Mäta personlig utveckling

Moderator: Moderatorgruppen

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Fication » 31 okt 2012 22:09

Hej alla,

Jag tänkte dela med mig om ett projekt jag och en grupp jobbar med, ett nytt test för att utvärdera personliga utveckling. I en första fas har vi undersökt studenter men nu har vi öppnat upp för alla som vill göra testet. Ni kan finna det här:

http://komplexitet.se

tillsammans med mer info om hur det går till när man forskar på personlig utveckling, eller vuxenutvecklingspsykologi som ämnet heter. Det behandlar hur våra värderingar, vår syn på omvärlden och på oss själva förändras och utvecklas genom hela livet.

Testet består av 6 frågor där man ska rangordna 5 alternativ. Det tar 5-10 minuter, det är gratis och ju fler som gör det desto bättre blir våra analyser!

Det här är en sorts psykometri som innebär att man letar mönster stora datamängder. Det man får ut av dataanalysen är olika profiler, alltså grupper av människor som kryssar ungefär lika. Det som är nytt med det vi gör är att vi kommer att kunna ordna profilerna i en skala från mindre till mer reflekterad och utvecklad. Här kan ni läsa mer om själva testet och här kan ni läsa om mig.

Så jag skulle vilja be som många som möjligt att göra testet, då blir jag jätteglad och tacksam! Och fråga gärna om hur testet går till eller om teorierna i stort.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Anders » 31 okt 2012 22:35

Jäkligt spännande!

Lite dock, finns det alltså en mall för hur folk bör utvecklas? Kan inte det som är utveckling för en vara motsatsen för en annan?

Om jag har ett beteende eller en åsikt nu som jag inte hade för x antal år sen, kan man påstå att den visar eller inte visar på att man utvecklats?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Fication » 31 okt 2012 23:00

Hej Anders,

Tack och ja, jag tycker också det är spännande. :-)

Man ska ju först vara försiktig med att säga att det öht finns något bör. Även om många institutioner går ut på att stödja just detta, tex skolan. Och det går inte att säga att det finns en rätt och linjär väg, det finns många olika vägar att gå och vi är alla olika.

Men det går ändå att dra vissa slutsatser och hitta en del principer från de undersökningar som gjorts i fältet. En aspekt är komplext tänkande där man ser en tydlig utveckling i att man kan knyta ihop och integrera allt större mängder information. Man kan också se en aspekt av utveckling där man blir bättre på att differentiera, dvs urskilja distinktioner och nyanser. Exempelvis lär man sig som barn fler och fler ord, och man kan koppla ihop dem till allt mer komplexa meningar och stycken.

När det gäller ditt exempel med beteende eller åsikt behövs nog mer information. Det beror på hur du lagt dig till med det. Och även om man inte förändrat en åsikt så kan det vara så att ens förhållande till åsikten gått från oreflekterat till medvetandegjort.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Mäta personlig utveckling

Inläggav Anne » 01 nov 2012 06:18

God morgon Fication!

Kul att du tar dig an sådana här projekt. Jag ska svara, men just nu är det lite för tidigt på morgonen. En sak jag undrade över - jag är van att det vänds från andra sidan av skalan, dvs. att 5 är att man instämmer fullständigt och 1 inte alls. Har det här ändrats på senare år? Min uppfattning är att det här kan ställa till det för er då folk ofta läser instruktioner lite slarvigt om de vet hur det brukar gå till, men jag önskar förstås lycka till :)

/lynx (skogis)

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Fication » 01 nov 2012 09:11

Hej lynx! (skogsälvan?!) :)

Jag vet inte vad som är vedertaget med rangordning eller poäng. Och jo, en och annan har sagt till att de förväxlat och har fått göra om.

Tack!

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Mäta personlig utveckling

Inläggav Lufier » 01 nov 2012 11:42

Hej Fication!

Har du också märkt att en del äldre personer har utvecklat och förfinat en redan sen tidigare förvärvad personlig egenhet, exempelvis snålhet?
Kan även gälla sk goda egenskaper.

Kompositörer av rang har ofta haft tendensen att jobba med olika typer av form i unga år. När de funnit formen jobbar de inom den och söker ett djup inom den.
Exempel på form kan vara bluestolva, fuga etc
Kan även gälla författare som tenderar med åren att skriva samma historia om och om igen.

Är det personlig utveckling att ha en ide som växer och som intresserar en överallt annat med åren?
Eller är det utveckling i stil med Da Vinci som kom på nya ideer och aldrig slutförde dem?
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Fication » 01 nov 2012 12:35

Hej Lufier,

Man brukar skilja på horisontell och vertikal utveckling där horisontell är som du beskriver att fördjupa sig och nyansera sig inom ramarna eller formen för ett område, medan vertikal utveckling är att gå utanför formen eller till och med att hitta en ny form som också rymmer den tidigare.

Jag skulle säga att det mesta är personlig utveckling, men att det vi främst intresserar oss för i fältet (och i mätningen) är den vertikala, när man lämnar och går utanför formen.

Till exempel när man kommer på att man minsan inte alls måste leva som man tror att omgivningen förväntar sig, utan att man kan gå sina egna vägar...Men det också vara tvärt om, att man gått sina egna vägar och vill finna ett socialt sammanhang.

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Mäta personlig utveckling

Inläggav Lufier » 01 nov 2012 13:05

Upplever du att intresset för den vertikala utvecklingen är typiskt för vår moderna kultur?

Kan den vara ett utslag av gemensam flyktmekanism - rädslan av att hamna i grubblerier, stangera. Eller är det så att nyfikenheten har ökat?

Den vertikala - leder till produktutveckling?

Den horisontella - söker högre mål?

Vertikal - linjär tidsuppfattning?

Horisontell - cirkulär tidsuppfattning?
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Mäta personlig utveckling

Inläggav förstår mig själv » 01 nov 2012 13:28

Utveckling innebär förstå bättre. Einstein har redan sagt hur allt i naturen ska förstås människan är i naturen och ska även denna förstås med teorier. Input registreras (ögon, öron, känslor) teori=fördom=ide=åsikt uppstår. Detta är teori om naturen. Dvs att förstå naturlagar. allt är relativt. förstå bättre. bättre, osv. IQ är konstant vill vi förstå mer måste vi byta miljö så vi får nu input/=information. Ljusets hastighet är konstant=information och detta ger relativitetsteori.
Teorin om spindeln kanske blir en fobi(=RÄDD) för att man inte har tillräckligt med information. Utsätter man sig för spindeln så får man mer information, var det inte enligt teorin så försvinner rädd tillslut. Osv. Utveckling. Att nöja sig med lite information gör att man förstår sämre man undviker får vanföreställningar. VAnföreställningar som är vanliga är det normala i samhället. När information levereras som botar detta uppstår olust, människor tvingas förstå. Ungefär som om man tvingade en fobiker att utsätta sig för sin fobi. Den sjuke kan inte förstå vad som händer annat än att den försöker undgå källan för information. Den som ger informationen raderas ut elimineras på olika sätt. Sätts in på psyket, straffas osv.
Jesus förstod detta att han fick lita för människornas dumhet. Exakt på vilket sätt den kloke straffas av dårarna beror på lagar, kultur. Råkade bli kors i hans fall. Nu är det lättare att sprida information man behöver inte bryta mot så många lagar, det är psykiatern som straffar. Medicinerar, låser in i dagens samhälle. Tar vi bort tvångsvård så blir vi fortare botade.
När känslor uppstår kan man inte ta till sig information utan hjärnan arbetar med det som finns där för att lösa problemet. Det som är jätteenkelt att förstå kan inte tas in. Det tar tid att smälta.

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Fication » 01 nov 2012 13:29

Nej, jag skulle säga att det är ganska få som ens har koll på att det finns vertikal utveckling eller som föredrar att föra fram andra aspekter.

Andra ord man använder för vertikal utveckling utanför psykologin är revolution kontra normalvetenskap (Kuhn). Och disruption är ett annat som används inom innovation, tex kan man säga att iPhone innebar ett disruptivt språng medan iPhone 4s eller Samsung Galaxy bara är en produktutveckling inom ramarna för det befintliga paradigmet.

Tidsuppfattning kan man nog inte säga att någon hör till den ena eller den andra, men en som heter Jean Gebser som tittade på bland annat hur tidsuppfattning förändrats genom historien. Vissa ursprungsbefolkningar kan sägas lever bara i nuet, och har ett språk med bara ett tempus. Sedan lär man sig jordbruk, då är en cyklisk tidsuppfattning mer användbar. I ett industrialiserat samhälle är det användbart med en linjär tidsuppfattning osv.

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Fication » 01 nov 2012 13:33

Einsteins allmäna relativitetsteori är ett bra exempel på vertikal utveckling från Newtons klassiska mekanik. AR är en utvidgning av KM som också förde med sig en ny syn på verkligheten, från ett statiskt och objektivt observerbart universum till ett där betraktaren bara kan uttala sig om observationen relativt sin egen position. Från "sann verklighet" till perspektiv.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Mäta personlig utveckling

Inläggav förstår mig själv » 01 nov 2012 14:10

Fication skrev:Einsteins allmäna relativitetsteori är ett bra exempel på vertikal utveckling från Newtons klassiska mekanik. AR är en utvidgning av KM som också förde med sig en ny syn på verkligheten, från ett statiskt och objektivt observerbart universum till ett där betraktaren bara kan uttala sig om observationen relativt sin egen position. Från "sann verklighet" till perspektiv.

Javisst. Anledningen var att han hade rätt information om ljuset som behövdes. Visst smart också men det är helt underordnat har du inte information att arbeta med uppstår bara dåliga ideer. Han var frisk. Judarna har en kultur och får sådan information så att de kan förstå världen och naturlagarna bättre.
Information får man i verkligheten, de som bestämmer har inte tillrräckligt med information och deras beslut blir förödande för arten utrotning och lidande.
Om man inte förstår någon så måste man dra slutsattsen att jag förstår honom inte. Ingen annan slutsatts går att dras. Endast den att du själv inte förstår. Problemet är att de som inte begriper särskillt mycket gör konstigheter istället för att förstå. De tittar i någon jävla lag eller vårdprogram. Hittar några definitioner något som man tror innebär att den andre är galen, kriminell eller annat. Dvs raderar ut källan till kunskap. Judarna har bra information som gör att de kan förstå världen. De måste även lida och få olika straff av de som förstår sämre.
Lyssna på vad människor säger, förstå om utsagan/fördomen stämmer. Då förstår du om du förstod bättre eller sämre och då lär du dig viktig information om livet och hur man blir lycklig.

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Mäta personlig utveckling

Inläggav Lufier » 01 nov 2012 14:17

Det låter bra fication. Tycker själv det verkar jobbigt att bli mogen :wink:
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Mäta personlig utveckling

Inläggav Anne » 01 nov 2012 14:59

Tjena, utfärdar ni korkighetsdiplom :roll: ? Jag är berättigad. Så ytterst genant, men jag kom på mig själv under testet att likförbannat - trots att jag har noterat er skala - kryssa i från högre nivåer när jag höll med av gammal vana och så kunde jag inte backa och rätta till det. Får väl trösta mig med att en champagne är inte mycket att ha om inte korken var där... eller nåt. Håller annars med lufier att barnsligheten har ett högt egenvärde. Hubba! :)

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Mäta personlig utveckling

Inläggav Fication » 01 nov 2012 17:27

Vill du göra om? Jag raderar dig snabbt och enkelt.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster