Vad är vetenskap?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är vetenskap?

Inläggav Algotezza » 17 mar 2026 18:35

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vad då "men"? Ingen svarar på frågan om bara naturvetenskapen är vetenskap eller huruvida filosofin ingår i vetenskaperna eller ej. Väldigt enkla frågor som ni krånglar bort eller kallar "semantiska frågor"...

Förmodligen är stora delar av det som placeras på bokhyllornas bokstav F inte i närheten av vetenskap.
Algotezza skrev:Du skriver att filosofin är spekulativ och kan jag perspektiv på tillvaron. Kan inte det du kallar "vetenskap" också vara spekulativ och ge perspektiv? Eller?

Nej inte spekulativ, det blir fel. Men boktitlarna skvallrar om att författarna skriver om allehanda frågor som inte närmare kan undersökas mer än subjektivt.

En av de stora dog i mars, Jürgen Habermas. Det tycks ha gått oss obemärkt förbi?

På vanliga bibliotek står filosofi under D.

Humaniora och samhällsvetenskap innehåller ett stort mått av subjektivitet, värdeomdömen, tolkningar, åsikter, och de är i hög grad kvalitativa, medan naturvetenskaperna är mer objektiva och kvantitativa; i populariserad form dock ej utan visst mått av subjektivitet, och kan innehålla värdeomdömen, tolkningar och åsikter.

Sett till enskilda filosofiska verk är gränsen flytande mellan filosofi som vetenskap och filosofi som skönlitteratur.

All vetenskap handlar väl om att starta med ett antagande eller en hypotes av något slag som man hoppas skall mynna ut i en hållbar, verifierad teori. Naturvetenskaperna handlar om hur och medan filosofi också kan handla om varför.

Jag har inte läst något verk av Habernas. Kan du rekommendera något?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 17 mar 2026 19:05

Algotezza skrev:
Smisk skrev:
Algotezza skrev:Det är väl ett faktum att filosofin är en del av vetenskapen, liksom övriga Humaniora och samhällsvetenskaperna, och att inte bara naturvetenskaperna är vetenskap.

Vetenskap handlar endast om kunskap och specifika metoder för det men filosofi är en spekulativ kreativ metod att få perspektiv på tillvaron.
Vetenskaplig metod är där en del inom filosofin, alltså en metod bland flera för att få perspektiv.

Men detta blir i slutändan alltid en fråga om semantik och definition och som sådan är det en filosofisk fråga om "hur är det värt att tänka kring vetenskapen och filosofins natur?".

Det finns inga fakta om hur vi bör tänka.

Vad då "men"? Ingen svarar på frågan om bara naturvetenskapen är vetenskap eller huruvida filosofin ingår i vetenskaperna eller ej. Väldigt enkla frågor som ni krånglar bort eller kallar "semantiska frågor"...

Du skriver att filosofin är spekulativ och kan jag perspektiv på tillvaron. Kan inte det du kallar "vetenskap" också vara spekulativ och ge perspektiv? Eller?

Det finns två närbesläktade trådar,
• Vad är filosofi ?
• Vad är vetenskap ?

Enligt min personliga uppfattning, och något förenklat betraktat, kan filosofi ses som ett mer gränslöst
sökande ämnesområde med, i förhållande till området vetenskap, större frihetsgrad.
Tillämpning av abstrakt/imaginär metafysik inom filosofin är ett exempel på detta.
Vetenskap å andra sidan är mer lagbundet/reellt och nära förbundet med vår ”atomära” uppfattning av
”verkligheten”, manifesterad av atomen, och har av det skälet inte samma frihetsgrad.
Semantiken kommer in i bilden när den s k ”verkligheten” skall definieras. Den verklighet som ”jaget
förnimmer, inkl de atomära begrepp som ”jaget” formar och tillämpar, saknar otvetydigt basal förankring.
Som jag tolkar Smisk är det detta han ger uttryck för.

I tråden, Vad är filosofi ?, skriver jag följande som även passar in här.
Citat,

DELTA-KONCEPTET är tänkt och skrivet, för att vara hemmahörande i gränslandet mellan
filosofi och naturvetenskap, med tonvikt på existentiella frågeställningar, och abstrakt metafysik.
Konceptet kan även ses som en via metafysik baserad länk mellan filosofi och naturvenskap.
Utgångspunkt för förda resonemang är bejakandet av att livet är ett mysterium, och att konceptet inte gör
anspråk på att ha de slutgiltiga svaren på frågorna som ställs, utan snarare att personligen få bekräftat att
livets stora, till sin karaktär mer fundamentala frågor, med stor sannolikhet ligger utanför vetenskapens
kompetensområde, och att så framgent troligen kommer att förbli.”

Citat B,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas och
besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets
s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen / förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas
via samband till, något materiellt.”

”Det finns goda skäl att här uppmärksamma att flera av de frågor Citat B föranleder saknar svar.
Konceptet ifrågasätter via Citat A och Citat B om vår av atomen manifesterade materialistiska världsbild och
verklighet, har den kompletta basala förankring som gör den trovärdig och lämplig som grund för vetenskap
och dess krav på ”evidens” i alla dess former. När ”vetenskapen” kräver evidens för att något som hävdas
skall vara kvalificerat att betraktas som vetenskap bör det således betonas att vetenskapen i sin nuvarande
form helt verkar sakna den mest grundläggande basala kunskapen om det som hävdas. Vad blir följden om
verkligheten innehåller sanningar som inte enbart kan härledas ur något algoritmiskt system ?
Vet vi att sådana sanningar ej existerar ?
Krasst uttryckt förefaller det förhålla sig så att slutsatsen av Citat B utmynnar i att INGEN vet !”

När vi som mänskliga individer, via ett undflyende själv-centrerande ”jag”, anser och tror att vi förstår,
är det alltså en uppfattning som enligt konceptet förefaller att helt sakna grund.
Den verklighet som ”jaget” förnimmer, inkl de atomära begrepp som ”jaget” formar och tillämpar,
saknar otvetydigt basal förankring.
Ett väl underbyggt svar på frågan, ”Vad är filosofi ?”, bör rimligen ta detta i beaktande.

”Konceptet ger därmed stöd åt påståendet att,
Verkligheten innehåller sanningar som inte enbart/isolerat kan härledas ur något algoritmiskt system”.
Det krävs en djupare, icke-algoritmisk förståelse.”

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 mar 2026 20:44

Javisst, Illusionen, som även andra varit inne på, är filosofin på sätt och vis gränslös och har därmed en del gemensamt med religion/ andliga livsåskådningar och som jag skrev tidigare skönlitteratur. Det hindrar inte att vissa delar av dem ingår i den gängse vetenskapen.

Kognitionsvetenskap har både en filosofisk och en naturvetenskaplig del.

Det som börjar som ett spekulativt antagande kan bli en hypotes som via idogt tankearbete och relevant empiri har möjlighet att utvecklas till en hållbar, verifierad och användbar teori, som kan hjälpa oss förstå var värld, vår verklighet, och förutsäga skeenden inom sitt revir.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 17 mar 2026 21:18

Vetenskap är en teori som konsensus har accepterat. Och på detta kan man sedan bygga vidare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 mar 2026 21:37

Vega skrev:Vetenskap är en teori som konsensus har accepterat. Och på detta kan man sedan bygga vidare.

Vetenskap innehåller teorier, skapade enligt en särskild metod som har visat sig användbar när man vill skapa teorier på empirisk grund.

Men vi människor har också tillgång till sådant som intuition och fantasi för att skapa en personlig livsåskådning plus egen erfarenhet, önskningar, längtan. Man behöver inte bygga den bara på vetenskap. En fri och utvecklingsbar livsåskådning är att föredra framför en rigid och förstenad, anser jag. Dock förändras ens livsåskådning sällan hux flux även om det kan hända att den likväl gör det efter en andligen omvälvande upplevelse.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 18 mar 2026 13:12

Algotezza skrev:Vad då "men"? Ingen svarar på frågan om bara naturvetenskapen är vetenskap eller huruvida filosofin ingår i vetenskaperna eller ej. Väldigt enkla frågor som ni krånglar bort eller kallar "semantiska frågor"...

Du skriver att filosofin är spekulativ och kan jag perspektiv på tillvaron. Kan inte det du kallar "vetenskap" också vara spekulativ och ge perspektiv? Eller?

Vetenskapens och filosofins natur är inte faktafrågor utan filosofiska frågor. Man kan ta reda på vad vi kalla vetenskap och filosofi och vilka saker som ingår men även det är lurigt eftersom världen är stor och tiden lång och det har varierat och kommer variera framöver.

Framförallt så ingår sammanhanget, vilka tankar vi använder och vad ord syftar på så att vetenskapens och filosofins natur blir en fråga av värde och perspektiv. Med andra ord, vad det är värt att kalla vetenskap och filosofi och vilka olika perspektiv på dessa som finns är kulturellt, tidsbundet, personligt, delvis subjektivt osv.

Min definition av filosofi som jag dragit flera gånger här är oftast att filosofi är det man kan koppla till existensens, kunskapens eller värdets natur. Det är även i sig en filosofisk fråga vad filosofi är eftersom filosofi är en spekulativ konstform som utvecklar och upptäcker sin identitet genom en filosoferande process. Som jag ser det är det ett filosofiskt misstag att klänga fast vid filosofins identitet som något för alltid givet.

Vetenskapen är en metod för kunskap och den ingår alltså, från ett filosofiskt perspektiv, som något filosofin ger klarhet i eftersom kunskapens natur är filosofi.

Hur som helst så tolkar jag frågan här som en inbjudan att reflektera över saker kopplade till mening och vetenskapens perspektivs sätt att ge oss ett filosofiskt perspektiv på tillvaron och mening. Alltså inte som en faktafråga som är svart och vit.

Smisk

Inläggav Smisk » 18 mar 2026 13:26

xion skrev:Jag blev bryskt tillrättavisad på det enda kommunistiska möte jag har bevistat, att Marxismen är en vetenskap och ingenting annat.
Är allt som är skrivet en vetenskap?
Är Bibeln vetenskap?
År kunskap om vad det står skrivet i olika filosofiska skrifter vetenskap?
Man måste skilja på kunskap och vetskap. Vetenskap måste handla om faktiska förhållanden.
Visserligen är det ett faktiskt förhållande, det som står skrivet i Bibeln, men detta är snarare kunskap än vetenskap.

I den utsträckning som vi själva, personligen eller kollektivt, bestämmer hur vi vill tänka oss saker så måste filosofi ingå eftersom filosofi är en process att tänka sig fram till vad som har värde. Ingen vetenskap kan svara på vad vi bör göra även om vetenskapliga ämnen kan stödja eller ifrågasätta filosofiska perspektiv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2026 13:37

Smisk skrev:

Vetenskapens och filosofins natur är inte faktafrågor utan filosofiska frågor. Man kan ta reda på vad vi kalla vetenskap och filosofi och vilka saker som ingår men även det är lurigt eftersom världen är stor och tiden lång och det har varierat och kommer variera framöver.

Framförallt så ingår sammanhanget, vilka tankar vi använder och vad ord syftar på så att vetenskapens och filosofins natur blir en fråga av värde och perspektiv. Med andra ord, vad det är värt att kalla vetenskap och filosofi och vilka olika perspektiv på dessa som finns är kulturellt, tidsbundet, personligt, delvis subjektivt osv.

Min definition av filosofi som jag dragit flera gånger här är oftast att filosofi är det man kan koppla till existensens, kunskapens eller värdets natur. Det är även i sig en filosofisk fråga vad filosofi är eftersom filosofi är en spekulativ konstform som utvecklar och upptäcker sin identitet genom en filosoferande process. Som jag ser det är det ett filosofiskt misstag att klänga fast vid filosofins identitet som något för alltid givet.

Vetenskapen är en metod för kunskap och den ingår alltså, från ett filosofiskt perspektiv, som något filosofin ger klarhet i eftersom kunskapens natur är filosofi.

Hur som helst så tolkar jag frågan här som en inbjudan att reflektera över saker kopplade till mening och vetenskapens perspektivs sätt att ge oss ett filosofiskt perspektiv på tillvaron och mening. Alltså inte som en faktafråga som är svart och vit.

Läs lite mer av det jag skrivit i denna tråd, i synnerhet i mitt svar till Illusionen ovan!

Är faktafrågor alltid svart-vita? Är de inte beroende av perspektiv och tolkning?

Frågan kvarstår dock om filosofi är en vetenskap eller något annat... Kanske det snarare är ett perspektiv/förhållningssätt...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2026 13:39

Smisk skrev:
xion skrev:Jag blev bryskt tillrättavisad på det enda kommunistiska möte jag har bevistat, att Marxismen är en vetenskap och ingenting annat.
Är allt som är skrivet en vetenskap?
Är Bibeln vetenskap?
År kunskap om vad det står skrivet i olika filosofiska skrifter vetenskap?
Man måste skilja på kunskap och vetskap. Vetenskap måste handla om faktiska förhållanden.
Visserligen är det ett faktiskt förhållande, det som står skrivet i Bibeln, men detta är snarare kunskap än vetenskap.

I den utsträckning som vi själva, personligen eller kollektivt, bestämmer hur vi vill tänka oss saker så måste filosofi ingå eftersom filosofi är en process att tänka sig fram till vad som har värde. Ingen vetenskap kan svara på vad vi bör göra även om vetenskapliga ämnen kan stödja eller ifrågasätta filosofiska perspektiv.

Är inte emotionalitet/ känsla också inblandad när vi värderar, inte bara tanken/intelligensen?
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 18 mar 2026 14:58

Algotezza skrev:
Läs lite mer av det jag skrivit i denna tråd, i synnerhet i mitt svar till Illusionen ovan!

Är faktafrågor alltid svart-vita? Är de inte beroende av perspektiv och tolkning?

Frågan kvarstår dock om filosofi är en vetenskap eller något annat... Kanske det snarare är ett perspektiv/förhållningssätt...

Frågan kommer alltid kvarstå eftersom det finns fler perspektiv på den, fler sammanhang, fler tolkare och användare av tankarna kring detta.
Däremot om man specificerar frågan kan man få mer specifika svar om inte annat :)

Vetenskap är en metod för att hantera en typ av kunskap eftersom den metoden finns tillgänglig för oss. Den ger oss då möjligheter att forma ett gäng olika ämnen som kan vara blandningar av olika typer av saker, fenomen, perspektiv och kunskaper.

I detta filosofiska forum dock som orginalinlägget var formulerat tolkar jag det som sagt inte som en faktafråga utan som en inbjudan att reflektera över olika perspektiv runt detta.

En sak jag direkt tänkte på var frågan kring den filosofiska världsbild man lätt får om man direkt och naivt suger till sig vetenskapliga tankar utan filosofiska perspektiv. Som typer av fysikalism, materialism, scientism osv. Dessa verkar kunna leda till vad jag skulle beskriva som en steril uppfattning om tillvaron som trycker ut djupare aspekter och kvalitéer och där man kan landa i just meningslöshet. Detta är enligt mig ett filosofiskt misstag eftersom man använder perspektiv som inte kan visa mening för att leta efter den. Mening är mer komplext än endast modeller som beskriver saker och empirisk data som stödjer dem som fysikalism exempelvis kräver som ontologiska belägg.

Smisk

Inläggav Smisk » 18 mar 2026 15:24

Algotezza skrev:

Är inte emotionalitet/ känsla också inblandad när vi värderar, inte bara tanken/intelligensen?[/quote]

Det finns många aspekter av hur mänsklighet och värde fungerar, ett stort filosofiskt ämne :)

Men för hur exempelvis saker som matematik fungerar så fungerar logiken som den gör helt oberoende av känslor och en bok som förklarar det är en sak och en som förklarar hur vi bör leva en annan.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2026 15:53

Smisk skrev:
Algotezza skrev:

Frågan kommer alltid kvarstå eftersom det finns fler perspektiv på den, fler sammanhang, fler tolkare och användare av tankarna kring detta.
Däremot om man specificerar frågan kan man få mer specifika svar om inte annat :)

Vetenskap är en metod för att hantera en typ av kunskap eftersom den metoden finns tillgänglig för oss. Den ger oss då möjligheter att forma ett gäng olika ämnen som kan vara blandningar av olika typer av saker, fenomen, perspektiv och kunskaper.

I detta filosofiska forum dock som orginalinlägget var formulerat tolkar jag det som sagt inte som en faktafråga utan som en inbjudan att reflektera över olika perspektiv runt detta.

En sak jag direkt tänkte på var frågan kring den filosofiska världsbild man lätt får om man direkt och naivt suger till sig vetenskapliga tankar utan filosofiska perspektiv. Som typer av fysikalism, materialism, scientism osv. Dessa verkar kunna leda till vad jag skulle beskriva som en steril uppfattning om tillvaron som trycker ut djupare aspekter och kvalitéer och där man kan landa i just meningslöshet. Detta är enligt mig ett filosofiskt misstag eftersom man använder perspektiv som inte kan visa mening för att leta efter den. Mening är mer komplext än endast modeller som beskriver saker och empirisk data som stödjer dem som fysikalism exempelvis kräver som ontologiska belägg.

Allt är väl en tolkningsfråga och beroende på vilket perspektiv man har eller anlägger kan man komma fram till olika svar. Verkligheten är komplex och mångbottnad och det finns sällan slutgiltiga svar på frågorna eller problemen. Svaren kan ses som provisoriska och en annan analys och en annan vinkling på de aktuella frågorna kan de andra svar. Man kan föra in en smula pragmatism och fråga sig vilken nytta man har av svaren, om de leder vidare på ett intressant sätt eller utgör en återvändsgränd.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 mar 2026 16:08

Alltså, förhållandet mellan filosofi och vetenskap är lurigt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Hubert

Inläggav Hubert » 18 mar 2026 19:06

Vad får man för filosofisk världsbild om man suger till sig ovetenskapliga tankar utan filosofiska perspektiv?
Smisk skrev:En sak jag direkt tänkte på var frågan kring den filosofiska världsbild man lätt får om man direkt och naivt suger till sig vetenskapliga tankar utan filosofiska perspektiv. Som typer av fysikalism, materialism, scientism osv. Dessa verkar kunna leda till vad jag skulle beskriva som en steril uppfattning om tillvaron som trycker ut djupare aspekter och kvalitéer och där man kan landa i just meningslöshet. Detta är enligt mig ett filosofiskt misstag eftersom man använder perspektiv som inte kan visa mening för att leta efter den. Mening är mer komplext än endast modeller som beskriver saker och empirisk data som stödjer dem som fysikalism exempelvis kräver som ontologiska belägg.

Vega

Inläggav Vega » 18 mar 2026 19:19

Algotezza skrev:
Vega skrev:Vetenskap är en teori som konsensus har accepterat. Och på detta kan man sedan bygga vidare.

Vetenskap innehåller teorier, skapade enligt en särskild metod som har visat sig användbar när man vill skapa teorier på empirisk grund.

Det verkar som att du försvarar teorin med metoden, men metoden är ju bara en del av teorin, eller?

Återgå till "Filosofi"