Varför är språket så spännande?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Inläggav Anne » 30 maj 2015 20:15

Språk är också makt.
Använd bara det här i självförsvarsyfte.
Du är ju som jultomten fast tvärtom.
Det är ju intressant att du tycks leva när du inte har ett hjärta i kroppen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 maj 2015 23:13

Ombytta roller (Trading Places, 1983)

The S-Car Go
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 maj 2015 01:02

Ben skrev:Nån mer som bantar??

Ny månad snart, jo då kommer det att bli en ny period av kraftig nedskärning av kalorier. Juice, frukt och ett hårt bröd då och då är det recept jag senaste gångerna hållit mig till. Det verkar vara en mycket långsam metod, men den fungerar.

Med hjälp av språkets förföriska magi har smarta entreprenörer ägnat sig åt att försöka få människor att tro att det finns genvägar.

De som finns har ett pris. Det går ibland ut på att höja ämnesomsättningen. Koffein och liknande metoder fungerar antagligen. Men det har ibland gått snett då man vill förstärka effekten.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 maj 2015 14:08

Pilatus skrev:
Ben skrev:Nån mer som bantar??

Ny månad snart, jo då kommer det att bli en ny period av kraftig nedskärning av kalorier. Juice, frukt och ett hårt bröd då och då är det recept jag senaste gångerna hållit mig till. Det verkar vara en mycket långsam metod, men den fungerar.

Med hjälp av språkets förföriska magi har smarta entreprenörer ägnat sig åt att försöka få människor att tro att det finns genvägar.

De som finns har ett pris. Det går ibland ut på att höja ämnesomsättningen. Koffein och liknande metoder fungerar antagligen. Men det har ibland gått snett då man vill förstärka effekten.

Nyår 87 nu 84 mål 81. Samma varje år. Kommer inte riktigt lyckas i år, har varit för mycket jidder, och då går jag alltid upp. Förra året var start 86 och mål 78, ett bra år.
Samma metod varje vår - mät kalorier in/ut. Funkar klockrent. På hösten skiter jag i vikten, livet är jävligt nog då för att man inte skall få tröstäta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 maj 2015 14:14

Men ni som har mer koll på filosofi som akademiskt ämne - varför har språket som sådant sån viktig position? språkspel hos Wittgenstein, Kristeva som skrev hela böcker om det poetiska reolutionära språket osv...
Juli 2026

reflex

Inläggav reflex » 31 maj 2015 14:36

Anders skrev:Men ni som har mer koll på filosofi som akademiskt ämne - varför har språket som sådant sån viktig position? språkspel hos Wittgenstein, Kristeva som skrev hela böcker om det poetiska reolutionära språket osv...

Nu har jag inte koll så som du sa, men jag inser i alla fall språkets betydelse. Det är språket som gör oss till människor. Utan språk skulle tanken vara hemlös. Ta till exempel vad en god poet kan göra med språket. Språket är synapserna mellan våra medvetanden och det som gör människan så potent och skapar våra möjligheter, på både gott och ont.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 maj 2015 15:42

Språket är ju filosofins och filosoferandets främsta verktyg. Skulle man intressera sig för det som filosof för att t.ex. vässa det och göra det mer effektivt och exakt? En sjölvklarhet, eller hur... Varför köra med slöa analysknivar om man kan slipa dem?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 jun 2015 13:39

lynx skrev:Språk är också makt.

Makt är något man inte använder om man vill bli mäktig.
Ibland har jag varit rädd för att inte ha ett hjärta,
men jag har insett att jag bryr mig, och dessutom -
ingen skall lura i mig att jag inte har ett hjärta.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 jun 2015 16:51

Anders skrev:Men ni som har mer koll på filosofi som akademiskt ämne - varför har språket som sådant sån viktig position? språkspel hos Wittgenstein, Kristeva som skrev hela böcker om det poetiska reolutionära språket osv...

Jag tror en del av förklaringen kan vara - man ser vad man vill och förväntar sig se. Ta Wittgenstein till exempel. Vid något tillfälle blev han ombedd att beskriva sin filosofi till någon encyklopedi, och han skrev då nåt i stil med att han engagerade sig åt "philosophy of psychology" och "philosophy of mathematics". Han kallade sig alltså inte för "språkfilosof". Delvis kanske kan förklaras om "språkfilosofi" som begrepp inte var myntat då, men ändå. Alan Watts som i huvudsak skrev och pratade om österländsk filosofi, intresserade sig också för Wittgenstein och uppfattade visst Wittgensteins filosofi som en form av "jnana-yoga", för att ta exempel på annat synsätt.

Sen är det nog onekligen så att akademisk filosofi, som det är idag, särskilt den "analytiska" grenen ägnar sig mycket åt språkanalys. Jag tror det kan handla om att man ser nåt sorts vetenskapsideal, där filosofiämnet mer eller mindre underordnar sig samma principer som styr vetenskapliga ämnen, som är nån sorts kutym i universitetsvärlden. Filosofiämnet anpassar sig efter byråkratin i samhället. Kanske inte direkt förklaring till varför man måste ägna sig åt språk och språkanalys dock... Nåväl, om inte annat får man väl filosofera på andra sätt på andra ställen. Till exempel filosofiforum.com.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 05 jun 2015 09:43

Språket är lika individuellt som t.ex. fingeravtryck. Att försöka klä språket i samma slags tvångsdräkt som matematiken låter sig inte göras, vilket Wittgenstein tvingades erkänna: "språket duger gott som det är".
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2015 10:28

Analytisk filosofi - traditionellt akademisk filosofi i Sverige - kretsar mest kring språket. Men det finns ju fler varianter av filosofi.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 05 jun 2015 18:40

klorofyll skrev:
lynx skrev:Språk är också makt.

Makt är något man inte använder om man vill bli mäktig.
Ibland har jag varit rädd för att inte ha ett hjärta,
men jag har insett att jag bryr mig, och dessutom -
ingen skall lura i mig att jag inte har ett hjärta.

Det var inte riktat till dig.
Nej, besynnerligt nog förefaller det vara så att den som ställer sig sist kommer först i enlighet med tao.
Att kunna föra sin talan, att kunna argumentera är onekligen en tillgång.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2015 15:52

Språk är spännande eftersom det 1. kan vara självreferent. 2. hjälper oss tänka. 3. hjälper oss minnas.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 18 jun 2015 10:37

Hur hade den här människan haft det utan språket? http://urplay.se/Produkter/187180-En-del-av-mig-Antonia

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jun 2015 13:11

Algotezza skrev:Språk är spännande eftersom det 1. kan vara självreferent. 2. hjälper oss tänka. 3. hjälper oss minnas.

Men ändå bara som ett dumt verktyg. Ingen programmerare värd namnet bryr sig särskilt mycket i vilket språk man skriver sitt program i, det är vad programmet åstadkommer som är det spännande. Språket är oundgängligt, visst, bland annat av de skäl du nämner Algotezza. Och visst har det en skönhet och en kraft. Men jag är benägen att tro att faschinationen över språk är att det är ett maktmedel, och att det är majonnäsen på överklassens räkmackor. Då de säger sittwaschon i stället för situachon som jag. Och det är inte direkt underklassens söner och döttrar som hamnar på de humanistiska institutionerna på universiteten, bara en tanke.

En begåvad tanke hittar allt sitt språk om den vill förmedlas.
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"