Identifierar du dig med dina åsikter?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2006 15:12

Katana skrev:Nej, identifierar det du förmedlar. Den äger rum hos mig ja och jag kan enbart identifiera det jag tolkar utifrån vad jag uppfattar att du skriver. Och vad du får tillbaka är min åsikt om din egen och så håller det på ping pong i en evinnerlighet. Vi byter åskter helt enkelt. Eller vill du inkl. lite känslor oxå ?? ? Då kan krig utbryta. Ready ?  :twisted:   :D  Njääh, vi tar det lugna eller vad säger du ?

Förvisso ett sätt att se det men det förutsätter apriori att vi identifierar oss med de "åsikter" vi utbyter, förövrigt så löser det inte heller det intersubjektiva språkliga problemet angående det rent deskriptiva talet. Gustave Flauberts Madame Bovary är ett strålande exempel på detta, vi vill som läsare helt enkelt inte erkänna att något skulle vara rent deskriptivt - vi läser in en avsikt, utöver förmedlandet i sig, i allting.

Jag skulle istället se det som att jag tar del av yttranden som potentiellt kan vara bärare av avsikt - alltså yttrandena kan bära med sig ett slags instrumentell sprängkraft. Så fort vi säger något har nämligen orden förlorat sin närkontakt med "meningen" - den som finns i våra medvetanden - och är bara ord - som måste tolkas. Denna sprängkraft ligger i tolkningsmöjligheterna av det sagda - inte i personens avsikter (den som gjorde yttrandet). Ett något underligt men målande exempel på detta är ordet "bomb" på flygplatser. :)

Härav följer, givetvis, att vi kan aldrig utbyta "åsikter" direkt - vi kan aldrig någonsin veta en annans intention. Så varje gång vi tar del av en "åsikt" så är det genom en tolkning hos oss själv, det är vi som tillskriver andra åsikter - nu är det dock inte sagt att de själva inte hyser dessa alla gånger, många gånger kan säkert våra tolkningar och verkligheten stämma ihop men det beror nog mest på tur.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2006 16:17

Samtidigt eller, mer korrekt, därefter funderar jag om vi inte får ett problem med diskontinuitet om vi identifierar våra jag med de idéer som där inhyses? ...och ett kvantitativt problem dessutom. Skulle ni säga att en musiker var de låtar han spelade, skulle han själv hävda detta? Var tar då alla de idéer som konstituerar jaget vägen när jaget är fokuserat på en uppgift - koncentrerad och riktad mot något.

Är det inte, dessutom, möjligt, nästan nödvändigt, att hävda att vi tolkar oss själva - det transcendenta jaget tolkar för att få en enhetlig, kontinuerlig, och intelligibel verklighet att förhålla sig till (i den bemärkelsen att medvetandet är synonymt med rösten och att rösten på samma gång måste höras som uttalas för att någon som helst stringens mellan bokstäver skall vara möjlig - denna process sker även med den "inre rösten") på samma gång som det uttrycker sig. Jaget identifierar sig självt?

Ett slags nihilistisk hypotes där allt "medvetet tänkande" är en abstrakt spegling av känslor? Tänkande = Känslor.

Att vi kan svara emotionellt på koncept blir intressant här...

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 dec 2006 16:25

Hej...

Läste igenom era funderingar kring ämnet huruvida man anser sig vara de åsikter man utgiver! Menar då någon att de åsikter man hyser, och gärna utdelar, skulle vara losskoplade från det egna tänkandet varur troligtvis den egna personen utgår ur?

Själv tror jag det är ganska enkelt, det man utskriver som ens åsikter torde välan vara det samma som ens personlighet - om man inte bara vill sända ut något man inte själv står för! För då är det ju bara ett sätt att luras lite - fast det är väl fortfarande samma person som utsänder det?  :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 dec 2006 16:45

Jbig skrev:Hej...

Läste igenom era funderingar kring ämnet huruvida man anser sig vara de åsikter man utgiver! Menar då någon att de åsikter man hyser, och gärna utdelar, skulle vara losskoplade från det egna tänkandet varur troligtvis den egna personen utgår ur?

Själv tror jag det är ganska enkelt, det man utskriver som ens åsikter torde välan vara det samma som ens personlighet - om man inte bara vill sända ut något man inte själv står för! För då är det ju bara ett sätt att luras lite - fast det är väl fortfarande samma person som utsänder det?  :wink:

MVH
jbig

Alla ens åsikter plus allt annat av känd och okänd mental natur bygger upp ens medvetande, men jag är ju inte identisk med en enskild åsikt lika lite som jag är detsamma som en enskild fysisk kroppsdel. Fast vem vet?

A
Algotezza aka Algotezza

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 dec 2006 17:11

Hej Algotezza...

Klart man kan komplicera och dela upp allt i atomer om man vill, men vad vinner vi på det i form av förståelse?

Själv anser jag nog att jag kan hitta mig själv som en del av den åsikten jag tror på. Men visst, vem kan bevisa hur ens tanke hänger ihop med den fysiska delen av mig själv?

Det börjar likna problematik vi diskuterade i yngre dagar, och jag vill minnas att vi till slut kom fram till att vi rent av inte ens existerade - men fråga mig ej idag hur vi bar oss åt för att inse det! Men troligt är att det var gott om diverse destillerade dycker och annat som hjälpte till på traven mot icke-existensen!  :wink:

Menar du att du inte är summan av alla dina fysiska kroppsdelar? Vad är du då, menar du?  En icke-existens kanske? :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2006 17:58

Vad vi vinner på det borde vara uppenbart: vi ger dem som sitter på ett sjunkande skepp möjligheten att överge det utan att förlora något på det (här borde du om någon se dess potential :wink: ) - en grundsten i det bygge som kallas tolerans. Flexibilitet i tänkandet (en snabbare dialektisk process - såväl inter- som intradialektisk).

Att hitta sin nisch är väl inte detsamma som att hitta sig själv? Man hittar nog inte sig själv "där ute" utan endast där man redan från början, och alltid, varit.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 dec 2006 18:18

Hej...

Vet inte om Avantgardets svar var menat till mig, men jag tager chansen och antager det! Då vill jag bara tillägga att det tyvärr ser ut som även jag befinner mig på den båt som sjunker, och rent av även du! Här utgår jag ifrån att vi lever på samma planet! :wink:

Men visst kan man giva dem ett sätt att planka över på en mer rubustare farkost på detta stormiga hav, utan att ansiktet tappas helt! Vad gäller den nisch som du menar ej ihophör med en själv, har jag nog också en avvikande mening. Om jag inte vore den jag är, hade jag välan icke heller letat efter den nisch som sedan bliver min egen? Eller?  :lol:

MVH
jbig

Katana

Inläggav Katana » 15 dec 2006 18:18

Avantgardet skrev:vi läser in en avsikt, utöver förmedlandet i sig, i allting.

Kan man inte söka avsikt ist. för att omedelbart drar för hastade slutsatser med att 'vänta ut' diskussionen och se vart den leder ?

Avantgardet skrev:Jag skulle istället se det som att jag tar del av yttranden som potentiellt kan vara bärare av avsikt - alltså yttrandena kan bära med sig ett slags instrumentell sprängkraft.

På detta vis tillskriver man en människa redan från början ansvaret för dialogens ev. utveckling iom. att du avsiktligt och underförstått förklarat din omnipotens simplet med att heltenkelt inte vara öppna för dialog. Mao. inte ansvara för dina egna ord. (cheap) :)

Avantgardet skrev:Så fort vi säger något har nämligen orden förlorat sin närkontakt med "meningen" - den som finns i våra medvetanden - och är bara ord - som måste tolkas. Denna sprängkraft ligger i tolkningsmöjligheterna av det sagda - inte i personens avsikter (den som gjorde yttrandet). Ett något underligt men målande exempel på detta är ordet "bomb" på flygplatser.

Jag förstår... :) se ovan.

Avantgardet skrev:Härav följer, givetvis, att vi kan aldrig utbyta "åsikter" direkt - vi kan aldrig någonsin veta en annans intention.

Detta påstående har jag hört innan, många gånger om *haha* det är ännu en rätt billig form av ställningstagande i avsikt att rentvå sig sitt eget ansvar med att spela mindre vetande för att sedan föra över ansvaret till den andra - att varför han inte sade det, som det är.. bla bla.
Det roligaste av allt i detta är att det har ingen betydelse, då man har med en omnipotent person att göra med. Det finns ingen kommunikation även om det så ser ut utåtsett. (a very cheap trick) ;)

Avantgardet skrev:Så varje gång vi tar del av en "åsikt" så är det genom en tolkning hos oss själv, det är vi som tillskriver andra åsikter -

Beros på som sagt...

Avantgardet skrev:nu är det dock inte sagt att de själva inte hyser dessa alla gånger, många gånger kan säkert våra tolkningar och verkligheten stämma ihop men det beror nog mest på tur.

Haha. Bull shit.

Ta nu inget personligt ! Det är bara mina åsikter om människans förmåga/vilja till dialog (åsiktsutbyte).

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2006 18:31

jbig skrev:Vad gäller den nisch som du menar ej ihophör med en själv, har jag nog också en avvikande mening. Om jag inte vore den jag är, hade jag välan icke heller letat efter den nisch som sedan bliver min egen? Eller?  Laughing

Well said! Men man bör inte blanda ihop dem helt och hållet för den skull.

Katana skrev:På detta vis tillskriver man en människa redan från början ansvaret för dialogens ev. utveckling iom. att du avsiktligt och underförstått förklarat din omnipotens simplet med att heltenkelt inte vara öppna för dialog. Mao. inte ansvara för dina egna ord. (cheap)  :)

Mjao, jag håller inte riktigt med dig. Jag ansvarar givetvis helt och fullt för vad jag säger, men inte för hur det förstås.

Katana skrev:Detta påstående har jag hört innan, många gånger om *haha* det är ännu en rätt billig form av ställningstagande i avsikt att rentvå sig sitt eget ansvar med att spela mindre vetande för att sedan föra över ansvaret till den andra - att varför han inte sade det, som det är.. bla bla.

Nu tror jag du blandar ihop en ontologisk spekulation med ett "retoriskt knep". Vore roligare om du istället fokuserade på att överbevisa påståendet - åtminstone så vore det mer "filosofiskt"...på tal om billiga knep? Hmhmm...

Katana skrev:Beros på som sagt...

Hur menar du? Hur skulle en autentisk dialog vara möjlig?

Katana

Inläggav Katana » 15 dec 2006 18:41

Avantgardet skrev:Hur menar du? Hur skulle en autentisk dialog vara möjlig?

Heltenklet med att vara med i leken, att inte distansera sig från sina åsikter som oavsett vad, kommer från individen. You can not hide.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2006 18:53

Katana skrev:Heltenklet med att vara med i leken, att inte distansera sig från sina åsikter som oavsett vad, kommer från individen. You can not hide.

Tvärtom. Jag kan inte vara närvarande i dialogen, i sådana fall så hade jag inte behövt skicka dessa ord som ställföreträdare. Eller har du hittat något sätt runt den här problematiken? Berätta!

Katana

Inläggav Katana » 15 dec 2006 18:58

Ok, du kan inte. Ska inte tvinga ngn. My misstake...

Hitta runt ? Nädå. Talar mest i allmänna termer igen... vad jag tror denna identifikation/icke identifikation beror på samt vad som kan tänkas driva det. Är väll i fel kattegori... Tänker psyko logiskt eftersom åsikter trots allt är förknippat med tankar/känslor så... men men.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 dec 2006 19:08

Hitta runt ? Nädå. Talar mest i allmänna termer igen... vad jag tror denna identifikation/icke identifikation beror på samt vad som kan tänkas driva det. Är väll i fel kattegori... Tänker psyko logiskt eftersom åsikter trots allt är förknippat med tankar/känslor så... men men.

Förstår inte hur det skulle kunna göra någon skillnad, dina känslor och tankar är ju heller aldrig direkt närvarande i orden - utan jag tvingas "läsa in" en, av mig, hopfantiserad Katana i allt du skriver...jag tvingas ge dig ett humör (så jag vet om du är ironisk eller inte) och en historia (bakgrund, kontext, i vilken du uttrycker de ord du använder) tillsammans skapar jag, med en rad faktorer, således meningen i de ord Du använder dig av. Även om du var fysiskt närvarande så skulle jag ju vara tvungen att tolka ditt kroppsspråk, så oavsett hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi inte undan det faktum att jaget aldrig är närvarande i interaktionen. Bara yttringar av det - som vi aldrig kan veta innebörden av. Oftast uppstår dock en dialog iom att vi känner intuitivt att våra tolkningar av varandra stämmer överens med våra intentioner.

Katana

Inläggav Katana » 15 dec 2006 23:17

Avantgardet skrev:så oavsett hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi inte undan det faktum att jaget aldrig är närvarande i interaktionen

Jaget är den där mellan raderna :) så den är med helatiden. Frågan är bara om du bedömt mig rätt eller inte beroendes på hur pass du känner samt litar på dig själv och ditt om-döme ang. det underförstådda. Om vi kände varandra skulle du inte behöva göra dig besvär med att klura, då skulle jaget agera direkt med rak kommunikation så att du VISSTE vad jag menar. Där har du autenciteten i form.
Men eftersom vi nu inte känner varandra så kan jag välja att ha dig på distans fast Jaget är med helatiden. Ändrar inte mina åsikter ändrar enbart distansen mellan dom och dig, vilket i sin tur kan få dig att tro att jag antigen identifierar eller inte identifierar mig med mina åsikter. Men åsikter är ngt. som alltid kommer från Jaget. Dock inte lånade ord och citat, dem skulle enbart fungera som pekpinnar och ledtrådar till Jagets (ens egna) åsikter.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 dec 2006 03:54

Avantgardet skrev:

Förstår inte hur det skulle kunna göra någon skillnad, dina känslor och tankar är ju heller aldrig direkt närvarande i orden - utan jag tvingas "läsa in" en, av mig, hopfantiserad Katana i allt du skriver...jag tvingas ge dig ett humör (så jag vet om du är ironisk eller inte) och en historia (bakgrund, kontext, i vilken du uttrycker de ord du använder) tillsammans skapar jag, med en rad faktorer, således meningen i de ord Du använder dig av. Även om du var fysiskt närvarande så skulle jag ju vara tvungen att tolka ditt kroppsspråk, så oavsett hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi inte undan det faktum att jaget aldrig är närvarande i interaktionen. Bara yttringar av det - som vi aldrig kan veta innebörden av. Oftast uppstår dock en dialog iom att vi känner intuitivt att våra tolkningar av varandra stämmer överens med våra intentioner.

Detta får mig att fundera, på relationer tankar och jaget. Känslor och jaget.
Är vi inte tolkande av även våra egna erfarelser?
Är känslor en del av vårt jag? Vi kan ju ställa oss som betraktare av dom.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Psykologi"