Drogers inverkan på människan och evolutionen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 15 sep 2011 19:30

Zokrates skrev:
-Petter- skrev: Gudarna knullade väl runt hej vilt inte sant? :P


Apropå sumererna du tidigare nämnde, så fann man ju en inskription som löd,
"mina läppar är små och min slida för trång" angående guden Enlils våldtäktsförsök
på en liten oskuld... om jag nu minns rätt...samme gud som är en urförlaga till
vår Abramitiske Gud


Den högsta empiriska guden också...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enlil

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nippur
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 15 sep 2011 19:54

Detta är förvisso efter sumerna, men häng med hur denne guden avlats...
Storm/Weather-god (Hurrian's Teshub, Taru, Luwian's Tarhun(t) - 'The Conqueror'), 'The king of Kummiya', 'King of Heaven, Lord of the land of Hatti'.
He is chief among the gods and his symbol is the bull. As Teshub he has been pictured as a bearded man astride two mountains and bearing a club. He is a god of battle and victory, especially when the battle is with a foreign power. As Taru, he is the consort of Wurusemu. He was the child of Anus and Kumarbis - conceived along with Tasmisus and the Aranzahus (Tigris) river when Kumarbis bit off and swallowed Anus' phallus. He is, however, considered Ea's son in the myth of Ullikummis. He is informed by Anus of the possible exits from Kumarbis, and tries to exit through Kumarbis's 'tarnassas' (vilket förmodligen är rövhålet), causing him great pain. With the 'tarnassas' blocked, he exits through Kumarbis' 'good place'. He plots with Anus, Tasmisus, and Aranzhus to destroy Kumarbis, and apparently succeeds seizing kingship in heaven. http://home.comcast.net/~chris.s/hittite-ref.html#Anus

http://en.wikipedia.org/wiki/Kumarbi
http://en.wikipedia.org/wiki/Teshub
http://en.wikipedia.org/wiki/Thor

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 15 sep 2011 20:24

Vad som också kan vara intressant i förhållande till min teori är att alkoholens framträdande tog start ungefär vid denna tid.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 15 sep 2011 20:47

@ Zokrates - Ja, det verkar ju stämma bra. Lite som "viskleken".. Man viskar en mening och så ska
personen näst intill viska vidare men i slutändan så blir meningen ändrad en del.


Alcoholic Vervet Monkeys! - Weird Nature - BBC animals

http://www.youtube.com/watch?v=pSm7BcQHWXk

"Monkeys that are heavy drinkers are better leaders, respected by other monkeys."


+ lite humor som kan vara bra ibland
http://www.youtube.com/watch?v=33pN8vmvWUQ&feature=related
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 15 sep 2011 21:12

Ja,
helt klart så har den drogen en viss dragningskraft, stackars apor, slavar under sina begär.
Vi får skicka dom till AAa, anonyma alko apor.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 17 sep 2011 15:53

I lufiers tråd, vem var Oden, så började vi nysta lite i indoeuropéer som levde i asien, i en grav hittade arkeologer
nått som passar in i denna trådens tema.

In 2008, the remains of another male were discovered near Turpan, China. Thought by researchers to be a member of the Gushi culture, the man was buried with a number of practical and ceremonial objects, including archery equipment and a harp, and 789 grams of marijuana. Through genetic analysis and carbon dating, the burial has been dated to roughly 700 BC. Only two of the 500 graves at the site contain marijuana, leading researchers to suggest shamanic roles for the two individuals.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tocharians

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 17 sep 2011 21:24

Yes Zokrates, det finns mängder av bevis på gamla stammar som brukade droger.

Vi kan ta Scientologi som är en modern religion som exempel.
"L. Ron Hubbard" är grundaren till denna religion och är känd för att ha brukat droger.

"Many people who knew Hubbard personally attest to his drug abuse."

http://www.solitarytrees.net/pubs/skent/creation.htm

">John McMasters told me that on the flagship apollo in the late sixties he
>witnessed Hubbard's drug supply. "It was the largest drug chest I had
>ever seen He had everything!"

"And L. Ron Hubbard admitted he had used LSD in a letter to the FBI."


http://www.cs.cmu.edu/~dst/OTIII/bts-or-dts.txt

"Xenu (play /ˈziːnuː/ zee-noo),[1][2][3] also spelled Xemu, was, according to the founder of Scientology and science fiction writer L. Ron Hubbard, the dictator of the "Galactic Confederacy" who, 75 million years ago, brought billions[4][5] of his people to Earth in a DC-8-like spacecraft, stacked them around volcanoes and killed them using hydrogen bombs. Official Scientology dogma holds that the essences of these many people remained, and that they form around people in modern times, causing them spiritual harm."


http://en.wikipedia.org/wiki/Xenu

Ju mildare drogen är desto mer jordnära är religionen och tvärtom då drogen skapar starka hallucinationer som L. Ron Hubbard brukade.


Egypterna brukade droger

"Dr Svelta Balabanova, a forensic toxicologist, was called in to investigate. She obtained samples of intestinal tissue from deep inside the body and declared that she had discovered the presence of cannabis, coca and tobacco, laid down in the body cells like rings on a tree.(3)"

“The ancient Egyptians certainly used drugs. As well as lotus (eating blue lotus can act as a mild sedative), they had mandrake (which contains hallucinogenic tropane alkaloids), and cannabis. There is a strong suggestion that they also used opium (which contains up to 12% morphine).”

http://www.disclose.tv/forum/egyptian-mummies-drugs-and-cancer-t35173.html

http://parascientifica.com/forums/viewtopic.php?t=6653

http://www.cannabisculture.com/backissues/cc09/smokesignals/enigmas/index.html
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 17 sep 2011 21:33

-Petter-

Att droger existerar betyder inte att dom var vanliga.

förhistoria vår är av shamanistisk art, eller mer korrekt nomadisk art.
ceremoniel intag har sina betydelser. Inget som vanliga medlemmar i gruppen ska ta regelbundet.
en schaman är en speciell person i gruppen som agerar som en andlig och fysisk healer eller medicin man.
den kloke och eftertänksamme personen som har förmågan att se in i andarnas värld.

om en person i en grupp någon gång då och då tar till ett hjälpmedel för sina syften
så kan det inte ha påverkat vår fysiska hjärna eller mentala. en viss person tar på sig den uppgiften.

du får gärna referera till hur var när dessa droger brukades så får din berättelse nog ett lyft.
har du sådana så överväger jag gärna att byta inställning.[/quote]

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 18 sep 2011 00:30

Dessa "visa shamaner" var de man kom och tog lära av. De var de som "visste". Det behöver inte betyda att hela stammar brukade drogen, det räcker med att det finns t.ex. ett fåtal shamaner som brukade den och kunde kontakta det spirituella eller vad det nu är. Genom att dessa t.ex. shamaner lär ut det de tror de vet så tror också dess undersåtar/lärjungar på det med. Samma princip är näst intill all skolning. Om alla skolor lär ut att gud finns så kommer också de flesta människor tro på vad de lärt sig.

Shamaner är kända för att bruka ämnet Dimethyltryptamine (DMT) som extraheras ur främst Ayahuasca-trädet då det innehåller höga doser av ämnet. DMT kan återfinnas i alla levande organismer, hur mycket av detta ämne det finns varierar. DMT är också ett ämne som produceras i vår hjärna när vi drömmer, det sägs att under vår djupaste sömn så trippar vi så som man trippar när man röker extraherat DMT. Dessa drömmar är inte något som vi kommer ihåg dock.

Anledningen till att jag tar upp droger är för det är de som påverkar hjärnan till en större del, det händer också under en kort tid och är inget som utvecklas under en lång tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyltryptamine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayahuasca
http://www.youtube.com/watch?v=s-TnlyvuBAs


De egyptiska prästerna rökte sannolikt någon stark drog då man kan se de bära på rökdon vilket liknar en pipa av något slag.

http://taicarmen.files.wordpress.com/2011/05/layingonhands_lg.jpg



Angående "L. Ron Hubbard", grundaren till scientologin. Han var också grundaren till ett drogavvänjningsprogram, detta kan antydas till att han inte ville att andra skulle gå andra vägar än hans religion. Han ville skydda sin religion helt enkelt så han kunde fortsätta ha sin makt.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 sep 2011 01:50

-Petter- skrev:Dessa "visa shamaner" var de man kom och tog lära av. De var de som "visste". Det behöver inte betyda att hela stammar brukade drogen, det räcker med att det finns t.ex. ett fåtal shamaner som brukade den och kunde kontakta det spirituella eller vad det nu är. Genom att dessa t.ex. shamaner lär ut det de tror de vet så tror också dess undersåtar/lärjungar på det med. Samma princip är näst intill all skolning. Om alla skolor lär ut att gud finns så kommer också de flesta människor tro på vad de lärt sig.

Shamaner är kända för att bruka ämnet Dimethyltryptamine (DMT) som extraheras ur främst Ayahuasca-trädet då det innehåller höga doser av ämnet. DMT kan återfinnas i alla levande organismer, hur mycket av detta ämne det finns varierar. DMT är också ett ämne som produceras i vår hjärna när vi drömmer, det sägs att under vår djupaste sömn så trippar vi så som man trippar när man röker extraherat DMT. Dessa drömmar är inte något som vi kommer ihåg dock.

Anledningen till att jag tar upp droger är för det är de som påverkar hjärnan till en större del, det händer också under en kort tid och är inget som utvecklas under en lång tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyltryptamine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayahuasca
http://www.youtube.com/watch?v=s-TnlyvuBAs


De egyptiska prästerna rökte sannolikt någon stark drog då man kan se de bära på rökdon vilket liknar en pipa av något slag.

http://taicarmen.files.wordpress.com/2011/05/layingonhands_lg.jpg



Angående "L. Ron Hubbard", grundaren till scientologin. Han var också grundaren till ett drogavvänjningsprogram, detta kan antydas till att han inte ville att andra skulle gå andra vägar än hans religion. Han ville skydda sin religion helt enkelt så han kunde fortsätta ha sin makt.


Stort tack för ditt svar,
Jag har aldrig hört talas om DMT då jag anser att droger kan ersättas av ren andliga erfarenheter under livet
Att tolka resor eller drömmar är allt för komplicerat, speciellt när huvudet inte är helt klar som när man vaknar upp eller har bakrus.

Jag ska gå igenom länkarna senare, uppskattas varmt.

Sen är jag inte emot droger av något slag, jag är emot skador som dessa kan bidra till och värnar om min hälsa.
synd bara att jag inte kan och vill sluta röka tobak.

Schamaner ser jag inte alls som Lärare eller att det är deras uppgift att påverka en grupp politiskt.
De värnar om var individ, och alla är unika med unika problem. Att människor gillar att berätta historier och tar på sig nöjet för det få väl anses vara normalt beteende och inte schamanens roll i sig. kanske många nyttjade läget för att få en bra position och påverka, men då är dom inga schamaner längre.

svarar igen när jag gått igenom din post mer noggrant med länkar och allt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 sep 2011 12:45

Så,
Nu har jag både sovit, ätit frukost,(coke, coffee an a smoke), tittat på filmen, läst lite om DMT.

Det är kraftigt hallucinerande, som LSD, narkotikaklassad som farlig drog. och har negativ effekt i mångt och mycket.
Den har kort livslängd men man kan förlänga den med andra substanser.

Shamanderna i filmen såg att njuta av drogen som vi njuter av droger.
Det andliga kom inte bara med drogen, utan enligt den stammen via sångerna.
kunde man sången så kunde man få livslång kontakt med samma ande. ruset var ett medel för att sången skulle gå fram.  Men många shamaner tar inga droger alls, en del nöjer sig med trumande och metoderna kan räknas upp i sina variationer.

så jag vidhåller att drogen i sig inte ger något mer än en blockeringshämmande och man börjar våga tänka på ett annat sätt,
ett verktyg som kan ersättas och ska ersättas med mindre riskfyllda metoder.
Den stammen välde nog sin metod utefter både lust, kulturella mönster med sina cermonier, drogen var bare en del av resan.

jag ser inte att droger överhuvudtaget ger något mervärde än tidsvinster, snabba rus till alice kaninhål.

det som är farligt, skadligt eller medför hälsorisker ska undvikas tycker jag.


