Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Allmän politik.

Inläggav Vega » 24 sep 2026 16:07

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Främst de egna väljarna i Centerpartiet. Vem vill rösta på ett parti som ritar upp röda linjer som de inte kan ta sig ur?

Vadå främst? Väljarna har ju redan sagt sitt..

Aha, det är så du menar. Väljarna har glömt till nästa val tror du? Kanske kommer de att säga, "vi fick stå i veckor och undra över om hon alls skulle kunna förklara sina röda linjer". Vänsterpartiet tittade på, till synes roade. Det återstår förstås att se hur det går, men det ser inte så lovande ut med regeringsbildningen.

Det är naturligt att politiker inte alltid kommer överens..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 sep 2026 17:35

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Vadå främst? Väljarna har ju redan sagt sitt..

Aha, det är så du menar. Väljarna har glömt till nästa val tror du? Kanske kommer de att säga, "vi fick stå i veckor och undra över om hon alls skulle kunna förklara sina röda linjer". Vänsterpartiet tittade på, till synes roade. Det återstår förstås att se hur det går, men det ser inte så lovande ut med regeringsbildningen.

Så kan det självklart vara, det vet ett barn. Men nu talar vi om folk som demoniserar Vänsterpartiet och säger att de får inte vara med och förhandla om en ny regering. Det är att sätta sig över demokratins mening med att det skall vara folkets röst som utgör regeringens sammansättning. Alltså inte det i sammanhanget mindre Centerpartiet.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 24 sep 2026 22:31

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Aha, det är så du menar. Väljarna har glömt till nästa val tror du? Kanske kommer de att säga, "vi fick stå i veckor och undra över om hon alls skulle kunna förklara sina röda linjer". Vänsterpartiet tittade på, till synes roade. Det återstår förstås att se hur det går, men det ser inte så lovande ut med regeringsbildningen.

Så kan det självklart vara, det vet ett barn. Men nu talar vi om folk som demoniserar Vänsterpartiet och säger att de får inte vara med och förhandla om en ny regering. Det är att sätta sig över demokratins mening med att det skall vara folkets röst som utgör regeringens sammansättning. Alltså inte det i sammanhanget mindre Centerpartiet.

Men om två mindre partier tillsammans har mer mandat än ett tredje så är det naturligtvis demokratiskt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 sep 2026 23:38

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Det är naturligt att politiker inte alltid kommer överens..

Men om två mindre partier tillsammans har mer mandat än ett tredje så är det naturligtvis demokratiskt?

Riksdagsmajoriteten, mandatfördelningen, avgör vilka regeringsbildningar som kan snickras ihop.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 sep 2026 08:03

Borgerlig riksdagsmajoritet, sosseregering, vad blir det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 sep 2026 08:56

Anders skrev:Borgerlig riksdagsmajoritet, sosseregering, vad blir det?

Tobias Baudin säger att läget kräver "is i magen". Vi får se om det hjälper eller om pågående utredningar kommer att ändra underlaget i riksdagen. En lösning kan vara att Thand Ringqvist släpper fram Ulf Kristersson genom att trycka på den gula knappen. Inte så komplicerat. Det vore bra och ger tid för att finna en vettig lösning på personkryssen, röda linjer mm. Det känns inte alls svenskt att tillåta klanröstningar med förkryssade valsedlar. Valet skall göras bakom skärmen i vallokalen om förtroendet skall bestå.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 26 sep 2026 19:25

Det visar ju bara att det faktiskt finns saker som är viktigare än just höger och vänster.. Skyhöga skatter som går till fel saker är inte mycket värt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 sep 2026 11:38

Magdalena Andersson klarade inte av sonderingsuppdraget. Hon blev väl sur när V stöder Tidöförslaget gällande tillsättande av talman.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 sep 2026 11:39

Vega skrev:

Det visar ju bara att det faktiskt finns saker som är viktigare än just höger och vänster.. Skyhöga skatter som går till fel saker är inte mycket värt.

Ekonomin klår det mesta.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 29 sep 2026 15:59

Algotezza skrev:Magdalena Andersson klarade inte av sonderingsuppdraget. Hon blev väl sur när V stöder Tidöförslaget gällande tillsättande av talman.

Det är nog inte så lätt att samarbeta med V, jag tror V bara söker respekt, politiken kommer i andra hand. Det var ett osmart drag av V, de berömmer talmannen, men vad har han för jobb egentligen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 sep 2026 16:20

Vega skrev:
Algotezza skrev:Magdalena Andersson klarade inte av sonderingsuppdraget. Hon blev väl sur när V stöder Tidöförslaget gällande tillsättande av talman.

Det är nog inte så lätt att samarbeta med V, jag tror V bara söker respekt, politiken kommer i andra hand. Det var ett osmart drag av V, de berömmer talmannen, men vad har han för jobb egentligen?

Om man skall få någonting uträttat tillsammans med andra personer så föreställer jag mig att den inledande förhandlingen sker utan förbehåll. Thand Rongqvist och det konstiga Centerpartiet förstår inte riktigt varför man skall uppträda hyggligt och inte ständigt mobba Dadgostar. Om man inte vill delta i dessa förhandlingar så står det C fritt att frånträda försöken att bilda regering. Hon meddelar enklast talmannen detta och saken är klar. Inte så svårt och kräver inte mer än vanlig medioker begåvning att inse.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 29 sep 2026 16:36

Talmannens uppgift är väl att vara neutral.. Klart att V gillar någon som är neutral.

Vega

Inläggav Vega » 29 sep 2026 16:38

Jag bryr mig inte så mycket om politik. Men jag gillar inte fulspel. Många politiker tror att man kan köra fulspel och vara respektabel på samma gång.

Vega

Inläggav Vega » 29 sep 2026 16:42

Pilatus skrev:
Vega skrev:

Om man skall få någonting uträttat tillsammans med andra personer så föreställer jag mig att den inledande förhandlingen sker utan förbehåll. Thand Rongqvist och det konstiga Centerpartiet förstår inte riktigt varför man skall uppträda hyggligt och inte ständigt mobba Dadgostar. Om man inte vill delta i dessa förhandlingar så står det C fritt att frånträda försöken att bilda regering. Hon meddelar enklast talmannen detta och saken är klar. Inte så svårt och kräver inte mer än vanlig medioker begåvning att inse.

Som jag ser det: Allt kommer lösa sig, i slutändan så är det detaljerna som kommer fälla avgörandet. De sanna intentionerna kommer att visa sig.

Återgå till "Politik och samhälle"