Sångerna de sjöng i videon anhåller sig till vad de ser i ruset, det hallucinogena ruset ger dem syner av att de färdas till en annan planet och där får råd från någon varelse (det är så ett DMT rus fungerar), denna varelse ses annorlunda från person till person och kan också ändras beroende på vad hjärnan bildar. Man kan gå in i ett transliknande tillstånd eller vad man ska kalla det utan droger
Jag tolkade sångerna lite som ett mantra, magiska ord för att återkomma till samma kännsla och ställe.
Det är minnet som bor i sången, kraften är alltså inte sången i sig utan även det ett verktyg.
Ruset i sig är också ett verktyg för att nå sina drömmar. även visionerna är verktyg.
Läser man om andra shamaners resor och metoder så ser man snabbt att de varierar.
Det viktiga med det här är inte att det skulle vara farligt eller inte, det viktiga är vad det har haft för påverkan på människans kulturella utveckling och världen vi lever i. Alkohol som är den mest populära drogen gör att man svävar ifrån sig själv, man blir mer omedveten om sig själv och om världen, naturen skjuts undan och konsumenten regerar.
Alkohol har get mig krafiga euforiska upplevelser, och att bli omedveten om sig själv och omvärlden är vad DMT också ger. sak samma alltså. Hur påverkar mina euforiska upplevelser i världen ?.. inte ett dugg.
Du ser hur dessa shamaner lever, de värnar om naturen och vet att man måste respektera den, samma sak med "The Elder Brothers", de säger sig vara de som värnar om moder jord och håller den vid liv. En bra och rätt så verklig bild av hur vi ska sköta oss för att värna om jorden. Jag vet att de tror på andliga ting men idén och sättet de lever på är bra och borde noteras av alla.
Varför värnar dom om naturen, vinden, dig, själen och allt ?
det är inte på grund av vad drogen ger, det är en helt egen livslång erfarenhet och andlig resa man har bakom sig,
Det är vad man lärt sig under hela livet, det är en hel livsfilosofi bakom.
Det som upplevs under ett rus är nog nästan omöjligt att reproducera under nykterhet. Det drogen gör är att delar av hjärnan som drogen aktiverar jobbar mer än vanligt.
Du får inte heller dessa syner som produceras av hjärnan, synerna kan vara saker som ligger i ditt omedvetna men som plockas upp av det medvetna i drogens rus. Därför används också psilocybin-svampar som terapimedel.
Om man aldrig prövat så vet man aldrig eller hur.
Jag vet att under brist på sömn ger mig halugena upplevelser som jag styr över.
Det är inte en ändevärld eftersom jag kontrollerar det jag ser, men det är inte många millimeter bort.
släpper jag tyglarna så går jag in i ett stade som är lite speciell, inte sovandes och inte vaket.
det jag har upplevt där kan jag idag uppleva, fast utan visionerna fast mycket bättre. hur jag upplever kan jag inte berätta eller lära ut, för den går inte att lära ut. det får du själv leta efter den dagen du börjar se.
Jag tror inte på något andligt eller något som inte vetenskapen kan förklara, jag försöker se på saker och ting som de verkligen är.
Dessa hallucinogena syner man får anser jag vara något som ligger i ens omedvetna som kommer fram i syner eller bara tanken. Man kan gå mer djupt i sig själv och undersöka vad som verkligen är.
min uppfattning om att gå in i sig själv är att man samtidigt går ur sig själv. man hamnar i ett nytt universa och ser saker på ett annat vis. man blir del med allt. det kan ingen fysik förklara.
droger, kroppen, hjärnan är bara en del av människan, och här lär vi nog tvista i flera hundra år om detta, fram tills du själv får en upplevelse. fram till dess så kommer du få en drog som ger dig sköna färger och konstiga mönster utan något mer sammanhang än en fylla. för du tror inte på andlighet, då kommer du aldrig få den upplevelsen heller. ren fylla är vad du får.
Mitt intresse för droger har jag eftersom det är (vad jag tror) grunden till näst intill hela den mänskliga kulturella evolutionen, all dess tro och vetenskap (*grunden*). Jag vill också få upp andras ögon på droger och hur de egentligen fungerar och inte någon bullshit propaganda som staten ger ut. Det är viktigt att komma närmare verkligheten.
jag håller med om att mycket handlar om pengar, makt och kontroll. Men i det här forumet och säkert på andra så tror jag inte vi försöker tjäna pengar på droger eller kontrollera varandras intag. Så vi kan utesluta det ur debatten.
Det är syftet med varför vi gör saker som är viktigt. drogen är inget syfte.
Är syftet att bli medveten om sin egen medvetenhet du är ute efter ?
jag ser helt enkelt ingen mening i att leta efter mening i det som saknar mening. massa har ingen mening,
men massa har en själaliknande hinna över sig som även vi har... själen har en vilja, en mening.
det är helt omöjligt att förklara vad en själ är, men att uppleva den är väldigt enkelt. sluta tänk och börja känn : )
notering.
det jag skriver är min egen syn om shamanism och inget som jag ger ut för att vara en sanning för andra.
jag kan bara stå för min uppfattning och väljer att använda mina egna tolkningar och inte andras.