(c) KYREUS skrev:Anser du att Goran Persson är en attraktiv STATSMAN??
Anser du att han är framgångsrik?
Moderator: Moderatorgruppen
(c) KYREUS skrev:Anser du att Goran Persson är en attraktiv STATSMAN??
(c) KYREUS skrev:Ännu ett perspektiv på ev "statsmannaskap" när det gäller Goran Persson är att han väldigt länge hade den nu "sparkade" Lars Danielsson som närmaste man. Vad Lars Danielsson står för vet ju hela Sverige vid det här laget......
(c) KYREUS skrev:Liberal, säger Du. Intressant. Det är bara det att ordet liberal kan betyda så mycket.
Frågan för dagen: på vilket sätt blir man större statsman
ifall man är sk - LIBERAL ???
(c) KYREUS skrev:Hur vet du att "världen vill bedragas"?? Vad har du för verkliga belägg för den tesen??
funkyzeit skrev:(c) KYREUS skrev:Hur vet du att "världen vill bedragas"?? Vad har du för verkliga belägg för den tesen??
Inga alls! Jag har inget statistiskt material att bekräfta denna tes med, utan det var mer ett ganska generellt och svepande omdömde som jag tycker stämmer ganska bra.
Mundus vult decipi, ergo decipiatur heter det visst på latin, och det var tydligen någon klurig gammal romare som kom till samma insikt som jag.
Hur som helst; vad jag menar är att människor ofta nöjer sig med vilken simpel bortförklaring eller lögn som helst som stillar deras nyfikenhet eller oro. Snarare än att man är kritisk och försöker tränga in till kärnan på de problem som bekymrar en.
Politiker är duktiga på detta: att generalisera och halvljuga för att vinna röster av alla genomsnittssvenska trygghetsnarkomaner.
(c) KYREUS skrev:Vad har du för människosyn egentligen? Jobbar du med människor och varifrån har du i så fall fått den uppfattningen att människor inte skulle vilja komma nära de verkligen problemen?
(c) KYREUS skrev: medmänniskor FORMLIGEN LÄNGTAR EFTER MÖNSTER I TILLVARON + medmänniskor som kan hjälpa dem att lägga tillvarons gåtfulla och komplicerade puzzel:
Frågan för dagen: har vi skäl att tro gott om människors
verklighetsförståelse??
Libertin skrev:även om din cynism och förgänglighet säkert tilltalar flertalet desillusionerade gråsossar.
funkyzeit skrev:Du och Libertin måste försöka se skillnaden mellan åsikter (alltså hur man vill att något ska vara) och konstateranden (alltså observationer av hur saker och ting faktiskt är).
Min människosyn är nog ganska cynisk. Det hjälper mig att navigera framkomligare i tillvaron bland mina mot/medmänniskor.
Håller med till 100%. Problemet är att majoriteten nöjer sig med första, bästa förpaketerade förklaring och livsinnehåll istället för att tänka själva.
Håller inte med de flesta filosofer & sökare om att tillvaron är gåtfull & komplicerad. Livet är i själva verket till sin natur väldigt lättbegripligt och simpelt. Det finns inga dolda metafysiska djup eller transcendentala hemligheter som en del vill göra gällande. Bibehåller en sund skepsis mot alla som säger att de "vet" mer om verklighetens natur och beskaffenhet än någon annan. Låtsasdjupingar, med andra ord.
Det som däremot är fantastiskt och oändligt komplicerat är den praktiska hanteringen och utforskandet av den fysiska, materiella vardagen och verkligheten. Här finns det hur mycket som helst att lära sig och upptäcka. Ultra-materialism á la Nietzsche, alltså.
Varför luckras alla värderingar, hyfs och moral upp mer och mer?
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster