låt er sprudlas...
Vad är tid?..
Moderator: Moderatorgruppen
Vad är tid?..
Vad är tid?...
låt er sprudlas...
låt er sprudlas...
- Avantgardet
Kyrkofadern Augustinus gav ett klassiskt svar.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
Tid är förändringen av det tillstånd som nuet utgör. I och med att olika processer som är del av nuets föränding, har regelbunden relativ förändringstakt använder vi tidsbegreppet för att enkelt kunna hantera, beskriva och förutsäga relationen mellan händelseförlopps inbördes relation med avseende på hur snabbt de utvecklas.
några roliga citat från svensk Wikipedia:
"Tiden är en illusion, och lunchtid i dubbel grad." - Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen.
"Vad är tid? Om ingen frågar mig så vet jag det, Men om jag vill förklara för någon som frågar mig, så vet jag helt enkelt inte." - Augustinus av Hippo
"Tid är det som hindrar ljuset att nå oss." - Mäster Eckehart
"Det finns en stor men ändå helt alldaglig hemlighet. Den delas av alla människor, alla känner den, men få ger den någon eftertanke. De flesta tar den för självklar och funderar inte alls på den. Denna hemlighet är tiden." - Michael Ende
"Tid är pengar" - Benjamin Franklin
"Tiden är alltid ny, och därför tidlös" - Jiddu Krishnamurti
"Tiden är det som hindrar allt från att hända på en gång. Rummet är det som hindrar allt från att hända mej." - John Wheeler
"Tid är det som man mäter med en klocka." - Albert Einstein
"Tiden är en illusion, och lunchtid i dubbel grad." - Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen.
"Vad är tid? Om ingen frågar mig så vet jag det, Men om jag vill förklara för någon som frågar mig, så vet jag helt enkelt inte." - Augustinus av Hippo
"Tid är det som hindrar ljuset att nå oss." - Mäster Eckehart
"Det finns en stor men ändå helt alldaglig hemlighet. Den delas av alla människor, alla känner den, men få ger den någon eftertanke. De flesta tar den för självklar och funderar inte alls på den. Denna hemlighet är tiden." - Michael Ende
"Tid är pengar" - Benjamin Franklin
"Tiden är alltid ny, och därför tidlös" - Jiddu Krishnamurti
"Tiden är det som hindrar allt från att hända på en gång. Rummet är det som hindrar allt från att hända mej." - John Wheeler
"Tid är det som man mäter med en klocka." - Albert Einstein
En konsekvens är att där det inte finns någon materia, där finns det heller ingen tid.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
Grottis skrev: det inte finns någon materia, där finns det heller ingen tid.
Det håller inte jag med om. Tänk dig att hela univerum skulle försvinna under en dag. Varför skulle tiden då stanna?
Jag skulle vilja säga att tid är materians begränsning av dess existens. Inget kan ju vara för evigt, eller?..
Det håller inte jag med om. Tänk dig att hela univerum skulle försvinna under en dag. Varför skulle tiden då stanna?
Jag skulle vilja säga att tid är materians begränsning av dess existens. Inget kan ju vara för evigt, eller?..
Skyline skrev:Tänk dig att hela univerum skulle försvinna under en dag. Varför skulle tiden då stanna?
Tiden skulle inte stanna utan upphöra, därför att om hela universum försvinner, finns det inte längre kvar något som förändras, och förändringar är upphovet till tid.
om det inte finns någon medvetande finns ingen tid. tid är upplevelse (tankar) av rörelser.
tiden har ingen riktning.
tror du att även jag kan förstå den? jag tror att han menar att klockor mäter rörelse
men jag tycker att det är Helt dumt, för hans korkade teorier säger att om klockor saktas ned så saktas tiden ner oxå. eller upp
tiden har ingen riktning.
archaxe skrev:Måste säga att jag gillar Einsteins bäst. Tid är det man mäter men en klocka. Enklare en så blir det inte, tillochmed ett barn förstår det. Tror jag.
tror du att även jag kan förstå den? jag tror att han menar att klockor mäter rörelse
men jag tycker att det är Helt dumt, för hans korkade teorier säger att om klockor saktas ned så saktas tiden ner oxå. eller upp
- Avantgardet
Felaktiga premisser Tractatus, hur vet vi att Einstein inte var flummare? Jag menar kolla in karln!
Amy har rätt här, en klocka mäter en sträcka på en urtavla (alltså rum - eller rumsligt och symboliskt framställd tid) - en digitalklocka mäter en symbolisk sträcka av rumsligt framställd symbolisk tid.
Utan medvetanden ingen tid.
Amy har rätt här, en klocka mäter en sträcka på en urtavla (alltså rum - eller rumsligt och symboliskt framställd tid) - en digitalklocka mäter en symbolisk sträcka av rumsligt framställd symbolisk tid.
Utan medvetanden ingen tid.
Tid är ett mått på hur materian rör sig och växer. Om en bil åker mot mig så får jag ju vänta på den. Det intervallet jag har väntat kallar man för tid och för tiden så har vi kommit på ett enhetssystem utifrån planeternas rörelse. (Tror jag..) Och vi människor växer och åldras. Vårat liv har därför en begränsning som vi också mäter med tid.