I ordning finns också kaos

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

I ordning finns också kaos

Inläggav Harald Davidsson » 05 okt 2011 05:38

det handlar om för dig, lilla myra att försöka vakna upp ur din omedvetna slummer, för du ska veta att i människan finns möjlighet till ett absolut medvetande, och detta medvetande är någonting annat än den lilla ficklampa du går omkring med i mörkret och försöker ubndvika att konfontera dig med kaos, och då säger Harald att det kom 10 000 mantra-people runt hans ashram och alla dog, och då lilla myran skriker du psykos, galenskap osv, därför att ditt lilla medvetande just bara -är en liten ficklampa, så det bästa du kan göra är att lugna ner dig, för Harald vill dig bara väl, han försöker medvetandegöra dig om en större ordning som också naturligtvis innehåller kaos, men den ordning du har nu, lilla myra i ditt sociala sken innehåller faktiskt minst 75 procent kaos, ja, kanske 90 procent kaos, men detta kaos som finns i människan omedvetet innebär potentiell ordning, så då du konfronteras med kaos, bli inte rädd, stick inte till psyket, drick inte en massa alkohol eller ta droger, för varje kaos som beredes dig är en gåva från det absoluta medvetandet som vill visa dig på en större verklighetsuppfattning, göra dig mera medveten om detta underbara fantastisk kosmos sm vi just nu råkar vara medvetna om, men ack så lite, vi vet, så varje kaos är en gåva och ska ej behandlas som en fiende,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 05 okt 2011 06:05

kom kaos, kom med din frihet från förutfattade meningar
kom med din kärlek till det spontana livet,
kom med ditt underbara förtroende för att livet alltid vet bäst

Kom kaos, låt oss flyga tillsammans rakt in i det absoluta ögat,

vet du, kaos, då du är hos mig känner jag mig totalt fri,
var alltid hos mig, kaos,
lämna mig aldrig.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 05 okt 2011 06:20

I kaos finns alltid en aning ordning
fast som en slags övergripande helhet
som vi kanske kan känna på fingertopparna nån gång

för på sätt och vis är kaos också ett medvetande
jag vill inte säga ett anti-medvetande,
men som en slags nyckel
som kan öppna alla falska ordningar och

släppa in ett slags ursprungligt ljus
som gör att tredje ögat
kan börja se

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 05 okt 2011 09:15

Flyttar denna till tankar och känslor för att minska Haralds dominerande prägling på forumet som vi är rädda får många personer att vända i dörren.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 okt 2011 11:30

Andreas skrev:Flyttar denna till tankar och känslor för att minska Haralds dominerande prägling på forumet som vi är rädda får många personer att vända i dörren.


Ja, det kan vara en välsignelse att komma ut - ur FF-garderobens allt unknare atmosfär...

/A-a
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 05 okt 2011 11:39

Algotezza skrev:
Andreas skrev:Flyttar denna till tankar och känslor för att minska Haralds dominerande prägling på forumet som vi är rädda får många personer att vända i dörren.


Ja, det kan vara en välsignelse att komma ut - ur FF-garderobens allt unknare atmosfär...

/A-a


det är svårt att förstå din symbolism,
vad vill du säga,
säg det rakt och enkelt
i ren naivistisk anda
som t.ex. Van Gogh målade sina tavlor, eller.
som Gunnar Ekelöf skrev sin poesi

ge mig kaos, algotessa
utan moral och förutfattade meningar

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 05 okt 2011 14:43

Mja, för att bli förstådd av andra så måste man uttrycka sig i välformulerade ord och meningar för alla vi tänker inte som dig Algotezza.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 05 okt 2011 14:51

Algotezza skrev:
Andreas skrev:Flyttar denna till tankar och känslor för att minska Haralds dominerande prägling på forumet som vi är rädda får många personer att vända i dörren.


Ja, det kan vara en välsignelse att komma ut - ur FF-garderobens allt unknare atmosfär...

/A-a


Det är inte så dumt med miljöombyten när man känner att det känns unket.
Själv upplever jag gamla filosofer som unkna och hoppar raskt vidare till vetenskapliga artiklar där filosofin flödar friskt.
Teoretisk fysik är friska vindar. gamla unkna termer och tänkande är inte filosofi, det är unken historia.
ismernas tid är väl förbi : )

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 05 okt 2011 16:26

Börjar tröttna rejält på alla dessa begreppskullerbyttor, kaos är motsatsen till ordning,
det finns ingen mening med begrepp om vi skall urholka dem för då kan vi ju lika
gärna sluta använda ord och börja kvacka istället.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 okt 2011 09:11

Du förstår Zokrates att då vi uppfattar världen är vår uppfattningen inte absolut,
men relativ därför är den ordning vi uppfattar världen med begränsad
och allt som inte är begränsat är i detta moment kaos.
Så vi ser alltid världen med kanske 90 procent kaos,
men vi försöker alltså koncentrera detta vi ser till en liten ö i rymdens stora ocean
och detta kallar vi då....... att vi förstår.


jag ser ett träd, och detta kallar vi för analytiskt tänkande,

men ser jag också detta som orsakat trädet, ser jag också alla träds orsak, ser jag också universums orsak, ser jag också skaparen bakom alltet osv.

jag ser ett träd,
och detta träd ska jag hugga ner och använda som ved,
detta är vad Karl Marx kallar för underbyggnaden.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 okt 2011 15:54

Harald Davidsson skrev:
Algotezza skrev:
Andreas skrev:Flyttar denna till tankar och känslor för att minska Haralds dominerande prägling på forumet som vi är rädda får många personer att vända i dörren.


Ja, det kan vara en välsignelse att komma ut - ur FF-garderobens allt unknare atmosfär...

/A-a


det är svårt att förstå din symbolism,
vad vill du säga,
säg det rakt och enkelt
i ren naivistisk anda
som t.ex. Van Gogh målade sina tavlor, eller.
som Gunnar Ekelöf skrev sin poesi

ge mig kaos, algotessa
utan moral och förutfattade meningar


ja du är expert på rakt och enkelt  :D

Du kan ju föregå med gott exempel


Har en känsla av att du när du säger något om andra mest bara snackar om och till dig själv

Du gör ju allt det och verkar vara allt det du säger att andra gör och är

Men det är väl så solipsister funkar  :D  :D  :D


/A-a
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 06 okt 2011 21:49

Det finns ingen kaos eller ordning.

Det är antingen kaos eller ordning eller kaos med ordning eller ordning som är formad av kaos eller kaos formad av ordning. ... ...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 okt 2011 09:34

Marko skrev:Det finns ingen kaos eller ordning.

Det är antingen kaos eller ordning eller kaos med ordning eller ordning som är formad av kaos eller kaos formad av ordning. ... ...


människan består inte bara av ett system,
för samtidigt i varje människa
finns omedveten kaos
och medveten ordning.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 okt 2011 09:37

Algotezza skrev:
Harald Davidsson skrev:
Algotezza skrev:
Andreas skrev:Flyttar denna till tankar och känslor för att minska Haralds dominerande prägling på forumet som vi är rädda får många personer att vända i dörren.


Ja, det kan vara en välsignelse att komma ut - ur FF-garderobens allt unknare atmosfär...

/A-a


det är svårt att förstå din symbolism,
vad vill du säga,
säg det rakt och enkelt
i ren naivistisk anda
som t.ex. Van Gogh målade sina tavlor, eller.
som Gunnar Ekelöf skrev sin poesi

ge mig kaos, algotessa
utan moral och förutfattade meningar


ja du är expert på rakt och enkelt  :D

Du kan ju föregå med gott exempel


Har en känsla av att du när du säger något om andra mest bara snackar om och till dig själv

Du gör ju allt det och verkar vara allt det du säger att andra gör och är

Men det är väl så solipsister funkar  :D  :D  :D


/A-a


nu pratar du som de katolska prästerna,
flytande latrin

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2001
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 07 okt 2011 09:39

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/-eZ1EcTwSxs" frameborder="0"></iframe>


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster