Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 19 dec 2019 11:18

Så har det hänt, Sverigedemokraterna har gått om Socialdemokraterna (Novus december 2019). Kanske var inget annat att vänta med den retorik som Löfven för, allt fokus ligger på att mobba ut Jimmie Åkesson, han får inte vara med, inte ens på nobelfesten. De har ett mörkt förflutet menar han.

Skulle man granska övriga partier har även de fläckar av skit på sina fanor. Flest har S, Rasbiologiska institutet lades aldrig ner, man ändrade bara dess namn. Sterilisering av intagna, lobotomi och interneringar av misshagliga under kriget, det finns en del att gräva fram. S har alltid lutat sig mot kommunisterna i riksdagen. Inte så underligt att Löfvens brunsmetande, blottar missprydande fläckar på den egna kostymen.

Det betyder inte att jag har mina sympatier med SD, men de råkar ha rätt i en del frågor. Manipulerandet med Brottsförebyggande rådet har varit uppenbart för den som velat se, men det har varit politiskt censurerat. Och Jerzy Sarnecki har alltid varit välkommen att förneka vad som håller på att hända i samhället, med otrygghet och brottsstatistik. Den som vågat andas att brottslighet och "flyktingmottagning" haft minsta samband har fått veta vilka usla rasister de är. Så har det hållit på, nu skördar Löfven frukten av sin politik. Kanske skulle de börja intressera sig för att börja föra en litet mer värdig politik. T ex förbättra läget för dem som befinner sig under fattigdomsgränsen på 11 tusen i månaden. Att inte förstöra helt för dem som är helt beroende av sina bilar. Det finns mycket att förbättra som hunnit bli helt eftersatt.

Jag är ledsen att jag inte kunde hålla tillbaks denna kritik av Socialdemokraterna, men det känns bra nu. Får bara hoppas att de har någon som snarast kan ersätta Stefan Löfven.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 19 dec 2019 11:39

Pilatus skrev:Så har det hänt, Sverigedemokraterna har gått om Socialdemokraterna (Novus december 2019). Kanske var inget annat att vänta med den retorik som Löfven för, allt fokus ligger på att mobba ut Jimmie Åkesson, han får inte vara med, inte ens på nobelfesten. De har ett mörkt förflutet menar han.

Skulle man granska övriga partier har även de fläckar av skit på sina fanor. Flest har S, Rasbiologiska institutet lades aldrig ner, man ändrade bara dess namn. Sterilisering av intagna, lobotomi och interneringar av misshagliga under kriget, det finns en del att gräva fram. S har alltid lutat sig mot kommunisterna i riksdagen. Inte så underligt att Löfvens brunsmetande, blottar fula fläckar på den egna kostymen.

Det betyder inte att jag har mina sympatier med SD, men de råkar ha rätt i en del frågor. Manipulerandet med Brottsförebyggande rådet har varit uppenbart för den som velat se, men det har varit politiskt censurerat. Och Jerzy Sarnecki har alltid varit välkommen att förneka vad som håller på att hända i samhället, med otrygghet och brottsstatistik. Den som vågat andas att brottslighet och "flyktingmottagning" haft minsta samband har fått veta vilka usla rasister de är. Så har det hållit på, nu skördar Löfven frukten av sin politik. Kanske skulle de börja intressera sig för att börja föra en litet mer värdig politik. T ex förbättra läget för dem som befinner sig under fattigdomsgränsen på 11 tusen i månaden. Att inte förstöra helt för dem som är helt beroende av sina bilar. Det finns mycket att förbättra som hunnit bli helt eftersatt.

Jag är ledsen att jag inte kunde hålla tillbaks denna kritik av Socialdemokraterna, men det känns bra nu. Får bara hoppas att de har någon som snarast kan ersätta Stefan Löfven.

I beg to differ även om jag nog håller med dig i grund och botten. Nu är det mycket prat om Åkesson, det är ju inte en gammal nazi utan en moderat som gick vidare, och ingen tycker väl egentligen att han är särskilt brun, givet att han nu är SD. Men är man ledare för något representerar man det, så det är inte Åkesson som inte får vara med ibland, utan SD.
Däremot är det en skandal att det partiet, som inte kommer ifrån de rötter de har faktiskt är det största partiet. Det är lite Tyskland 1930 över det, då var det svarta torsdagen på wall street som ställde till det, nu är det flyktingmottagningen. Inte så att de går att jämföra, i Tyskland gick arbetslösheten i taket, och den osäkerhet folk kände är högst förståelig. Nu är det mer en allmän osäkerhet, en del som gillar att slå under bältet kallar det rasism, men det är ytterst frågan om ifall den halva miljon människor som anlänt kommer att bli en stor missnöjd underklass, med de självklara plågsamma konsekvenser det kommer att ha för oss svensson och för alla nyanlända själva.
Att lasta Löfven för det här är lite tveksamt, han är ändå skapligt en gråsosse även om han på sista tiden tvingats göra en del uttalanden som han inte gjorde tidigare. Sossar är till en stor del folk som nu gått till SD. Det socialdemokraterna nu lider av är inte Löfven utan PK-maffian med Wallström i spetsen.

Problemet är helt enkelt den vänstervåg som gick igenom sverige(och hela västvärlden) 1968 och som återuppstått igen på 2010-talet. Sättet som flyktingfrågan hanterats på har också allvarligt skadat möjligheterna till att konstruktivt prata om Global Uppvärmning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 19 dec 2019 12:06

Och om du jämför det alltmer sjunkande förtroendet för Löfven? Det är mycket svårt att krångla sig ur intrycket av att Stefan Löfven har misslyckats totalt. Magdalena Andersson har stått i talarstolen och talat om SD som fascister, Löfven mobbar systematiskt ut Åkesson. Syndabockstänkande!

Jag förstår att han är sur, att folk lämnar partiet och att LO som i alla år plundrat medlemmarna och skänkt pengarna till S, trots att allt färre av deras medlemmar röstar socialdemokratiskt. Det borde vara slut med att vara politiska kommissarier och ständigt bete sig som de är i sin fulla rätt att regera landet. I riksdagen är faktiskt alla likar, ingen är finare än någon annan. De som sitter där är invalda av röstberättigade medborgare.

Man måste inte hålla med om deras politik, men det är lågt att mobba bort Jimmie Åkesson från allt politiskt deltagande. Det är Stefan Löfven fullt ansvarig för.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 19 dec 2019 13:43

Pilatus skrev:Och om du jämför det alltmer sjunkande förtroendet för Löfven? Det är mycket svårt att krångla sig ur intrycket av att Stefan Löfven har misslyckats totalt. Magdalena Andersson har stått i talarstolen och talat om SD som fascister, Löfven mobbar systematiskt ut Åkesson. Syndabockstänkande!

Jag förstår att han är sur, att folk lämnar partiet och att LO som i alla år plundrat medlemmarna och skänkt pengarna till S, trots att allt färre av deras medlemmar röstar socialdemokratiskt. Det borde vara slut med att vara politiska kommissarier och ständigt bete sig som de är i sin fulla rätt att regera landet. I riksdagen är faktiskt alla likar, ingen är finare än någon annan. De som sitter där är invalda av röstberättigade medborgare.

Man måste inte hålla med om deras politik, men det är lågt att mobba bort Jimmie Åkesson från allt politiskt deltagande. Det är Stefan Löfven fullt ansvarig för.

Vid förra valet var alla borgerliga partier lika SD-avstötande som sossarna. Nu har M och KD närmat sig något.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 04 maj 2020 08:17

I P1-morgons enkät svarar sex av åtta tillfrågade riksmedier att de inte tycker att Stefan Löfven är tillräckligt tillgänglig för ansvarsutkrävande intervjuer. Han ställer bl a villkor för vad frågorna får handla om. Att Anders Lindberg inte delar denna uppfattning är på förhand givet eftersom han alltid försvarar Socialdemokraternas och statsministerns framträdanden. Men sex av åtta tillfrågade riksmedier sågar Stefan Löfvens ovilja att medverka i ansvarsutkrävande intervjuer.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 04 maj 2020 15:17

Ardalan Shekarabi säger nu att pensionerna kommer att sänkas nästa år med ett par hundralappar. Många som befinner sig under eller på fattigdomsgränsen kommer att få det än svårare att klara hyra och mat. Kommer socialdemokrater att acceptera ännu fler hemlösa pensionärer? Det verkar i vart fall inte bekymra vår statsminister, han har ju sin miljoninkomst och kan likt Kim Jong-Un hålla sig undan.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 04 maj 2020 18:45

Pilatus skrev:Ardalan Shekarabi säger nu att pensionerna kommer att sänkas nästa år med ett par hundralappar. Många som befinner sig under eller på fattigdomsgränsen kommer att få det än svårare att klara hyra och mat. Kommer socialdemokrater att acceptera ännu fler hemlösa pensionärer? Det verkar i vart fall inte bekymra vår statsminister, han har ju sin miljoninkomst och kan likt Kim Jong-Un hålla sig undan.

Kan du inte framhäva alternativet bättre?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 04 maj 2020 18:50

Inte ens den bästa av statsministrar kan få det att regna genom att knäppa med fingrarna...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 04 maj 2020 19:04

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ardalan Shekarabi säger nu att pensionerna kommer att sänkas nästa år med ett par hundralappar. Många som befinner sig under eller på fattigdomsgränsen kommer att få det än svårare att klara hyra och mat. Kommer socialdemokrater att acceptera ännu fler hemlösa pensionärer? Det verkar i vart fall inte bekymra vår statsminister, han har ju sin miljoninkomst och kan likt Kim Jong-Un hålla sig undan.

Kan du inte framhäva alternativet bättre?

Hjärtlösa sossar, skall inte folk kunna leva på sin pension längre?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 04 maj 2020 19:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ardalan Shekarabi säger nu att pensionerna kommer att sänkas nästa år med ett par hundralappar. Många som befinner sig under eller på fattigdomsgränsen kommer att få det än svårare att klara hyra och mat. Kommer socialdemokrater att acceptera ännu fler hemlösa pensionärer? Det verkar i vart fall inte bekymra vår statsminister, han har ju sin miljoninkomst och kan likt Kim Jong-Un hålla sig undan.

Kan du inte framhäva alternativet bättre?

Hjärtlösa sossar, skall inte folk kunna leva på sin pension längre?

När du uttrycker dig så, så låter det som att Löfven har monopol på makt... typ som USA:s president..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 04 maj 2020 19:48

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Hjärtlösa sossar, skall inte folk kunna leva på sin pension längre?

När du uttrycker dig så, så låter det som att Löfven har monopol på makt... typ som USA:s president..

Du låter förbluffande vag, men du kanske inte bryr dig som du har för vana att framföra?

Inte behöver de som har makten (Löfven är statsminister och har en hel del makt) acceptera att man tar ifrån dem som har minst resurser att klara sig. Där har min gräns passerats. Det hoppas jag att alla tänkande medborgare noterar inför kommande val.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 04 maj 2020 20:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Hjärtlösa sossar, skall inte folk kunna leva på sin pension längre?

När du uttrycker dig så, så låter det som att Löfven har monopol på makt... typ som USA:s president..

Du låter förbluffande vag, men du kanske inte bryr dig som du har för vana att framföra?

Inte behöver de som har makten (Löfven är statsminister och har en hel del makt) acceptera att man tar ifrån dem som har minst resurser att klara sig. Där har min gräns passerats. Det hoppas jag att alla tänkande medborgare noterar inför kommande val.

Du kanske har rätt till viss del, jag vet inte mycket om Stefan Löfven, egentligen. Däremot är det lite naivt att tro att det finns ett bättre alternativ (presenterat)... Det är inte riktigt hederligt att argumentera så som du gör, anser jag. Vi är ju bara människor. Säg ett parti, eller någon i riksdagen, som har bättre idéer än Löfven, i denna fråga!!??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 04 maj 2020 21:02

klorofyll skrev:Du kanske har rätt till viss del, jag vet inte mycket om Stefan Löfven, egentligen. Däremot är det lite naivt att tro att det finns ett bättre alternativ (presenterat)... Det är inte riktigt hederligt att argumentera så som du gör, anser jag. Vi är ju bara människor. Säg ett parti, eller någon i riksdagen, som har bättre idéer än Löfven, i denna fråga!!??

Så regeringen har inget eget ansvar för att pensionärerna får det sämre? Men de är jätteduktiga om något blir bättre? Är det din logik?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 04 maj 2020 21:38

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Du kanske har rätt till viss del, jag vet inte mycket om Stefan Löfven, egentligen. Däremot är det lite naivt att tro att det finns ett bättre alternativ (presenterat)... Det är inte riktigt hederligt att argumentera så som du gör, anser jag. Vi är ju bara människor. Säg ett parti, eller någon i riksdagen, som har bättre idéer än Löfven, i denna fråga!!??

Så regeringen har inget eget ansvar för att pensionärerna får det sämre? Men de är jätteduktiga om något blir bättre? Är det din logik?

Du kan ta reda på vilket parti som ligger dig varmast om hjärtat - uppenbarligen inte Socialdemokratin - och sedan kan du lägga din röst på dem. I själva verket så är inte Löfvens ansvar större än ditt eget. Han har ett jobb att sköta... Han blir förmodligen inte halshuggen för att han gör misstag.

En gång så kom en politiker till min gymnasieskola, ALLT som andra partier gjorde var fel, bara fel. Sedan var tiden slut och jag bara väntade på vad denne politiker skulle presentera för lösningar/åtgärder... Men det kom inte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 04 maj 2020 21:42

Jag upplever det som att åldringsvården är katastrofal... Samtidigt så är det väl så att man som äldre får vänja sig lite, anpassa sig lite, eftersom att man har så stor erfarenhet av livet. Det måste finnas aktiviteter om man bor på ett ålderdomshem. Man ska inte bara vänta på döden.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster