Är alla handlingar egoism?
Moderator: Moderatorgruppen
eftersom inlägget blev inledet med frågan om alla handlingar är egoism så måste man antingen säga att egoism är något grundläggande i människan och att vi på botten är nyttomaximerare, eller så måste man anta att det finns andra drivfjädrar för handlingar. Men jag menar att handlingar som inte är individuellt strategiska men som man välger ändå tyder ganska kraftigt på att alla handlingar inte är stategiskt motivert.
Som att välga sig själv principer att fölga f.eks. Det vill aldrig vara en strategisk handling att fölga vissa koder och regler med mindre dom innebär en eller annan form för sanktion, men att vi välger regler visar att vi gör det för att vi tycker att regeln är bra. Feks betala tillbaka pengar du har lånat osv. Men det är som sagt inte strategiskt ut i från tanken om nyttomaximering...
för dom som inte känner till "prisoners dilemma" kan kolla upp det för att se problemet med rättfram maximering (www.jstor.com).
Spelteorier og gentagna spel är också av relevans för dom som är intresserade,
så kan man kolla upp Hobbes, Rawls och Gauthier för att se på några som har försökt att etablera rättfärdighet ut ifrån nyttomaximeringsprincipet. (finns massor med bra kritik av dessa på jstor)
Vilken annan egoism än den psykologiska egoisme finns då? Det du skrev om den är ialla fall det samma som strategiska rationalitet.
Som att välga sig själv principer att fölga f.eks. Det vill aldrig vara en strategisk handling att fölga vissa koder och regler med mindre dom innebär en eller annan form för sanktion, men att vi välger regler visar att vi gör det för att vi tycker att regeln är bra. Feks betala tillbaka pengar du har lånat osv. Men det är som sagt inte strategiskt ut i från tanken om nyttomaximering...
för dom som inte känner till "prisoners dilemma" kan kolla upp det för att se problemet med rättfram maximering (www.jstor.com).
Spelteorier og gentagna spel är också av relevans för dom som är intresserade,
så kan man kolla upp Hobbes, Rawls och Gauthier för att se på några som har försökt att etablera rättfärdighet ut ifrån nyttomaximeringsprincipet. (finns massor med bra kritik av dessa på jstor)
Vilken annan egoism än den psykologiska egoisme finns då? Det du skrev om den är ialla fall det samma som strategiska rationalitet.
- Julia Felicia
- Kontakt:
ApolloLL skrev:Hej!
Julia Felicia:
Vad är det annars? Du ger ju upp värdsliga ting och accepterar att ej unna dig själv någonting!
gråa hår:
Du ger upp värdsliga ting och accepterar att ej unna dig själv någonting!
Mvh
ApolloLL11
okej? men lurar på om det du kommer fram till här blir mer av religiös andlig art och inte filosofisk. För vad är det som gör dom handlingarna mindre strategiska än andra?
Hej apollo!
Jag är lite osäker på just vad som gör en sån uppoffring oegoistisk (i betydningen strategisk rationell). Jag vet inte om du har läst mina tidigare inlägg i tråden? men det känns som om du mer ger ett exempel på vad en oegoistisk handling är än vad som gör just den handlingen oegistisk. Därför tänkte jag att tanken din kanske var mer motiverat av andlig art än filosofisk (samt något annat innlägg jag läst av dig här en plats). Vad är det som gör att den handlingen du beskrev inte är egoistisk? Om du hadde svarat att den är religiöst motivert så kan det svaras att den är trots allt motiverad av ett hopp om kanske ett drägligare liv efter döden och på så sätt är rationell i allra högsta grad (samnl Pascal), om det är av asketisk art för att frigöra kropp och själ likaså... jag tror kanske att vi är inne på något liknande jag och du, kika på mina tidigare innlägg och säg om jag tar fel?
mvh
grå
Jag är lite osäker på just vad som gör en sån uppoffring oegoistisk (i betydningen strategisk rationell). Jag vet inte om du har läst mina tidigare inlägg i tråden? men det känns som om du mer ger ett exempel på vad en oegoistisk handling är än vad som gör just den handlingen oegistisk. Därför tänkte jag att tanken din kanske var mer motiverat av andlig art än filosofisk (samt något annat innlägg jag läst av dig här en plats). Vad är det som gör att den handlingen du beskrev inte är egoistisk? Om du hadde svarat att den är religiöst motivert så kan det svaras att den är trots allt motiverad av ett hopp om kanske ett drägligare liv efter döden och på så sätt är rationell i allra högsta grad (samnl Pascal), om det är av asketisk art för att frigöra kropp och själ likaså... jag tror kanske att vi är inne på något liknande jag och du, kika på mina tidigare innlägg och säg om jag tar fel?
mvh
grå
Re: Är alla handlingar egoism?
Euklides skrev:Den som kan ange en handling som inte handlar om egoism, SKRIV!
Egoism - att sätta sig själv i främsta rummet oavsett vad det kostar andra?
Då finns det handlingar gjorda utan att det går ut över andra. Eller de får inte gagna en själv heller? Man skall göra dem av totalt ointresse? Av tom plikt?
Egoism - att göra något man själv vill?
Fuínns inga medvetet oegoistiska handlingar i så fall. Automatiska handlingar? Instinktiva utan viljeinslag? Är de icke-egoistiska om de går ut över en själv men inte andra?
Egoism - begreppet bör preciseras...
Är egoism alltid något negativt?
A
Re: Är alla handlingar egoism?
Algotezza skrev:Euklides skrev:Den som kan ange en handling som inte handlar om egoism, SKRIV!
Egoism - att sätta sig själv i främsta rummet oavsett vad det kostar andra?
Då finns det handlingar gjorda utan att det går ut över andra. Eller de får inte gagna en själv heller? Man skall göra dem av totalt ointresse? Av tom plikt?
Egoism - att göra något man själv vill?
Fuínns inga medvetet oegoistiska handlingar i så fall. Automatiska handlingar? Instinktiva utan viljeinslag? Är de icke-egoistiska om de går ut över en själv men inte andra?
Egoism - begreppet bör preciseras...
Är egoism alltid något negativt?
A
om egoisme är negativt eller inte kommer an på i vilken betydning av ordet man lägga det i. Den allmänna bruken av egoism kan knappast ses som annat än negativt. men om man sätter sig själv först på det viset att det är genom sig själv man handlar och vill kalla det egoism så kan man inte pålägga egoism en negativ betydning.
ApolloLL skrev:Hej!gråa hår skrev:sån rent irrationellt menar du?
Exakt!
Jag är införstådd med att det inte alltid finns svar och accepterar detta och det finns inget svar till spontanitet, förutom att det är spontant!
Mvh
ApolloLL11
då vill jag citera min favoritfilosof som sa "att säga att något fungerar i teori men inte i praktiken är bara den latas argument"