efterlysning: ITALIENSKA filosofer?!
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
efterlysning: ITALIENSKA filosofer?!
Som komplement till alla klassiska filosofer jag läser, vore det roligt med lite nytt, tex från Italien.
Frågan för dagen: någon som vet någon
bra + ny filosof
från Italien??
(nyfikne ) KYREUS
Frågan för dagen: någon som vet någon
bra + ny filosof
från Italien??
(nyfikne ) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Fråga till Cogito!
Varmt tack för tipset om den italienske filosofen! Vet du något mera om denne än namnet??
(nyfiken) KYREUS
(nyfiken) KYREUS
Tro inte; sök!
Googla dig fram till Scaligero, vet jag!
Den lilla kärnfulla skriften "Traktat över det levande tänkandet" rekommenderas, fast du får nog plugga en hel del italienska är jag rädd...
Den lilla kärnfulla skriften "Traktat över det levande tänkandet" rekommenderas, fast du får nog plugga en hel del italienska är jag rädd...
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
- * KYREUS *
- till cogito
Förstås har jag tänkt på Google. Men problemet är som du redan sett att det knappast finns något där översatt till svenska. Det är förstås min grundtanke ifall någon här på sajten vet någon översatt skrift till svenska av denne Massimo?
Tro inte; sök!
- Das_Wydler
- Kontakt:
Tre samtida italienska filosofer som varmt rekommenderas är Antonio Negri, Paolo Virno och Giorgio Agamben. De skulle kunna betecknas som "politiska" då de alla tre behandlar samhället, ekonomin, arbetet, osv, men det gör dem ju bara mer läsvärda! De finns dessutom översatta både till svenska och engelska. Några titlar:
"Undantagstillståndet", "The coming community" (Agamben)
"A grammar of the multitude" (Virno)
"Imperiet", "Time for revolution", "Books for burning" (Negri, den förstnämnda med Michael Hardt).
"Undantagstillståndet", "The coming community" (Agamben)
"A grammar of the multitude" (Virno)
"Imperiet", "Time for revolution", "Books for burning" (Negri, den förstnämnda med Michael Hardt).
Filosofiläraren är, liksom alla andra "intellektuella", en småborgare. När han öppnar munnen är det den småborgerliga ideologin som talar.
-Louis Althusser
-Louis Althusser
- * KYREUS *
- Fråga till Das_Wydler!
Tack för dina boktips; en fråga: vilken är senast utgiven+ finns de på bibliotek månntro??
(nyfiken) KYREUS
(nyfiken) KYREUS
Tro inte; sök!
- Das_Wydler
- Kontakt:
Alla är tämligen färska, bortsett från "Time for revolution" och "Books for burning" som båda två är samlingsvolymer innehållande texter av Negri från 70-90-tal. "Undantagstillståndet" skrevs på 90-talet om jag inte missminner mig, men gavs ut på svenska förra året (på SITE, i en mycket prisvärd utgåva).
Både "Imperiet" och uppföljaren "Multitude" (också m. Hardt) borde finnas på bibliotek; de är relativt välkända och har väckt en viss uppmärksamhet. De andra tror jag är svårare att hitta, men de finns att köpa relativt billigt på nätet. Vill man läsa gratis, alternativt få en lite allmän uppfattning om dessa herrar, rekommenderas Generation Onlines textarkiv. Inte direkt heltäckande, men med en massa spritt material och relaterade texter och diskussioner:
http://www.generation-online.org/
Kamrat Raven har även digitaliserat en av Virnos texter:
http://www.geocities.com/insurrection_r ... ektet.html
En annan läsvärd plats är denna, med en färsk översättning av Agamben och flera initierade reflexioner kring både honom, Virno, Negri, mfl:
http://enbris.wordpress.com/
Både "Imperiet" och uppföljaren "Multitude" (också m. Hardt) borde finnas på bibliotek; de är relativt välkända och har väckt en viss uppmärksamhet. De andra tror jag är svårare att hitta, men de finns att köpa relativt billigt på nätet. Vill man läsa gratis, alternativt få en lite allmän uppfattning om dessa herrar, rekommenderas Generation Onlines textarkiv. Inte direkt heltäckande, men med en massa spritt material och relaterade texter och diskussioner:
http://www.generation-online.org/
Kamrat Raven har även digitaliserat en av Virnos texter:
http://www.geocities.com/insurrection_r ... ektet.html
En annan läsvärd plats är denna, med en färsk översättning av Agamben och flera initierade reflexioner kring både honom, Virno, Negri, mfl:
http://enbris.wordpress.com/
Filosofiläraren är, liksom alla andra "intellektuella", en småborgare. När han öppnar munnen är det den småborgerliga ideologin som talar.
-Louis Althusser
-Louis Althusser
Jag skulle vilja föreslå Brott och straff (Dei deletti e delle pene) av markis Cesare Beccaria vilken 26 år gammal, 1763-1764 formulerade de av kristendomen så starkt påverkade rättsfilosofiska satser straffrättsliga teorier som senare blev riktningsgivande för den segrande bourgeoisiens lagstiftningsarbete och för släktet ett grundläggande verk. Först publicerat i Sverige 1770 och nu senasti en tvåspråkig upplaga på bokförlaget Italica, i översättning av Paul Enoksson.
Där finns ett kärnfullt och mycket intressant resonemang om dödsstraffet.
Som jag ser det, ett oundgängligt verk, men ingen ny filosof.
BENJIE
Där finns ett kärnfullt och mycket intressant resonemang om dödsstraffet.
Som jag ser det, ett oundgängligt verk, men ingen ny filosof.
BENJIE
- Avantgardet
- * KYREUS *
- Svar till sign Caustix
Tack för tipset om Vattimo, Nietsche - och Heideggerkännaren som han kallas. Fann på förlaget ANTROPHOS, skriften "Religion" där Jacques Derrida och just Gianni Vattimo diskuterar bla "religonens (ev.) återkomst - men återkomst från vad??" som introduktionstexten till boken ställer frågan.
Med vänlig hälsning, C hrister Kyreus
Med vänlig hälsning, C hrister Kyreus
Tro inte; sök!
- miles davis
- Avantgardet
miles davis skrev:...Derrida är typ lika svår som man kan förvänta sig.
Det är Chick Corea också, men det är väl inget skäl? Var snäll och späd inte på den här utbredda Derridaskräcken, han är värd besväret. Själv brukar jag inte jämföra böcker sinsemellan på det viset. Derrida kräver bara lite mer koncentration av en, inget annat, men då är han dock o så belönande.