Varför denna negativiteten gentemot religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Banana tree

Re: Varför denna negativiteten gentemot religion?

Inläggav Banana tree » 27 jan 2008 13:25

Plecto skrev:För att skapa en diskussion, varför ska man inte tro på Gud? Vad är nackdelarna ?
Det finns många religioner och många gudar, hur vet man att man tror på rätt Gud?

Jag måste också hålla med dig, att det är många som kallar sig för ateister utan att knappt veta vad andras tro handlar om, så egentligen har dem igen anledning att föredra ateismen framför till exempel buddhismen.

Jag är inte särskilt påläst om världens religioner och jag tar således inte någon ställning i frågan. Jag varken tror eller inte tror på Gud tillsvidare.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 28 jan 2008 17:35

Minded skrev:JemyM, du tror att du vet.
Allt det vi säger oss veta bottnar sig i anledningar. Du har läst på si och så många ställen, du har studerat i så och så många infallsvinklar. Detta har gett dig en starkare och starkare känsla av övertygelse, en starkare och starkare känsla av tro. Men detta är bundet av dina personliga upplevelser. Hade du upplevt någonting annat så hade din tro vridits åt ett annat håll.
Vetskap är att benämna något som exakt, sterilt och permanent hållbart. Så här Är det. Om det läggs på den nivån, och klarar det, då kan man säga sig Veta något. Annars inte.
Men åter igen, nu har du en stark tro, du känner dig övertygad om ett visst händelseförlopp. Vilket är anledningen till att du upplever dig rättfärdigad till att sprida din syn på saken. Alla andra fungerar på samma sätt också, oavsett om de talar för gud, bilen eller huskurer för att ta bort förkylningar. Det handlar om relevans. Handlar om tro om relevans.
Kort: det handlar om tro.

Mina studier har förändrat min syn på trovärdighet. Tro har jag däremot inte. Kristendomens gud är en möjlighet i min bok, men inte trovärdig. Medans jag förändrar min kunskap ökar och sänks trovärdigheten i olika aspekter. Jag lägger inget värde i det med låg trovärdighet. Att "tro" är snarare att lita på något man inte har goda skäl att lita på.

Vetenskap är iövrigt inte att veta exakt utan de observationer som följer de vetenskapliga principerna.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Minded

Inläggav Minded » 28 jan 2008 19:20

Du missar min poäng igen.

Jag hävdar att vi inte kan annat än tro. På olika saker förvisso. Vetenskap, huskurer eller gud. Spelar ingen roll i avseendet att det är just tro det handlar om.

Om du hävdar att vi faktiskt inte behöver tro någonting alls, utan att vi å andra sidan vet allting, inklusive allting som vetenskapen håller för sanningar (idag), så varför visar du inte detta för alla troende? In fact, varför skulle det fortfarande finnas de som tror? Eftersom att vetenskapen kan bevisa mycket, men inte sig självt. Det går inte att beskriva verkligheten med delar av densamma. I alla fall inte utan att använda precis alla delar av den. Vilket också innefattar andra trossystem.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 28 jan 2008 19:54

Minded skrev:Du missar min poäng igen.
Jag hävdar att vi inte kan annat än tro. På olika saker förvisso. Vetenskap, huskurer eller gud. Spelar ingen roll i avseendet att det är just tro det handlar om.
Om du hävdar att vi faktiskt inte behöver tro någonting alls, utan att vi å andra sidan vet allting, inklusive allting som vetenskapen håller för sanningar (idag), så varför visar du inte detta för alla troende? In fact, varför skulle det fortfarande finnas de som tror? Eftersom att vetenskapen kan bevisa mycket, men inte sig självt. Det går inte att beskriva verkligheten med delar av densamma. I alla fall inte utan att använda precis alla delar av den. Vilket också innefattar andra trossystem.

Mja, du missbrukar ett ord som redan blivit förstört iomed religionen. Du likställer "tron" att min bil står kvar utanför när jag skall åka imorgon med tron att en enda bok har mer betydelse än alla människans framsteg på ett par tusen år. Jag säger att pålitlighet är viktigt. Det är en värdering som jag funnit passar mig eftersom jag känner att jag blev lurad ofta innan jag skaffade den.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 jan 2008 21:04

Minded skrev:Du missar min poäng igen.

Men tänk om man inte tror på riktigt. Tänk om man bara tror att man tror?

undrar

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 28 jan 2008 21:46

Din tro på din bil och deras tro på deras bok är variationer av samma princip. Av egen vald trosuppfattning. Egen vald, just eftersom att väljaren tror att den givna vägen är den bäst lämpade. Just eftersom att denna för tillfället verkar mest relevant grundad i den egna nuvarande verklighetsuppfattningen.

Och på tal om att 'missbruka ett ord som redan blivit förstört'... Om du vill, så säg ett ord som inte kan missuppfattas för att passa in i den. Det finns inga. Ord är inte perfekta, så alla är mer eller mindre relevant grundade. Även om de fungerar utmärkt i vardagligt sammanhang såhär. På tal om vetskap och tro. Alla är av samma skrot och korn. Bara med olika karaktär. Men fortfarande av samma sort.

Algotezza: Det är också en variant av samma. Vilket faktiskt var just min poäng. Men du riktade inlägget tillbaks till mig, så jag vet inte om du förstod helt vad jag syftade efter. Utveckla om du vill.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Tro och tro

Inläggav Algotezza » 28 jan 2008 22:07

Minded skrev:Din tro på din bil och deras tro på deras bok är variationer av samma princip. Av egen vald trosuppfattning. Egen vald, just eftersom att väljaren tror att den givna vägen är den bäst lämpade. Just eftersom att denna för tillfället verkar mest relevant grundad i den egna nuvarande verklighetsuppfattningen.

Och på tal om att 'missbruka ett ord som redan blivit förstört'... Om du vill, så säg ett ord som inte kan missuppfattas för att passa in i den. Det finns inga. Ord är inte perfekta, så alla är mer eller mindre relevant grundade. Även om de fungerar utmärkt i vardagligt sammanhang såhär. På tal om vetskap och tro. Alla är av samma skrot och korn. Bara med olika karaktär. Men fortfarande av samma sort.

Algotezza: Det är också en variant av samma. Vilket faktiskt var just min poäng. Men du riktade inlägget tillbaks till mig, så jag vet inte om du förstod helt vad jag syftade efter. Utveckla om du vill.

Det är inte så svårt att förstå vad du menade.

Det finns dock två betydelse av ordet tro, att tro, ha en tro,  i svenskan:

tro - ett sätt för människan att förhålla sig  till det gudomliga, att förlita sig på Gud och hans makt, kärlek, helst utan bevis för det ger bäst cred i Guds ögon (Jesus säger att det är saligt att tro utan bevis när Thomas ber om bevis att  den uppståndne Jesus är Jesus!).

tro - att hålla något för  sannolikt; att tro på vetenskapen kan då innebära att tro att den ger en användbar och rättvisande  modell av verkligheten; här tror man inte utan bevis; ja , det ger i regel dålig cred att tro utan bevis; på samma sätt om man tror på politiken då menar man att den sannolikt kan vara en hjälp att förändra/förbättra/ rädda världen men man tror i regel inte på politiken utan bevis utom kanske när det gäller politisk extremism som på så sätt kan likna religionen

Att tro att man tror ger då fyra möjligehter

att förhålla sig till att tro som man förhåller sig till Gud

att förhålla sig till att tro som man förhåller sig till vetenskap och politik

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 28 jan 2008 23:10

Min egen fria tolkning av dina två förtydliganden av tro är:

Tro - Implicerar ett förhållningssätt till det gudomliga, i betydelsen det som inte går att bevisa, upprepa eller förstås av oss människor.

Tro - Implicerar ett förhållningssätt till det icke-gudomliga, i bemärkelsen av oss människor bevisat bestående av och rekonstruerbara mha naturlagarna. Kort och gott, motsatsen till den tidigare.

Och för att fortsätta, jag är medveten om detta. Jag är bara inte säker på var det hela slutar. Kan vetenskapen bli perfekt? Om inte, så kommer det alltid finnas utrymme för alternativa religioner, just av anledningen att vetenskapen 'bara' är en sannolik sådan. Kommer vetenskapen att kunna lösa alla tänkbara frågor vi kan tänkas ställa? Kommer den ens att vara intresserad av att göra det åt allihopa? Den som lever får se.

Och för att åter återvända till tråden: Visst, man kan göra skillnad på tro och tro. Liksom man kan göra skillnad på vad som helst annat också. Detta i sig är just det som jag menade. Detta är kärnan till olika trossystem, det är friheten att tolka verkligheten. Detta är vad jag kallar tro. Men det är klart, det skulle också kunna kallas religion :wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 jan 2008 08:10

Minded skrev: Min egen fria tolkning av dina två förtydliganden av tro är:

Tro - Implicerar ett förhållningssätt till det gudomliga, i betydelsen det som inte går att bevisa, upprepa eller förstås av oss människor.

Tro - Implicerar ett förhållningssätt till det icke-gudomliga, i bemärkelsen av oss människor bevisat bestående av och rekonstruerbara mha naturlagarna. Kort och gott, motsatsen till den tidigare.

Ja, så kan man tolka det, men i båda fallen resulterar dessa former av tro även i en syn på världen resp. en syn på Gud. Att förhålla sig till Gud via tron brukar ju också genomsyra ens världsbild i övrigt och att förhålla sig till det icke-gudomliga på ett sekulariserat sätt brukar också resultera i ens syn på Gud och religion som vidskepelse, önskektänkande och övertro.

Minded skrev:Och för att fortsätta, jag är medveten om detta. Jag är bara inte säker på var det hela slutar. Kan vetenskapen bli perfekt? Om inte, så kommer det alltid finnas utrymme för alternativa religioner, just av anledningen att vetenskapen 'bara' är en sannolik sådan. Kommer vetenskapen att kunna lösa alla tänkbara frågor vi kan tänkas ställa? Kommer den ens att vara intresserad av att göra det åt allihopa? Den som lever får se.

Utifrån vetenskapens och vetandets förutsättningar idag, empiri och analys därav, är det inte möjligt att skapa en perfekt, i betydelsen heltäckande vetenskap som kan förklara alla dittillsvarande och alla kommande fenomen på ett sätt som inte lämnar kvar några "vita fläckar på kunskapskartan". Det är dessa vita fläckar som utgör den religiösa trons revir, utgångspunkt eller kanske berättigande genom att "förklara" det som ej vid ett visst skede i den vetenskapliga utvecklingen kan förklaras på ett tillfredsställande sätt.

I början av sin existens kunde den kristna religionen "förklara" precis allt genom att hänvisa till Gud och när man stöttte på något obegriplgit eller ologiskt berodde detta på att "Guds vägar äro outrannsakliga" - så då blev det "förklaringen", en pseudoförklaring, alllså.

Allteftersom alltfler vetenskaoplgit grundade förklaringar växer fram, krymper religionens område, eftersom "folk i gemen" i en sekulariserad värld hellre "köper" den vetenskapliga förklaringen än den religiösa, då den ofta ter sig mer begriplig och logisk, även om vissa fundamentalistiska grupper hårdnackat håller kvar vid religionens förklaringar.

Minded skrev:Och för att åter återvända till tråden: Visst, man kan göra skillnad på tro och tro. Liksom man kan göra skillnad på vad som helst annat också.

Jovisst, men man gör det inte utan anledning, inte hursomhelst, utan man gör det därför att det är en distinktion som kan förklara något och som man kan ha ntta av för attr eda ut olika begrepp. Finner man en disitnktion meningslös behöver man ju inte göra den. Vad tycker du om den distinktion jag gjort här mellan olika fomer av tro? Har du någon glädje av den, finner du den meningsfull i detta sammanhang? Annars kan du ju strunta i den. Motivera gärna då varför den är onödig och inte betyder något. Det finns inga distnktioner på något slags absolut grund eller med absolut syfte utan man gör dem utifrån ett visst perspektiv därför därför att de kan klargöra något för en i en viss kontext.

Minded skrev:Detta i sig är just det som jag menade. Detta är kärnan till olika trossystem, det är friheten att tolka verkligheten. Detta är vad jag kallar tro.

Vad är tro menar du? Friheten att tolka verkligheten som man vill eller de enskilda tolkningar man de facto gör? Här uttrycker du dig väldigt otydligt.

Minded skrev:Men det är klart, det skulle också kunna kallas religion :wink:

Menar du att all form av tro är analog med religion måste detta innebära att all form av tro, även på politik och vetenskap, handlar om att tro utan nnåhgra som helst bevis, vare sig logiska eller empiriska. Utan man bara tror, utan särskild anledning eller därför att man tror att någon vill att man skall göra det. Den verklighetsbeskrivningen köper jag verkligen inte! Då har det inte skett någon som helst utvecklling - i den betydelse vi vanligtvis lägger i ordet -  av människans tänkande genom historien. Är det kanske vad du menar?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 29 jan 2008 10:21

Algotezza skrev:
Minded skrev:Och för att åter återvända till tråden: Visst, man kan göra skillnad på tro och tro. Liksom man kan göra skillnad på vad som helst annat också.

