Smisk skrev:Illusionen skrev:Det du skriver har stöd i två citat från konceptet, baserade på metafysik,
”VÄXELVERKAN mellan kommunicerande atomer, bygger på de unika referens-principerna,
· MaskeringsPrincip, MP, (referensberoende).
· DubbelReferensPrincip, DRP, (referensneutral).
Begrepp som RUM och TID är effekter av SKALÄRA differenser mellan skilda/individuella
MP-förankringar. Dessa förankringar fungerar som REFERENSER för VXV. Konceptet utgår
därvid från ett unikt ömsesidigt referens-beroende SKALÄRT BALANS-resonemang, baserat
på över- respektive under-skott, relativt ett överordnat abstrakt och komplext Grundstatus, G.
MP ”genererar” för BALANS erforderlig verklighetfrånvänd ANTI-STRUKTURELL MOTSATS.”
Den ANTI-STRUKTURELLA MOTSATSEN förutsätter ömsesidigt skalär differens.
”Att beskriva Kantringskriteriet A&R är svårt p g a att kantringskriteriet både är ömsesidigt,
strukturberoende och perspektivberoende, där det SKALÄRA ingår som regler-variabel.
Resonemanget rör sig om referensberoende ömsesidig KOMPLEX BALANS-konfiguration på
metafysisk fältnivå, att likna vid en MP-selektiv skalär regler-loop inkl s k ”tipping point”.
Kantringskriteriet Avig och Rät, A&R, syftar på metafysiskt dualistiskt och STRUKTURELLT
balanserande ”ortogonala” strukturer/perspektiv. Begreppet ”ortogonalt” indikerar här att
det inte rör sig om ett kontinuerligt samband, utan om ett komplext struktur-dualistiskt
balans-samband. Kännetecknande för detta struktur-dualistiskt balans-samband är att
skilda strukturer ur atomärt perspektiv kräver/disponerar olika stora ”lagrings-volymer”.”
Atomen betraktas som en sådan via ”tipping point” erhållen ”obalans-koncentration” och skapar
därigenom förutsättningar för VXV. Notera att obalansen skiljer sig från verklighetens koordinater.
Den MP-selektiva skalär-regler-loopen inkl ”tipping point” och skalär differens ger i förlängningen
det du benämner INTERNT respektive EXTERNT. Det är kantringskriteriet A och R (Avig och Rät)
som via den ömsesidiga komplexa växelverkan ger denna fascinerande egenskap i universum.
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum
Vad jag förstår föreslår du begrepp som ger ett perspektiv utifrån en modell där det interna och externa på något sätt växelverkar?
Genom en referensberoende ömsesidig komplex balans på metafysisk fältnivå.Det som är det erkänt luriga med universum är ju som sagt just det interna

Problemet med tiden, och möjligheterna med detta enda lilla ord, är att den kan få representera "allt inre" och förhållandet med "allt yttre" eftersom tiden vi erfar kan ses som en "struktur hos det inre" eller ett "meningskitt" som krävs för att vi skall kunna erfara eller föreställa oss något alls. För utan en ordning i det kan vi inte ha någon kunskap alls inklusive erfarenhet som sådan. Utan "före och efter" har vi allt och inget.
När vi sover i djupsömn har vi efter att vi vaknar ett hål av ett "inget" vi i efterhand kan förhålla oss till. Precis som vi kan när vi lever inför "före och efter livet".
Det blir lite upprepning här för att sammanhanget ska bli tydligt.
Svaret på din inledande fråga är ja.
Vad det atomära begreppet TID basalt är, utgör en av fysiken stora obesvarade frågor.
För drygt ett år sedan startade jag tråden ”VERKLIGHETEN som funktion av referensberoende komplex
skalär differens ?” med målsättning att presentera ett förslag till förklaring baserad på metafysik.
Samtidigt publicerade jag mitt koncept i form av den patentansökan, omfattande 67 sidor, som ligger
till grund för tråden. Där finner du mer detaljerade svar.
Därefter har jag skrivit förtydligande inlägg där jag ansett det befogat.
Koncept utgår från två citat, Citat A och Citat B, varav Citat A uppmärksammar att begreppet TID
atomärt saknar grundläggande definition.
Notera att ingen har mäktat besvara de frågor som citaten föranleder !
Av kommentarerna att döma är man inte i närheten av att förstå.
Det atomära begreppet TID saknar en enkel allmänt accepterad BASAL definition.
Inom fysiken betraktas av det skälet TID som en fundamental storhet, vilket gör begreppet TID
omöjligt att definiera atomärt genom mer grundläggande begrepp.
Man kan alltså atomärt inte reducera TID till något mer grundläggande och basalt än sig självt.
Det atomära begreppet TID kan därigenom betraktas som ett axiomatiskt grundbegrepp.
Föreliggande koncept uppmärksammar detta faktum via Citat A.
Konceptet förankrar begreppet TID via matematikens enhets-cirkel och enhets-hyperbel.
I det komplexa planet balanserar enhetscirkeln och enhetshyperbeln varandra skalärt via den
imaginära ”skalären” i (där i² = -1). Genom att tillämpa den imaginära enheten i, erhålls enligt
konceptet en för den komplexa ömsesidiga växelverkan skalärt baserad algebraisk balans.
I det atomära reella planet kan inte cirkeln och hyperbeln balansera varandra då cirkeln är
bunden/sluten medan hyperbeln sträcker sig mot oändligheten. De balanserar däremot
varandra perfekt genom införande och tillämpning av den imaginära skalären i.
Om du inte är bekant med skalären i kan du tänka dig den som en ballong vars storlek förändras.
Den imaginära skalären i motsvarar ballongens storleksförändring (skala).
Ändras skalan förändras ballongen och dess egenskaper inkl dess yta via tänjningar.
Kommunicerande atomer får enligt konceptet olika skala relativt varandra inom växelverka.
Det är via de skalära differenserna inkl egenskaper som atomerna kommunicerar.
Det är även i de skalära differenserna du finner förklaring till begreppen INTERNT och EXTERNT.När all luft gått ur ballongen ger den upphov till en "inåtvänd" balanserande negativ spegling.
Denna inåtvända/interna spegling i kombination med kopplingen/sambandet till växelverkans
hierarkiska koppling till Grundstatus, G, misstänker jag är en del av svaret på Algotezzas tankar.
En för mig intressant upptäckt under resans gång var att det jag via de principer som
patentansökan/konceptet beskriver verkar uppnå överensstämma med s k Wick-rotation.
Grunden för Wick-rotation är en matematisk metod inom teoretisk fysik där man ersätter en
reell tidsvariabel (t) med en imaginär tidsvariabel (τ) genom substitutionen t = -iτ.
Detta görs för att transformera problem från det krökta eller hyperboliska Minkowski-rummet
(där tid och rum har olika tecken i metriken) till det platta Euklidiska rummet (där alla
dimensioner har samma tecken), och vice versa.
Den ömsesidiga komplexa referensberoende växelverkan konceptet beskriver förefaller i allt
väsentligt överensstämma med Wick-rotationen men härlett via konventionell projektionslära
och hållfasthetslära.
Utöver detta inför konceptet växelverkans hierarkiska koppling till Grundstatus, G.
Detta inkl Konceptets ömsesidiga referensberoende bör, om jag tänker rätt, ge konceptet en
klar fördel vad gäller utvecklingspotential och synen på universum.
Värt att notera är att den matematiska förankringen överensstämmer med konceptets
metafysiska förankring i konventionell ellära, projektionslära och hållfasthetslära.
Två skilda angreppsstrategier som ger likvärdiga resultat är inte att förakta !
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscumhttps://www.youtube.com/watch?v=TvThHk- ... rt_radio=1