Filosofi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Filosofi

Inläggav Algotezza » 10 maj 2013 10:19

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vi återföds på andra planeter. Av lämpliga föräldrar. Som här. Karma, hunger och mättnad, längtan och önskningar styr. Hursomhelst blir vi varse vad som gäller när vi dött. Eller inte.

Jag undrar hur det fungerar? Finns det någon avsikt? frestas man fråga. Men nej, det är antagligen endast en gammal idé. Vi får en ny chans. Om den är sann eller falsk är inte avgörbar, förmodar jag. Om man intervjuade några hundra tusen personer skulle det förmodligen finnas ett antal som skulle kunna skriva hela böcker om sina tidigare liv i spännande miljöer. Romantiska möten i solnedgången på exoplaneten HD 188753 Ab, eller spännande äventyr som i Blade Runner. Tråkigt nog är det endast ett fåtal människor som lyckas "minnas" någonting av sina forna liv. De är liksom inte till någon nytta, föreställer jag mig, eller?

Jag skulle definitivt ha nytta och glädje av att leva ett evigt liv utan början och slut därför att jag har en väldig massa önskningar gällande olika förmågor som jag inte har möjlighet att nå mästerskap i under denna tillvaro. Jag skulle vilja bli bättre på att skriva, teckna/måla, komponera - utveckla mig på livets alla områden, medmänskligt, moraliskt, där jag nu känner mig ofärdig och ofullkomlig. Inom ett materialistiskt paradigm finns ju inga bevis. Detaljer från vad vi upplevt i tidigare tror jag raderas - men inte de förmågor och talanger vi övat upp. Därför föds vissa som genier på olika områden medan andra är ofullkomliga och tafatta på dessa områden men kan ha ett begär efter att förkovra sig. För mig gäller den nya chansen ny möjligheter att öva upp sina förmågor att skapa - och därmed uppleva - inte att man ska bli ung på nytt och att allt handlar om möjligheten att uppleva utan slut. För mig är skapande och möjligheter till det, inom konst, vetenskap, religion, politik, filosofi, litteratur, musik det intressanta. Tidigare livs-minnen som bara handlar om upplevande eller att man haft en fantastisk position eller varit en kändis ser jag som rätt meningslösa.

Men i st f att tänka i termer av möjliga bevis, gör så här:

Antag att reinkarnation (och karmalag) är fakta, vilka konsekvenser får det för ditt och mänsklighetens liv?
Antag att dessa två faktorer inte är fakta, vilka konsekvenser får detta?

Samma sak med fria viljan. Den kan inte bevisas men man kan anta den finns - och se vilka konsekvenser detta får, resp. anta den inte finns och se vilka konsekvenser det får.

Samma sak med valet av idealistisk eller materialistisk metafysik - de går inte att bevisa heller... Man antar eller förkastar endera - och ser vilka konsekvenser det får...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Erkki

Filosofi

Inläggav Erkki » 15 maj 2013 23:38

Algotezza skrev att han skulle ha nytta och glädje av ett evigt liv. Själv är jag på randen till det uthärdliga. Understundom har jag funderat vad det värsta straff skulle kunna vara och kommit fram till att det vore ett evigt liv med min samtid. Lyckligtvis är det inte så illa ställt utan jag unnas med stor sannolikhet befrielse från enfalden som härsket härskar i min samtid.
Inte ens de enklaste spörsmål tas upp till till diskussion på fullt allvar. Inte den minsta ansats att försöka motbevisa mitt påstående om att kvaliteten försätts på undantag med vårt nuvarande sätt att producera varor och tjänster. Det borde vara utom allt tvivel att svälten hade varit förpassad till de historiska handlingarna om vi verkligen ville avskaffa svälten. Men eftersom de som är involverade i detta avskaffande gör det mot betalning så kommer svälten att bestå.
En massa syllogismer och annan bevisföring i samband med diverse utsagor har inte fört, åtminstone inte mig, en millimeter närmare någon lösning.
Därför måste jag ställa på nytt frågan kvalitet kontra pengar. Alltså resonerar jag fel när jag hävdar att i samband med produktionen av varor och tjänster mot betalning blir kvaliteten en andrahandsfråga.
För att uppnå bästa tänkbara kvalitet på vår tillvaro bör väl delkomponenterna också vara av bästa kvalitet, eller
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Filosofi

Inläggav Pilatus » 16 maj 2013 00:07

Erkki skrev:Inte den minsta ansats att försöka motbevisa mitt påstående om att kvaliteten försätts på undantag med vårt nuvarande sätt att producera varor och tjänster.

Här är det enkelt att finna bevis om motsatsen. T ex PC-minnens kvalitet var jämförelsevis usel för tjugo år sedan med vad som garanteras i dag.
Erkki skrev:Det borde vara utom allt tvivel att svälten hade varit förpassad till de historiska handlingarna om vi verkligen ville avskaffa svälten.

Det har aldrig slagit dig att befolkningstillväxten är tämligen dramatisk och att det finns ett antal logistiska hinder för att kunna hjälpa alla människor som behöver hjälp. Många människor bor i stora deltaområden som översvämmas regelbundet.

Bild
Moderator

SigurdV

Filosofi

Inläggav SigurdV » 16 maj 2013 00:10

Erkki skrev:kvaliteten försätts på undantag med vårt nuvarande sätt att producera varor och tjänster.
Vi måste ju göra mer på mindre tid och inte tillräckligt höja våra löner som kompensation.
Erkki skrev:Det borde vara utom allt tvivel att svälten hade varit förpassad till de historiska handlingarna om vi verkligen ville avskaffa svälten.
Tror jag med.
Erkki skrev:Men eftersom de som är involverade i detta avskaffande gör det mot betalning så kommer svälten att bestå.
Finns nog fler orsaker till det.Vi märker t ex att våra försök att komma närmare lösningar inte uppskattas.
Erkki skrev:En massa syllogismer och annan bevisföring i samband med diverse utsagor har inte fört, åtminstone inte mig, en millimeter närmare någon lösning.
Vet inte riktigt vad du syftar på.
Erkki skrev:Därför måste jag ställa på nytt frågan kvalitet kontra pengar. Alltså resonerar jag fel när jag hävdar att i samband med produktionen av varor och tjänster mot betalning blir kvaliteten en andrahandsfråga.
Om betalning och bemanning vore adekvat skulle kvaliten höjas, vem vill INTE göra ett bra jobb om det hinns med?
Erkki skrev:För att uppnå bästa tänkbara kvalitet på vår tillvaro bör väl delkomponenterna också vara av bästa kvalitet, eller
Låter inte helt fel.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Filosofi

Inläggav Algotezza » 16 maj 2013 09:47

Erkki skrev:Algotezza skrev att han skulle ha nytta och glädje av ett evigt liv. Själv är jag på randen till det uthärdliga. Understundom har jag funderat vad det värsta straff skulle kunna vara och kommit fram till att det vore ett evigt liv med min samtid.

Evigt liv är för mig evigt skiftande. Det handlar inte om att utsträcka just den tillvaro vi lever nu för alltid, utan ände. Det vore ju ett helvete med tanke på hur detta liv ser ut om vi ser oss omkring i världen. Det skulle väl ingen ha vare sig glädje eller nytta av.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Filosofi

Inläggav Anders » 16 maj 2013 09:53

Erkki skrev:Per definition är filosofen en vän av visdom.
Vad en filosofs uppgift går ut på borde självklart vara att reda ut förutsättningarna för all slags mänsklig verksamhet i vårt universum.
Det enda oberoende redskapet härför finns logiken.
Logiken är det enda som reder sig själv.
Logiken är inte beroende av människan.
Däremot är människan beroende av logiken.

Läste trådstarten för att ta reda på vad denna matiga tråd kom från. Ett inlägg från forntiden... måste bara säga det, att det är som jag ser det fel. Det är EN inriktining i filosofin, ungefär motsvarande den Analytiska Filosofin, en annan är att man till exempel måste kunna ta beslut utan att man har alla fakta, och att världen inte visar sig för oss logiskt enkel, utan att vi lever i komplexitet, i att vi är våra subjekt. Ungefär den Kontinentala filosofin. På ett företag behövs det både de som kan lågnivågrejerna och de som kan ta beslut. I ett land och en hjärna behövs både beslutsfattare och experter.
Ursäkta att jag störde argumentationen, nu kan ni fortsätta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

SigurdV

Filosofi

Inläggav SigurdV » 17 maj 2013 21:43

Algotezza skrev:
Erkki skrev:Algotezza skrev att han skulle ha nytta och glädje av ett evigt liv. Själv är jag på randen till det uthärdliga. Understundom har jag funderat vad det värsta straff skulle kunna vara och kommit fram till att det vore ett evigt liv med min samtid.

Evigt liv är för mig evigt skiftande. Det handlar inte om att utsträcka just den tillvaro vi lever nu för alltid, utan ände. Det vore ju ett helvete med tanke på hur detta liv ser ut om vi ser oss omkring i världen. Det skulle väl ingen ha vare sig glädje eller nytta av.

/Algotezza

Livet är ett dissipativt termodynamiskt system långt från ekvilibrium...
Universum är ett slutet system och alltså kan livet inte vara i evighet, Amen.
Energisvälten väntar...

Användarvisningsbild
Zokrates

Filosofi

Inläggav Zokrates » 17 maj 2013 23:51

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza

Energisvälten väntar...

Den underliggande strukturen som ligger till grund för skapelsen av universum är ett öppet system,
oändligt rymmande oändliga möjligheter att skapa fler universum, däri ligger evigheten tryggt, amen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Filosofi

Inläggav Algotezza » 18 maj 2013 00:03

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza

Energisvälten väntar...

Nej, det är öppet. Det är inte järn och värmedöd som väntar. Dessutom befinner sig vårt universum i multiversum tillsammans med andra universa. Det finns ingen ände neråt i mikro- och ingen ände uppåt i makrokosmos.

Men det är klart, du får gärna dyrka döden för mig, Sigurd, som så många andra.

Den kosmiska helheten är oändlig i alla "riktningar".

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Filosofi

Inläggav SigurdV » 18 maj 2013 14:29

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:
Energisvälten väntar...

Nej, det är öppet. Det är inte järn och värmedöd som väntar. Dessutom befinner sig vårt universum i multiversum tillsammans med andra universa. Det finns ingen ände neråt i mikro- och ingen ände uppåt i makrokosmos.

Men det är klart, du får gärna dyrka döden för mig, Sigurd, som så många andra.

Den kosmiska helheten är oändlig i alla "riktningar".

/Algotezza
Man kunde tro du lärt dej att inte dra för snabba slutsatser ur mina satser:
Jag påstår att vårt universum ÄR slutet in i sig självt... bevisa gärna motsatsen.
(Jag har ju visat hur man i så fall gör!)
Men i energisvältens era (om inte förr) så utnyttjar livet Casimir effekten och tömmer
universum FULLSTÄNDIGTpå potentiell energi...därmed kan inte universum hålla sig slutet och...

reflex

Filosofi

Inläggav reflex » 18 maj 2013 20:25

Egentligen käns det konstigt att bekymra sig om universums oändlighet, När vår egen personliga oändlighet är max 120 år, d.v.s en kosmisk sekund.
Men å andra sidan ligger det i vår natur att spekulera om allt inklusive oändligheten, innan vi "gå att sova ut för evigt, sen vi handlat en sekund."
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

SigurdV

Filosofi

Inläggav SigurdV » 18 maj 2013 21:42

reflex skrev:Egentligen käns det konstigt att bekymra sig om universums oändlighet, När vår egen personliga oändlighet är max 120 år, d.v.s en kosmisk sekund.
Men å andra sidan ligger det i vår natur att spekulera om allt inklusive oändligheten, innan vi "gå att sova ut för evigt, sen vi handlat en sekund."
Jag är överens med dej att vi inte återkommer i den fortsatta tidslinjen ...
Men hur vet du att tid bara går i en riktning? =P~
Vad händer om det finns TVÅ tidsdimensioner...i nittio graders vinkel?

reflex

Filosofi

Inläggav reflex » 18 maj 2013 22:04

SigurdV skrev:
reflex skrev:Egentligen käns det konstigt att bekymra sig om universums oändlighet, När vår egen personliga oändlighet är max 120 år, d.v.s en kosmisk sekund.

Min åsikt är att tiden bara finns inuti vårt huvud. På sått och vis kan vi ju därmed gå bakåt i tiden via vårt minne,

SigurdV

Filosofi

Inläggav SigurdV » 18 maj 2013 22:18

reflex skrev:
SigurdV skrev:

Min åsikt är att tiden bara finns inuti vårt huvud. På sått och vis kan vi ju därmed gå bakåt i tiden via vårt minne,
Bevisa att tiden i ditt huvud INTE bara är en kopia!
Att du upplever tid i ditt huvud bevisar inte att den BARA finns där.
Tror du inte andra har tid i sina minnen? Har bara du tid? Vad har alla tider i huvuden gemensamt? Hur synkroniseras alla tider?

reflex

Filosofi

Inläggav reflex » 18 maj 2013 22:35

SigurdV skrev:Bevisa att tiden i ditt huvud INTE bara är en kopia!
Att du upplever tid i ditt huvud bevisar inte att den BARA finns där.
Tror du inte andra har tid i sina minnen? Har bara du tid? Vad har alla tider i huvuden gemensamt? Hur synkroniseras alla tider?

Vwt inte om jag kan påstå att tiden finns inne i mitt huvud. Tiden finns inte annat än som ett verktyg. Så ser jag det. Om ingen fanns som tänkte i tidsdimensioner så fanns inte heller tiden.

Återgå till "Filosofi"