Största möjliga lycka åt största möjliga antal?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

ORDET är LYCKA!

Inläggav Algotezza » 02 mar 2007 16:17

Avantgardet skrev:Jag vet inte vad lycka är, kan du förklara för mig? :wink:

Lycka för mig är en stilla vardagslycka över att finnas till, kunna skapa något lite ljus för mig själv, mina närmaste och resten av världen och uppleva både livets ljus och mörker - omväxlingen skänker lycka. För stora kontraster blir olycka. Jag är en lagom-best. Grrr...

Framförallt är det en lycka att tala, skriva, läsa och lyssna! Se och höra!

Ett slags balans som inte är död och grå men innehåller omväxling...

A
Algotezza aka Algotezza

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 02 mar 2007 16:57

amy skrev:Jaga svansen som kallas lycka, tills du blir sjuk och trött så kanske du kan In-se, och kanske även dö skrattandes, att du inte behöver söka Lyckan för att du är Svansen.

När jag imploderar tankarna tillbaks till Big Bang som skapade dom, ingenting frågar eller tvivlar att JAG ÄR ALLT.

Det kan låta som ego, men saken är att det finns ingen ego, för vilken ego skulle våga säga: livet är inte en dröm, men Verklighetens Fiktion, ingenting.

Mmmmm... :)  :idea:

Lycka är framför allt något tillfälligt, en flyktig känsla, en subjektiv värdering av livet på en skala från dåligt till bra. Och subjektiv då för att den i praktiken ställs i relation till hur man haft det tidigare.
Kan något vara mer förgängligt?

Sartre

Inläggav Sartre » 02 mar 2007 17:30

Skyline skrev:Jag tänkte såhär: Att om man är helt nöjd med allt i sitt liv och känner fullständig frid så har man total lycka. Men man kan även vara lycklig fastän det är saker man skulle velat ha.  hm..

kan man vara fullständigt nöjd, även ifall man saknar ngt? det tvivlar jag på, däremot tror jag ju på lycka även vid avsaknad av önskvärda ting. lyckan är alltså, för mig, inte skiljd från ”nöjdheten”, men jag sätter inte likhetstecken mellan dem… detta beror förmodligen på att vi definierar orden lite olika, men jag fattar ändå vad du menar!

Wintran skrev:Jag håller med Skyline om att lycka är man upplever sig nöjd, relativt till hur man mått innan, vilket uppstår när ett eller flera av alla ens känslomässiga behov är tillfredsställda. Vi kan alltså känna oss lyckliga även när inte alla behov är tillfredsställda, även fast vi kanske skulle bli lyckligare ifall så vore fallet.

håller med om att lyckan är relativt hur vi har mått innan. tror att vi måste varit med om lite skit för att kunna uppskatta en förbättrad tillvaro.
amy skrev:Jaga svansen som kallas lycka, tills du blir sjuk och trött så kanske du kan In-se, och kanske även dö skrattandes, att du inte behöver söka Lyckan för att du är Svansen.

alla rätt till amy! man ska inte jaga lyckan, då kanske man aldrig hittar den. bättre att uppskatta det lilla i vardagen, hitta sina smultronstunder… då kanske lyckan börjar leta efter oss istället.

Avantgardet skrev:Sen kan man fråga sig vad "lyckan" har för biverkningar, är den eftersträvansvärd - och har den då ett intrinsikalt värde eller ett instrumentellt?

vill vi inte ha lyckan för lyckans skull? eller är det bara vår kärlek till livet som följer som vi jagar?

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 02 mar 2007 18:54

Det där sköter ju sig själv.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 02 mar 2007 19:36

Lycka kan väl vara en massa saker, som man både jagar och eftersträvar samt också sådant som man bär inom sig.

Om jag sluter ögonen och tänker på min lille son, till exempel. Det kostar mig ingenting, det finns ingen annan i hela världen som berörs, men jag blir lycklig av bara tanken. Enkel och oförstörd lycka.

Sedan finns dagen när man sparat ihop till sin drömbil och för första gången tar en provtur. Lycka att få själva upplevelsen, samt lyckan över att ha nått sitt mål. Målet är ingenting, vägen är allt. Speciellt för en bil......

Min poäng är väl att lycka kan vara så, så många, många saker och en del är materiella, andra inte. Typ.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 02 mar 2007 19:55

Läs den klassiska....ja självklart kommer jag inte ihåg den just därför. Lyckopiller. Somnapiller eller insomna alla lyckliga, vad är lycka. Tusan vad heter den. Är en av litteraturens klassiker.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 02 mar 2007 20:42

Kallekula skrev:Läs den klassiska....ja självklart kommer jag inte ihåg den just därför. Lyckopiller. Somnapiller eller insomna alla lyckliga, vad är lycka. Tusan vad heter den. Är en av litteraturens klassiker.

Neeej, tacka vet jag "brott och straff". Ryska författare är härliga. Inte så lyckliga, kanske..........

Fast jag gillar mest att göra andra lyckliga, min favorit är nog småbarn på julafton. Deras ögon lyser på ett sätt som, ja, jag vet inte vad.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 02 mar 2007 20:51

Bobby:

Som en blind som leder en blind......jo vänta Huxley  "Du sköna nya värld". Där satt den. Läs den. Den är bra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Du_sk%C3%B ... v%C3%A4rld

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 02 mar 2007 23:58

Sartre skrev:håller med om att lyckan är relativt hur vi har mått innan. tror att vi måste varit med om lite skit för att kunna uppskatta en förbättrad tillvaro.

Mycket bra sagt, håller med precis.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 02 mar 2007 23:58

Sartre skrev:håller med om att lyckan är relativt hur vi har mått innan. tror att vi måste varit med om lite skit för att kunna uppskatta en förbättrad tillvaro.

Mycket bra sagt, håller med precis.

/Skyline

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 03 mar 2007 02:25

Lycka är att vara kär.  :smt049  :smt052  *love*
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 03 mar 2007 02:28

Inte om man är olyckligt kär.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 03 mar 2007 02:41

Har Du inte hört ordspråket; "till och med olycklig kärlek är lycklig"?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 03 mar 2007 03:48

Jag tror att blev alltför upprymd nyss. :oops:  Egentligen förordar jag den mer modesta, epikureiska definitionen av lycka:
    Lycka är frånvaron av olust.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 03 mar 2007 03:56

Tractatus skrev:Har Du inte hört ordspråket; "till och med olycklig kärlek är lycklig"?

Nej, faktiskt inte.
Dessutom stämmer det inte, det kan jag ur rent personlig erfarenhet bekräfta.

Återgå till "Filosofi"