Varför mår man dåligt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 09 jun 2015 13:08

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om jag känner mig illa till mods över händelserna i världen, över politikers vanföreställningar om att skattehöjningar råder bot på globala problem, över politikers blindhet för enkla samband så länge de är politiskt korrekta mm - varför säger vi inte det då?

Men du kan ha fel, eller hur?

Jag har säkert fel, ofta. Men det hjälper inte politiker som föreställer sig att skattehöjningar råder bot på globala problem. T ex den globala uppvärmningen. Finans­departementet föreslår nu att all el som produceras i större anläggningar ska betala energiskatt från den 1 juli 2016. (Ref DN 2015-04-22) Tänk så bra allt skall bli! Kanske blir det tvärtemot vad förvirrade miljöpartister vill, användningen av fossil energi ökar igen och koldioxidutsläppen kommer aldrig ner till de nivåer som man babblar om i valtider.
klorofyll skrev:Alla har inte samma åsikt som du.

Det hoppas jag inte på heller.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Algotezza » 09 jun 2015 19:07

Må dåligt beror på anpassningssvårigheter.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 09 jun 2015 19:58

Algotezza skrev:Må dåligt beror på anpassningssvårigheter.

Ibland, andra gånger beror det på att vi vill sådant som vållar inre konflikter (vill sådant som sinsemellan är oförenligt), eller att vi gör sådant som enligt vår moral är fel, eller att vi blivit olyckligt lottade och känner oss dumma, fula, olyckligt kära, eller något annat som inte tycks acceptabelt, ibland att vi blir ledsna eller förvirrade av anledningar som inte är relaterat till någon händelse. Hjärnan kanske inte alltid är optimalt strukturerad för det den tvingas syssla med. Vi kanske har någon hjärnskada eller någon annan av tusen olika orsaker till att vi "mår dåligt".
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2015 07:24

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Må dåligt beror på anpassningssvårigheter.

Ibland, andra gånger beror det på att vi vill sådant som vållar inre konflikter (vill sådant som sinsemellan är oförenligt), eller att vi gör sådant som enligt vår moral är fel, eller att vi blivit olyckligt lottade och känner oss dumma, fula, olyckligt kära, eller något annat som inte tycks acceptabelt, ibland att vi blir ledsna eller förvirrade av anledningar som inte är relaterat till någon händelse. Hjärnan kanske inte alltid är optimalt strukturerad för det den tvingas syssla med. Vi kanske har någon hjärnskada eller någon annan av tusen olika orsaker till att vi "mår dåligt".

Att acceptera var man befinner sig i livet, sitt nuvarande tillstånd, är första steget att göra något åt det. Ofta är dock problemet att man inte kan acceptera sig själv, sitt och sakernas tillstånd. Man blundar. Flyr. Då kommer man paradoxalt nog inte vidare.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
SandraMy

Varför mår man dåligt?

Inläggav SandraMy » 10 jun 2015 12:11

Att må dåligt kan även bero på en kemisk obalans av serotoniner, dopaminer och noradrenalin. Detta kan (väl) antingen vara genetiskt, i vissa fall medfött eller pga yttre faktorer som påverkar dessa ämnen under en längre period.
A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others. - Ayn Rand

The NITROGEN in our DNA, the CALCIUM in our teeth, the IRON in our blood, the CARBON in our apple pies...
We were made in the interiors of collapsing stars. We are made of starstuff. - Carl Sagan

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 10 jun 2015 12:45

SandraMy skrev:Att må dåligt kan även bero på en kemisk obalans av serotoniner, dopaminer och noradrenalin. Detta kan (väl) antingen vara genetiskt, i vissa fall medfött eller pga yttre faktorer som påverkar dessa ämnen under en längre period.

Ja, antagligen är det så att vi har dispositioner för att vissa konstitutionella personlighetsdrag förstärks, eller går överstyr, om vi utsätts för stora mentala påfrestningar. Det påverkar, som du säger, hjärnans balans av acetylkolin, glutamat, dopamin, noradrenalin och serotonin. Ibland finns det dock inte någon verklig orsak i den yttre miljön som kan kopplas till insjuknandet.

För schizofreni finns det ingen enskild orsak som är ansvarig för sjukdomen. Man antar att en ärftlig faktor är nödvändig för att schizofreni skall utvecklas. Kanske finns det flera faktorer (genetiska, beteendemässiga och miljömässiga) som spelar roll i utvecklingen av denna sjukdom.

Jag skulle tro att det är så med vår utveckling och personlighet överlag, våra gener är det ramverk inom vilket vi utvecklas. Vilken riktning våra liv sedan tar påverkas av det liv vi lever. Har vi tur blir allt bra och vi kan leva som normala och harmoniska människor.
Moderator

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 10 jun 2015 17:31

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag skulle säga att svaret är JA. Ibland gör individer fel. Men man behöver inte nödvändigtvis gräma sig över de felen. Man behöver inte projicera sina negativa känslor på dem.

Allt är väl inte projektioner?

Illusioner är ett alternativ. I grunden tror jag att det är positivt med projektioner, även av negativa känslor, det kan ställa till mycket, men själva projektionen i sig tror jag är nödvändig för att man skall kunna lösa problemet, det är värre med negativa illusioner. Jag kan inget om detta, bara resonerar lite.

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 10 jun 2015 17:44

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om jag känner mig illa till mods över händelserna i världen, över politikers vanföreställningar om att skattehöjningar råder bot på globala problem, över politikers blindhet för enkla samband så länge de är politiskt korrekta mm - varför säger vi inte det då?

Men du kan ha fel, eller hur?

Jag har säkert fel, ofta. Men det hjälper inte politiker som föreställer sig att skattehöjningar råder bot på globala problem. T ex den globala uppvärmningen. Finans­departementet föreslår nu att all el som produceras i större anläggningar ska betala energiskatt från den 1 juli 2016. (Ref DN 2015-04-22) Tänk så bra allt skall bli! Kanske blir det tvärtemot vad förvirrade miljöpartister vill, användningen av fossil energi ökar igen och koldioxidutsläppen kommer aldrig ner till de nivåer som man babblar om i valtider.

Men de kanske inte tänkte just på miljön där, utan ville få in pengar, från en marknad som är väldigt vinstgivande?

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Alla har inte samma åsikt som du.

Det hoppas jag inte på heller.

Jag har börjat tro att alla politiska åsikter är riktiga ur sitt perspektiv (av illusioner). Om jag är moderat eller socialdemokrat beror endast på SÄTTET jag tänker. Ibland tror man att den ene eller andre hade ändrat åsikt om den bara fick del av den här informationen, men det behöver inte vara så.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2015 17:45

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Allt är väl inte projektioner?

Illusioner är ett alternativ. I grunden tror jag att det är positivt med projektioner, även av negativa känslor, det kan ställa till mycket, men själva projektionen i sig tror jag är nödvändig för att man skall kunna lösa problemet, det är värre med negativa illusioner. Jag kan inget om detta, bara resonerar lite.

Vad är illusion och vad är verkligt när det gäller hur man mår? Vad är negativa illusioner?

Hursomhelst behöver man ofta distans till problemen man vill försöka lösa för att se dem så klart det går, bena upp dem, förstå dem, analysera dem, finna en lösning. Ofta med visst mått av intuition. Bra med ett samtalsbollplank.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 11 jun 2015 13:51

Algotezza skrev:Vad är illusion och vad är verkligt när det gäller hur man mår?

Illusionerna är väl som tankarnas ramverk, olika värden projiceras på omgivningen utifrån det, och vid upplevd kontakt med dessa värden framkallas känslor, man blir en del av verkligheten.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 11 jun 2015 13:59

klorofyll skrev:

Illusionerna är väl som tankarnas ramverk, olika värden projiceras på omgivningen utifrån det, och vid upplevd kontakt med dessa värden framkallas känslor, man blir en del av verkligheten.

Oj, om vi är konkreta och tänker att vi får en elektrisk stöt på 230 volt. Man kan börja med att föreställa sig hur man rycker till, känner obehaget av chocken. Testa nu på riktigt, det räcker med att föra handen snabbt över ett par strömförande trådar som skalats av. Kände du skillnaden?
Moderator

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 11 jun 2015 14:06

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

Oj, om vi är konkreta och tänker att vi får en elektrisk stöt på 230 volt. Man kan börja med att föreställa sig hur man rycker till, känner obehaget av chocken. Testa nu på riktigt, det räcker med att föra handen snabbt över ett par strömförande trådar som skalats av. Kände du skillnaden?

Bra beskrivet! Kanske kan vi inte styra våra projektioner? Våran olust för elektriska stötar kanske är en sådan förprogrammerad projektion. Om vi säger att du tog ett verkligt exempel, finns det något overkligt exempel, grundas inte alla illusioner i någon form av verklighet?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Algotezza » 11 jun 2015 17:55

klorofyll skrev:

Illusion eller ej, så finns illusionerna och är verkliga på så sätt...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 11 jun 2015 19:24

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Illusionerna är väl som tankarnas ramverk, olika värden projiceras på omgivningen utifrån det, och vid upplevd kontakt med dessa värden framkallas känslor, man blir en del av verkligheten.

Illusion eller ej, så finns illusionerna och är verkliga på så sätt...

Vid vissa tillstånd kan vi inte skilja illusionen från verkligheten. Men vanligen förstår vi att illusionisten inte gör det han synes göra. Även mentalt sjuka kan förstå att det de upplever inte är verkligheten, i alla fall inte hel tiden. Få människor är skvatt galna utan någon som helst förmåga att förstå realiteter. Till och med domstolarna dömer psykiskt sjuka människor till fängelse om det förhåller sig så att den tilltalade borde kunnat inse att dennes handlande var till skada för målsägaren.

Inte heller hjälper illusionen oss om vi brutit benet och vi måste flytta oss en mindre sträcka. LSD och andra psykoser kan ibland göra att det illusoriska framstår som verkligt. Få saker är ren illusion, allra minst den materiella verkligheten. De som inte tror det kan ju göra experimentet med den till 230 volt anslutna kabeln och pröva om det trots allt inte är en viss skillnad på det vi upplever som verkligt och det som är verkligt!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Algotezza » 11 jun 2015 19:57

Javisst. Vad vi uppfattar som verkligt eller ej beror väl i hög grad på hur våra sinnen, vår perception, och vår kognition fungerar,
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"