I några års tid önskade och planerade jag medvetet att få göra en shamanresa med denna typ av drog,
jag ville vara förberedd för upplevelsen, men jag gick aldrig över rädslans tröskel. Jag såg tillslut ingen som helst mening med drogers inverkan för att nå sina mål, för fortfarande tror jag att det kan man uppnå helt medvetet och när som helst. man får lära sig att känna sitt eget inre, följa dess strömmar och acceptera den man är andligt.

för det är vad detta handlar om, andlighet.

du verkar inte tro på andar och andlighet på det viset som shamanerna gjorde,
så då ser jag heller ingen anledning att ta drogen ur det perspektivet. man är då bara ute efter ruset av andra anledningar.

man får vara ärlig i sina mål. Jag vill droga för att det känns skönt, eller för att jag vill slappna av, för att man är beroende, eller för att man är nyfiken.. whatever, men det blir fel att legitimera det via något som man inte tror på.

får jag fråga en privat sak,
vad är ditt mål med en drog, vart är målet ?
är det att slippa verkligheten som du befinner dig i ?
och går det att lösa på andra vis ?

eller är det bara ren nyfikenhet och filosofi du har runt detta fenomen som droger ger ?

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 18 sep 2011 14:30

Shamanderna i filmen såg att njuta av drogen som vi njuter av droger.
Det andliga kom inte bara med drogen, utan enligt den stammen via sångerna.
kunde man sången så kunde man få livslång kontakt med samma ande. ruset var ett medel för att sången skulle gå fram.  Men många shamaner tar inga droger alls, en del nöjer sig med trumande och metoderna kan räknas upp i sina variationer.


Sångerna de sjöng i videon anhåller sig till vad de ser i ruset, det hallucinogena ruset ger dem syner av att de färdas till en annan planet och där får råd från någon varelse (det är så ett DMT rus fungerar), denna varelse ses annorlunda från person till person och kan också ändras beroende på vad hjärnan bildar. Man kan gå in i ett transliknande tillstånd eller vad man ska kalla det utan droger ja, men då krävs det att man utsätter kroppen för prövningar som t.ex. att inte äta något på länge eller att man är vaken så länge så att man börjar hallucinera whatever. Droger kan man se som fusk men det fungerar.

så jag vidhåller att drogen i sig inte ger något mer än en blockeringshämmande och man börjar våga tänka på ett annat sätt,
ett verktyg som kan ersättas och ska ersättas med mindre riskfyllda metoder.
Den stammen välde nog sin metod utefter både lust, kulturella mönster med sina cermonier, drogen var bare en del av resan.

jag ser inte att droger överhuvudtaget ger något mervärde än tidsvinster, snabba rus till alice kaninhål.

det som är farligt, skadligt eller medför hälsorisker ska undvikas tycker jag.


Det viktiga med det här är inte att det skulle vara farligt eller inte, det viktiga är vad det har haft för påverkan på människans kulturella utveckling och världen vi lever i. Alkohol som är den mest populära drogen gör att man svävar ifrån sig själv, man blir mer omedveten om sig själv och om världen, naturen skjuts undan och konsumenten regerar.

Med naturliga droger.. Marijuana, psilocybin-svampar, DMT etc. så blir man mer medveten om sig själv och världen, motsatsen till alkohol helt enkelt. Dessa naturliga droger har antingen förbjudits på grund av okunskap eller för att tjäna pengar på t.ex. alkohol. Sponsorerna av vissa anti-drog rörelser är faktiskt de stora alkoholföretagen. Så inte för att de naturliga drogerna är farliga utan för att alkoholföretagen vill tjäna pengar på sin produkt.

Du ser hur dessa shamaner lever, de värnar om naturen och vet att man måste respektera den, samma sak med "The Elder Brothers", de säger sig vara de som värnar om moder jord och håller den vid liv. En bra och rätt så verklig bild av hur vi ska sköta oss för att värna om jorden. Jag vet att de tror på andliga ting men idén och sättet de lever på är bra och borde noteras av alla.

Det som kan vara farligt är att lungorna tar stryk, men själva hjärnan (vad jag vet) tar inte stryk om man inte är psykiskt ostabil. Dessa ämnen som brukas produceras oftast i vår egen hjärna.
Av vissa forskare sägs det även att det bildas nya hjärnceller (relativt ny forskning så vi får vänta och se). En sak som är säker är att alkohol bryter ner hjärnceller.


I några års tid önskade och planerade jag medvetet att få göra en shamanresa med denna typ av drog,
jag ville vara förberedd för upplevelsen, men jag gick aldrig över rädslans tröskel. Jag såg tillslut ingen som helst mening med drogers inverkan för att nå sina mål, för fortfarande tror jag att det kan man uppnå helt medvetet och när som helst. man får lära sig att känna sitt eget inre, följa dess strömmar och acceptera den man är andligt.

för det är vad detta handlar om, andlighet.


Det som upplevs under ett rus är nog nästan omöjligt att reproducera under nykterhet. Det drogen gör är att delar av hjärnan som drogen aktiverar jobbar mer än vanligt.
Du får inte heller dessa syner som produceras av hjärnan, synerna kan vara saker som ligger i ditt omedvetna men som plockas upp av det medvetna i drogens rus. Därför används också psilocybin-svampar som terapimedel.
Om man aldrig prövat så vet man aldrig eller hur.

du verkar inte tro på andar och andlighet på det viset som shamanerna gjorde,
så då ser jag heller ingen anledning att ta drogen ur det perspektivet. man är då bara ute efter ruset av andra anledningar.

man får vara ärlig i sina mål. Jag vill droga för att det känns skönt, eller för att jag vill slappna av, för att man är beroende, eller för att man är nyfiken.. whatever, men det blir fel att legitimera det via något som man inte tror på.


Jag tror inte på något andligt eller något som inte vetenskapen kan förklara, jag försöker se på saker och ting som de verkligen är.
Dessa hallucinogena syner man får anser jag vara något som ligger i ens omedvetna som kommer fram i syner eller bara tanken. Man kan gå mer djupt i sig själv och undersöka vad som verkligen är.

får jag fråga en privat sak,
vad är ditt mål med en drog, vart är målet ?
är det att slippa verkligheten som du befinner dig i ?
och går det att lösa på andra vis ?

eller är det bara ren nyfikenhet och filosofi du har runt detta fenomen som droger ger ?


Javisst får du det. Anledningen till att brukar droger är dels för själva upplevelsen det ger men också för att kunna förstå mig själv, andra och världen på ett bättre sätt. Jag kan förstå dessa shamaner och varför de har dess tro. Jag förstår de som tror på gud, jag kan förstå kvinnor bättre.. Jag har så mycket mer förståelse med hjälp av droger. Jag försöker inte komma till något mål, kanske kommer man dit någon gång.. vem vet..
Jag försöker leva i så mycket verklighet som jag kan och verkligheten kan man finna i ett drogs rus. Om det går att lösa på andra sätt vet jag inte. Om jag ska säga vad jag tror skulle kunna ändra människans sätt att se på saker så skulle alla psykiskt stabila människor få ett psilocybin rus när de har nått vuxen ålder, men men.. det är bara en tro som jag har..

Mitt intresse för droger har jag eftersom det är (vad jag tror) grunden till näst intill hela den mänskliga kulturella evolutionen, all dess tro och vetenskap (*grunden*). Jag vill också få upp andras ögon på droger och hur de egentligen fungerar och inte någon bullshit propaganda som staten ger ut. Det är viktigt att komma närmare verkligheten.

/Petter
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 18 sep 2011 14:48

Lyssna på det han säger i dessa om ni är intresserade av hur droger kan hjälpa en att bli mer medveten.

Bruce Parry Trips Again - Part 2 - The hallucinogen Iboga - Altered States of Consciousness
http://www.youtube.com/watch?v=zRqZByUisD8&feature=related

Bruce Parry Trips Again - Part 3 - The hallucinogen Iboga - Altered States of Consciousness
http://www.youtube.com/watch?v=H6xWY1u0Ess&feature=related
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 sep 2011 15:59

Sångerna de sjöng i videon anhåller sig till vad de ser i ruset, det hallucinogena ruset ger dem syner av att de färdas till en annan planet och där får råd från någon varelse (det är så ett DMT rus fungerar), denna varelse ses annorlunda från person till person och kan också ändras beroende på vad hjärnan bildar. Man kan gå in i ett transliknande tillstånd eller vad man ska kalla det utan droger



Jag tolkade sångerna lite som ett mantra, magiska ord för att återkomma till samma kännsla och ställe.
Det är minnet som bor i sången, kraften är alltså inte sången i sig utan även det ett verktyg.
Ruset i sig är också ett verktyg för att nå sina drömmar. även visionerna är verktyg.
Läser man om andra shamaners resor och metoder så ser man snabbt att de varierar.

Det viktiga med det här är inte att det skulle vara farligt eller inte, det viktiga är vad det har haft för påverkan på människans kulturella utveckling och världen vi lever i. Alkohol som är den mest populära drogen gör att man svävar ifrån sig själv, man blir mer omedveten om sig själv och om världen, naturen skjuts undan och konsumenten regerar.


Alkohol har get mig krafiga euforiska upplevelser, och att bli omedveten om sig själv och omvärlden är vad  DMT också ger. sak samma alltså. Hur påverkar mina euforiska upplevelser i världen ?.. inte ett dugg.

Du ser hur dessa shamaner lever, de värnar om naturen och vet att man måste respektera den, samma sak med "The Elder Brothers", de säger sig vara de som värnar om moder jord och håller den vid liv. En bra och rätt så verklig bild av hur vi ska sköta oss för att värna om jorden. Jag vet att de tror på andliga ting men idén och sättet de lever på är bra och borde noteras av alla.


Varför värnar dom om naturen, vinden, dig, själen och allt ?
det är inte på grund av vad drogen ger, det är en helt egen livslång erfarenhet och andlig resa man har bakom sig,
Det är vad man lärt sig under hela livet, det är en hel livsfilosofi bakom.

Det som upplevs under ett rus är nog nästan omöjligt att reproducera under nykterhet. Det drogen gör är att delar av hjärnan som drogen aktiverar jobbar mer än vanligt.
Du får inte heller dessa syner som produceras av hjärnan, synerna kan vara saker som ligger i ditt omedvetna men som plockas upp av det medvetna i drogens rus. Därför används också psilocybin-svampar som terapimedel.
Om man aldrig prövat så vet man aldrig eller hur.


Jag vet att under brist på sömn ger mig halugena upplevelser som jag styr över.
Det är inte en ändevärld eftersom jag kontrollerar det jag ser, men det är inte många millimeter bort.
släpper jag tyglarna så går jag in i ett stade som är lite speciell, inte sovandes och inte vaket.

det jag har upplevt där kan jag idag uppleva, fast utan visionerna fast mycket bättre. hur jag upplever kan jag inte berätta eller lära ut, för den går inte att lära ut. det får du själv leta efter den dagen du börjar se.

Jag tror inte på något andligt eller något som inte vetenskapen kan förklara, jag försöker se på saker och ting som de verkligen är.
Dessa hallucinogena syner man får anser jag vara något som ligger i ens omedvetna som kommer fram i syner eller bara tanken. Man kan gå mer djupt i sig själv och undersöka vad som verkligen är.


min uppfattning om att gå in i sig själv är att man samtidigt går ur sig själv. man hamnar i ett nytt universa och ser saker på ett annat vis. man blir del med allt. det kan ingen fysik förklara.
droger, kroppen, hjärnan är bara en del av människan, och här lär vi nog tvista i flera hundra år om detta, fram tills du själv får en upplevelse. fram till dess så kommer du få en drog som ger dig sköna färger och konstiga mönster utan något mer sammanhang än en fylla. för du tror inte på andlighet, då kommer du aldrig få den upplevelsen heller. ren fylla är vad du får.

Mitt intresse för droger har jag eftersom det är (vad jag tror) grunden till näst intill hela den mänskliga kulturella evolutionen, all dess tro och vetenskap (*grunden*). Jag vill också få upp andras ögon på droger och hur de egentligen fungerar och inte någon bullshit propaganda som staten ger ut. Det är viktigt att komma närmare verkligheten.



jag håller med om att mycket handlar om pengar, makt och kontroll. Men i det här forumet och säkert på andra så tror jag inte vi försöker tjäna pengar på droger eller kontrollera varandras intag. Så vi kan utesluta det ur debatten.

Det är syftet med varför vi gör saker som är viktigt. drogen är inget syfte.
Är syftet att bli medveten om sin egen medvetenhet du är ute efter ?
jag ser helt enkelt ingen mening i att leta efter mening i det som saknar mening. massa har ingen mening,
men massa har en själaliknande hinna över sig som även vi har... själen har en vilja, en mening.
det är helt omöjligt att förklara vad en själ är, men att uppleva den är väldigt enkelt. sluta tänk och börja känn : )

notering.
det jag skriver är min egen syn om shamanism och inget som jag ger ut för att vara en sanning för andra.
jag kan bara stå för min uppfattning och väljer att använda mina egna tolkningar och inte andras.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 18 sep 2011 16:55

Att tro på andlighet är samma sak som att tro på vilken religion som helst.
Du måste se saker för vad de egentligen är för att se verkligheten.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster