Pilatus skrev:Marko skrev:Pilatus skrev:Jo, fotonen har ju rörelsemängd = E/c, men energin blir ju aldrig oändlig utan varierar med frekvensen x Plancks konstant.
ja det är nog jag som inte förstår,
för kinetisk energi är massa i förhållande till hastighet.
fotoners massa existerar inte. så vi borde inte kunna räkna ut det.
det finns en fotoelektisk effekt av kinetisk energi,
men en foton kan inte ha den då den inte har massa.
jag får nog läsa på lite om detta, det blev ju en kul tankeställare du gav.
I Newtons värld får vi en hel del kinteisk energi om vi släpper ner ett ånglok från tusen meters höjd. Den masslösa fotonen som rör sig i vacuum med hastigheten c nöjer sig med Plancks konstant. Det är nästan försumbart så vi testar med litet olika frekvenser. T ex radiovågor och röntgen. Skillnaden blir påfallande.
Jo men jag förstår fortfarande inte hur en foton kan ha massa och har en kinetisk energi.
En foton växelverkar inte med elektronen, utan det är elektromagnetismen, som i sig inte är fotonen.
det är ju den kraften som fotonen bär. fotonen i sig finns inte som massa eller rymd eller energi.
det dom talar om måste vara fotonen i helhet med sin egenskap, inte fotonens egna objektiva energier.
fotonens egna elektriska laddning är 0. den växelverkar inte. och kan i sig självt inte ha en kinetisk energi utan massa.
tar en (mycket) dålig liknelse, (och har ett omvänt förhållande)
en våg som för fram en båt är vatten och en båt... tillsammans kan dom föra över ett skeppslass med varor.
ingen var för sig. vågens energi är inte båtens energi. vågen finns där även om inte båten skulle finnas.
en troligare händelse är,
en foton skapas när elektroner byter valens skal,
den skjuts ut tillsammans med lite av elektronens energi/laddning.
förlusten ger en pushback på atomen som motsvarar energiförlusten, som motsvarar elektromagnetismens våglängd.
vet inte om man kan se vågen som materia, men den har lägre frekvens än ljusets hastighet,
och kanske kan ses som massa.