Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 jun 2021 00:40

Algot! Är det nu jag ska ge upp? Jag läste min journal när jag var inlagd senast. Det här är ju duktigt genant - men jag plockade av mig alla kläder och gick naken i korridorerna :oops:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 jun 2021 09:58

lynx skrev:Algot! Är det nu jag ska ge upp? Jag läste min journal när jag var inlagd senast. Det här är ju duktigt genant - men jag plockade av mig alla kläder och gick naken i korridorerna :oops:

Du är inte åsyftad av någon på forumet och det finns ingen som önskar att du skall ge upp. Trevlig sommar!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 jun 2021 10:52

Trevlig sommar, Pilatus. Jag ska se om lyckas pallra mig iväg till Ale stenar. Skulle egentligen vilja känna på dem. Har du själv några planer?

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 19 jun 2021 11:25

lynx skrev:Algot! Är det nu jag ska ge upp? Jag läste min journal när jag var inlagd senast. Det här är ju duktigt genant - men jag plockade av mig alla kläder och gick naken i korridorerna :oops:


Det låter som nåt som skulle hända i en dröm för en annan, men kanske får du då istället leva ut pinsamheterna när du är vaken, och så kanske drömmarna kan vara bekymmerslösa? Faktiskt för mig just i natt drömde jag att jag var naken och blev skrattad åt...men jag tror i alla fall att jag kommer komma ihåg att ta på mig kläderna sen om en stund innan jag beger mig iväg till jobbet...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 jun 2021 13:58

lynx skrev:Trevlig sommar, Pilatus. Jag ska se om lyckas pallra mig iväg till Ale stenar. Skulle egentligen vilja känna på dem. Har du själv några planer?

Det är många år sedan jag var vid Ales stenar. Min far hyrde en stuga i Baskemölla och umgicks med en konstnär där sedan många år. Konstigt nog har jag aldrig sett något av det hon målade. Min far gjorde torrnålsetsningar och akvareller, (på den tiden) ofta stilleben med metallskrot från Ravlunda skjutfält. Eller så gick de på stranden då det stormat och plockade bärnsten.
I sommar drar jag litet nya elledningar i sommarstugan. Vi målar om litet och den gamla elen saknar jordledning så litet bättre blir det då det är klart.
Och jag har en del påbörjade målningar som borde ha gjorts klara. Jag har en lång göra-lista. Och jag behöver bättra på mina filosofikunskaper enligt iris och Illusionen, vi är hopplöst efter. :)
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 jun 2021 10:35

Jadå, vi kanske behöver uppdatera oss om filosofi.
Valde själv filosofi på gymnasiet, var ju tvungen att få ihop poäng, den gav 5p.
Lärarinnan såg ut som en anorektiker, hon började prata om Russel som livs levande, jag påpekade att han är död, dog väl 1972 Hon blev helt ställd.
Sen fick vi en uppgift att skriva om någon filosof, helt fritt, jag skrev om Marx och dialektikens metod, hon hade läst min uppsats och med rödpennan kommenterat, mycket bra! på flera ställen. Ändå fick jag bara en fyra i betyget. Vad fattades? Betyget på den tiden var 1 - 5 där 5 var högst.
Jag tror ärligt att min invandrarbakgrund spelade roll. Jag tror lärarna försöker innerst vara ärliga men har du ett fint efternamn och fin bakgrund så påverkas läraren och omedvetet har en positiv inställning till eleven och tolkar alla elevens prestationer positivt, är du invandrare så är det tvärtom, räcker inte ens att du presterar max.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 20 jun 2021 12:07

rekoj skrev:
lynx skrev:Algot! Är det nu jag ska ge upp? Jag läste min journal när jag var inlagd senast. Det här är ju duktigt genant - men jag plockade av mig alla kläder och gick naken i korridorerna :oops:


Det låter som nåt som skulle hända i en dröm för en annan, men kanske får du då istället leva ut pinsamheterna när du är vaken, och så kanske drömmarna kan vara bekymmerslösa? Faktiskt för mig just i natt drömde jag att jag var naken och blev skrattad åt...men jag tror i alla fall att jag kommer komma ihåg att ta på mig kläderna sen om en stund innan jag beger mig iväg till jobbet...


Det är säkerligen liiiite *host* lindrigare att drömma om sånt i nattsömnen. Det var ingen som skrattade åt mig så vitt jag hörde i alla fall. Tack för det. Trevlig sommar, rekoj!

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 20 jun 2021 13:27

Jag har en konstigt noja över att jag går ut utan byxor.
Den här mardrömmen har förföljt mej i många år. För att vara på den säkra sidan kollar jag extra noga varje gång i stora hallspegeln innan att jag har byxorna på mej.
Nojan grundas på att jag är rätt tankspridd (störande filosofiska tankar snurrar i skallen), otaliga gånger har jag glömt att ta med något, kan vara plånboken, mobilen, lyckligtvis kan jag inte låsa ytterdörren utan nyckel.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 jun 2021 17:34

Jag har inga närliggande minnen av att inte kunna sova, tänker inte en enda tanke innan jag somnar, äter bra medicin som bidrar, helt ärligt så sover jag oftast rätt på golvet... Jag väljer golvet framför sängen... Det är inte meningen att man skall sova i en behaglig kokong, människan skall anpassa sig efter den bistra verkligheten.. :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 jun 2021 17:42

klorofyll skrev:Jag väljer golvet framför sängen... Det är inte meningen att man skall sova i en behaglig kokong, människan skall anpassa sig efter den bistra verkligheten.. :D

Det finns inte heller någon mening (eller intrinsikalt värde) med att sova direkt på golvet. vad menar du att vinsten skulle vara?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 jun 2021 17:48

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag väljer golvet framför sängen... Det är inte meningen att man skall sova i en behaglig kokong, människan skall anpassa sig efter den bistra verkligheten.. :D

Det finns inte heller någon mening (eller intrinsikalt värde) med att sova direkt på golvet. vad menar du att vinsten skulle vara?

Fördelen, som jag ser det, är kravlösheten... Att inte ha behov av en mjuk madrass eller kudde kan vara avgörande i krig... :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 jun 2021 17:50

lynx skrev:Det är säkerligen liiiite *host* lindrigare att drömma om sånt i nattsömnen. Det var ingen som skrattade åt mig så vitt jag hörde i alla fall.

Det låter inte heller som världens undergång att litet exhibitionistiskt uppträda utan kläder. Naturister vet att uppskatta sin nakenhet. Men jag förstår att det kan vara pinsamt att utan en sådan tanke ge efter för en impuls och vara naken i ett sammanhang där det inte är välkommet. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 jun 2021 18:16

klorofyll skrev:Fördelen, som jag ser det, är kravlösheten... Att inte ha behov av en mjuk madrass eller kudde kan vara avgörande i krig... :)

Men vilket värde har det att plåga sig i dagens situation? Det ger i så fall mer att vara en prepper. Att ha en låda nudlar i beredskap, en dunk vatten och ett Trangia stormkök då vi blir blockerade av USA, efter en statskupp av Donald Trump. Har du det? Nä, det trodde jag inte heller!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2021 18:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Fördelen, som jag ser det, är kravlösheten... Att inte ha behov av en mjuk madrass eller kudde kan vara avgörande i krig... :)

Men vilket värde har det att plåga sig i dagens situation? Det ger i så fall mer att vara en prepper. Att ha en låda nudlar i beredskap, en dunk vatten och ett Trangia stormkök då vi blir blockerade av USA, efter en statskupp av Donald Trump. Har du det? Nä, det trodde jag inte heller!

Många måste antagligen ha en säng av högsta kvalitet för att ens somna ifrån ångesten de lever i under hela dagarna...? Hade man sådana sängar för 100 år sedan? Jag har inte ångest och jag behöver ingen säng... Jag har funnit annan mycket praktisk medicin, som inte heller fanns för 100 år sedan, men den är billigare..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2021 18:08

Men sedan tror jag att min kropp skulle bli stelare av att sakna all form av motstånd...


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster