hovnarr skrev:man hävdar att människan är en "programmerad maskin" glömmer man lätt att programmerande (en viljehandling) föregår programmeringen (ett maskinellt "schema"). Och inte tvärtom.
Nja... Jag menar att de flesta mänskliga beteenden är bådadera. Alltså, det finns visserligen beteenden som bara är maskinella; såsom kanske ens reflexer. Men det finns också beteenden högre upp i den ontologiska hierarkin; som både följer programmerade instruktioner och omprogrammerar beteenden på lägre nivåer. Högt upp i den hierarkin används till och med våra sinnen och vårt medvetande som kugghjul i processen.
Då frågar man sig; jaha, men vad är högst upp, då? Om vi har "programmering utan programmerande" längst ner, då måste vi väl ha "programmerande utan programmering" högst upp? Och då låter det kanske logiskt att stoppa in en Helig Vilja som kung på tronen.
Jag personligen finner dock hela tanken på något sådant som absurd. Så jag zoomar ut och sätter naturen däruppe istället. Ja, jag tror att naturen styr alla våra ageranden, även vårt tvivel, vår tvekan, våra avvägningar och andra ageranden som vi är medvetna om och som vi kan inbilla oss att vi utför såsom vi själva väljer att utföra dem. Jag ser det alltså som så att alla dessa handlingar är regisserade av vår natur.
Vilket dock inte är en slutgiltig lösning, för det betyder ju bara att man kan fortsätter fråga sig "aha, men vem är det som programmerat naturen då?" och då ligger det väl nära till hands att man svarar "Gud?" men jag pallar bara inte att göra det heller. Det är helt enkelt inte logiskt möjligt i mina ögon.
Så i min världsbild (som alltså är ren metafysik) går det att gå hur långt upp i den där kedjan som helst. Jag kan alltså teoretiskt sätt acceptera en Gud, men bara om det är en Gud som blivit programmerad av en ännu gudomligare instans, som i sin tur blivit programmerad av en ännu gudomligare instans, osv ad infinitum. Jag har alltså enklare att acceptera tanken på oändlighet än ändlighet. För många andra är det en absurd tanke.
Men i den här tråden behöver vi lyckligtvis inte gå så långt. Här, när det bara gäller människan, så skiter jag i vad som händer ovanför den nivå som naturen ligger på. Men det är alltså naturen som programmerat oss - även på den högsta nivån - inte vi själva. Så som jag ser det, alltså.