Filosofi - Finns Sverige?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi- Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 27 aug 2012 23:41

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Äntligen avhandlas en viktig fråga:
Är koncepten begrepp eller är begreppen koncept?
Jag inväntar andlöst Marcus serve. 8-[
Åh! Nej nu har Pilatus bollen...

Jag tror den bollen föll platt till marken. Markus har givetvis rätt i att det gamla latinet conceptus är vanligt förekommande. Koncept är numera en vanlig term för idé.
Begrepp (från tyskan begriff) är inom filosofi det abstrakta innehållet i en språklig term.
Öh...jag trodde ju att "det abstrakta innehållet i en språklig term" är en ide.
alltså att ide,begrepp och koncept på lägsta semantiska nivå är synonyma.De går ju sen att precisera så de blir åtskilda på nästa nivå. Eller?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Filosofi- Finns Sverige?

Inläggav Pilatus » 28 aug 2012 00:16

SigurdV skrev:Öh...jag trodde ju att "det abstrakta innehållet i en språklig term" är en ide.
alltså att ide,begrepp och koncept på lägsta semantiska nivå är synonyma.De går ju sen att precisera så de blir åtskilda på nästa nivå. Eller?

Ja, det är riktigt. Men jag föreställer mig att koncept har en vidare mer ospecifik användning. Uppslag, program, avsikt med något, uppfattning.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi- Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 28 aug 2012 00:27

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Öh...jag trodde ju att "det abstrakta innehållet i en språklig term" är en ide.
alltså att ide,begrepp och koncept på lägsta semantiska nivå är synonyma.De går ju sen att precisera så de blir åtskilda på nästa nivå. Eller?

Ja, det är riktigt. Men jag föreställer mig att koncept har en vidare mer ospecifik användning. Uppslag, program, avsikt med något, uppfattning.
Kanske... möjligen...men den semantiskt lägsta nivån innehåller egentligen bara "vaga" begrepp, begrepp som den "rena" tanken formar.
Ett samtal ligger sällan på den nivån. Vi funkar inte så ;)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav Johan Ågren » 28 aug 2012 00:31

Om du väljer att syfta på Sverige som begrepp och idé så kan du ställa dig frågan om Sverige finns för dig? Sedan kan du ifrågasätta om det finns någon substans som utgör grunden till att andra hävdar att Sverige finns för dem. Det här är en ganska viktig frågeställning i dessa dagar. Sverige finns uppenbarligen mer eller mindre för olika människor. Ibland så finns Sverige ohälsosamt mycket för vissa människor.

Jag kan tycka det är helt OK att Sverige inte finns för dig, och att även svara nej på frågan om Sverige finns. Men du kan då kanske lägga till att du har hört andra fantisera och skriva om detta, samt att du stoppas vid något de kallar gränser.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Filosofi- Finns Sverige?

Inläggav Pilatus » 28 aug 2012 00:35

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Ja, det är riktigt. Men jag föreställer mig att koncept har en vidare mer ospecifik användning. Uppslag, program, avsikt med något, uppfattning.
Kanske... möjligen...men den semantiskt lägsta nivån innehåller egentligen bara "vaga" begrepp, begrepp som den "rena" tanken formar.
Ett samtal ligger sällan på den nivån. Vi funkar inte så ;)

Men menar du att vi skall föra konversationen på lägsta semantiska nivå? På en nivå som konsulter och annonsmakare brukar? Är Sverige ett koncept för dig, eller ett väl avgränsat begrepp?
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi- Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 28 aug 2012 01:33

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Ja, det är riktigt. Men jag föreställer mig att koncept har en vidare mer ospecifik användning. Uppslag, program, avsikt med något, uppfattning.
Kanske... möjligen...men den semantiskt lägsta nivån innehåller egentligen bara "vaga" begrepp, begrepp som den "rena" tanken formar.
Ett samtal ligger sällan på den nivån. Vi funkar inte så ;)

Men menar du att vi skall föra konversationen på lägsta semantiska nivå? På en nivå som konsulter och annonsmakare brukar? Är Sverige ett koncept för dig, eller ett väl avgränsat begrepp?

Öh ... JAG? ...Använda lägsta nivån, annat än vid behov? Skojar du?
För mig är Sverige ett ting...min omgivning: Är Sverige inte din omgivning ?
Och "Sverige" inte ett ord med sju bokstäver? Och "ord med sju bokstäver" inte ett begrepp?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Filosofi- Finns Sverige?

Inläggav Pilatus » 28 aug 2012 02:14

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Men menar du att vi skall föra konversationen på lägsta semantiska nivå? På en nivå som konsulter och annonsmakare brukar? Är Sverige ett koncept för dig, eller ett väl avgränsat begrepp?

Öh ... JAG? ...Använda lägsta nivån, annat än vid behov? Skojar du?
För mig är Sverige ett ting...min omgivning: Är Sverige inte din omgivning ?
Och "Sverige" inte ett ord med sju bokstäver? Och "ord med sju bokstäver" inte ett begrepp?

Jo, retorik, retorik, vi kan använda Sverige som ett substantiv och beskriva vad vi ser. Men hur frågan om: Finns Sverige? och hur den skall besvaras förknippade jag inte lika tydligt med det fysiska föremålets form, tydligen. I en kontrafaktisk historia skulle ju det vi kallar Sverige kunnat vara Danmark. Ett geografiskt område på den Skandinaviska halvön. Sverige framstod mer som de lagar och förordningar, och vår parlamentariska monarki som reglerar vad som är Sverige. Historien har givit Sverige dess befintliga gränser, efter ca 30 krig med danskarna. Om gränserna alltid kommer att ha den sträckning de har i dag är kanhända inte givet.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi- Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 28 aug 2012 02:25

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Men menar du att vi skall föra konversationen på lägsta semantiska nivå? På en nivå som konsulter och annonsmakare brukar? Är Sverige ett koncept för dig, eller ett väl avgränsat begrepp?

Öh ... JAG? ...Använda lägsta nivån, annat än vid behov? Skojar du?
För mig är Sverige ett ting...min omgivning: Är Sverige inte din omgivning ?
Och "Sverige" inte ett ord med sju bokstäver? Och "ord med sju bokstäver" inte ett begrepp?

Jo, retorik, retorik, vi kan använda Sverige som ett substantiv och beskriva vad vi ser. Men hur frågan om: Finns Sverige? och hur den skall besvaras förknippade jag inte lika tydligt med det fysiska föremålets form, tydligen. I en kontrafaktisk historia skulle ju det vi kallar Sverige kunnat vara Danmark. Ett geografiskt område på den Skandinaviska halvön. Sverige framstod mer som de lagar och förordningar, och vår parlamentariska monarki som reglerar vad som är Sverige. Historien har givit Sverige dess befintliga gränser, efter ca 30 krig med danskarna. Om gränserna alltid kommer att ha den sträckning de har i dag är kanhända inte givet.
Kontrafaktisk logik är intressant men inte väl definierad...så då är du uppe på riktigt hög nivå där inte transfinit logik heller räcker...Vi måste lösa vissa existentiella frågor först...Tänker just på prinsen som skulle resa han vet inte vart för att hämta ett föremål om varom han nu vet ingenting...det var visst nåt mer jag minns inte vad!
Ska vi börja med Kripke eller Aristoteles?

pS För mig var det ja sa ej retorik, jag ville bara påvisa de lägsta nivåerna. De är ju oemotsägliga eller va?
Jag gillar mentala krumsprång för att komma nånvart men vägen tillbaka och dess retur ska mätas mycket noggrant tycker jag. Jag ser alltså en semantisk stege och bortom eller vinkelrätt har vi självreferens, som jag väljer att utgå från i mitt referens system. Hur börjar du resan mot det absoluta om man får fråga?

Kort sagt: Teorier som ej handlar om teorier är elementära. Teorier som handlar om elementära teorier tillhör nivå 1...genomför induktion. Teorier som handlar (bland möjligt annat) om sig själva ska behandlas i en egen kategori: Där börjar vi med att utforma teorierna om existens och sanning...Puh! (om du inte följer tanken kan vi väl börja där du släppte den?)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav Johan Ågren » 28 aug 2012 14:17

Notera att "det fysiska föremålets form" även det är en konstruktion som förutsätter normer för denna intuitiva definition. Gällande Sverige så är det inte så långsökt då det till stor del omgärdas av vatten vilken skapar en distinktion. Men många av länderna i Afrika, som dragits ut med linjal, saknar detta. Samtidigt är formen i detta fall beroende av kartor och sattelitbilder, och är därför inte en direkt given form utan en form som är sekundär sprungen utifrån mänsklig strävan. Utan kartorna och sattelitbilderna skulle det för människan inte existera något som Sverige som land som är för handen. Kartorna och sattelitbilderna stärker upplevelserna av länder som helheter. Utan dessa så skulle länderna ha antagit strategiska positioner i högre grad, blivit ett resultat utifrån kampen om landyta.

Att ha ett land som är dragit med linjal är betydligt mer instabilt än ett land som har naturliga avgränsningar. Intuitivt så uppfattas en sådan gränsdragning som godtycklig och något som både kan och bör förändras. Ett land definieras starkare och svagare utifrån det intuitivt godtagbara.

Formen av ett land kan för oss tyckas självklar, men det är inte så att vi läser av en självklar form, utan formen får sin tydlighet utifrån våra behov. De tydliga gränserna mellan land och vatten är tydliga för oss då vi utifrån våra förutsättningar och önskningar förstärker denna gräns. Så även formen är till stor del sekundär utifrån en mängd aspekter, och kan inte i sig anses självklar. Till stor del har vi själva skapat denna form även om förutsättningarna att peka ut den föreligger. I vår historia och levnadssätt har det funnits en strävan att ackumulera teknik och färdigheter som tjänat syftet att stärka ett lands gränser.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav cawi » 28 aug 2012 17:59

Försäkras görs här ur klok förmåga och ja detta bör dessutom odlas, ok om så emellanåt kyniskt men sant är att maximal lust främjar generösa egoister Ja, lika Aristoteles mycket snäva blick (för att hålla avgrunden borta) från närheten till oönskade förhållanden ingen 'tillfälligtvis' vill till..!
Jämsides med denna sanning förnekas inget Men, då man självständigt flanerar och ur denna rymd samtidigt gläder sig bör man mer exakt tillåta sig att själv att tänka ostört via sitt hövliga och då för alltid ständigt ur god manér..
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav cawi » 28 aug 2012 18:24

När landets innevånare instabiliserats infinner sig troligtvis inget annat än kolonnordning hmm, ok därefter
möjligtvis Platons politeia Ja, vågar man titta in i dagens verkliga sinnevärld överraskar denna stora idealist ännu oss nu levande med sin sant gurglande kärlek Men, vad säger den `oss´ -dig..?
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 28 aug 2012 19:01

Hej Johan :)
Johan Ågren skrev:Notera att "det fysiska föremålets form" även det är en konstruktion som förutsätter normer för denna intuitiva definition.
Notera att ditt blåa är en "referens" vars form förutsätter normer i/för tänkandet...
Verkligheten är verkligen en tiltrasslad Historia. Referendum sVerige (som sigurd ser föremålet) har för utom andra vidrigheter fraktal form...En gräns är en tilltrasslad historia som på avstånd kan synas som en rak linje, men för varje steg närmare gränsen man tar ändrar linjen krökning...etc etc (pS: Varför inte ge mig möjlighet att bestämma bak grundens färg: gult mot vitt gör sig inget vidare)
Johan Ågren skrev:Gällande Sverige så är det inte så långsökt då det till stor del omgärdas av vatten vilken skapar en distinktion. Men många av länderna i Afrika, som dragits ut med linjal, saknar detta. Samtidigt är formen i detta fall beroende av kartor och sattelitbilder, och är därför inte en direkt given form utan en form som är sekundär sprungen utifrån mänsklig strävan. Utan kartorna och sattelitbilderna skulle det för människan inte existera något som Sverige som land som är för handen. Kartorna och sattelitbilderna stärker upplevelserna av länder som helheter. Utan dessa så skulle länderna ha antagit strategiska positioner i högre grad, blivit ett resultat utifrån kampen om landyta.
Till blå hör dess extension , alltså det blåa. Men också intensionen ,det som gör att vi kan sammanföra just alla "blåa" ting till "det blåa".
Sigurd ser sVerige som det som finns utanför sig och struntar för tillfället i dess topologi och dess placering i det absoluta.
Hans självförtroende saknar gräns
...nåja... jag menar egentligen bara:här och nu.
Jag förstår att detta irriterar pelle jöns men det är Pj:s problem att lösa.

Johan Ågren skrev:Att ha ett land som är dragit med linjal är betydligt mer instabilt än ett land som har naturliga avgränsningar. Intuitivt så uppfattas en sådan gränsdragning som godtycklig och något som både kan och bör förändras. Ett land definieras starkare och svagare utifrån det intuitivt godtagbara.
Linjala gränser är tillfälliga st(i/o)lleståndslinjer?
Jag gillade att läsa det där johan...
Johan Ågren skrev:Formen av ett land kan för oss tyckas självklar, men det är inte så att vi läser av en självklar form, utan formen får sin tydlighet utifrån våra behov. De tydliga gränserna mellan land och vatten är tydliga för oss då vi utifrån våra förutsättningar och önskningar förstärker denna gräns. Så även formen är till stor del sekundär utifrån en mängd aspekter, och kan inte i sig anses självklar. Till stor del har vi själva skapat denna form även om förutsättningarna att peka ut den föreligger. I vår historia och levnadssätt har det funnits en strävan att ackumulera teknik och färdigheter som tjänat syftet att stärka ett lands gränser.
Jag reserverar mig, ingenting är för mig så enkelt att det är självklart...
Visst uttrycker DU dig lite metaforiskt, och jag lika flertydligt som vanligt?

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav cawi » 28 aug 2012 19:23

Pessimism driven till en extrem konservativ position förkrymper inget annat än sitt själv Där, endast ens fula nästa växer sig starkt uti detta förkrympta ideal.. Att, välja maskera sin egen valfrihet- är valfritt..!
..~

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav SigurdV » 28 aug 2012 19:37

cawi skrev:När landets innevånare instabiliserats infinner sig troligtvis inget annat än kolonnordning hmm, ok därefter
möjligtvis Platons politeia Ja, vågar man titta in i dagens verkliga sinnevärld överraskar denna stora idealist ännu oss nu levande med sin sant gurglande kärlek Men, vad säger den `oss´ -dig..?
: Platon är en skit.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Filosofi - Finns Sverige?

Inläggav cawi » 28 aug 2012 19:47

Osnygg moral bygger i sin tur bara åt några få, där den alltför vänlige endast skiter ner sig..!
..~


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster