Jbig skrev:Men för mig är saken som sagt var avgjord.
Woohoo! du lämnar alltså frågan om "demokratins" innebörd helt. (Eller tja, du fortsätter mala på, men det har vi ju redan hört)
"Sedan tror jag att Rising blev lite paff när jbig förklarade att det ej funnits några demokratier före 1917-1921, då de formella demokratierna upprättades i Västeuropa. "
Om du tror att
jag blev paff, så skulle du sett hur paffa
Platon och
Aristoteles blev! De kom just förbi med en tidsmaskin och läste över min axel (jag fick Platons skägg i kaffet); och de kunde knappt tro sina ögon. "Finns det svenskar som är så dumma att de tror att demokratin är mindre än hundra år gammal?" sade de. Och du skulle sett George Washington, alltså. Han bara skakade på huvudet och sade "there's nothing big about jbig, 'cept that he's a big poopie-head", vilket jag visserligen inte tyckte var värdigt en president, men ändå nog så pricksäkert.
Men jag förklarade för dessa prominenta herrar att vi hade en seriös röstning där
alla åsikter räknades; även helt flänga sådana, såsom dina. Den röstningen slutade 1-6 till "det finns grader och varianter på demokrati" och om du alltså anser saken vara avgjord så har du
äntligen erkänt att du hade fel. (Faktum är att du ger mig en röst
till med den text du citerar i ditt nya inlägg: "Arbetstagarna och fackföreningarnas krav på ökad demokrati trycks ned och motarbetas" - återigen är det tal om "
ökad demokrati" och inte antingen/eller som du påstått) 1-7 till min sida, alltså.
Det är inte lätt att få dig att erkänna dig besegrad, men det gick till slut.
Vidare: Jag hade ett resonemang som sade att nattväktarstaten och demokratin var
lika enkla/svåra att ändra inom systemet, vilket du
inte motargumenterat; tvärtom har du
citerat mitt resonemang och
utgått från det för i dina egna resonemang. Eftersom dessa motsade sig själva så fick du två slutsatser att välja på: Antingen var
både demokratin och nattväktarstaten fascistiska, eller så var
ingen av dem det. Om du nu anser saken vara avgjord så skall vi se på
vilket sätt du avgjort det:
nattväktarstaten leder till både fasism och diktatur
Okej,
både nattväktarstaten och demokratin är alltså fascistiska i din mening. Du har lett det själv i bevis, och fakta står att läsa svart på vitt i den här tråden. Därmed anser jag det också vara bevisat att "fascism" på jbigiska är ett helt meningslöst ord, eftersom det inkluderar vad som helst.
Tydligen inser du detta också, för sedan börjar du citera någon som faktiskt
vet vad fascism betyder. Jämför gärna Laurence W. Britt's punkte med vad du trodde att det betydde: "Rising han envisas med att framhävda att nattväktarstaten ej äro fascistisk, medan vi hävdar att den just är det eftersom den ju inte tillåter att något kan förändras." Helt tvärtemot vad du trodde så nämner Laurence W. Britt flera punkter som talar om pågående förändringar, såsom utpekandet av syndabockar och stärkandet av den nationella säkerheten. Vilka av Laurence W. Britt's punkter gäller för objektivismen? Vi kollar:
"Förakt för, och motstånd mot, att följa de mänskliga rättigheterna"
Nej. Staten gör inget motstånd mot någon annan än den som bryter kontrakt eller fysiskt hotar andra medborgare. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna bryta kontrakt eller skada andra människor.
"Utpekande av syndabockar som alltid påstås finns bland samhällets svaga grupper"
"Sjuklig sexism i syfte att nedvärdera det kvinnliga och de svaga i samhället"
Nej och nej. Kollektivisering ser ju liberalerna som ett problem som nattväktarstaten skall vara lösningen på (detta på gott och ont, förstås; det betyder ju också att det inte finns något som heter kvotering inom nattväktarstaten, vilket somliga gillar).
"Glorifierande av militär makt och militarism samt terrorism i stor skala"
"Besatthet av att stärka den nationella säkerheten"
Nej. Nattväktarstatens militär hålls till ett minimum och används enbart till försvar. Terror är dessutom dåligt för den fria handeln, så det finns även ett ekonomiskt incitament att bevara ordningen.
"Massmedierna helt i händerna på de ekonomiskt ledande grupperna"
"Förakt och undertryckande av ett fritt tänkande och en fri konstutövning"
Nej och nej, hela poängen är just att det ska vara fritt fram att skriva, rapportera, sända, rapportera vad som helst! Helt utan censur eller toppstyre från staten. Staten skall alltså inte kunna påverka vilka massmedier eller åsikter som är okej, genom att exempelvis dela ut presstöd till "godkända" medier.
Detta är på gott och ont, förstås, det betyder ju också att det saknas public service, vilket somliga gillar.
"Storbolag/företagens makt och fiffel skyddas med alla medel"
Nej, just fiffel är en av de typ tre saker som nattväktarstaten faktiskt
skall motverka. Så det är en enormt stor del av verksamheten!
"Fixering vid brott och särskillt bestraffning med inslag av tortyr"
Nej. Till skillnad från konservatismen så råder det inget ideal om "ordning och reda" eller "skarpa tag" inom nattväktarstaten. Tvärtom är det många som tycker att nattväktarstaten är alldeles för slapp och tillåtande. Det finns exempelvis inget som säger att man inte skall få smutskasta varandra i nattväktarstaten. På gott och ont så står nattväktarstaten så långt som möjligt ifrån konservatismen i ordningsfrågan.
"Religiös intolerans lierad med de ekonomiskt starkare/styrande grupperna"
Nej. Religionen har ingen makt som helst över lagen i nattväktarstaten.
"Extrem vilja till korruption samt fusk med avgifter till samhället från de ekonomiskt starka"
Nej. Tvärtom har man försökt stävja korruptionen genom att skära ned på byråkratin till ett minimum. Några avgifter till samhället finns förresten knappt, så det är inte mycket att fuska med. På gott och ont, alltså, så står nattväktarstaten så långt som möjligt ifrån fascismen i den här frågan.
"Fiffel och fusk vid allmänna val"
Här är Britt för det första ganska partisk. Det finns ju inga som själva kallar sig fascister som säger "mer fiffel och fusk vid allmäna val!" Men om det nu hade funnits det så är ändå nattväktarstaten raka motsatsen mot detta. Objektivisterna vill till och med ta bort dem helt, bland annat för att eliminera risken för fiffel och fusk. Så; på gott och ont beskriver Britt raka motsatsen mot nattväktarstaten.
"Arbetstagarna och fackföreningarnas krav på ökad demokrati trycks ned och motarbetas"
Ja, förutsatt att det verkligen är tal om "krav" och om vi med "demokrati" menar "medbestämmande på arbetsplatserna". Då finns det faktiskt en likhet.
Vad blir det; en av tretton? Bland övriga punkter fanns det flera som visade hur nattväktarstaten var
raka motsatsen mot Britt's definition av fascism. Inte direkt det samband som jag skulle vilja byta ut mot ett likhetstecken...
Således har vi uppnått målet med denna tråd. Det är gott att kunna framföra lite kunskap till menigheten, vilket ju är ett av våra mål!
Japp. Vi har lärt oss:
- Jbig pratar ett helt eget språk, där bland annat "libertiner" sägs ligga bakom all "terrorism". Man kan alltså aldrig veta om jbig skyller Al Qaida's terrordåd på Aleister Crowley, eller om han bara pratar jibberish som ingen annan har möjlighet att förstå. Betrakta honom lite som Humpty Dumpty i Alice i Underlandet.
- Jbig har också ett helt eget sätt att läsa och citera vad andra skriver; ofta genom att hoppa över hela resonemangskedjor för att få tag i fragment han kan morfa för att passa hans egna slutsatser. Men han kan resoneras med och han är inte en jubelidiot. Jag trodde att jag skulle behöva skriva att det var skillnad på mina åsikter och min rapportering av andras åsikter sju gånger, men efter att ha gjort det för tredje gången så skrev alltså jbig aldrig detta någon mer gång. Jag hade alltså fel om detta, och för det ursäktar mig nu i efterhand.
- Jbig har annorlunda tics när han skriver inlägg, men påminner i övrigt extremt mycket om Lukas. Mina fem cent ligger på att de är en och samma person.