Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 02 apr 2021 15:01

Pilatus skrev:
Anders skrev:Om jesus återvänder kommer nog det vara ganska uppenbart. Vi är i precis samma förhållande som då myntet är i luften, låt vara att gravitationen är lite oklar. Vad det gäller Guds existens är det väl mer liknande frågan om det finns liv på andra planeter.

Vad jag menar med att analogin haltar är att vi vet att då vi till vardags kastar upp ett mynt så faller det ner och visar ett utfall.

Men som med så många metafysiska frågor så tenderar myntet att aldrig trilla ner av den enkla anledningen att det inte finns några sannolika svar på frågor som människans plats i universum och Jesu återkomst. Vi kan spekulera, men vi saknar kunskap.

För den hypotetiska händelse Jesus skulle återvända och bli intervjuad av Karin Magnusson i Morgonstudion skulle det förstås bli rubriker tidningarna. Vad slags frågor skulle Karin Magnusson ställa? Var har han hållit hus alla dessa år? Har någon kyrka kontaktat honom? Han var ju för vuxendop och egendomsgemenskap, ...


:lol:

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 02 apr 2021 17:44

Pilatus skrev:Vi kan spekulera, men vi saknar kunskap.

Nämn någonting som vi saknar kunskap om???


Det är svårt att veta utan tro..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 02 apr 2021 17:58

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vi kan spekulera, men vi saknar kunskap.

Nämn någonting som vi saknar kunskap om? Det är svårt att veta utan tro..

Människans ställning i universum (är vi ensamma?) och huruvida Jesus skall återkomma för att döma levande och döda.

Kunskap kräver sann berättigad tro.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 02 apr 2021 18:10

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vi kan spekulera, men vi saknar kunskap.

Nämn någonting som vi saknar kunskap om? Det är svårt att veta utan tro..

Människans ställning i universum (är vi ensamma?)

Har vi behov av att veta det? Så tänker jag, ur metaperspektiv. Den dagen vi har det behovet, så kommer vi också veta det...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 02 apr 2021 18:35

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Människans ställning i universum (är vi ensamma?)

Har vi behov av att veta det? Så tänker jag, ur metaperspektiv. Den dagen vi har det behovet, så kommer vi också veta det...

... huruvida Jesus skall återkomma för att döma levande och döda är av stort intresse för miljarder människor. Och det är likadant med frågan om vår plats i universum. Det är ett stort forskningsområde. Man har funnit tusentals exo-planeter. Så behovet av kunskap är mycket stort, frågan är om vi kan få kunskap om det finns civilisationer på andra planeter. Den något enklare frågan är om det finns primitivt liv på planeter med goda förutsättningar. Vi antar att så är fallet, det finns vissa tecken på att det kan finnas. Svårare att besvara är om Jesus återkommer.

Jesus.jpg
Jesus.jpg (67.51 KiB) Visad 783 gånger
Moderator

xion
Inlägg: 3216
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 11 apr 2021 09:40

Kristna försöker ibland framlägga bevis för Guds existens.
Varför gör dom detta egentligen? Det borde räcka med att tro. För en troende är det ju ändå tron som är det viktiga.
Den är så viktig att utan tro kommer man inte in i den tänkta "himmelen".

Hur man än vrider och vänder på det så är de enda bevis man kan anföra är s.k. analogibevis.
Analogibevis är i det närmaste värdelösa.
"Det var så här. - Då blev det så här. "
Det är bara användbart om ingen som helst förändring föreligger beträffande de ingående förhållandena.
Analogi är endast ett förhållande som kan göra en uppmärksam på graden av sannolikhet ifall det upprepas och under vilka omständigheter.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 11 apr 2021 12:47

xion skrev:Kristna försöker ibland framlägga bevis för Guds existens.
Varför gör dom detta egentligen? Det borde räcka med att tro. För en troende är det ju ändå tron som är det viktiga.


Ja det verkar verkligen märkligt då Jesus just ÄR beviset för Guds existens. In Persona - så att säga.
Så om kristna framlägger bevis för Guds existens är det - förutom Jesus liv, lära, död och uppståndelse - för att det går.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 12 apr 2021 07:33

Det är meningslöst att prata om Gud med andra som aldrig någonsin varken vill eller kan erfara Honom.
Varje människa talar om sin egen verklighet.

Enligt forskningen kring döden och vad som händer efter den.
Över 80 procent av människorna ska gå till inget efter detta livet - mer än mörker.
18-19 % ska till helvetet
1-2% ska till ljuset och Gud.

Vad finns det mer att tillägga? Varje individ har gjort sina val, vill det de vill har fått ut sin lön här redan eller skapar helvetet för andra för att det är dit de själva ska - och en oerhört liten minoritet talar om den verklighet de redan lever i - som ingen tror på ändå. För de delar inte denna verklighet här och ska inte göra det sedan heller.
Det är bara normalt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Finns Gud?

Inläggav hakkapeliitta » 12 apr 2021 08:53

Hoppas jag tillhör de 18-19% som ska till helvetet.
Jag tror nämligen att helvetet passar mej perfekt, är typen som gillar rock'n roll och action och massa laidbacktyper.
Himlen tror jag är en plats för fantasilösa torrbollar där självmordsfrekvensen är hög. Så deprimerande.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Anders » 12 apr 2021 08:58

hakkapeliitta skrev:Hoppas jag tillhör de 18-19% som ska till helvetet.
Jag tror nämligen att helvetet passar mej perfekt, är typen som gillar rock'n roll och action och massa laidbacktyper.
Himlen tror jag är en plats för fantasilösa torrbollar där självmordsfrekvensen är hög. Så deprimerande.

Önskar jag kunde tänka så där avslappat. Men ända sen 11 års ålder har det här med tillvarons grund bekymrat mig i grunden, och det är inte om gud existerar som oroar mig, utan mer grundläggande saker.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Finns Gud?

Inläggav hakkapeliitta » 12 apr 2021 09:21

Vi som hamnar i skärselden gjorde rätt och levde medan tid fanns, de som levde som nuckor straffas dubbelt och hamnar i himlen som straff.
Där i himlen dubbelstraffas de, inte nog att de levde i celibat hela livet nu får de leva i all evighet som okyssta och Jesus kommer fram och försöker trösta "håll ut syster!", "varför då, va fan är meningen?"

xion
Inlägg: 3216
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 12 apr 2021 09:38

Anders skrev:
hakkapeliitta skrev:Hoppas jag tillhör de 18-19% som ska till helvetet.
Jag tror nämligen att helvetet passar mej perfekt, är typen som gillar rock'n roll och action och massa laidbacktyper.
Himlen tror jag är en plats för fantasilösa torrbollar där självmordsfrekvensen är hög. Så deprimerande.

Önskar jag kunde tänka så där avslappat. Men ända sen 11 års ålder har det här med tillvarons grund bekymrat mig i grunden, och det är inte om gud existerar som oroar mig, utan mer grundläggande saker.


Kanske om du tänker så här:
"Gud" har skapat mig precis så här som jag är. Mina medfödda fel och brister rår jag inte för. Det enda jag kan göra är "så gott jag kan", utifrån dessa förutsättningar. Ingen och "inget" kan begära mer.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 12 apr 2021 11:52

hakkapeliitta skrev: "varför då, va fan är meningen?"


OM du hade kunnat förstå, vilket du uppenbarligen inte gör - hade du veta. För dig är säkerligen de vänligaste, godaste, ärligaste finast och mest kärleksfulla individer de som är hallickar, horor, driver bordeller, säljer barn och allt till alla att stoppa in något i (i den kategorin ingår också många biskopar, kardinaler och präster - så du är inte ensam).
MEN då du omöjligt kan se någon korrelation mellan vem eller var eller i vad du stoppar in ditt organ i och vem du själv är och vad detta betyder - är det meningslöst att ens förklara.
De som ingen kärlek äger - äger den bara inte och har ingen som helst förmåga att föra vidare det de själva - inte har.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 12 apr 2021 11:55

xion skrev:
Anders skrev:
hakkapeliitta skrev:Hoppas jag tillhör de 18-19% som ska till helvetet.
Jag tror nämligen att helvetet passar mej perfekt, är typen som gillar rock'n roll och action och massa laidbacktyper.
Himlen tror jag är en plats för fantasilösa torrbollar där självmordsfrekvensen är hög. Så deprimerande.

Önskar jag kunde tänka så där avslappat. Men ända sen 11 års ålder har det här med tillvarons grund bekymrat mig i grunden, och det är inte om gud existerar som oroar mig, utan mer grundläggande saker.


Kanske om du tänker så här:
"Gud" har skapat mig precis så här som jag är. Mina medfödda fel och brister rår jag inte för. Det enda jag kan göra är "så gott jag kan", utifrån dessa förutsättningar. Ingen och "inget" kan begära mer.


Varför inte tänka som det är? Hmmm?
Mina föräldrar avlade mig såsom jag är, min natur vill en massa som jag också ger efter och gör för att jag vill ha det så. Gud å andra sidan hade kunna omskapa mig till att bli - någon bättre - den jag uppenbarligen inte vill vara.
Jo - om jag får det gratis utan jobb, utan ansträngning och utan att behöva lida - då vill jag ha det - jag vill ha allt jag inte förtjänar... både här och sedan ... :lol:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 12 apr 2021 12:18

Anders skrev: Men ända sen 11 års ålder har det här med tillvarons grund bekymrat mig i grunden, och det är inte om gud existerar som oroar mig, utan mer grundläggande saker.


Vilka är det? Vad är det du bekymrar dig för?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster