Bön

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 10 apr 2021 14:03

klorofyll skrev:
iris skrev:För jag vet ju varför jag gör det... och inte är det av rädsla för att jag inte har impulskontroll eller vet vad jag gör.

Alltså detta låter ju också som en bortförklaring... Men när jag "ber" så mår jag bra... OK. Det är den största orsaken, till lycka och mening för mig.


Varför skulle skäl ur den andliga verkligheten vara bortförklaringar? Du pratar om något jag överhuvudtaget inte har någon som helst beröring med. För mig är bön fråga om relation och därmed liv och död - för andra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 10 apr 2021 14:09

iris skrev:Varför skulle skäl ur den andliga verkligheten vara bortförklaringar?

Det känns som att du tvivlar på mitt ord, men det är ju också ganska naturligt, när jag behåller vissa saker för mig själv..

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Bön

Inläggav xion » 10 apr 2021 14:12

531bts skrev:
xion skrev:
531bts skrev:Xion: om du betraktar dig som ateist dvs du tror dig leva utan Gud, varför ägna sig åt att gå i polemik med de som tror på Gud? Jag har inget intresse av att följa ngn religion, samfund eller övertyga dig som ateist att tro på Gud. Men jag ser att det finns många ateister som talar mer om Gud än vad religiösa gör, varför det? Om inte skapelsen kan få dig att tro på en levande orsak, vem är den troende att göra det bättre? Lev o frodas i din ateism jag behöver inget av ateismens argument för att definiera min tro, emedan ateisten har fullt upp med att beskriva hur det inte är utifrån ett oklart Gudsbegrepp. Som att hävda att siffran noll representerar ett värde i sig, i jämförelse med siffran ett.


Det finns inget vattentätt skott mellan filosofi och religion. Det handlar i båda fallen om vår syn på den värld vi lever i. Men den här tråden ska ju handla om bön så jag får väl starta en ny tråd för en sådan diskussion.


Hej Xion, jag ber om ursäkt för mitt bryska bemötande. Jag är tacksam för att du bemöter mina påståenden. Ateister har många gånger relevanta frågor o har en funktion att "städa upp" bland den mest vidskepliga o stolliga "andligheten". Jag ska skärpa mig, sköt om dig!


Jag uppfattade det inte så. Man bör få säga vad man tycker. Eller som i sången "Snällhet";

...men jag bryr mig inte om i fall du är snäll mot mig
för om det innebär att du döljer en del
blir vår bild av varann aldrig riktigt riktigt hel....


Min bild var dig var tidigare att du var munk som bodde i ett kloster och bad till Gud hela dagarna.

Du verkar ha funnit din väg precis som jag har funnit min.
Det finns klara fördelar med din.
Livet består av våra minnen och vår framtidstro plus ett variabelt spann däremellan som vi kallar "nu".
Jag skulle tro att din framtidstro är mycket ljusare än min.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 10 apr 2021 17:10

Xion: tack för ditt svar. Det är just så när man "flyttat in" i verkligheten med tankesinnet, o tolkar erfarenheterna som ett tredimensionellt uttryck från ett levande väsen, där är tid en idé. Det finns ingen då-, nu- eller framtid, endast minnen, sinnesrörelser o kroppsförnimmelser i "nuet" samt sannolika beräkningar o föreställningar om "framtid". Det jag ständigt står inför är förändringar i rummet, jag måste ägna all uppmärksamhet o sinnesnärvaro. Där är bönen ett stöd.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 10 apr 2021 17:43

