Det Egna Subjektet.
Eller?????????????? (
Moderator: Moderatorgruppen
(c) KYREUS skrev:Som jag ser frågan, finns ingen större drivkraft i tillvaron än subjektiviteten = dvs lusten och driften att förverkliga
Det Egna Subjektet.
Eller?????????????? () KYREUS
Algotezza skrev:(c) KYREUS skrev:Som jag ser frågan, finns ingen större drivkraft i tillvaron än subjektiviteten = dvs lusten och driften att förverkliga
Det Egna Subjektet.
Är subjektivitet alls en drivkraft? Är det inte mer ett perspektiv på tillvaron? Är det inte så att det som driver oss gör så därför att vi är subjekt? Vad som driver oss är väl subjektivt upplevda behov och ej själva subjektiviteten som sådan...
MVH
Algotezza
J R Auk skrev:Algotezza skrev:(c) KYREUS skrev:Som jag ser frågan, finns ingen större drivkraft i tillvaron än subjektiviteten = dvs lusten och driften att förverkliga
Det Egna Subjektet.
Är subjektivitet alls en drivkraft? Är det inte mer ett perspektiv på tillvaron? Är det inte så att det som driver oss gör så därför att vi är subjekt? Vad som driver oss är väl subjektivt upplevda behov och ej själva subjektiviteten som sådan...
MVH
Algotezza
Instämmer i frågan, och vill tillägga. Är subjektivitet något som förverkligas? Alltså den personliga subjektiviteten.
Att den överbryggas av indoktrinering är en sak, men det hör väl inte hit?
(c) KYREUS skrev:Du talar om subjektets längtan att "gå utanför sig själv". Träffande. Själv brukar jag ofta tänka på individens längtan att gränsöverskrida. I detta fallet utifrån plattformen Det Immanenta - försöka - rinna ut i Det Transcendenta. Är fö inte just vad meditation och mystik eftersträvar??
() KYREUS
(c) KYREUS skrev:Vad är att "förverkliga subjektet"???? Vem har mallen och facit?
() KYREUS
Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster