Bön

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 20 apr 2021 07:41

Ja Iris, det är de religiösas stora misstag: att man har en bok, dvs andra individers nedtecknade visdom, som referens för sin tillit o inte skapelsen o livet självt för att pröva tesen att de utgör Guds "talan".

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 20 apr 2021 07:46

531bts skrev:Ja Iris, det är de religiösas stora misstag: att man har en bok, dvs andra individers nedtecknade visdom, som referens för sin tillit o inte skapelsen o livet självt för att pröva tesen att de utgör Guds "talan".


Vad religiösa har vet jag inte... men saken är den att den "Boken" inte är ett studium - utan det är den VERKLIGHET som skapas (visserligen i ett annat tidsrum och med andra "spelare") ständigt för den troende.
Det man MÅSTE greppa är skillnaden mellan när FOLKET levde Gud och när detta levande och görande blev den yttre kontexten för En Man som genom detta BLEV SANNINGEN.
Den filosofiska definitionen på sanning är nämligen när den yttre kontexten (livet i allt som där avspelar sig) överensstämmer med det predicerade om detta (profeterna och lagen + folkets liv i Gud) --- vilket skedde i Kristi liv.
Jesus var därmed den förste av många som lever HANS kontext - i andra tidsrum med andra protagonister och själv är man också EN ANNAN protagonist - inte Herren själv....


Detta ÄR Skriften - den är LEVANDE --- inte döda människor på döda sidor av papper... de som inte tror (tillit) lever inte detta då de inte tror - de har något annat som är en tillit till sanningen i orden --- vilket inte är tro i sig utan belief - not faith.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bön

Inläggav Anders » 20 apr 2021 08:16

iris skrev:
förstår mig själv skrev:Javisst att ha en ljus framtidstro är viktigt för att må bra i nuet. Kanske är en sådan ljus framtidstro och hopp något man kan få genom bönen och tron på gud.


Nej det kan man inte. Däremot när Gud visar sig vara närvarande inger det människan trygghet och en vetskap om vad som kommer efter detta livet.

Du skulle läsa Hägglund.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 20 apr 2021 09:36

iris skrev:
531bts skrev:Ja Iris, det är de religiösas stora misstag: att man har en bok, dvs andra individers nedtecknade visdom, som referens för sin tillit o inte skapelsen o livet självt för att pröva tesen att de utgör Guds "talan".


Vad religiösa har vet jag inte... men saken är den att den "Boken" inte är ett studium - utan det är den VERKLIGHET som skapas (visserligen i ett annat tidsrum och med andra "spelare") ständigt för den troende.
Det man MÅSTE greppa är skillnaden mellan när FOLKET levde Gud och när detta levande och görande blev den yttre kontexten för En Man som genom detta BLEV SANNINGEN.
Den filosofiska definitionen på sanning är nämligen när den yttre kontexten (livet i allt som där avspelar sig) överensstämmer med det predicerade om detta (profeterna och lagen + folkets liv i Gud) --- vilket skedde i Kristi liv.
Jesus var därmed den förste av många som lever HANS kontext - i andra tidsrum med andra protagonister och själv är man också EN ANNAN protagonist - inte Herren själv....


Detta ÄR Skriften - den är LEVANDE --- inte döda människor på döda sidor av papper... de som inte tror (tillit) lever inte detta då de inte tror - de har något annat som är en tillit till sanningen i orden --- vilket inte är tro i sig utan belief - not faith.


Till syvende och sist, har du att möta den levande skapelsen att omsätta i tanke, tal o gärning, vad du tror dig ha förstått från Bibeltexten. Det är då Ordet blir levande i förhållande till dina medmänniskor.
Vad finns att förlora annat än illusioner o vanföreställningar på att göra tvärtom: ta emot skapelsen som den är: Guds levande o allmängiltiga "talan", där vi kan förhålla oss i gemenskap till dess mening, parallellt med vad du finner i Bibeln?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 20 apr 2021 11:14

Anders skrev:
iris skrev:
förstår mig själv skrev:Javisst att ha en ljus framtidstro är viktigt för att må bra i nuet. Kanske är en sådan ljus framtidstro och hopp något man kan få genom bönen och tron på gud.


Nej det kan man inte. Däremot när Gud visar sig vara närvarande inger det människan trygghet och en vetskap om vad som kommer efter detta livet.

Du skulle läsa Hägglund.


Vet inte vem den mannen är

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 20 apr 2021 11:15

531bts skrev:
iris skrev:
531bts skrev:Ja Iris, det är de religiösas stora misstag: att man har en bok, dvs andra individers nedtecknade visdom, som referens för sin tillit o inte skapelsen o livet självt för att pröva tesen att de utgör Guds "talan".


Vad religiösa har vet jag inte... men saken är den att den "Boken" inte är ett studium - utan det är den VERKLIGHET som skapas (visserligen i ett annat tidsrum och med andra "spelare") ständigt för den troende.
Det man MÅSTE greppa är skillnaden mellan när FOLKET levde Gud och när detta levande och görande blev den yttre kontexten för En Man som genom detta BLEV SANNINGEN.
Den filosofiska definitionen på sanning är nämligen när den yttre kontexten (livet i allt som där avspelar sig) överensstämmer med det predicerade om detta (profeterna och lagen + folkets liv i Gud) --- vilket skedde i Kristi liv.
Jesus var därmed den förste av många som lever HANS kontext - i andra tidsrum med andra protagonister och själv är man också EN ANNAN protagonist - inte Herren själv....


Detta ÄR Skriften - den är LEVANDE --- inte döda människor på döda sidor av papper... de som inte tror (tillit) lever inte detta då de inte tror - de har något annat som är en tillit till sanningen i orden --- vilket inte är tro i sig utan belief - not faith.


Till syvende och sist, har du att möta den levande skapelsen att omsätta i tanke, tal o gärning, vad du tror dig ha förstått från Bibeltexten. Det är då Ordet blir levande i förhållande till dina medmänniskor.
Vad finns att förlora annat än illusioner o vanföreställningar på att göra tvärtom: ta emot skapelsen som den är: Guds levande o allmängiltiga "talan", där vi kan förhålla oss i gemenskap till dess mening, parallellt med vad du finner i Bibeln?


Jag kan inget annat än det jag gjort - det jag gjort är att låta Gud råda i mitt varande och mitt väsen. Vad detta är bestämmer Han.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Bön

Inläggav förstår mig själv » 20 apr 2021 14:15

Har gud en y-kromosom?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 20 apr 2021 15:21

förstår mig själv skrev:Har gud en y-kromosom?


OM han hade haft en kropp ja. Nu har han inte det - men det som konstituerar en man - själva essensen utanför det kroppsliga är det som åsyftas här... det är ju självklart inte PK inte heller feministiskt marxistisk leninistiskt korrekt --- men de är ju ateister å andra sidan... :lol:

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 22 apr 2021 08:11

förstår mig själv skrev:Har gud en y-kromosom?

Kromosomer tillhör skapelsen. Ett kodsystem för könsbestämning. En av många polariteter som måste ingå i den behovsstyrda dynamiken i skapelsen. Till skillnad från Orsaken till den som är Gud.
Eftersom Orsaken är EN HELHET finns ingen motpol.
Skapelsen är Guds aktivitet INOM sig o att Gud därmed gör det möjligt att för sina DELAR, människan, skapa ett perspektiv, så att delarna genom att delta i den dynamiska, föränderliga o behovsstyrda skapelsen, kunna förstå dess mening. Skapelsen måste sas vara "motsägelsefull" dvs polariserad som t.ex kön, hane-hona, varm-kall, ljus-mörker mm för att dynamiken ska fungera överordnat. Kön tillhör, o har således en funktion i skapelsen, men inget med Gud som Orsak o Helhet att göra.
Däremot är liknelsen med Gud som Fadern briljant, för att åskådliggöra Guds förhållande till sina delar, människan, en faders kärlek till sina barn o vice versa.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 22 apr 2021 08:12

Pollen skrev:
iris skrev:
förstår mig själv skrev:Har gud en y-kromosom?


OM han hade haft en kropp ja. Nu har han inte det - men det som konstituerar en man - själva essensen utanför det kroppsliga är det som åsyftas här... det är ju självklart inte PK inte heller feministiskt marxistisk leninistiskt korrekt --- men de är ju ateister å andra sidan... :lol:


För en människa som säger sig känna den kristna guden måste det vara stötande att ge hen ett kön.
Grundläggande måste vara att gud skapade människa till sin avbild. Könsskillnader finns bara för fortplantning. I övrigt är man och kvinna likvärdiga.

Bibeln som vi känner den idag, kompilerades av män under flera sekler. Kvinnor står inte särskilt högt i kurs. Kvinnor ska t ex inte yttra sig i religiösa frågor, inte heller ha ledande funktioner som medför att de basar över män.
Skulle en gud som skapat människa till sin avbild kunna hitta på något så dumt?


Du menar att den vi - kristna - kallar för Gud Jesus Kristus INTE var man? Vad var han då enligt din världsuppfattning?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 22 apr 2021 08:13

531bts skrev:
förstår mig själv skrev:Har gud en y-kromosom?

Kromosomer tillhör skapelsen. Ett kodsystem för könsbestämning. En av många polariteter som måste ingå i den behovsstyrda dynamiken i skapelsen. Till skillnad från Orsaken till den som är Gud.
Eftersom Orsaken är EN HELHET finns ingen motpol.
Skapelsen är Guds aktivitet INOM sig o att Gud därmed gör det möjligt att för sina DELAR, människan, skapa ett perspektiv, så att delarna genom att delta i den dynamiska, föränderliga o behovsstyrda skapelsen, kunna förstå dess mening. Skapelsen måste sas vara "motsägelsefull" dvs polariserad som t.ex kön, hane-hona, varm-kall, ljus-mörker mm för att dynamiken ska fungera överordnat. Kön tillhör, o har således en funktion i skapelsen, men inget med Gud som Orsak o Helhet att göra.
Däremot är liknelsen med Gud som Fadern briljant, för att åskådliggöra Guds förhållande till sina delar, människan, en faders kärlek till sina barn o vice versa.


Bevisa detta påstående som är ett sanningspåstående....

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 22 apr 2021 08:30

Iris: det jag påstår är en tro, precis som en tro på att Gud har kön. Frågan är hur de olika förslagen kan stämma överens med ditt vardagliga deltagande i skapelsen o vara begriplig för ditt förnuft. Det står var o en fritt att pröva, ngt objektivt o allmängiltigt bevis är endast teoretiskt möjligt om du som del kunde ta dig ur Helheten o betrakta den utifrån. Vilket är omöjligt eftersom Gud då inte längre är en Helhet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 22 apr 2021 08:33

Pollen skrev:
Bibeln som vi känner den idag, kompilerades av män under flera sekler. Kvinnor står inte särskilt högt i kurs. Kvinnor ska t ex inte yttra sig i religiösa frågor, inte heller ha ledande funktioner som medför att de basar över män.
Skulle en gud som skapat människa till sin avbild kunna hitta på något så dumt?


Detta - som står här ovan är som att påstå att Sverige byggdes upp under några sekler. Sådana uttalanden så fyllda av okunskap, av allt det man själv inget vet om MEN uttalar sig om - helt tvärsäkert - tillhör människans dumhet. För vilken hon själv inte ens är uppmärksam.
Att kvinnor inte står högt i kurs talar också din totala okunskap om - därmed de sägner och de lögner du matats av och genom de ideologiskt drivna individer som tror att de vet något om människan ---
Vad Gud har skapat avseende män och kvinnor är något som tillhör naturen - den människa som förenas med Gud blir en andlig varelse och en sådan lämnar naturen bakom sig. Djuret-människan...djurmänniskan.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bön

Inläggav iris » 22 apr 2021 08:37

531bts skrev:Iris: det jag påstår är en tro, precis som en tro på att Gud har kön. Frågan är hur de olika förslagen kan stämma överens med ditt vardagliga deltagande i skapelsen o vara begriplig för ditt förnuft. Det står var o en fritt att pröva, ngt objektivt o allmängiltigt bevis är endast teoretiskt möjligt om du som del kunde ta dig ur Helheten o betrakta den utifrån. Vilket är omöjligt eftersom Gud då inte längre är en Helhet.


Du får ju gärna tro det du vill - vi har ju den friheten och det ankommer inte mig att kväsa den tron i dig. OM den stämmer - är en helt annan sak.
Det som är intressant att betrakta är det narrativ - som skapades via inspiration av Gud själv - som i bilder beskriver den verklighet som fanns före vi fick kroppen.
Den vi ska ha när vi också lämnar den.
DÄR skapar Gud man och kvinna... sedan när Han förvisar dem från relationen med Honom - intimiteten, närheten, enheten i och genom och med Honom själv (Eden) ---- så har människans funktion också beskrivits ---kvinnors vånda och männens slit.
Bara att läsa innantill.... då vet du också vad som väntar... :lol:

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Bön

Inläggav 531bts » 22 apr 2021 10:51

Iris: det är också en tro: att läsa, tidigare föddas nedtecknad visdom/tro o göra den till sin egen. Till syvende o sist har du att med det förnuft Gud givit dig, möta de prövningar du ställs inför skapelsen oavsett vad du memorerat o tolkat av Bibeln. Det är i mötet ditt medvetna sinne - skapelsen, nyttan o meningen med din tro avgörs.
Jag tror på Gud som den levande Orsaken o Helheten, så som jag tänker om den, talar o handlar utifrån dess mening i det nyktra, vardagsmedvetna umgänget med mina medmänniskor o ALLT levande det skapas återverkningar, vi som människor kan bedöma som menings- kärleksfulla o vad jag tror Gud kan erfara på samma sätt.
Ditt påstående att jag kan "veta vad som väntar" av att läsa ngt innantill, är det ett hot eller varning av ngt slag? Döden oroar mig inte, det är människans lott: att födas in i skapelsen o kliva ur den, vad medvetandet vänds mot då hör ihop med hur vi agerat i tanke, tal o gärning. Det medvetna sinnet faller aldrig ur Helheten.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster