Existerar slumpen?

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav iris » 11 jun 2021 13:10

Smisk skrev:
iris skrev:hmmm... vet inte om jag kan hålla med här. Vetenskapligt är att man sätter begrepp på etablerade fenomen: stokastisk variabel (slump) är en slags funktion eller fenomen --- som man undersöker och sätter begrepp på då det skiljer sig från andra fenomen inom samma ram --- tid är annorlunda och du kan inte bara avhandla dem samtidigt --- för tid är ett helt annat fenomen än en variabel...


För att något skall existera krävs att man kan mäta det, alltså förnimma det. Man kan inte förnimma slump och inte tid.

Så om jag skall påstå att kunskapen jag har är en om världen krävs att det finns belägg för att världen har egenskaperna jag påstår.
Då är det vetenskapligt att ifrågasätta om det vi tänker oss existerar faktiskt existerar. Det blir ett krav att man utreder om påståendet man har stämmer och testar hur det stämmer.

Slump och tid kan inte förnimmas påstår jag.

Istället är bägge definierade matematiska objekt, och på det sättet finns dem tänker jag. Dem är då "sanna per definition" men gör inte av sig självt något anspråk på någon empirisk sanning. När man använder dem SOM om de gör anspråk på en sanning om världen krävs belägg. För empirisk sanning, empiriska belägg.


du läser fel böcker sötnos...
vi förnimmer tiden därmed postulerar vi den - och vi observerar avvikelser från norm därmed ger vi detta begreppet: variabel - stokastisk (mer exakt).
tänk
man kan inte mäta tankar men du vågar påstå att de inte existerar därmed? cognito ergo sum
:lol:

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Existerar slumpen?

Inläggav förstår mig själv » 11 jun 2021 13:31

Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 11 jun 2021 13:42

Smisk skrev:För att något skall existera krävs att man kan mäta det, alltså förnimma det. Man kan inte förnimma slump och inte tid.

Om du kastar upp en krona så hamnar den på en av sina två sidor. Vilken av sidorna den hamnar på vet du först då den lagt sig på underlaget. Vi kallar det slump, eftersom den med samma sannolikhet kunde lagt sig på den andra sidan. Att du omöjligtvis kan förnimma det är väl synd. Vad är det som är svårt med detta?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 11 jun 2021 13:51

förstår mig själv skrev:Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)

Att singla slant är givetvis en följd av en orsak, att du kastar upp myntet. Vad som är slump är att du inte kan veta på vilken sida myntet landar. Det finns en enkel anledning till att det är så. Informationen om vilken sida myntet hamnar på finns inte innan du kastat upp myntet. Du kan alltså inte förutsäga utfallet bättre än det förväntade utfallsvärdet. Svårt?
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Existerar slumpen?

Inläggav förstår mig själv » 11 jun 2021 14:03

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)

Att singla slant är givetvis en följd av en orsak, att du kastar upp myntet. Vad som är slump är att du inte kan veta på vilken sida myntet landar. Det finns en enkel anledning till att det är så. Informationen om vilken sida myntet hamnar på finns inte innan du kastat upp myntet. Du kan alltså inte förutsäga utfallet bättre än det förväntade utfallsvärdet. Svårt?

Självklart är det så att utfallet kan beräknas med slumpteorin i praktiken.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav iris » 11 jun 2021 14:50

förstår mig själv skrev:Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)


Tror att problemet är vad existens är för något - inget annat. Hade du vetat vad existens är - hade du ju inte sagt det du sagt. :)
Därmed framlägger vi:
https://www.su.se/filosofiska-instituti ... n-1.520936

Det står inte explicit - men du kan lita på mig när jag efter mer än tre års universitetsstudier inom teoretisk filosofi säger dig att energi existerar fast du inte kan se den - lika väl som dina tankar existerar och tid och slumpen --- allt du ser är inte vad som är existens nämligen.
Existens omfattar allt som är och vad som är och hur detta är --- begrundas sedan och undersökt - JUST PÅ GRUND AV DET ÄR = existerar och därmed kan förnimmas, uppfattas och undersökas av människan.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Smisk » 11 jun 2021 16:23

iris skrev:du läser fel böcker sötnos...
vi förnimmer tiden därmed postulerar vi den - och vi observerar avvikelser från norm därmed ger vi detta begreppet: variabel - stokastisk (mer exakt).
tänk
man kan inte mäta tankar men du vågar påstå att de inte existerar därmed? cognito ergo sum
:lol:


Tror du att jag läser böcker? ;)

Ingen har någon sin observerat någon slump eller tid nu skoja du allt :) Kan du peka på dem? Med vilket instrument mäter du dem? Vad påverkar det i världen?

Variabler är inget vi mäter och klockor mäter inte tid, det är vi som definierar slumpen och sätter siffrorna på klockan, inte naturen :)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Smisk » 11 jun 2021 16:32

förstår mig själv skrev:Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)


Kan du bevisa att orsak/verkan existerar eller ordningsföljd?

Det är möjligt att slump, tid, orsak/verkan och ordning existerar men kan det BEVISAS? :)

Alla dessa saker är beskrivningar, det är kartan vi använder, men hur vet vi att dem finns in terrängen?
Är det inte egentligen själva kartan vi använder som innehåller orsaker/verkan och ordning?

Idén om slump drar ju det till sin spets. Det ÄR ju ett ord för något vi INTE vet, alltså för att vi INTE ser ordning, men det är FÖR att vi letar efter den i vår karta vi inte hittar den. Det är på kartan vi letar, är det inte?

Tankar letar tankar men kan inte se dem = slump.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Smisk » 11 jun 2021 16:34

Pilatus skrev:
Smisk skrev:För att något skall existera krävs att man kan mäta det, alltså förnimma det. Man kan inte förnimma slump och inte tid.

Om du kastar upp en krona så hamnar den på en av sina två sidor. Vilken av sidorna den hamnar på vet du först då den lagt sig på underlaget. Vi kallar det slump, eftersom den med samma sannolikhet kunde lagt sig på den andra sidan. Att du omöjligtvis kan förnimma det är väl synd. Vad är det som är svårt med detta?


Det är enkelt, du ser inte slumpen utan myntet. Det är tänkandet som säger att "det kunde hänt si eller så", myntet visar inte det, tänkandet tänker det.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Smisk » 11 jun 2021 16:35

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)

Att singla slant är givetvis en följd av en orsak, att du kastar upp myntet. Vad som är slump är att du inte kan veta på vilken sida myntet landar. Det finns en enkel anledning till att det är så. Informationen om vilken sida myntet hamnar på finns inte innan du kastat upp myntet. Du kan alltså inte förutsäga utfallet bättre än det förväntade utfallsvärdet. Svårt?


Att du inte kan veta en sak bevisar inget, bara att du inte ännu vet. Svårt?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Existerar slumpen?

Inläggav förstår mig själv » 11 jun 2021 18:34

iris skrev:
förstår mig själv skrev:Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)


Tror att problemet är vad existens är för något - inget annat. Hade du vetat vad existens är - hade du ju inte sagt det du sagt. :)
Därmed framlägger vi:
https://www.su.se/filosofiska-instituti ... n-1.520936

Det står inte explicit - men du kan lita på mig när jag efter mer än tre års universitetsstudier inom teoretisk filosofi säger dig att energi existerar fast du inte kan se den - lika väl som dina tankar existerar och tid och slumpen --- allt du ser är inte vad som är existens nämligen.
Existens omfattar allt som är och vad som är och hur detta är --- begrundas sedan och undersökt - JUST PÅ GRUND AV DET ÄR = existerar och därmed kan förnimmas, uppfattas och undersökas av människan.

Existens är tankar, känslor och föreställningar(tex minnesbilder samt det ögat ser och det örat hört.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar slumpen?

Inläggav iris » 11 jun 2021 19:07

förstår mig själv skrev:
iris skrev:
förstår mig själv skrev:Varken slumpen eller tiden existerar. Bara orsak och verkan (slump). Och ordningsföljd (tid)


Tror att problemet är vad existens är för något - inget annat. Hade du vetat vad existens är - hade du ju inte sagt det du sagt. :)
Därmed framlägger vi:
https://www.su.se/filosofiska-instituti ... n-1.520936

Det står inte explicit - men du kan lita på mig när jag efter mer än tre års universitetsstudier inom teoretisk filosofi säger dig att energi existerar fast du inte kan se den - lika väl som dina tankar existerar och tid och slumpen --- allt du ser är inte vad som är existens nämligen.
Existens omfattar allt som är och vad som är och hur detta är --- begrundas sedan och undersökt - JUST PÅ GRUND AV DET ÄR = existerar och därmed kan förnimmas, uppfattas och undersökas av människan.

Existens är tankar, känslor och föreställningar(tex minnesbilder samt det ögat ser och det örat hört.


öhhh VA?
Existens är inte xxxx whatever
utan tankar, känslor och föreställningar, minnesbilder och det som ögat se och örat hört --- existerar. Det vill säga - är.
Ser du skillnaden?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Existerar slumpen?

Inläggav förstår mig själv » 11 jun 2021 22:10

iris skrev:
förstår mig själv skrev:
iris skrev:
Tror att problemet är vad existens är för något - inget annat. Hade du vetat vad existens är - hade du ju inte sagt det du sagt. :)
Därmed framlägger vi:
https://www.su.se/filosofiska-instituti ... n-1.520936

Det står inte explicit - men du kan lita på mig när jag efter mer än tre års universitetsstudier inom teoretisk filosofi säger dig att energi existerar fast du inte kan se den - lika väl som dina tankar existerar och tid och slumpen --- allt du ser är inte vad som är existens nämligen.
Existens omfattar allt som är och vad som är och hur detta är --- begrundas sedan och undersökt - JUST PÅ GRUND AV DET ÄR = existerar och därmed kan förnimmas, uppfattas och undersökas av människan.

Existens är tankar, känslor och föreställningar(tex minnesbilder samt det ögat ser och det örat hört.



öhhh VA?
Existens är inte xxxx whatever
utan tankar, känslor och föreställningar, minnesbilder och det som ögat se och örat hört --- existerar. Det vill säga - är.
Ser du skillnaden?

Ja våra upplevelser är ytterst verkliga (som subjektiva fenomen betraktat).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 11 jun 2021 23:10

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Att singla slant är givetvis en följd av en orsak, att du kastar upp myntet. Vad som är slump är att du inte kan veta på vilken sida myntet landar. Det finns en enkel anledning till att det är så. Informationen om vilken sida myntet hamnar på finns inte innan du kastat upp myntet. Du kan alltså inte förutsäga utfallet bättre än det förväntade utfallsvärdet. Svårt?

Att du inte kan veta en sak bevisar inget, bara att du inte ännu vet. Svårt?

Då du ser slanten kastas borde det inte vara svårt att förstå att det pågående kastet inte är påverkat av föregående händelser. En deterministisk syn på naturen hjälper inte om information saknas i startvillkoren, de är i alla fall till en del nya. Slanten är bara ett av de enklaste sätten att förstå vad som avses med slump. I efterhand vet vi alltid hur det gick.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar slumpen?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2021 10:15

iris skrev:
förstår mig själv skrev:Ja våra upplevelser är ytterst verkliga (som subjektiva fenomen betraktat).

En man hatar, han har lärt sig hata andra människor på grund av en serie saker ...

Nu, lämnade du trådens ämne helt. förstår mig själv skrev inte något som förtjänade ett sådant bemötande. Kanske vore bra om du korrigerar, eller tar bort din postning.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster