Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 04 maj 2020 22:44

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ardalan Shekarabi säger nu att pensionerna kommer att sänkas nästa år med ett par hundralappar. Många som befinner sig under eller på fattigdomsgränsen kommer att få det än svårare att klara hyra och mat. Kommer socialdemokrater att acceptera ännu fler hemlösa pensionärer? Det verkar i vart fall inte bekymra vår statsminister, han har ju sin miljoninkomst och kan likt Kim Jong-Un hålla sig undan.

Kan du inte framhäva alternativet bättre?

Hjärtlösa sossar, skall inte folk kunna leva på sin pension längre?

Den var liite snabb...
Får jag fråga, mer exakt, vilka sossar? Och bara sossar? Gärna medalj, men först en rejäl pension. Och det, eller hur?
Bara bra med vinster i välfärden, hålla kostnaderna nere med billig arbetskraft på vårdboenden? Bara sossarnas ide? Bara bra utfall på den nu?

For the record, röstar nästan alltid borgerligt. Men de borgerliga är inga helgon, och - rätt slags - sossar är det i min bok inget större fel på. Som löfven. Rena helgonet jämfört med flumliberaler som Wolodarski. Men visst, sossarna har värre flumspöken än så. Går dock inte att jämföra med miljöpartister.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 04 maj 2020 23:14

Anders skrev:
Pilatus skrev:Hjärtlösa sossar, skall inte folk kunna leva på sin pension längre?

Den var liite snabb...
Får jag fråga, mer exakt, vilka sossar?

Coronakrisen kommer att stå pensionärerna dyrt, det blir en sänkning av inkomstpensionen på 100–200 kronor per månad nästa år, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. Det var det jag skrev om. Jag tror inte regeringen och Löfven är så kraftlösa att de bara låter det ske om de ogillar sänkningen. Det leder till tråkigheter för alltför många som redan har stora problem med ekonomin. Vad skall pensionärerna dra in på? Tandvård, kläder och andra livsnödvändigheter. Kanske blir många vräkta, hyreskostnaderna kommer knappast att minska. Det är det jag avser med att sossar är hjärtlösa trots sitt tal om solidaritet.
Om pensionssystemet behöver ett tillskott för att inte urholkas så kan det inte kosta mycket att täcka för fattigpensionärerna. Verkligen inte i dessa tider då en flod av pengar vräks ut för att kompensera för corona-viruset.
Vi får se om det blir någon politisk reaktion på Shekarabis dystra besked.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 05 maj 2020 09:11

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Hjärtlösa sossar, skall inte folk kunna leva på sin pension längre?

Den var liite snabb...
Får jag fråga, mer exakt, vilka sossar?

Coronakrisen kommer att stå pensionärerna dyrt, det blir en sänkning av inkomstpensionen på 100–200 kronor per månad nästa år, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. Det var det jag skrev om. Jag tror inte regeringen och Löfven är så kraftlösa att de bara låter det ske om de ogillar sänkningen. Det leder till tråkigheter för alltför många som redan har stora problem med ekonomin. Vad skall pensionärerna dra in på? Tandvård, kläder och andra livsnödvändigheter. Kanske blir många vräkta, hyreskostnaderna kommer knappast att minska. Det är det jag avser med att sossar är hjärtlösa trots sitt tal om solidaritet.
Om pensionssystemet behöver ett tillskott för att inte urholkas så kan det inte kosta mycket att täcka för fattigpensionärerna. Verkligen inte i dessa tider då en flod av pengar vräks ut för att kompensera för corona-viruset.
Vi får se om det blir någon politisk reaktion på Shekarabis dystra besked.

Finns det något land som inte vräker ut pengar för coronavirus, kommer det inte drabba alla länder som drabbats hyfsat hårt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 05 maj 2020 09:23

Anders skrev:
Pilatus skrev:Coronakrisen kommer att stå pensionärerna dyrt, det blir en sänkning av inkomstpensionen på 100–200 kronor per månad nästa år, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. Det var det jag skrev om. Jag tror inte regeringen och Löfven är så kraftlösa att de bara låter det ske om de ogillar sänkningen. Det leder till tråkigheter för alltför många som redan har stora problem med ekonomin. Vad skall pensionärerna dra in på? Tandvård, kläder och andra livsnödvändigheter. Kanske blir många vräkta, hyreskostnaderna kommer knappast att minska. Det är det jag avser med att sossar är hjärtlösa trots sitt tal om solidaritet.
Om pensionssystemet behöver ett tillskott för att inte urholkas så kan det inte kosta mycket att täcka för fattigpensionärerna. Verkligen inte i dessa tider då en flod av pengar vräks ut för att kompensera för corona-viruset.
Vi får se om det blir någon politisk reaktion på Shekarabis dystra besked.

Finns det något land som inte vräker ut pengar för coronavirus, kommer det inte drabba alla länder som drabbats hyfsat hårt?

Min kritik tar sikte på att det inte bör vara samhällets fattigaste som betalar en skadad ekonomi. Det är avsaknaden av medkänsla och solidaritet, när den skulle behövas, som är besvärande.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 05 maj 2020 09:41

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Coronakrisen kommer att stå pensionärerna dyrt, det blir en sänkning av inkomstpensionen på 100–200 kronor per månad nästa år, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. Det var det jag skrev om. Jag tror inte regeringen och Löfven är så kraftlösa att de bara låter det ske om de ogillar sänkningen. Det leder till tråkigheter för alltför många som redan har stora problem med ekonomin. Vad skall pensionärerna dra in på? Tandvård, kläder och andra livsnödvändigheter. Kanske blir många vräkta, hyreskostnaderna kommer knappast att minska. Det är det jag avser med att sossar är hjärtlösa trots sitt tal om solidaritet.
Om pensionssystemet behöver ett tillskott för att inte urholkas så kan det inte kosta mycket att täcka för fattigpensionärerna. Verkligen inte i dessa tider då en flod av pengar vräks ut för att kompensera för corona-viruset.
Vi får se om det blir någon politisk reaktion på Shekarabis dystra besked.

Finns det något land som inte vräker ut pengar för coronavirus, kommer det inte drabba alla länder som drabbats hyfsat hårt?

Min kritik tar sikte på att det inte bör vara samhällets fattigaste som betalar en skadad ekonomi. Det är avsaknaden av medkänsla och solidaritet, när den skulle behövas, som är besvärande.

Men, är det något specifikt socialdemokratiskt? Vad man möjligen kan säga är att vänsterpolitik har gynnat massinvandring och en hel del av de negativa konsekvenserna kan säkerligen härledas dit. Bland annat många döda människor som kommit som flyktingar.
Att ha konstruerat en stor, dåligt utbildad underklass är knappast något som gjort spridning bättre. Men borgarna har dragit sitt strå till stacken med vinster i välfärden och dåligt utbildad personal, ofta av utländsk härkomst på vårdboenden, som typ behöver åka buss för att komma till jobbet.

Tycker inte man kan ge Löfven alltför exklusiv kritik för sakers läge nu.

Har svårt att tro - med det läge vi har nu - att en borgerlig regering skulle gjort annorlunda vad det gäller pensionerna i förhållande till just Coronan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 05 maj 2020 10:52

Anders skrev:
Pilatus skrev:Min kritik tar sikte på att det inte bör vara samhällets fattigaste som betalar en skadad ekonomi. Det är avsaknaden av medkänsla och solidaritet, när den skulle behövas, som är besvärande.

Tycker inte man kan ge Löfven alltför exklusiv kritik för sakers läge nu.

Men det råkar vara Stefan Löfven som är statsminister och socialdemokraterna skriver: ”Den svenska välfärdsmodellen har byggts upp på några grundläggande principer om solidaritet och jämlikhet. Vi möter det i vår lagstiftning och i utformningen av reformerna”.

Det kan vi läsa på Socialdemokraterna hemsida, under avdelningen som behandlar partiets historia. För Socialdemokraterna har solidariteten för de mest utsatta i samhället varit en grundpelare i partiets politik. Skall bli intressant att se om de låter pensionärerna ta denna smäll, det vore helt på tvärs med vad de talar om i valrörelser och partiprogram.

Enligt januariavtalet 2019 är regeringen överens med Liberalerna och Centerpartiet att höja pensionerna för omkring 1,5 miljoner pensionärer med upp till 600 kronor i månaden.

Det gäller gruppen som har allmän pension i spannet 9 000–17 000 kronor per månad, och som ska kompenseras med ett särskilt tillägg. Kostnaden ska tas direkt ut statsbudgeten.

Regeringen vill att det nya tillägget ska införas med första utbetalning i september 2021. Men planerna har kört ihop sig. Nu blir det i stället mindre pension till de som skulle behövt den bäst.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 05 maj 2020 15:10

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Min kritik tar sikte på att det inte bör vara samhällets fattigaste som betalar en skadad ekonomi. Det är avsaknaden av medkänsla och solidaritet, när den skulle behövas, som är besvärande.

Tycker inte man kan ge Löfven alltför exklusiv kritik för sakers läge nu.

Men det råkar vara Stefan Löfven som är statsminister och socialdemokraterna skriver: ”Den svenska välfärdsmodellen har byggts upp på några grundläggande principer om solidaritet och jämlikhet. Vi möter det i vår lagstiftning och i utformningen av reformerna”.

Det kan vi läsa på Socialdemokraterna hemsida, under avdelningen som behandlar partiets historia. För Socialdemokraterna har solidariteten för de mest utsatta i samhället varit en grundpelare i partiets politik. Skall bli intressant att se om de låter pensionärerna ta denna smäll, det vore helt på tvärs med vad de talar om i valrörelser och partiprogram.

Enligt januariavtalet 2019 är regeringen överens med Liberalerna och Centerpartiet att höja pensionerna för omkring 1,5 miljoner pensionärer med upp till 600 kronor i månaden.

Det gäller gruppen som har allmän pension i spannet 9 000–17 000 kronor per månad, och som ska kompenseras med ett särskilt tillägg. Kostnaden ska tas direkt ut statsbudgeten.

Regeringen vill att det nya tillägget ska införas med första utbetalning i september 2021. Men planerna har kört ihop sig. Nu blir det i stället mindre pension till de som skulle behövt den bäst.

Men i rådande läge, hade en borgerlig regering tagit ett annat beslut?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 05 maj 2020 16:32

Anders skrev:
Pilatus skrev:För Socialdemokraterna har solidariteten för de mest utsatta i samhället varit en grundpelare i partiets politik. Skall bli intressant att se om de låter pensionärerna ta denna smäll, det vore helt på tvärs med vad de talar om i valrörelser och partiprogram.

Men i rådande läge, hade en borgerlig regering tagit ett annat beslut?

En hypotetisk fråga. Vi kan inte veta, men vad jag förstår är Centern mycket svag för alla slags behövande. Och vänsterpartister brukar anse att de rika gott kan betala, vadhelst det gäller. Sverigedemokrater skulle absolut ställa upp för att rädda sin dröm om folkhemmet. Socialdemokrater är ibland mycket hågade att ge behövande. Men om Stefan Löfven tillhör de ömhjärtade är en knivigare fråga. När öppnade han sitt hjärta för någon? Dock har han i sista hand det fulla ansvaret för att pensionssystemet fungerar, om han driver ut äldre människor från deras bostäder så kommer han att få veta det. Sedelpressarna går redan varma, mängden valuta ökar snabbt. En euro kostar numera 10,67 kr. Det borde vara enkelt för Ardalan Shekarabi att täppa till det hål som uppstår i pensionssystemet. Frågan är om socialdemokrater verkligen vill.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 24 jan 2021 06:17


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 06 apr 2021 19:32

Statsminister Stefan Löfven (S) fortsätter rasa i förtroende. På ett år har Löfven tappat hela sju procentenheter i Demoskops mätningar.

löfven.jpg
löfven.jpg (52.21 KiB) Visad 1449 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 07 apr 2021 10:37

Nä, nä. Popularitet spelar inte så stor roll. Att ha rätt föräldrar är mycket viktigare. Inte för att de två inte hänger ihop.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 07 apr 2021 16:59

Anders skrev:Nä, nä. Popularitet spelar inte så stor roll. Att ha rätt föräldrar är mycket viktigare. Inte för att de två inte hänger ihop.

Menar du att det är bättre att vara del av en populär grupp? Än att vara populär bland folket?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 17 apr 2021 12:51

klorofyll skrev:
Anders skrev:Nä, nä. Popularitet spelar inte så stor roll. Att ha rätt föräldrar är mycket viktigare. Inte för att de två inte hänger ihop.

Menar du att det är bättre att vara del av en populär grupp? Än att vara populär bland folket?

Om den gruppen är t.ex. familjen Von Sydow eller familjen Boethius.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 04 maj 2021 10:56

Undrar när "vi" får ett islamistiskt parti att rösta på i Sverige?
Det borde bara vara en tidsfråga.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 04 maj 2021 11:11

xion skrev:Undrar när "vi" får ett islamistiskt parti att rösta på i Sverige?
Det borde bara vara en tidsfråga.

Där lär feminismen inte vara det mer framträdande. Kanske är nåt för slöa svennegubbar att rösta på.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster