Vad är tro?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är tro?

Inläggav Algotezza » 25 mar 2026 14:31

Ett förslag: Tro är ett sätt för människan att förhålla sig till sådant som hon ej kan förnimma och bevisa existensen av via sina fem sinnen, oavsett om det handlar om Gud, andliga världar, idévärlden.

Annat förslag: enligt Martinus bygger tro på en förmåga som börjar tappa greppet om människorna, till förmån för intuitiva upplevelser.

Alltå: Är tron ett förhållningssätt eller en förmåga?

Eller något annat?
Algotezza aka Algotezza

xion

Re: Vad är tro?

Inläggav xion » 26 mar 2026 12:02

Tro kan ha flera betydelser,
Till exempel i visan "Björnen sover...."
Här är tro detsamma som tillit, att lita på.
Otaliga gånger har jag hört trosbekännelsen mumlas i kyrkan. Här redovisas den kristna tron på ett utförligt sätt.
De som gifter sig lovar varandra trohet.
Det finns trohetseder i många sammanhang.
Religiös tro är i de flesta fall tron på Gud och "övernaturliga väsen.
Tro kan också innebära en tro på naturens förmåga till självläkning.
Självförtroende är tron på sin egen förmåga.
Tro kan också vara att sopa problemen under mattan och hoppas att det ska "ordna sig".

Vega

Inläggav Vega » 26 mar 2026 17:08

Jag tänkte på det idag, vad är.. Jag tror att vi jämför olika situationer, likheter, olikheter, förändringar, resultat och så spelar vi filmen framåt, vad kommer hända? Tror vi att allt slutar som igår, eller vad blir skillnaden? Är det en moralisk fråga, vad vill vi ska hända, och hur kommer vi reagera? Det är ungefär som sådana där leksaker för små barn, passar kvadraten i det trekantiga hålet…

531bts

Inläggav 531bts » 04 apr 2026 18:33

För att definiera "tro" är det oundvikligt att också definiera "veta". Veta är de förändringar i rummet som omedelbart berör medvetandet i två led:
1. förnimmelser I den egna kroppen
2. det sinnesorganen momentant förmedlar av vår omgivning.
Av dessa kan tankeförmågan bilda mer eller mindre sannolika slutsatser, antaganden, "tro", om orsak och vilka förändringar i rummet som kan/kommer att ske.

Vega

Inläggav Vega » 04 apr 2026 18:42

531bts skrev:För att definiera "tro" är det oundvikligt att också definiera "veta".

Exakt!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 apr 2026 19:58

Vega skrev:
531bts skrev:För att definiera "tro" är det oundvikligt att också definiera "veta".

Exakt!

Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 04 apr 2026 20:13

Pilatus skrev:
Vega skrev:

Exakt!

Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.

Du ser en mörk himmel, och tror att det kommer börja regna. Du vet att himlen är mörk, du betvivlar det inte för en sekund. Eller? Himlen kanske inte var mörk.. Du kanske har vanföreställningar… Men själv så ”vet” du. Himlen är mörk.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 apr 2026 21:06

Vega skrev:
Pilatus skrev:Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.

Du ser en mörk himmel, och tror att det kommer börja regna. Du vet att himlen är mörk, du betvivlar det inte för en sekund. Eller? Himlen kanske inte var mörk.. Du kanske har vanföreställningar… Men själv så ”vet” du. Himlen är mörk.

Kunskap är sann berättigad tro. Du tror (är övertygad om att det skall börja regna) berättigad (dina skäl mörk himmel, låga moln, kanske hör du muller) sann, du ser att regnet börjar falla. Jag har nämnt det tidigare. Men ...
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 05 apr 2026 01:25

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.

Kunskap är sann berättigad tro. Du tror (är övertygad om att det skall börja regna) berättigad (dina skäl mörk himmel, låga moln, kanske hör du muller) sann, du ser att regnet börjar falla. Jag har nämnt det tidigare. Men ...

När man tror något så vet man att det kan va fel. När man vet någonting så är man 100% övertygad. Eller?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 apr 2026 01:42

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Du ser en mörk himmel, och tror att det kommer börja regna. Du vet att himlen är mörk, du betvivlar det inte för en sekund. Eller? Himlen kanske inte var mörk.. Du kanske har vanföreställningar… Men själv så ”vet” du. Himlen är mörk.

När man tror något så vet man att det kan va fel. När man vet någonting så är man 100% övertygad. Eller?

Om du är övertygad om något, brukar du då tro att det kan vara fel? Men det händer att vi har fel trots att vi känner oss övertygade.
Om jag verkligen vet något (ha kunskap om) så är det sant.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 apr 2026 09:24

Tro känns för mej lite som de här idrottspsykologerna och livscoacherna som vill ha en att tro på nåt framtida mål. Inte fel, Harari beskriver hur de olika historierna vi skapat, har skapat samhälle.

Får jag välja en tar jag folkhemmet. Där trodde man på en stark stat och en moral av skötsamhet och arbete. Räcker för mej. Ge mig landet mellanmjölk. Det tror jag på.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 05 apr 2026 10:43

Algotezza skrev:Ett förslag: Tro är ett sätt för människan att förhålla sig till sådant som hon ej kan förnimma och bevisa existensen av via sina fem sinnen, oavsett om det handlar om Gud, andliga världar, idévärlden.
Annat förslag: enligt Martinus bygger tro på en förmåga som börjar tappa greppet om människorna, till förmån för intuitiva upplevelser.

Alltå: Är tron ett förhållningssätt eller en förmåga?
Eller något annat?

Spontant förslag,
Tron är existensens förhållningssätt, som funktion av förmåga vars ursprung är dolt i/bortom Citat B.

Citat B,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur
skall utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och
komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen /
förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

Det 531bts och Vega skriver ryms troligen inom formuleringen.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 apr 2026 11:34

Anders skrev:Tro känns för mej lite som de här idrottspsykologerna och livscoacherna som vill ha en att tro på nåt framtida mål. Inte fel, Harari beskriver hur de olika historierna vi skapat, har skapat samhälle.

Får jag välja en tar jag folkhemmet. Där trodde man på en stark stat och en moral av skötsamhet och arbete. Räcker för mej. Ge mig landet mellanmjölk. Det tror jag på.

Håller med om att landet mellanmjölk var en hyfsad kompromiss.
Gav en möjlighet för alla oavsett bakgrund.
Lite skillnad mot dagens samhälle där bakgrund och pengar avgör.

Ett bra exempel är de kommunala musikskolor som fanns förr.
Dessa producerade massa talanger och alla oavsett bakgrund fick en chans.
Läste en gång en intervju med Per Gessle (Roxette) han menade att dessa musikskolor var bidragande orsak till det ”svenska musikundret”.

Låt hundra blommor blomma; låt hundra tankeskolor tävla. (Mao)

Vega

Inläggav Vega » 05 apr 2026 13:14

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Kunskap är sann berättigad tro. Du tror (är övertygad om att det skall börja regna) berättigad (dina skäl mörk himmel, låga moln, kanske hör du muller) sann, du ser att regnet börjar falla. Jag har nämnt det tidigare. Men ...

Om du är övertygad om något, brukar du då tro att det kan vara fel? Men det händer att vi har fel trots att vi känner oss övertygade.

Var det inte vad jag skrev?

Antaganden är något man tar för givet utan reflektion..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 apr 2026 14:25

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:När man tror något så vet man att det kan va fel. När man vet någonting så är man 100% övertygad. Eller?

Var det inte vad jag skrev?
Antaganden är något man tar för givet utan reflektion..

Vi använder orden litet olika. Om du tänker på en människa som t ex verkligen tror att jungfru Maria avlade Jesus utan man, så är det en förvissning. Alltså inte "så vet man att det kan va fel". Vet man att man kan ha fel så har man mer på känn, gissar, har en idé om att det kan vara på ett visst sätt. Jag använder tro som det används i kunskapsteoretiska sammanhang, alltså att verkligen tro, vara förvissad. Men det måste inte nödvändigtvis vara sant. -Om jag verkligen vet något så kan jag inte påstå någonting om helig jungfrulig avelse. Anledningen är att påståendet inte kan visas vara sant eller falskt. Det är en kristen dogm, en tro.
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"