531bts skrev:
Skapelsen avspeglar Guds natur. Människans medvetna sinne avspeglar Guds kvalitet. Finns viljan att använda tankesinnet till sitt yttersta syfte dvs använda människans medfödda filosofiska förmåga, finns möjligheten att etablera ett självklart, begripligt o kommunicerbart Gudsbegrepp. Få, väldigt få använder sig av den möjligheten. De flesta förlorar sig i tankesinnet, missförstår o missbrukar den av Gud givna förmågan att få ett teoretiskt perspektiv på skapelsen o på så sätt räkna sig fram till sitt förhållande i Gud. Hon använder tankesinnet till den andra av två valmöjligheter som är lika given av Gud: självförverkligande. Hon bygger en identitet kring de bedömningar av motvilja o åtrå hennes "fria" o "oberoende" "jag" till 100% hämtar från sina upplevelser i skapelsen. Med näsan i vädret går hon omkring o känner sig "unik" utan en tanke på att Gud gett henne allt: medvetandet, tankeförmågan o möjligheten att tillfredsställa de kroppsbevarande behoven med njutning o glädje. Hon etablerar sig i maktmedvetenhet.
Att vända den båten är ingen liten sak, när vi omges av en samhällsordning o tänkande som styrs i maktmedvetenhet (inte minst av de organiserade samfunden som påstår att de tror på Gud).
Människan, dvs varje individ har att själv se möjligheten att använda tankesinnet o filosofin som verktyg att kommunicera ett begripligt Gudsbegrepp för att bryta det destruktiva tänkandet utifrån unikskapet o maktmedvetenhet. Gud har gjort allt i sin makt för att ge oss förutsättningarna att frivilligt leva i Gudsmedvetenhet. Alternativet för människan står mellan självförverkligande o därmed låta alla medfödda resurser stå till förfogande för etablering i maktmedvetenhet eller använda alla av naturen givna resurser att etablera sig i Gudsmedvetenhet. Det kan aldrig ske med tvång eller per automatik.


Märkligt nog, i en annan tråd - försöker jag förtvivlat (detta är nämligen filosofi det jag framskriver) möta människor som inte ägnat sig åt, kan eller förstår filosofin kring en logiskt resonemang kring Gud (sett som det absoluta nödvändiga).
Det är i tråden om evolution.
Det är en svår sak att dels möta människor där de inte är, i det som de inte ens förstår i begrepp eller logiska stringenta argument som de inte kan uppfatta, förstå och därför och därmed bemöter med "nej så är det inte" (utan att kunna ge skäl ens).
För mig är detta något som prövar mitt tålamod - för jag befinner mig i ett forum där de som deltar borde kunna något - om ens det mest elementära av filosofi (men så är inte fallet).
Dina ord - nu när jag fann dem - gav mig lite vila i sinnet.
Tack

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 10 apr 2021 18:14

iris skrev:
531bts skrev:
Skapelsen avspeglar Guds natur. Människans medvetna sinne avspeglar Guds kvalitet. Finns viljan att använda tankesinnet till sitt yttersta syfte dvs använda människans medfödda filosofiska förmåga, finns möjligheten att etablera ett självklart, begripligt o kommunicerbart Gudsbegrepp. Få, väldigt få använder sig av den möjligheten. De flesta förlorar sig i tankesinnet, missförstår o missbrukar den av Gud givna förmågan att få ett teoretiskt perspektiv på skapelsen o på så sätt räkna sig fram till sitt förhållande i Gud. Hon använder tankesinnet till den andra av två valmöjligheter som är lika given av Gud: självförverkligande. Hon bygger en identitet kring de bedömningar av motvilja o åtrå hennes "fria" o "oberoende" "jag" till 100% hämtar från sina upplevelser i skapelsen. Med näsan i vädret går hon omkring o känner sig "unik" utan en tanke på att Gud gett henne allt: medvetandet, tankeförmågan o möjligheten att tillfredsställa de kroppsbevarande behoven med njutning o glädje. Hon etablerar sig i maktmedvetenhet.
Att vända den båten är ingen liten sak, när vi omges av en samhällsordning o tänkande som styrs i maktmedvetenhet (inte minst av de organiserade samfunden som påstår att de tror på Gud).
Människan, dvs varje individ har att själv se möjligheten att använda tankesinnet o filosofin som verktyg att kommunicera ett begripligt Gudsbegrepp för att bryta det destruktiva tänkandet utifrån unikskapet o maktmedvetenhet. Gud har gjort allt i sin makt för att ge oss förutsättningarna att frivilligt leva i Gudsmedvetenhet. Alternativet för människan står mellan självförverkligande o därmed låta alla medfödda resurser stå till förfogande för etablering i maktmedvetenhet eller använda alla av naturen givna resurser att etablera sig i Gudsmedvetenhet. Det kan aldrig ske med tvång eller per automatik.


