Pilatus skrev:SigurdV skrev:Tarskis Paradox?
Kanske ett mindre gott exempel i denna diskussion.
Banach-Tarskis paradox säger att om A och B är två delmängder av R3 (det tredimensionella rummet) och dessa har icke-tomt inre kan man dela upp A i ett ändligt antal delar som saknar gemensamma punkter och tillsammans utgör hela A, transformera dessa delar så att avstånd mellan punkter i en och samma del bevaras och sätta samman delarna så att de tillsammans utgör hela B och så att de fortfarande saknar gemensamma punkter.
Detta verkar som en paradox. Till exempel kan man dela upp ett klot i ett antal delar, rotera och ev. spegla dessa och sätta samman dem till ett dubbelt så stort klot. I matematisk mening är det ingen paradox utan visar snarare att vissa mått inte finns. Stan Wagon: The Banach-Tarski Paradox, Cambridge University Press
Ref. Kjell Elfström
Aha! Jo det där har förundrat mig. Man vill ju inte tro att det nya klotet inte har samma massa som det föregående.
Och nu tillbaka till en tidigare diskussion om
Venus atmosfär som jag tycker är av allmänt intresse:
Den består av CO2 , och CO2 + H kan vi få fram exempelvis olja ur.
Så Venus atmosfär är en nästan obegripligt stor oljekälla!
Hur utvinns den enklast?
Om vi med hjälp av solstrålning kan flytta den till månen kan vi komplettera med vätemolekyler ditforslade på samma sätt!
Och därifrån kan sedan komplexa kolväten snabbt och billigt forslas till jorden.
Det går nog bra med rymdskepp för rymdtransporter men jag har fått för mig att det skulle kunna vara många tiopotenser billigare att frakta naturens resurser i molekylform... Endera via min uppfinning "molekyldammsugaren" (om den nu skulle fungera) eller via magnetisk induktion av joner.
Med "gratis" transport av råmaterial kan en automatiserad vital rymdindustri ligga nära i tiden
Tack för ordet.
sigurdV