Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Anne » 26 apr 2013 15:21

Självklart kommer jag läsa vidare med detta "förkastliga öppna sinne" ;)
Den här Törngren är ingen jag känner igen, träffade på en äldre psykologilärare på universitetsnivå för en stund sedan. Han visste inte heller vem det var. Så det är ju spännande att du lär oss nåt nytt :)

Jag vet inte riktigt varför du hänvisar till Sjöbring. Eller jo, influenser förstås, men det är ju inte så att man kan legitimera vad man håller på med för att det har influerats av ett känt namn. Det är ju ungefär som luftarianerna http://sv.wikipedia.org/wiki/Lufterian skulle yrka på vetenskaplighet för att någon har gjort vetenskapliga forskningar kring luft och kommit på en kemisk fördelning.

Jag tycker inte att det är konstruktivt att försöka sortera bra respektive dåliga människor baserat på subjektiva uppfattningar. Visserligen levde den där Törngren i en tid präglad av rasbiologi osv. så det är ju begripligt att det kan bli så. Jag blev nyfiken så jag googlade på honom. Det här var det första sökresultatet jag fick fram:"1940 publicerade den svenske psykiatern Per Henrik Törngren en avhandling
som han kom att kalla ”Moralsjukdomen”. I den hävdade han att det
mänskliga samvetet var en sjukdom, och att det s.k. överjaget, som han
ansåg befinna sig i de främre loberna, borde avskiljas resten av hjärnan. Under
ett årtionde därefter lobotomerades merparten av Skandinaviens över 10
000 patienter." http://www.kmr.nu/lobotomi.pdf :(

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19269
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Pilatus » 26 apr 2013 17:09

lynx skrev:Självklart kommer jag läsa vidare med detta "förkastliga öppna sinne" ;)

Det är förstås bara bra, varje teori behöver sin opponent.
lynx skrev:Den här Törngren är ingen jag känner igen, träffade på en äldre psykologilärare på universitetsnivå för en stund sedan. Han visste inte heller vem det var. Så det är ju spännande att du lär oss nåt nytt :)

Alla som läst någonting om differentiell psykologi känner till dessa konstitutionsradikaler jag talar om. För äldre psykologer gäller Gösta Ekman, Differentiell psykologi. Att han inte var bekant med namnet Per Henrik Törngren kan möjligen förklaras. Men eftersom han skrev flera böcker av mycket god standard, speciellt om Freud, så har jag svårt att förstå psykologilärarens okunskap.
lynx skrev:Jag vet inte riktigt varför du hänvisar till Sjöbring.

Per Henrik Törngren använder sig av Sjöbrings konstitutionsradikaler. Han hänvisar alltid till Struktur och utveckling - en personlighetsteori (1958).
lynx skrev:Det här var det första sökresultatet jag fick fram:"1940 publicerade den svenske psykiatern Per Henrik Törngren en avhandling
som han kom att kalla ”Moralsjukdomen”. I den hävdade han att det mänskliga samvetet var en sjukdom, och att det s.k. överjaget, som han
ansåg befinna sig i de främre loberna, borde avskiljas resten av hjärnan. Under ett årtionde därefter lobotomerades merparten av Skandinaviens över 10000 patienter." http://www.kmr.nu/lobotomi.pdf :(

Du fann den värsta smörja som skrivits om Törngren. Naturligtvis är det kvalificerat ljug, inte förstått. Jag har skrivit till personen i fråga. Det finns fler som är mer än kritiska till din källa och som läst boken han refererar till. Typiskt nog finns det ingen fullständig källhänvisning. Boken i fråga har jag och jag har läst den. Där finns absolut ingenting av sådan smörja som du hänvisar till!
Moderator

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Anne » 26 apr 2013 17:22

Notera att jag berättade att jag inte känner till honom och att jag enbart berättade att det var den första länk jag stötte på. Är det missvisande så är det väl strålande om du kan rätta till det :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19269
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Pilatus » 26 apr 2013 18:58

lynx skrev:Notera att jag berättade att jag inte känner till honom och att jag enbart berättade att det var den första länk jag stötte på. Är det missvisande så är det väl strålande om du kan rätta till det :)

Jag lovar att inte bli tjatig, men du skrev faktiskt: "Jag tycker inte att det är konstruktivt att försöka sortera bra respektive dåliga människor baserat på subjektiva uppfattningar. Visserligen levde den där Törngren i en tid präglad av rasbiologi osv. så det är ju begripligt att det kan bli så."
Jag håller gärna med om att Törngrens språk kan uppfattas som onödigt värderande. Kritik är säkert befogad om den är saklig och tar sin utgångspunkt i det som faktiskt står i texten. För övrigt är Törngren mest historia, han används inte längre inom psykiatrin vad jag vet. Men termerna används ibland. 81 700 träffar på "subsolid". -Men Törngren har inte något med rasbiologi att göra, det är helt fel att blanda in sådana termer här. Inte heller sorterar han "bra respektive dåliga människor". Vilka i så fall? Han beskriver personlighetsdrag, sådana som gör att vi betraktar varann som olika individer med skilda sätt att uppleva och reagera. Det kan vara till hjälp om vi känner oss själva, inte bara våra problem och neuroser, utan sådana skillnader som gör oss till särpräglade individer.
Moderator

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Anne » 26 apr 2013 19:51

Pilatus skrev:
lynx skrev:Notera att jag berättade att jag inte känner till honom och att jag enbart berättade att det var den första länk jag stötte på. Är det missvisande så är det väl strålande om du kan rätta till det :)

Jag lovar att inte bli tjatig, men du skrev faktiskt: "Jag tycker inte att det är konstruktivt att försöka sortera bra respektive dåliga människor baserat på subjektiva uppfattningar. Visserligen levde den där Törngren i en tid präglad av rasbiologi osv. så det är ju begripligt att det kan bli så."
Jag håller gärna med om att Törngrens språk kan uppfattas som onödigt värderande. Kritik är säkert befogad om den är saklig och tar sin utgångspunkt i det som faktiskt står i texten. För övrigt är Törngren mest historia, han används inte längre inom psykiatrin vad jag vet. Men termerna används ibland. 81 700 träffar på "subsolid". -Men Törngren har inte något med rasbiologi att göra, det är helt fel att blanda in sådana termer här. Inte heller sorterar han "bra respektive dåliga människor". Vilka i så fall? Han beskriver personlighetsdrag, sådana som gör att vi betraktar varann som olika individer med skilda sätt att uppleva och reagera. Det kan vara till hjälp om vi känner oss själva, inte bara våra problem och neuroser, utan sådana skillnader som gör oss till särpräglade individer.

Jag förutsätter att du har gjort korrekta citat och att det inte är *väl valda citat av dig som passar in i ditt sammanhang* Det enda jag har läst av den här människan är vad du har förmedlat. Jag vidhåller min uppfattning, iallafall än så länge. Min uppfattning är att det tydligt markeras vad som upplevs som bra och dåliga människor i dessa framställningar du har visat här. Det är ju knappast så att han visar att folk är lite olika på ett positivt vis. Man kan gott och väl välja neutralt värdeladdade ord för egenskaper och företeelser - det har han inte gjort. En sådan "vetenskaplig" artikel som du förmedlar hade aldrig blivit godkänd idag. Nej, Sjöbring har det sagts adjöss till också. Jag tror att det finns drag av den tid man lever i hos alla. Varför skulle Törngren vara ett undantag?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19269
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Pilatus » 26 apr 2013 20:12

lynx skrev:Min uppfattning är att det tydligt markeras vad som upplevs som bra och dåliga människor i dessa framställningar du har visat här.

Vilka människor säger P.H. Törngren är dåliga?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19269
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Pilatus » 27 apr 2013 00:33

forts. Substabilitet, St-

Föga sakinställda. Skeptiska mot vetenskaplighet. Intuition anses vara bättre i fråga om psykologi. Primitivt öppna, omisstänksamma, ivriga att hjälpa, ser det mänskliga. Naturlig, enkel, chosefri, flärdfri i ungdomen. Trampar sedan på med åren, bombastiska, renons för andras integritet. Ur stånd till förtänksamhet. Allt eller intet. Odiplomatiska. Miljöbetingad självgodhet: "Jag säger som det är, jag." Tänker med läpparna. Totalrenons på psykologisk blick. Renons på kontakt. Kommer störtande utan kontroll, utan takt. Ur stånd till saklig människobedömning. Ser medmänniskor i svart eller vitt. Snara till partiskhet, intolerans. Blir lätt skadade. Skaffar sig hund. Drar sig tillbaka till religion. Blir besvikna, paranoida. Mer och mer självinställda.

Bottenläget: Bipolära. Brer ut sig. Tar för stor plats. Tar plats i debatten. Bredspåriga, går på. Mångordiga, dominerar. Radio och teve. Nils Erik Bæhrendtz (Kvitt eller dubbelt), Lis Asklund (Människor emellan). Högljudda. Blockerar framåtskridandet. Moraliserande. Utan hud. Tar åt sig. Säger: "Vi kan inte nå varandra." Oresonliga. Slutar med personligt gräl, sedan skall det bes om ursäkt. Grandet och bjälken.

Kroppsligen: Tung, rund, otymplig, mycket fet, mycket som hänger, valpig, säckig, slapp, runda rödkindade, rodnaden stiger och sjunker. Skrattar med bullrande röst. Skrattar och gråter ogenerat. Grötiga. Fumliga och klumpiga. Dåligt handlag. Ofta sångröst. Birgit Nilsson (sopran) Ofta åderbråck.

Behov: Upplevelseintimitet. Saker att fyllas med. Bukfylla, sak samma vad. Mat, dryck, alkohol. Äta gott. Leif G.W. Persson (kriminolog, författare), Jan Stenbeck (näringslivsledare) Tuggummi. kaffe, mediciner, mastig mat. Stark lukt, vin, lök, persilja. Köper prylar. Kan inte gallra. Köper på rea. Köpa överhuvudtaget. Stabbigt, stadigt. Alltid vrida på radion. Köpa båda aftontidningarna. Teve, bio. Sluka allt. Veta allt om alla. Trygghet, tröst, känsla, kärlek, hjärta, värme.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19269
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kurs i ytpsykologi, PH-systemet

Inläggav Pilatus » 28 apr 2013 00:36

forts. Substabilitet, St-

Överdriver måttlöst sina behov. Om V- tillkommer, längtan, melankoli. Vidskepelse. Karin Boye St-. Symptom på annalkande insufficiens: inga. Faller plask i golvet.

Olämpliga till: Precision och ordningsyrken. Kontorsyrken. Serviceyrken (dålig omställbarhet). Nattskiftyrken (måste ha regelbundna sömnvanor). Kvalificerad djupkontakt. Krävande, högre människovård.

Lämpliga till: Konkreta arbeten med kontakt med tingen. Slaktare, bagare, korvgubbar. Hantverk utan precision. Matlagning. Primitiva vårdyrken. Trädgårdsskötsel. Djurvård. Vård av åldringar. Hotelljobb. Vård av små barn.

Männen blir alkoholister på grund av vårt samhälle. Kvinnorna får leva ut sina känslor även i yrket.

Substabilitet förväxlas med: K-, V+ frejdighet, gåpåighet, V- tendenser till depression. (St- kommer plötsligt, akut. V- däremot är kroniskt pessimistiska och olustiga.) So+ Konservatismen, tyngden. So- Hungern att fyllas, den allmänna känslomässigheten. St+ Oförmåga till takt och kontakt. St+ horisontperspektivet medan St- grodperspektivet
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster