Vega skrev:531bts skrev:Vega skrev:”Det finns en mening med allt som händer..” - vore inte det trevligt?
Den meningen är betydelselös om vi inte i tanke, tal och gärning, klart kan förstå och förhålla oss till den.
Du vet, det räcker att du formulerar en önskan. Om vad du vill. Så blir det så.
Då kanske du svarar, jag kommer inte till månen för att jag önskar det.
Då svarar jag. Tror du att jag är helt dum i huvudet. Skulle du önska dig till månen. Om du verkligen vill det så kommer du dit. Men jag tippar på att det inte är din målsättning.
Varför göra livet svårt
Hej Vega!
Nej, jag har varken intresse eller underlag att ifrågasätta din intellektuella begåvning.
Du påtalar dock något intressant och som är avgörande för tanke, tal och gärning: vilja.
Jag menar att människan i grunden endast har två fria val:
1. att låta tanke, tal och gärning utgå från personlig logik, dvs de preferenser och motviljor, man under livets gång utvecklat och låtit sig styras av som sin "unika" personlighet. Man hamnar i en identitet som i första hand tänkande varelse och sekundärt som medveten, beskrivet som förmåga att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov.
2. låta verkligheten så som den uttrycker sig av sig själv i det självklara, innan människans kommentarer och manipulation, vara referens och därmed låta tanken vara ett "verktyg" för medvetandet att förstå och förhålla sig till det självklara och allmängiltiga. Man låter hjärnan vara hjärtats ljus. Medvetandet som förmåga att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov, blir primärt och den personlighet som följer är inte unik, avskild, isolerad.
Båda valen är fria men konsekvenserna är det inte.
Ägnar man sig åt det sistnämnda har färder till månen inte omedelbar prioritet. Man prioriterar filosofisk insikt och dialog, som ett verktyg att förverkliga det som vi aldrig kan få för mycket av, endast lida brist på: kärlek. Det gör livet enklare och mer älskvärt än något annat!