitta lika fastlåsta i vapentillverkarnas grepp så det spelar ingen större roll vilket parti som styr.
Politikerna tvingas gå med på deras krav, de förbinder sig att köpa vapen, dessa vapnen måste
användas för att få valuta för dem, skulderna till vapentillverkarna ökar, de kan inte betala tillbaka utan
tvingas då gå med på fler vapenbeställningar som kompensation, de får en allt större skuld, de tvingas
låna utomlands för att betala av på sina skulder till vapenindustrin som svarar med att kräva större
beställningar. Lobbyverksamheten är extremt utbredd inom alla områden, med den följer korruption.

USA tvingas starta krig varhelst de kan i världen, för att därigenom kunna kontrollera att
landets tillgångar införlemmas i deras kontroll, USA är extremt oljeberoende, så olja är det de mest behöver.
Kina är det land som har det enskilt största skuldkravet på USA, mycket beroende på att en stor del av
världens tillverkningsindustrier flyttats till Kina på grund av att de där har värdefulla mineraler som behövs
inom den teknikbaserade tillverkningssektorn, en hel del andra verksamheter hamnade därmed i Kina,
vilket skapat massarbetslöshet i västvärlden, samtidigt som Kina fått en av världens mest förgiftade miljöer.

Inom USA råder det ett enda stort undantagstillstånd, hela USA styrs som om det fortfarande rådde
inbördeskrig, lagarna är allrådande cementerade och kan inte ändras även om folk skulle anse att många
lagar är förlegade. Statsterror är vardagsmat, övervakning och kränkningar av medborgarnas rättigheter
sker fortlöpande på alla nivåer, över 10% av befolkningen är sysselsatta med att övervaka medborgarna,
10% av befolkningen sitter i fängelser, det ger att 80% av befolkningen befinner sig i en fascistisk terror
som har stora likheter med det system som Hitler önskade, (här fick jag in Hitler Jörgen!) men samtidigt
så är de fast i ett råkapitalistiskt system som kräver en ständigt ökande tillväxt med miljöförstöring,
klimatkriser, försämrad folkhälsa, samt enorma klassklyftor, vilket skapar en enorm fattigdom, sociala orättvisor,
utslagning.

Många har tvingats att låna för att köpa hus, lägenhet, men vid minsta konjukturnedgång så
tar bankerna hemmen i beslag, det är miljoner amerikaner som förlorat sina hem, bankerna kan inte
sälja dem, så husen står och förfaller samtidigt som ingen får lov att bo där. Hela USA är ett enda stort
pyramidspel, i slutändan så har du 10% vinnare och 90% förlorare, så fördelar det sig alltid med tiden med
sådana system och givetvis dikterar vinnarna spelreglerna. Så samtidigt som BNP är en av världens högsta,
så är det bara ett fåtal som direkt gynnas av den, de flesta tvingas in i snåriga bank och försäkringsavtal,
där personlig sjukdom kan tvinga människor att belåna sina hem och arbetslöshet innebär ett liv på gatan
med följden att soppkök blir räddningen från svält.
Frivilligorganosationer kämpar för att ge stöd åt flera miljoner människor!
Flera miljoner barn i USA är lika undernärda som dem man ser i svältdrabbade länder i tredje världen,
men detta är USA,
ett demokratiskt land, en modell enligt dig Justin för resten av världen att ta efter, du borde skämmas!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 26 aug 2011 09:34

Så du anser att Nordkorea är "den fria delen av Korea". Är du Förintelseförnekare också?

nej da, däremot tror jag på att hitler lever, och att han kallar sig justin nuförtiden

oj, nu fick jag också med hitler :)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 26 aug 2011 11:07

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 sep 2011 14:45

http://www.dn.se/nyheter/varlden/khadda ... i-okenstad

Oj vad oväntat, oljekontrakt för miljarder står på spel....
Leve demoljakratin!

Återgå till "Politik och samhälle"