Villken är den svåraste filosofiska frågeställningen?
Moderator: Moderatorgruppen
Villken är den svåraste filosofiska frågeställningen?
Motivera..
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)
-
suchanother
- Avstängd
Livet efter döden, reinkarnation.
Hur ser döden ut? Är vi borta för evigt eller finns det nån existens efter döden?
Hinduismen tror på ett liv efter döden, vi återföds.
Den svåra frågan för en "rationalist" som tror på vetenskapen och dess bevismetoder är; med vilken rätt sätter jag mej över miljontals människor som tror annorlunda än jag? Vad är det som säger att jag har rätt?
Hur ser döden ut? Är vi borta för evigt eller finns det nån existens efter döden?
Hinduismen tror på ett liv efter döden, vi återföds.
Den svåra frågan för en "rationalist" som tror på vetenskapen och dess bevismetoder är; med vilken rätt sätter jag mej över miljontals människor som tror annorlunda än jag? Vad är det som säger att jag har rätt?
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Kadmos svar!
*Kadmos* lanserar här och nu den allra svåraste filosofiska frågan,
åtminstone enligt mig. Den är:
>>>>> FINNS JAG??? <<<<<<<<<<<<<
* Motivation*
Frågan om existensens definition från olika utgångspunkter, tenderar att bli en intellektuell cirkelgång. Alla fakta och värderingar och tolkningar mm som framförs som sk argument bygger ju nämligen på människans illusoriska sinnen. Vidare på subjektiva tolkningar.
* Slutsats *
För mikrofilosofen undertecknad, alltså jag KADMOZ- som till råga på allt har ´mottot ´........ALLT FINNS! - så blir denna slutsats lika paradoxalt sann som att hela den mänskliga existensen är - just en paradox.
* Sanning *
PARADOXERNA är enligt mig de allra största sanningarna i tillvaron.
Med vänlig hälsning, *Kadmos
åtminstone enligt mig. Den är:
>>>>> FINNS JAG??? <<<<<<<<<<<<<
* Motivation*
Frågan om existensens definition från olika utgångspunkter, tenderar att bli en intellektuell cirkelgång. Alla fakta och värderingar och tolkningar mm som framförs som sk argument bygger ju nämligen på människans illusoriska sinnen. Vidare på subjektiva tolkningar.
* Slutsats *
För mikrofilosofen undertecknad, alltså jag KADMOZ- som till råga på allt har ´mottot ´........ALLT FINNS! - så blir denna slutsats lika paradoxalt sann som att hela den mänskliga existensen är - just en paradox.
* Sanning *
PARADOXERNA är enligt mig de allra största sanningarna i tillvaron.
Med vänlig hälsning, *Kadmos
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Svar till Caustix!
Delar inte alls din uppfattning. Eftersom det svar som avges är den svarandes uppfattning, måste ju antalet svar kunna bli nästan oändligt. Varför skulle man behöva ha tillgång till alla filosofiska frågor för att kunna hävda vilken som är svårast? Det blir ändå en subjektiv värdering - och var finns DEN ULTIMATA OCH OBJEKTIVA utslagsrösten; Den Definitiva Domaren?
*Subjektive (som alla andra) *Kadmoz
Tro inte; sök!
Re: Svar till Caustix!
kadmos skrev:Delar inte alls din uppfattning. Eftersom det svar som avges är den svarandes uppfattning, måste ju antalet svar kunna bli nästan oändligt. Varför skulle man behöva ha tillgång till alla filosofiska frågor för att kunna hävda vilken som är svårast? Det blir ändå en subjektiv värdering - och var finns DEN ULTIMATA OCH OBJEKTIVA utslagsrösten; Den Definitiva Domaren?
Oavsett om svaret är subjektivt så måste han väl känna till samtliga filosofiska frågor för att kunna besvara den. Men även om så inte är fallet så måste han gå igenom de frågor som han känner till grundligt innan han kan besvara den frågan. Annars blir väl svaret helt trivialt, även för subjektet själv i fråga. Det behövs inte förutsättas någon ultimat objektiv domare......varför det?
Ta det med en nypa salt
- * KYREUS *
- till sign deep!
Och Du då, bäste sign deep:
- Vad anser Du själv?? Vad anser Du är den svåraste filosofiska frågan?
Undrar i all välmening, nyfikne *Kadmos
- Vad anser Du själv?? Vad anser Du är den svåraste filosofiska frågan?
Undrar i all välmening, nyfikne *Kadmos
Tro inte; sök!
deep skrev:Till Stradde: Vad tycker du själv?
Ja det är ju inte så lätt. Jag tycker att begreppet filosofi spretar åt så många håll, så jag tror att frågan:
- Vad är filosofi? är den fråga som jag tycker är svårast. Men åt andra sidan så är allting svårt när man går djupare i frågeställningen, eftersom att allting hänger ihop mer eller mindre.
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)
För mig är det utan tvekan 'begreppsbildning'. Det hjälper inte med allt elementärt om begreppsinnehåll och begreppsomfång. Jag halkar alltid tillbaka till Wittgensteins 'familjelikhet'.
Ett begrepp blir vid närmare eftertanke en familj av närbesläktade användningar. En kedja av länkar.
Naturligtvis kan den ena eller andra länken med rätta användas i sitt sammanhang. Vardagligt eller formellt. Men någon självklar och entydig användnig av ett begrepp kan jag inte föreställa mig.
Ett begrepp blir vid närmare eftertanke en familj av närbesläktade användningar. En kedja av länkar.
Naturligtvis kan den ena eller andra länken med rätta användas i sitt sammanhang. Vardagligt eller formellt. Men någon självklar och entydig användnig av ett begrepp kan jag inte föreställa mig.
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"
Wittgenstein i "The Blue Book"