Sceptisk skrev:Själv håller jag nog med Marko i att ondska handlar om att tillfoga någon annan lidande. Hjärtlöshet, grymhet, brutalitet, omänsklighet osv kanske kan vara det ondska innebär. Dock tror jag inte på någon medfödd inneboende vilja att göra andra illa, det är något som kommer senare ifall vi inte skyddar de oskyldiga mot dehumanisering.
Häktespersonal är ju ett exempel på anställda som bevisligen dehumaniseras av staten,
det tar cirka 2 veckor för dem att bli av med sin medmänskliga sida.
De är alltså anställda av staten för att vara just dehumaniserade i sin tjänst som häktes,
anstalts och fängelsepersonal. är de därmed onda? Skall de sörjas ens?
Statssubtionerad ondska är också ondska. Vi har å ena sidan brottslingar som agerar
och på andra sidan tjänstemän som agerar, helt beroende av varandra och med liknande metoder.
Tvång, hot, våld, utpressning, kidnappning, repressalier och i en del stater avrättningar,
brottslingar gör det olagligt, stater gör det legalt, men egentligen bara en lek med ord för ondska.
Den legala sidan hävdar att det sker i det godas namn, men även brottslingar kan ju hävda att
de begår brott för något som är gott för dem själva.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hakte ... 520440.svd