David H skrev:Anders skrev:David H skrev:Bättre sent än aldrig, tänker jag!
Åsa Wikforss är inte en författare som jag själv skulle rekommendera, men om det är någon som läser hennes böcker och tycker att det hon skriver är intressant och lärorikt, så vill jag absolut uppmuntra den att sprida vidare sina tankar om det här på forumet. Om det på nåt vis kan hjälpa oss att hitta beröringspunkter där vi kan mötas i dialog, så är jag helt klart för det. Min förhoppning om detta är inte särskilt stor, men blir gärna positivt överraskad.
Jag har läst Wikforss, hört henne flera gånger på filosofiska rummet, hört hennes sommarprogram och även haft viss kontakt med henne.
Hon är uppväxt i en akademisk familj i en icke-akademisk förort till Göterborg. Är ganska tydligt i en Willgensteinsk tradition av faktasökande, är väldigt rak både då hon skriver och då hon talar. Verkar ha en ganska traditionell akademisk vänstersyn, men med en öppenhet för de invändningar som vänds mot denna. En ganska så politisk Wittgensteinfilosof som går att lyssna på och läsa. Skall man säga två ord så fakta och demokrati. Skriver gärna mer.
Wikforss och Wittgenstein tillhör väl närmast två motsatta filosofiska inriktningar, menar jag. Testade fråga Chat GPT:
David: "Är Åsa Wikforss en Wittgensteiniansk filosof?"
ChatGPT svar:Chat GPT skrev:Nej, Åsa Wikforss är inte en Wittgensteiniansk filosof i någon tydlig bemärkelse. Hennes filosofiska inriktning ligger snarare inom den analytiska filosofin med en tydlig koppling till den amerikanska traditionen, särskilt inom språkfilosofi, kunskapsteori och filosofi om kognitiva förmågor. Hon har en tydlig empiristisk och naturalistisk hållning och är influerad av den samtida anglo-amerikanska filosofin, snarare än av Wittgensteins mer språkkritiska eller terapeutiska filosofi.
Wittgenstein kan förstås i två faser – den tidige Wittgenstein (logisk positivism) och den sene Wittgenstein (språkspel och praxis). Wikforss visar ingen särskild dragning till den logiska positivismen och verkar inte heller ha något tydligt intresse för den senare Wittgensteins idéer om språkets roll i vår förståelse av världen. Snarare lutar hon åt en mer traditionell epistemologi och filosofi om sanning och kunskap, där hon försvarar en realistisk syn på fakta och sanning, snarare än en Wittgensteiniansk betoning på språkets spel och praxis.
Kort sagt: Hon kan ha påverkats av Wittgenstein på ett generellt plan, men hennes filosofi är inte Wittgensteiniansk i någon central mening.
Håller i stort sätt med om detta, men att associera Wittgenstein till logisk positivism är vilseledande tycker jag... även fast hans trevande första texter hade viss dragning i den riktningen. Centralt hos Wittgenstein är självkritik och självreflektion, medan Wikforss är mer benägen att kritisera andra...Wittgenstein riktar blicken inåt, och Wikforss riktar blicken utåt.
Hon själv angav honom som sin typ idol och hon har med honom i rubriken till flera av sina papers. Man blir misstänksam mot vad chatgpt har för referenser. Om den gått på internetkommentarer om hennes böcker och hennes offentliga persona så absolut, men det jag läst av hennes papers visar på något annat. Och det ChatGPT säger om den senare Wittgenstein och Wikforss, är det så långt från logik och språkspel å ena sidan och fakta och sanning å den andra? (Att läsa Filosofiska Undersökningar halkar allt högre upp på min bucket list)