Märkligt nog, i en annan tråd - försöker jag förtvivlat (detta är nämligen filosofi det jag framskriver) möta människor som inte ägnat sig åt, kan eller förstår filosofin kring en logiskt resonemang kring Gud (sett som det absoluta nödvändiga).
Det är i tråden om evolution.
Det är en svår sak att dels möta människor där de inte är, i det som de inte ens förstår i begrepp eller logiska stringenta argument som de inte kan uppfatta, förstå och därför och därmed bemöter med "nej så är det inte" (utan att kunna ge skäl ens).
För mig är detta något som prövar mitt tålamod - för jag befinner mig i ett forum där de som deltar borde kunna något - om ens det mest elementära av filosofi (men så är inte fallet).
Dina ord - nu när jag fann dem - gav mig lite vila i sinnet.
Tack


Ja, Iris: ibland har jag förbannat barnasinnets frågor o önskat att jag nöjt mig med pengar på fickan, en fylla o ett halvtaskigt förhållande med en kvinna.
Vi lever i ateismens tid o de organiserade religionerna har förlorat sin auktoritet. Tävlingsanda, sinnesnjutning o makt råder som incitament o norm. Begreppet Gud ställer allt detta på ända.
Men vi har inget alternativ än att föra Gud på tal. Det är besvärligt. Det finns bara en sak som är besvärligare: att vi låter bli.
Är skapelsen Guds talan kan vi lita på att alla deltar i den. Det är från deltagandet o de gemensamma erfarenheterna i skapelsen vi kan göra oss förstådda. Vi är beroende av den på samma sätt. Är det Guds "talan" kan vi förstå situationen på samma sätt, för den talar till oss på samma sätt.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 10 apr 2021 18:34

531bts skrev:
Ja, Iris: ibland har jag förbannat barnasinnets frågor o önskat att jag nöjt mig med pengar på fickan, en fylla o ett halvtaskigt förhållande med en kvinna.
Vi lever i ateismens tid o de organiserade religionerna har förlorat sin auktoritet. Tävlingsanda, sinnesnjutning o makt råder som incitament o norm. Begreppet Gud ställer allt detta på ända.
Men vi har inget alternativ än att föra Gud på tal. Det är besvärligt. Det finns bara en sak som är besvärligare: att vi låter bli.
Är skapelsen Guds talan kan vi lita på att alla deltar i den. Det är från deltagandet o de gemensamma erfarenheterna i skapelsen vi kan göra oss förstådda. Vi är beroende av den på samma sätt. Är det Guds "talan" kan vi förstå situationen på samma sätt, för den talar till oss på samma sätt.


Vi befinner oss nog på samma nivå men mitt är inte barnasinnets frågor.

Mitt var mer ett medvetengörande av något som jag bar inom mig (som du skrev) och så att säga "förlöste" i ett vetande.
Vetandet bestod från börja i att jag inte kan. Det finns en spanskt ordspråk som säger: Mejor sola que mal acompañada (hellre ensam än i dåligt sällskap) - det är inte något elakt eller föraktfullt - det är pragmatiskt.
Det är bara vetskapen om den obärbara ensamhet som drabbar människor i relationer (oavsett om de är intima, via jobb eller med någon flaska) som inte bär frukt. Det är en mogen vetskap. Det är ett aktivt val. Ensamhet i relationer är döden. De dödar själen. Ensam ensamhet är fylld av sällskap :)

En etablerad organiserad religion förlorade redan från början sin auktoritet över alla de som söker Gud - samtidigt som de spelar den viktiga rollen av sanningsbärandet. Det vill säga när alla frågor, allt du inte vet och alla svar du får haglar - vilken av dem stämmer slutligen?
Då måste man till roten. Och i den roten känner man igen - Sanningen när man hör den. Vi har denna egenskap.
Det är Friden, som kommer med Friheten.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 10 apr 2021 21:14

Iris: här klämmer jag i med Sadhu, Sadhu, Sadhu som Theravada-Buddhististerna utbrister när ngn sagt en tidlös sanning! Det betyder ungefär: väl talat, värt att lyssna till, välsignat tal.
Har man en verklighetsförankrad tro på Gud är man aldrig en-sam. När man är ensam i bön eller i kontemplation dvs uppmärksamhet o tankesinne är i synk med vardagens sysslor, kan mötet med "hedningar(!)" vara som att få en käftsmäll!
Jag hänvisar här till mitt favoritevangelium, en av apokryferna: Thomas evangeliet Legion 50, 51 o 77.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 10 apr 2021 21:36

Iris: det får man ju inte glömma: att de flesta har ett gott uppsåt o gör så gott de kan utan Gud, hur dom än bär sig åt. Man får ha tålamod o överseende, Gud har ju det!

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 11 apr 2021 07:12

531bts skrev:Iris: det får man ju inte glömma: att de flesta har ett gott uppsåt o gör så gott de kan utan Gud, hur dom än bär sig åt. Man får ha tålamod o överseende, Gud har ju det!


Nej, det är ett misstag. Gud har mycket höga gränser. Därmed är de som är själviska och bara vill ha något - oavsett om de är inom sfären för "troende" eller utanför uteslutna.
Det är så. Det har alltid varit så.
DE ödmjuka, de som har ett förkrossat hjärta (över hur de är och vad de gjort mot andra) de finns nåd hos Honom och Han ger dem frikostigt av sig själv.
De som bara vill ha både här och av Honom - de står utan. Sådan är världen och har alltid varit och kommer att vara.

Lämnar detta här och notera antalet - av de som dör som är medvetna om att de är döda, av de som är medvetna och stannar i det mörka rummet - och den minimala andel som får komma in "I den Trånga porten". Och detta är inte religiösa människor som talar - utan läkare och forskare.
Den som redan här har fått nåden att få en intim relation med Gud säger som det är. Gud är inte någon naturupplevelse, inte någon Store Anden, inte någon panteistisk Gud, eller något vi kan uppleva genom inducerade metoder eller substanser - Gud är en person. Väsentligt oändligt mer intelligent än människan som är en lilleputt jämfört - ändå lämnar Han delar av sig själv till oss och delar med sig frikostigt till de som är villiga att för kärlek, sanning ge upp sina liv.
Inte för det som de - vill ha.
För dem finns inget.
Och resten - de har redan fått ut sin lön här. De fick allt de ville, önskade sig och allt här och nu.

Man frågar sig varför: Vad är det för en grym Gud som inte ger alla - oavsett hur de valt, oavsett vad de gjort och levt som de aldrig ansett de behöver be om ursäkt för, något de absolut inte ångrar, något de menar de hade rätten till på bekostnad av alla andra som de utnyttjade och använde... och när de (om de fick nåd) bara inte ens valde att förbli i.
Vad är det för en Gud --- så orättvis som inte ger JUST MIG ALLT. Allt jag valde att få i övrigt fick jag ju - nu vill jag ha det med?
Se det som att här - kan vi välja. Sedan är det strikt uppdelat. De själviska och de egocentriska som bara ville ha och äga allt och alla - på ett ställe.
De som var varken eller - på ett ställe.
De som gjorde allt de kunde för andra, tackade för allt och valde kärlek - på ett ställe.

Här är vi blandade för att varje individ ska kunna visa sig som vi är, vad vi vill. Det som sedan är då det är en evighet. För all tid --- är det inte som här. De sista som gav allt ska inte mer behöva lida under de likgiltiga och de som förtrycker dem och förföljer dem.
Och det som skiljer dem är oändligt och oöverstigligt.

Så världen är inte orättvis, Gud är inte orättvis - människan är ju fri att välja. Och vi väljer oftast att sätta oss själva först i alla lägen. Sedan har vi och får vi ju allt --- det vi har valt, jobbat för. Det är ju en rättvisa. Våra handlingar, vad vi gör, hur vi gör - speglar ju vår person och vårt inre. Denna avgör valet.

OM vi inte omvänder oss och lär oss att bli det vi skulle vara. Vilket få gör. Även inom den religiösa sfären.



https://iands.org/1505-a-new-scale-to-a ... ntary.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6172100/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bön

Inläggav klorofyll » 11 apr 2021 14:53

Pollen skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:Kan bilägga till ovanstående --- att den innersta djupa bönen jag bett under alla år (den jag kallade Krona i min metafor i början av denna tråd) var (och är) : Herre, rädda mig undan mig själv, skydda mig från mig själv!

Jag ber också just den bönen, flera gånger om dagen, inte exakt de orden, men samma innebörd...


När jag läser detta blir jag bedrövad.
Och oroad.
Vad är det för människor som ber om något sådant?
Är det pappan som ber om hjälp att inte ge efter för sin lust till grannens vackra 12-åring?
Jag undrar också vad det är som gör att människor känner sig otillräckliga.
Reklam talar om för oss hela tiden att vi inte räcker till. Det är ingen slump att alla går omkring i sneakers. Typ att Adidas ska rädda mig från att vara gammalmodig. Vi lär vara för feta, eller för rynkiga, reser för litet, kan inte laga god mat, eller bara för gamla och trötta och behöver den ena vitaliserade drogen efter den andra.
Jag undrar också vad det är som gör att vuxna inte känner sig vuxna nog att ta itu med sina egna problem utan räknar med att någon annan ska lösa dem.

Bönen är gemenligen en önskelista.
Vuxna ska ha vuxit ifrån det.


Det är inte som du tror... Oroa dig för andra människor...

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Bön

Inläggav förstår mig själv » 11 apr 2021 17:11

xion skrev:
531bts skrev:
xion skrev:
Det finns inget vattentätt skott mellan filosofi och religion. Det handlar i båda fallen om vår syn på den värld vi lever i. Men den här tråden ska ju handla om bön så jag får väl starta en ny tråd för en sådan diskussion.


Hej Xion, jag ber om ursäkt för mitt bryska bemötande. Jag är tacksam för att du bemöter mina påståenden. Ateister har många gånger relevanta frågor o har en funktion att "städa upp" bland den mest vidskepliga o stolliga "andligheten". Jag ska skärpa mig, sköt om dig!


Jag uppfattade det inte så. Man bör få säga vad man tycker. Eller som i sången "Snällhet";

...men jag bryr mig inte om i fall du är snäll mot mig
för om det innebär att du döljer en del
blir vår bild av varann aldrig riktigt riktigt hel....


Min bild var dig var tidigare att du var munk som bodde i ett kloster och bad till Gud hela dagarna.

Du verkar ha funnit din väg precis som jag har funnit min.
Det finns klara fördelar med din.
Livet består av våra minnen och vår framtidstro plus ett variabelt spann däremellan som vi kallar "nu".
Jag skulle tro att din framtidstro är mycket ljusare än min.

Javisst att ha en ljus framtidstro är viktigt för att må bra i nuet. Kanske är en sådan ljus framtidstro och hopp något man kan få genom bönen och tron på gud.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 12 apr 2021 07:27

förstår mig själv skrev:Javisst att ha en ljus framtidstro är viktigt för att må bra i nuet. Kanske är en sådan ljus framtidstro och hopp något man kan få genom bönen och tron på gud.


Nej det kan man inte. Däremot när Gud visar sig vara närvarande inger det människan trygghet och en vetskap om vad som kommer efter detta livet.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 20 apr 2021 07:20

iris skrev:
förstår mig själv skrev:Javisst att ha en ljus framtidstro är viktigt för att må bra i nuet. Kanske är en sådan ljus framtidstro och hopp något man kan få genom bönen och tron på gud.


Nej det kan man inte. Däremot när Gud visar sig vara närvarande inger det människan trygghet och en vetskap om vad som kommer efter detta livet.


Endast tro o spekulation kan komma på fråga vad medvetandet vänds mot efter döden. Ingen kan "veta" förrän det inträffar. Däremot kan man i sitt tankesinne skapa idéer utifrån trosatser eller berättelser från individer med upplevelser från sk medicinsk död. Men att kunna referera till sådana trosatser eller berättelser är inte "vetskap", det är tro o spekulation.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 20 apr 2021 07:29

531bts skrev:
iris skrev:
förstår mig själv skrev:Javisst att ha en ljus framtidstro är viktigt för att må bra i nuet. Kanske är en sådan ljus framtidstro och hopp något man kan få genom bönen och tron på gud.


Nej det kan man inte. Däremot när Gud visar sig vara närvarande inger det människan trygghet och en vetskap om vad som kommer efter detta livet.


Endast tro o spekulation kan komma på fråga vad medvetandet vänds mot efter döden. Ingen kan "veta" förrän det inträffar. Däremot kan man i sitt tankesinne skapa idéer utifrån trosatser eller berättelser från individer med upplevelser från sk medicinsk död. Men att kunna referera till sådana trosatser eller berättelser är inte "vetskap", det är tro o spekulation.


»Försegla inte orden i denna boks profetior, ty stunden är nära. 11Den som gör orätt skall fortsätta att göra orätt och den som är oren fortsätta att orena sig, och den rättfärdige skall fortsätta att leva rättfärdigt och den helige att helga sig.2212Se, jag kommer snart och har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. 13Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet.2214Saliga de som tvättar sina kläder rena. De skall få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess portar. 15Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den.

Vi som är kristna tror på detta - denna tro är TILLIT... dvs vi litar fullt ut på detta och det innebär ett vetande - i vilken kategori man själv är kräver en viss självinsikt och vetande om vad för slags liv man lever samt med vem man lever detta liv... (menar Kristus här) --- att "tvätta sina kläder" rena är ju en symbol för att man låter Gud leda en till det Han bestämt och vill ... vi har inte detta avgörande men för den som - älskat mycket (menar inte sex) och genom detta önskat andras väl och ve (tro) och bett för dem och deras nåd - inför Gud... gör att man kan vila i denna tillit. Både för sig själv och Herrens nåd.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster