Vad är att tänka

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Vad är att tänka

Inläggav Harald Davidsson » 05 okt 2011 09:43

Du förstår, lilla myra, att verkligen tänka är inte så enkelt som det verkar.
Fast de flesta människor tror att det räcker att vara logisk för att få ett verkningsfullt och varaktigt tänkande
som kan ge en någorlunda hållbar verklighetsbild, men där tar de fel, lilla myran,
för att tänka startar alltid med perception, och här på denna punkten hakar hela världen upp sig
därför att deras perception är så undermålig att vi inte vill säga att den kan vara en acceptabel grund
för ett effektivt cch verkningsfullt tänkande.

så det första du måste göra, lilla myran. är att finna fram till en perception av omvärlden som har en djupare verklighetsgrund och som är av mera permanent värde,

För att börja tänka verklighetsfullt måste du fundera en stund över vad perception egentligen är.

vad du egentligen ser och uppfattar runt omkring dig,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 05 okt 2011 10:00

När jag ser en människa, vad är det jag ser,

ser jag kärlek, ser jag vänskap,
ser jag främlingsskap, ser jag fiendeskap,

för det första varje människa måste lära sig i perceptionens ädla konst är
urskiljningsförmåga,

och den lite djupare urskiljningsförmågan börjar med att kunna urskilja kärlek,
men nästa fas är att kunna urskilja godhet

och därefter kunna urskilja skönhet.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 05 okt 2011 10:25

När Herakleit säger att allting flyter

vad är det han ser, då?

vad är hans perception av världen

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 05 okt 2011 11:02

Du har fått allt om bakfoten Harald.

Det var de allsmäktiga "Xenu" som satte miljoner människor på jorden för 75 miljoner år sedan med rymdskepp, placerade oss runt vulkaner där vi släckte dessa med vätebomber. De flesta av dessa människors innersta natur, själen, är kvar ännu idag och det är de som även styr våra kroppar.

"visdom är till för var och en som önskar nå den" som L. Ron Hubbard så klokt sa.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 okt 2011 11:19

paradoxen

visdum

/A-a
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 okt 2011 10:20

Att börja tänka är att öppna sig för kaos.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 06 okt 2011 12:26

Harald Davidsson skrev:Att börja tänka är att öppna sig för kaos.
'

Ja, i ditt fall.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 okt 2011 15:45

Harald Davidsson skrev:Att börja tänka är att öppna sig för kaos.


nej det är att säga fiat lux över kaos

/A-a
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 06 okt 2011 21:55

Harald Davidsson skrev:Att börja tänka är att öppna sig för kaos.


Det ligger lite i det,
genom tänkandet så värderar vi för och emot, ser kaotiska mönster utan större sammanhang,
med tänkandet så öppnar vi oss för det okända och kan ur detta få fram icke kaotiska beslut.

Vertumnus
Inlägg: 1897
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Inläggav Vertumnus » 06 okt 2011 23:19

Harald Davidsson skrev:Att börja tänka är att öppna sig för kaos.


Helt riktigt!
Kaos är frånvaro av ordning och tänkandets mål är att finna eller upprätta ordning, när så skett avstannar tankeprocessen.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 06 okt 2011 23:27

Vertumnus skrev:
Harald Davidsson skrev:Att börja tänka är att öppna sig för kaos.


Helt riktigt!
Kaos är frånvaro av ordning och tänkandets mål är att finna eller upprätta ordning, när så skett avstannar tankeprocessen.


Jaha, så du menar att man dör då? Döden=ordning... :wink:

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2001
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 06 okt 2011 23:33

Bild

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 okt 2011 09:25

Lyssna nu mina myror
så ska jag berätta för er hur ni kan få igång ett subjektivt tänkande
inifrån er själva som då kan befria er från den mekaniska tanke- maskinen
som samhället vill vi ska praktisera i vårt tänkande som lojala medborgare i det sociala skenet
på bland annat stockholms city gator, fast det var lite annorlunda på Atens gator
då Sokrates gick omkring där

det handlar om perception, för då du befinner dig på de tre första
chakrans nivå är de andra chakran från det fjärde till det tolfte helt förträngda inom dig,
vi säger att de befinner sig i det omedvetna, men det är ej detsamma som att de ej finns,
men att din möjliga perception av världen är begränsad till de tre första chakran,
medan de andra är förträngda, alltså din perception av världen är mycket starkt förträngd,
alltså du befinner dig till 90 procent i ett omedvetat kaos,
och den lilla ordning du förnimmer genom din perception består alltså bara av 1o procent
av din möjlighet att förstå omvärlden genom din perception,

du upplever att du är determenistiskt fångad i den sociala ordningen,
att det inte finns någon väg ut ur denna struktur,
du är tillbomad av rutiner, vanor och mekaniska handlingsmönster,

då måste du försöka att SKAPA en gnutta kaos i ditt liv, i ditt tänkande,

för all utveckling ut ur det fyrkantiga rummet börjar alltid med att skapa kaos,
för kaos gör det möjligt för dig att i alla fall några sekunder uppleva att du inte sitter totalt
fast i ett mekaniskt och inrutat tänkande, att du plötsligt känner dig fri från din vardagliga ordning,

för det högsta tänakndet innebär att två olika komponenter samtidigt fungerar i din hjärna,
dels skapandet, dels kaos,
men vi har också vårt minne,
så det trialektiska tänkandet som gör individen totalt fri från sin omvärld
består av tre olika poler som ska samverka dynamiskt

kaos, skapande och minne.

men vi ska försöka skapa ett naturligt kaos,
jag är helt emot användning av droger, som kan skapa ett illusoriskt kaos i hjärnan
som inte är förbundet med någon naturlig helthet,

däremot är orgasmen ett naturligt kaos,
som, du myran alltid kan försöka att utvidga
men för det behöver du att nå upp till själens vibrationer på fjärde chakrat,
där börjar det orgastiska kaoset att helt naturligt fungera tillsammans med
andra människor i kärlek

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 okt 2011 12:12

Ett exempel på en människa som har ett
trialektiskt tänkande,

alltså Per Lagerkvist


Om du tror på gud och gud inte finns
så är din tro ett ändå större under.
Då är den verkligen någonting ofattbart stort.
Varför ligger det en varelse nere i mörkret och ropar på
något som inte finns?
Varför förhåller det sig så?
Det finns ingen som hör att någon ropar i mörkret. Men varför
finns ropet?

Till de mest kända dikterna i Aftonland hör "Vem gick förbi min barndoms fönster"
som uttrycker smärtan över den förlorade barndomstron,
och "Med gamla ögon ser jag mig tillbaka", där skalden återvänder till barndomens Småland,
men inte till staden utan till stillheten på den lantliga gården, där den gamla lagårdslyktan
kastar sitt milda sken. Ofta läst är också följande vemodsfulla dikt:

En gång skall du vara en av dem som levat för längesen.
Jorden skall minnas dig så som den minns gräset och skogarna,
det multnade lövet.
Så som myllan minns
och så som bergen minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig så som havet.

Vertumnus
Inlägg: 1897
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Inläggav Vertumnus » 07 okt 2011 14:48

Zokrates skrev:
Vertumnus skrev:
Harald Davidsson skrev:Att börja tänka är att öppna sig för kaos.


Helt riktigt!
Kaos är frånvaro av ordning och tänkandets mål är att finna eller upprätta ordning, när så skett avstannar tankeprocessen.


Jaha, så du menar att man dör då? Döden=ordning... :wink:


Hahaha, det lät nog mer dramatiskt än vad som var avsiktligt. :lol:


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 87 och 0 gäster