Jbig skrev:Frågan om dåliga löner, alltså löner som leder till fattigdom, översitteri och sådant som existerar i stater som USA och i tredje världen - jepp, det är fascistiska förhållanden som råder då. Det har jag nu påtalat några gånger. (Se seperat inlaga om vad modern fascism innebär)
"Det är rätt för att jag säger så", med andra ord. Cirkelresonemang. Fel av nödvändighet.
Fascism är lika mycket att skapa en ordning som det är att utnyttja terror. Liberalismen har alltid skapat båda delarna. Visst var även Stalin bra på att skapa terror, ingen förnekar det! :lol:
Du sade tidigare att fattigdom alltid orsakades av liberalism. Om du nu erkänner att:
1. Folk i Stalinsovjet levde i fattgdom, och
2. Stalins sovjet var inte en liberalism,
så erkänner du också att ditt tidigare påstående är falskt. Så, hur är det?
Har man ingen kvinnlig rösträtt är det ingen demokrati. Har man slaveri är det ingen demokrati. Har ursprungsbefolkningen ingen rösträtt råder ingen demokrati.
Återigen; vad du skriver är bara "det är så för att jag säger så!" Du har inte presenterat något belägg för detta.
Till och med den text
du själv citerat säger "ociviliserade samhällen som hade en långt större grad av demokrati under denna tid". Vadå "en långt större"? Vad du påstår ovan är ju att det skulle vara antingen/eller.
Så, nu har vi tillsammans postat tre texter, du och jag. Samtliga dessa tre texter erkänner att det finns grader av demokrati, vilket är vad
jag har påstått. Ingen av dem styrker det
du har skrivit - att det skulle vara antingen/eller, och att det är just dina kriterier som gäller.
Du har fel vännen, hur många sajter du än tager fram! :lol:
Det är alltså bara din mening som räknas? Well, om det så stämmer så är du - enligt din åsikt - dogmatisk och en fascist. Så här skriver du nämligen:
där tillåts bara en mening, och det är en dogm som är det samma som en fascism.
Så... Utifrån vad
du själv skriver så får du snällt välja ett av följande:
1. Antingen spelar det ingen roll hur många människors åsikter vi tar fram i diskussionen - för du tillåter ändå bara din egen mening - och då är du vad du själv kallar för en "fascist".
2. Eller så godkänner du andras åsikter också, och då har du och jag tillsammans postat tre utomstående texter som alla styrker
min tes; att det genom historien funnits grader av demokrati beroende på vilka medborgare man inkluderat i "folket". Till det kan vi även räkna min personliga åsikt, Aristoteles och Wikipedia. Sex röster, hittills. Din egen tolkning har ännu bara en företrädare, och det är du själv.
Förresten, vart tog svaret på vilka som var "pöbeln" vägen? Blev det för svårt att svara på? :lol:
Det blev tydligen för svårt för dig att läsa, för jag skrev ett svar i mitt
förrförra inlägg om att pöbeln inte är några särskilda människor, utan människor som
beter sig på ett visst sätt (För en mer utförlig förklaring, gå tillbaka och läs). Du hade ingen invändning mot detta, men du frågade om inte detta "pöbelbeteende" också kunde hittas hos fåtaliga människor eller till och med hos enskilda människor. Jag svarade att givetvis kunde de det, och tog upp Aristoteles som visade hur samtliga styren; "av den enskilde", "av de få" och "av folket"; hade en - som han ansåg - god sida där de som styrde gjorde det
för folket, och en perverterad sida där de som styrde gjorde det endast för dem själva utan hänsyn till allmänhetens gagn.
Så, absolut, i både min och Aristoteles synpunkt så kan alla styren perverteras så att de inte längre gynnar allmänheten eller riket i stort. Och det återknyter till den här deltrådens
inledning, där jag menade att objektivismen absolut inte är himmelriket på jorden (i så fall hade jag ju kallat mig objektivist själv) men att de risker som
finns med objektivismen är i min mening ungefär desamma som de risker som finns med demokratin.
Så. Nu har jag både bundit ihop alla trådar för dig, och dessutom skrivit allt på svenska, så nu borde du inte ha några ursäkter längre för att inte förstå.
Här gör du ett annat tankefel:
Ok, vi kan ju köpa att folket faktiskt får rösta bort demokratin då.
[...] Se där, där tvingade vi äntligen fram ditt svar, det går inte att inom systemet förändra det - alltså har du hela tiden förnekat det som gäller för Rands stat, att det är en diktatur
Hur ska du ha det, egentligen? Vad jag sagt är att det är
lika lätt att rösta bort demokratin som det är att låta sin röst gälla för samtliga i nattväktarstaten. A=B, alltså.
I din första mening ovan så går du med på att man väl ändå ska kunna få rösta bort en demokrati. Okej. Vi använder ju din definition på demokrati i den här deltråden, så du får tolka det som du vill. Det är fortfarande
lika lätt att rösta bort nattväktarstaten. (Det finns ju inget i definitionen på nattväktarstaten som säger att den inte kan införas av ett demokratiskt parti som fortsätter hålla demokratiska val)
I din andra mening så säger du att Rands stat är en diktatur för att det inte skulle gå att förändra den inom systemet. Men om du själv sagt att det
går att förändra
demokrati inom systemet, så gäller också detsamma för
nattväktarstaten. De är nämligen båda
lika lätta att förändra inom systemet. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Du får helt enkelt välja:
1. Antingen
går det att förändra demokratin och nattväktarstaten inom systemet; då är
ingen av dem "diktaturer" enligt din definition. (Vi andra definierar diktaturer annorlunda, förresten)
2. Eller så går det
inte att förändra demokratin och nattväktarstaten inom systemet. Då är
båda diktaturer.
Välj
en.
Enda sättet är att göra revolution, varför då inte istället låta folk välja?
Hey, det var
du som påstod att folket inte skulle behöva möjligheten att välja bort demokratin, vilket du nu har gått med på en ändring på. Jag drar bara konsekvenserna av vad
du skriver. Så det var du själv som framlade det system som du här ovan ifrågasätter.
Bra jobbat, diskutera med sig själv...
Sedan tycks du ha svårt för att inse att demokratier inte tar livet av minoriteter, det bygger jag på att ingen hittills presenterat sådana fakta som talar emot min tes!
Wow, hur många gånger har jag svarat på det här?
Eftersom du definierar demokratier som "de tar inte livet av minoriteter" så
går det inte att motbevisa din tes. Du använder nämligen ett
cirkelresonemang.
Du säger:
1. Den vedertagna definitionen på en demokrati är att det är en stat som bland annat inte tar livet av minoriteter.
2. Om ingen kan peka på en demokrati som tar livet av minoriteter, så har du rätt.
Vad du däremot misslyckats med är att ge något endaste belägg som styrker din tes. Jag har redan presenterat fakta som talar mot din första punkt. Du har dock inte presenterat något annat än dina åsikter.
Jag tror att du bestämt bör läsa på vad gäller historian
"Historian"? Den om Bellman, ryssen och tysken?
http://www.bulldozer.nu/intryck/spraka12.html
Det är nog du som behöver läsa på
svenska språket.
Nå. Jag har faktiskt
efterlyst att du skall ge mig någon länk eller något som styrker att din definition på demokrati är vedertagen. Du har än så länge misslyckats med detta. Vad du gjort är bara att ge mig vatten på min kvarn om att det allmänt, filosofiskt och historiskt finns olika grader av demokrati.
Vilket dock, återigen, inte är något som du och jag egentligen
diskuterar. Hela det här pratet om demokrati är fortfarande bara något jag tagit upp för att påpeka hur slarvigt du använder termer utan att först presentera vad du menar med dem. Jag har nämnt detta... jag vet inte
hur många gånger nu. Hur många gånger behöver man egentligen skriva något för att du skall förstå?