Hej highwayhighway skrev:Hej Malte!
Jag vill börja med att påstå att alla människor är ofrivilliga solipsister. Vi kan bara uppleva det privata jaget och aldrig någon annans. Så empiriskt sett så måste alla "jag" vara solipsister. Men det är en annan fråga.
Den yttre världen finns. Bara genom att du använder ord som "inre värld" ger en del ledtrådar om att det borde finnas en yttre värld. Den inre världen måste ju jämföra säg själv med något annat för att vara en inre värld. För annars så skulle inte språkbruket eller jaget kunna existera. (vilket jag inte säger att det gör)
Men att beskriva "det där ute" är och kommer alltid vara extremt subjektivt holistiskt sett. Det vi människor förnimmer är det som varit evolutionärt viktigt för våran överlevnad och därefter formas upplevelsen till något vi har nytta av. Det har inte varit evolutionärt viktigt för oss kunna känna extremt små doftspår i luften, medans hos en hund är det det. Eller t.ex. höra väldigt hög frekventa ljud som fladdermöss och navigera efter dom. En fladdermus "värld där ute" Ser HELT annorlunda ut. Och fladdermusen kommer dra slutsatser om världen där ute som vi bara kan drömma om.
Det man upplever är bara neurala processer precis som du säger. Det kan inte vara något annat. Förklaringen till det är att vi har en hjärna som omsätter allt elektriskt och sedan tolkas och sedan blir det medvetet. Vi är inga gudar som upplever världen "som den är". Vi kan inte uppleva en bråkdel av alla ljus och ljudfrekvenser. Vi är otroligt operfekta. Och världen skulle te sig tämligen kaotiskt om vi kunde.
Vi lever i Platons grotta och kommerr tyvärr alltid stanna där.
Världen utanför kommer aldrig att kunna beskrivas som den är. För att alla sinnen färgas av våra glasögon.
Va roligt med lite nya infallsvinklar och framför allt med nya skribenter!
Ditt resonemang är mycket intressant och du blåser liv i den ”uråldriga” diskussionen om Platons grotta och den externa yttervärldens existensätt. Så även Robert Nozick´s upplevelsemaskin eller för den delen Matrix (filmen). Att alla (om nu andra existerar – he he) är sin egen solipsist i kraft av att man inte kan nå kunskap om något om sin omvärld genom någon annan väg än via sina sinnen och hjärnans bearbetning av sinnesdata, är något jag är benägen att skriva under på. Vad jag dock har lite svårare för att hålla med om är att användandet av begreppet ”inre värld” skulle påvisa att det existerar en yttre dito? Jag skulle dock kunna stäcka mig till att antagandet om en uppdelning av världen i ”yttre och inre” är en falsk dikotomi som i sak behöver dekonstrueras fullt ut. Vi kanske ska börja om helt från noll och bygga upp en annan syn på världens beskaffenhet. Tills det är gjort, eller den aktiviteten är startad, saknar jag fortfarande hållbara och relevanta argument för att det de facto skulle existera en värld bortom min egen upplevelse. Jag säger alltså inte (vilket en del verkar tro) att en sådan värld inte existerar, det jag säger är att jag hittills inte hört några argument som är helt igenom övertygande i frågan.
Mvh
Fredrik