gråa hår skrev:om egoisme är negativt eller inte kommer an på i vilken betydning av ordet man lägga det i. Den allmänna bruken av egoism kan knappast ses som annat än negativt. men om man sätter sig själv först på det viset att det är genom sig själv man handlar och vill kalla det egoism så kan man inte pålägga egoism en negativ betydning.
Precis - I vårt vardagliga språk definieras icke-egoistiska handlingar som positiva och otydligt belönande handlingar mot andra, och ses givetvis som något positivt av de flesta människor och vårt samhälle i stort.
Om man däremot talar om en egoistisk handling som något jag själv mår bra utav på det djupaste känslomässiga planet så får vi en helt annan definition av egoism. Om jag gör något icke-egoistiskt så gör jag något jag egentligen mår dåligt av, t.ex. mörda eller begå allmänt "onda" gärningar, och då är icke-egoism snarare något negativt.
Låt oss säga så här: våra tankar har mer kraft än vi anar, och kan få oss att handla utanför våra innersta känslor, bara vi tror på något tillräckligt starkt. Om vi använder den andra definitionen av egoism kan vi alltså påstå att vi utför icke-egoistiska handlingar när vi begår handlingar som motverkar våra medfödda instinkter.
Så jag vill nog påstå att det finns egoistiska handlingar på alla plan, men att de på det djupaste biologiska planet enbart är något positivt ur ett mänskligt och livsbejakande perspektiv.