Vad tycker du om den distinktion jag gjort här mellan olika fomer av tro? Har du någon glädje av den, finner du den meningsfull i detta sammanhang? Annars kan du ju strunta i den. Motivera gärna då varför den är onödig och inte betyder något.

Den är ungefär lika relevant som den är irrelevant. Den har en trevlig teknisk poäng om man är intresserad av ämnet. Men en 4åring skulle antagligen helst slippa höra den.

Algotezza skrev:
Minded skrev:Detta i sig är just det som jag menade. Detta är kärnan till olika trossystem, det är friheten att tolka verkligheten. Detta är vad jag kallar tro.

Vad är tro menar du? Friheten att tolka verkligheten som man vill eller de enskilda tolkningar man de facto gör? Här uttrycker du dig väldigt otydligt.

Tro manifesteras (ungefär som symtom till sjukdom) ungefär av riktningen av vår medvetenhet när vi gör något. Säg hur vi prioriterar medvetenheten om medvetenheten. Vad vi gör, aktivt, när vi väl är medvetna om kontexten och därefter medvetet gör ett aktivt val.

Kort så skulle jag säga att tro kan kallas medvetenheten om medvetenheten. Vilken tro man är av, visar sig ögonblicket efter medvetandegörandet. Sen om man klär det hela i namnet gud, samvete eller människa, spelar enligt min mening mindre roll.
Lite mer allmängiltigt skulle jag säga att tro är uppfattningen om allting. Vilket förhållande jag har till allting. Kort och gott, vad jag tror om allting.

Och, som ihophörande fortsättning till svaret om ditt första stycke, kan du själv ge din definition av tro?

Algotezza skrev:

Den verklighetsbeskrivningen köper jag verkligen inte! Då har det inte skett någon som helst utvecklling - i den betydelse vi vanligtvis lägger i ordet -  av människans tänkande genom historien. Är det kanske vad du menar?

Någon sa att det inte finns något nytt under solen. Jag tror inte att det har skett speciellt mycket utveckling av oss som ras (är det rätt benämning?) de sista två tusen åren, nej. Vi har andra tekniker, sure. Men teknik bedömer inte jag som en väsentlig del av vår mänsklighet.

Hur definierar du själv religion? För mig är det ett ord som inte innebär så mycket alls. Annat än man har just en valfri tro, vilket vi alla ändå har, samt utövar denna i form av ritualer, vilket vi alla ändå gör.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 jan 2008 11:49

Minded skrev:
Algotezza skrev:

Vad tycker du om den distinktion jag gjort här mellan olika fomer av tro? Har du någon glädje av den, finner du den meningsfull i detta sammanhang? Annars kan du ju strunta i den. Motivera gärna då varför den är onödig och inte betyder något.

Den är ungefär lika relevant som den är irrelevant. Den har en trevlig teknisk poäng om man är intresserad av ämnet. Men en 4åring skulle antagligen helst slippa höra den.

Är du fyra år?  :lol:

Om en distinktion är relevant eller irrelevant är kontextberoende. Du tycker med andra ord, om jag nu tolkat dig rätt, att den är onödig här, med motiveringen att en fyraåring inte skulle gilla den. Om du tycker det är en vettig motivering, får du tycka det, men jag köper den liksom inte... Bättre kan du.[/quote]

Minded skrev:
Algotezza skrev:

Tro manifesteras (ungefär som symtom till sjukdom) ungefär av riktningen av vår medvetenhet när vi gör något. Säg hur vi prioriterar medvetenheten om medvetenheten. Vad vi gör, aktivt, när vi väl är medvetna om kontexten och därefter medvetet gör ett aktivt val.

Kort så skulle jag säga att tro kan kallas medvetenheten om medvetenheten. Vilken tro man är av, visar sig ögonblicket efter medvetandegörandet. Sen om man klär det hela i namnet gud, samvete eller människa, spelar enligt min mening mindre roll.
Lite mer allmängiltigt skulle jag säga att tro är uppfattningen om allting. Vilket förhållande jag har till allting. Kort och gott, vad jag tror om allting.

Tro är alltså vår världsbild. Och oavsett vilken världsbild vi har handlar det om tro, menar du. Man behöver inte dela upp världsbilder av olika slag på något sätt. Allt är tro. Punkt slut. Antar jag att du menar.

Men varför nöja sig med det? Varför inte hitta ett ord som vi menar kan  täcka precis allt man  någonsin vill säga till andra, så kan man säga det till varandra i stället för att hålla på med tramsiga analyser och distinktioner. Vi kan ju säga "Zongatakka" till varandra och låta det beteckna allt vi har att säga varandra. Om vi menar att vi då säger allt som öht kan  sägas och det desutom, enligt överenskommelse,  är det bästa sättet att säga det på är det bara att gå omkring och säga det. Det blir lite som när  John Malkovich hamnar i sitt eget huvud. Det skulle ju förenkla tillvaron i allmänhet och diskussionerna här i synnerhet betydligt. Vi skulle kanske i förlängningen slippa alla meningsskiljaktigheter och krig, i synnerhet om vi sade det med helt neutral röst till varandra så att ingen kunde bli upprörd eller skulle kunna missförstå: "Zongatakka!"

Minded skrev:Och, som ihophörande fortsättning till svaret om ditt första stycke, kan du själv ge din definition av tro?

Den har jag ju gett. 1. Tro är att förhålla sig till Gud och utan bevis utgå från att han finns och kan stötta en  eller 2. att hålla något, t.ex. vetenskapens syn på tillvaron, för sannolik, med hjälp av någon form av bevis.

Minded skrev:
Algotezza skrev:

Den verklighetsbeskrivningen köper jag verkligen inte! Då har det inte skett någon som helst utvecklling - i den betydelse vi vanligtvis lägger i ordet -  av människans tänkande genom historien. Är det kanske vad du menar?

Någon sa att det inte finns något nytt under solen. Jag tror inte att det har skett speciellt mycket utveckling av oss som ras (är det rätt benämning?) de sista två tusen åren, nej. Vi har andra tekniker, sure. Men teknik bedömer inte jag som en väsentlig del av vår mänsklighet.

Jag menar att det har skett en viss utveckling av vårt samlade vetande också, och att vi nu är inne i en fas, när den traditionella, oftast religiöst grundade moralen, släppt sitt hjärngrepp, vilket gör att många av oss, om inte de flesta världen över,  genomgår det lidande som kommer att lägga grunden för en utveckling av moralen baserad mer på egen erfarenhet  än andlig dressyr, uppfostran,  utifrån. Men då är reinkarnation en förutsättning för detta, något jag tror på. Det är då individerna som utvecklas, och samhällets utveckling är sekundär i relation till individerna utveckling. Den speglar bara denna. I annat fall kommer all moralisk utveckling att grunda sig på uppfostran eller mental dressyr.

Minded skrev:Hur definierar du själv religion? För mig är det ett ord som inte innebär så mycket alls. Annat än man har just en valfri tro, vilket vi alla ändå har, samt utövar denna i form av ritualer, vilket vi alla ändå gör.

För alla är ju inte tron valfri. Den kan vara påtvingad utifrån via mental dressyr.

Om du med tro menar att ha en världsbild oavsett vilka grunder den har och att man utifrån den har ett visst beteende, så blir ju allt en fråga om tro, allt blir religion.

Religion i vanlig bemärkelse skulle jag vilja definiera som att förhålla sig till något bortom vår vardagsverklighet. Det behöver inte vara Gud utan någon form av andlig verklighet bortom sinnevärlden eller i form av en framtida politisk eller annan utopi, vilken ju också oftast befinner sig bortom denna världen. Annars hade den inte kallats utopi.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 29 jan 2008 12:53

Algotezza skrev:
Minded skrev:Den är ungefär lika relevant som den är irrelevant. Den har en trevlig teknisk poäng om man är intresserad av ämnet. Men en 4åring skulle antagligen helst slippa höra den.

Om en distinktion är relevant eller irrelevant är kontextberoende. Du tycker med andra ord, om jag nu tolkat dig rätt, att den är onödig här, med motiveringen att en fyraåring inte skulle gilla den. Om du tycker det är en vettig motivering, får du tycka det, men jag köper den liksom inte... Bättre kan du.

Nej. Men ibland önskar jag att jag hade en lika enkel tillvaro som en. Och ytterligare vid andra tillfällen beter jag mig som en, oavsett. Liksom alla andra.

Du missförstår mig. Jag sa att den både är relevant och irrelevant, precis som vi bägge säger, beroende på kontext och situation. Jag, personligen, när jag först svarade på den, var ganska likgiltig inför den. Liksom andra, som läste samma inlägg antagligen tolkade det som ett betydelsefullare bidrag till tråden. Vilket jag pekade på i förbifarten, utan egentlig poäng.

Algotezza skrev:Tro är alltså vår världsbild. Och oavsett vilken världsbild vi har handlar det om tro, menar du. Man behöver inte dela upp världsbilder av olika slag på något sätt. Allt är tro. Punkt slut. Antar jag att du menar.

Jag menar att allt kan påstås handla om tro. Liksom det inte alls behöver göra detta. Där kommer tekniska skillnader in. Kristendom islam. Tittar man på nära håll så skiljer de sig från varandra på alla sätt och vis. Tittar man från ett annat perspektiv så är de identiska.

Algotezza skrev:tro - ett sätt för människan att förhålla sig  till det gudomliga, att förlita sig på Gud och hans makt, kärlek, helst utan bevis för det ger bäst cred i Guds ögon (Jesus säger att det är saligt att tro utan bevis när Thomas ber om bevis att  den uppståndne Jesus är Jesus!).

tro - att hålla något för  sannolikt; att tro på vetenskapen kan då innebära att tro att den ger en användbar och rättvisande  modell av verkligheten; här tror man inte utan bevis; ja , det ger i regel dålig cred att tro utan bevis; på samma sätt om man tror på politiken då menar man att den sannolikt kan vara en hjälp att förändra/förbättra/ rädda världen men man tror i regel inte på politiken utan bevis utom kanske när det gäller politisk extremism som på så sätt kan likna religionen

Här har jag klippt in ditt tidigare inlägg, jag fick uppfattningen att det beskriver din ståndpunkt bättre än det senare, kortare.
Du behöver putsa din definition om den ska bli bättre. Att slå upp religion i nationalencyklopedin och finna ovanstående är föga troligt. Och en definition behöver ju kunna vara så gott som allmängiltig. Annars fyller det inte sin funktion av definition speciellt bra.

Algotezza skrev:
Minded skrev:Någon sa att det inte finns något nytt under solen. Jag tror inte att det har skett speciellt mycket utveckling av oss som ras (är det rätt benämning?) de sista två tusen åren, nej. Vi har andra tekniker, sure. Men teknik bedömer inte jag som en väsentlig del av vår mänsklighet.

Jag menar att det har skett en viss utveckling av vårt samlade vetande också, och att vi nu är inne i en fas, när den traditionella, oftast religiöst grundade moralen, släppt sitt hjärngrepp, vilket gör att många av oss, om inte de flesta världen över,  genomgår det lidande som kommer att lägga grunden för en utveckling av moralen baserad mer på egen erfarenhet  än andlig dressyr, uppfostran,  utifrån. Men då är reinkarnation en förutsättning för detta, något jag tror på. Det är då individerna som utvecklas, och samhällets utveckling är sekundär i relation till individerna utveckling. Den speglar bara denna. I annat fall kommer all moralisk utveckling att grunda sig på uppfostran eller mental dressyr.

Ah, moral. Förklara gärna för mig i vilket avseende moral inte har att göra med uppfostran och mental dressyr. Och while u'r @ it - samt, självklart, om du är up 4 it - peka också på var uppfostran skiljer sig från mental dressyr.

Algotezza skrev:
Minded skrev:Hur definierar du själv religion? För mig är det ett ord som inte innebär så mycket alls. Annat än man har just en valfri tro, vilket vi alla ändå har, samt utövar denna i form av ritualer, vilket vi alla ändå gör.

Om du med tro menar att ha en världsbild oavsett vilka grunder den har och att man utifrån den har ett visst beteende, så blir ju allt en fråga om tro, allt blir religion.

Religion i vanlig bemärkelse skulle jag vilja definiera som att förhålla sig till något bortom vår vardagsverklighet. Det behöver inte vara Gud utan någon form av andlig verklighet bortom sinnevärlden eller i form av en framtida politisk eller annan utopi, vilken ju också oftast befinner sig bortom denna världen. Annars hade den inte kallats utopi.

Att ha en medveten och bedömd världsbild, hävdar du att detta inte kan kallas tro? Alternativet här är att kalla det vetskap, att vara säker på att sin uppfattade bild är den rätta, och att andras annorlunda dito per automatik är felaktiga.

Det du vill definiera som religion i vanlig bemärkelse tycker jag liknar min egen ovan nämnda definition av tro och religion, den som du några rader ovanför i samma citat förkastar eftersom att allting då är detta. Du skriver: att förhålla sig till något bortom vår vardagsverklighet, skulle kunna vara religion. För att hitta någon skillnad i våra utsagor, då du inte fann smak för min, så vad som inte kan räknas till vår vardagsverklighet? Eller nej, för enkelhetens skull, vad kan strikt räknas tillhöra vardagslivet, men inte någonting bortom detta?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 jan 2008 13:47

Minded skrev:
Algotezza skrev:
Minded skrev:Den är ungefär lika relevant som den är irrelevant. Den har en trevlig teknisk poäng om man är intresserad av ämnet. Men en 4åring skulle antagligen helst slippa höra den.

Om en distinktion är relevant eller irrelevant är kontextberoende. Du tycker med andra ord, om jag nu tolkat dig rätt, att den är onödig här, med motiveringen att en fyraåring inte skulle gilla den. Om du tycker det är en vettig motivering, får du tycka det, men jag köper den liksom inte... Bättre kan du.

Nej. Men ibland önskar jag att jag hade en lika enkel tillvaro som en. Och ytterligare vid andra tillfällen beter jag mig som en, oavsett. Liksom alla andra.

Jag minns detaljer ur min tillvaro som fyraåring som gör att denna tillvaro, när jag levde i den, inte var så himla enkel. Små barn har små bekymmer som ter sig stora för dem. Vuxna kan skratta åt dem men för barnen är det dödligt allvar.

Minded skrev:Du missförstår mig. Jag sa att den både är relevant och irrelevant, precis som vi bägge säger, beroende på kontext och situation. Jag, personligen, när jag först svarade på den, var ganska likgiltig inför den. Liksom andra, som läste samma inlägg antagligen tolkade det som ett betydelsefullare bidrag till tråden. Vilket jag pekade på i förbifarten, utan egentlig poäng.

OK. Den gav dig inget. Förde inte samtalet vidare.

Minded skrev:
Algotezza skrev:Tro är alltså vår världsbild. Och oavsett vilken världsbild vi har handlar det om tro, menar du. Man behöver inte dela upp världsbilder av olika slag på något sätt. Allt är tro. Punkt slut. Antar jag att du menar.

Jag menar att allt kan påstås handla om tro. Liksom det inte alls behöver göra detta. Där kommer tekniska skillnader in. Kristendom islam. Tittar man på nära håll så skiljer de sig från varandra på alla sätt och vis. Tittar man från ett annat perspektiv så är de identiska.

Ja, allt kan påstås handla om tro betingat av hur vi definierar begreppet tro. Och det går ju inte att hitta en definition som skiljer det ena slaget tro från det andra som alla håller med om, vilket vår diskussion visat.

Minded skrev:
Algotezza skrev:tro - ett sätt för människan att förhålla sig  till det gudomliga, att förlita sig på Gud och hans makt, kärlek, helst utan bevis för det ger bäst cred i Guds ögon (Jesus säger att det är saligt att tro utan bevis när Thomas ber om bevis att  den uppståndne Jesus är Jesus!).

Här har jag klippt in ditt tidigare inlägg, jag fick uppfattningen att det beskriver din ståndpunkt bättre än det senare, kortare.
Du behöver putsa din definition om den ska bli bättre. Att slå upp religion i nationalencyklopedin och finna ovanstående är föga troligt. Och en definition behöver ju kunna vara så gott som allmängiltig. Annars fyller det inte sin funktion av definition speciellt bra.

Var har du för invändningar mot den mer precist förutom att du menar att du inte kan hitta den i NE? En tillräckligt allmängiltig definition alla kan hålla med om skulle förmodligen bli så utslätad att den inte skulle säga så mycket, förutom "ett sätt att förhålla sig till något annat".

Minded skrev:
Algotezza skrev:
Minded skrev:Någon sa att det inte finns något nytt under solen. Jag tror inte att det har skett speciellt mycket utveckling av oss som ras (är det rätt benämning?) de sista två tusen åren, nej. Vi har andra tekniker, sure. Men teknik bedömer inte jag som en väsentlig del av vår mänsklighet.

Ah, moral. Förklara gärna för mig i vilket avseende moral inte har att göra med uppfostran och mental dressyr. [/quote]

Den moral vi vanligtvis talar om växer oftast fram via mental  dressyr men den moral jag tänker på och hoppas skall växa fram med tiden menar jag kan göra det sedan man på djupet reflekterat över sina egna normer och  erfarenheter och vad dessa inneburit för en själv och andra. Den växer fram i dialog, även med omvärlden och i relation till andras moral och moraliserande. Moral som bara är dressyr och inget annat  menar jag innebär att vi agerar moraliskt så länge vi tror vi har "publik" av något slag men i det fördolda följer vi  mer vår lust, egoism och girighet och agerar amoraliskt.

Minded skrev:Och while u'r @ it - samt, självklart, om du är up 4 it - peka också på var uppfostran skiljer sig från mental dressyr.

Jag talar om uppfostran eller mental dressyr - alltså som synonyma begrepp.

Minded skrev:
Algotezza skrev:

Att ha en medveten och bedömd världsbild, hävdar du att detta inte kan kallas tro? Alternativet här är att kalla det vetskap, att vara säker på att sin uppfattade bild är den rätta, och att andras annorlunda dito per automatik är felaktiga.

Nu var ju poängen att jag ville skilja mellan olika former av tro, att hålla för sannolikt (sekulär tro) och att förlita sig på Gud eller något gudomligt(religiös tro). Men visst kan man peka på exempel där de flyter ihop, politisk extremism t.ex.

Är det en omöjlighet att ha en tro av något slag och mena att varje tro är rätt ur den troendes perspektiv? Har alla fomer av tro absoluta anspråk? Eller vill vi alltid undvika relativismen?

Minded skrev:Det du vill definiera som religion i vanlig bemärkelse tycker jag liknar min egen ovan nämnda definition av tro och religion, den som du några rader ovanför i samma citat förkastar eftersom att allting då är detta.

Det handlar väl om graden av bevis, belägg för övertygelsen i fråga. Om man tror rakt av utan bevis eller kräver någopn form av bevis, enligt ens kriterier för bevis. Men visst, det flyter ihop. Här finns ju inga absoluta generella svar: man kan bara tro  :lol: Bevis för en är det inte för en annan...

Minded skrev:Du skriver: att förhålla sig till något bortom vår vardagsverklighet, skulle kunna vara religion. För att hitta någon skillnad i våra utsagor, då du inte fann smak för min, så vad som inte kan räknas till vår vardagsverklighet? Eller nej, för enkelhetens skull, vad kan strikt räknas tillhöra vardagslivet, men inte någonting bortom detta?

Ja, här finns naturligtvis inget absolut svar om det är det du vill ha.  Vardagsmat för en är det inte för en annan. Eftersom vi har olika typer av vardag kan man inte generellt definiera den. Den som lever "nära Gud" har ju Gud i sin vardag och då är inte Gud bortom vardagen. Han är en del av den.

Några allmängiltiga svar på detta område som alla kan acceptera kan vi kanske inte hitta. Vi kan bara föra ett samtal, utbyta tankar, ibland blir något klarlagt, ibland blir man bara mer förvirrad. Man behöver inte tappa fotfästet för det, utan i stället bejaka sin subjektivtet och sitt perspektiv på tillvaron och inse vad det innebär för ens världsbild, inte smyga med det, låtsas vara objektiv när man inte är det och kanske inte heller kan vara det.

In subiecto veritas. (Eller hur det nu blir på latin)

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Tro och tro

Inläggav PopJimmy » 30 jan 2008 01:07

Algotezza skrev:Det finns dock två betydelse av ordet tro, att tro, ha en tro,  i svenskan:

tro - ett sätt för människan att förhålla sig  till det gudomliga, att förlita sig på Gud och hans makt...

tro - att hålla något för  sannolikt; att tro på vetenskapen kan då innebära att tro att den ger en användbar och rättvisande  modell av verkligheten; här tror man inte utan bevis;
Jag tror inte att det går att göra denna uppdelning.

Överlag så upplever jag att den religiösa tron inte är "utan bevis", snarare tvärtom. Man har en upplevelse som är extremt känslomässigt stark.

Det är snarare så att religiösa människor söker bevis för att legitimera sin tro, precis som vilken annan form av tro som helst.

Skillnaden mellen tro och tro tycks för mig snarare handla om vart (i vilka auktoriteter) man söker stöd i.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Tro och tro

Inläggav Algotezza » 30 jan 2008 07:39

PopJimmy skrev:
Algotezza skrev:Det finns dock två betydelse av ordet tro, att tro, ha en tro,  i svenskan:

tro - ett sätt för människan att förhålla sig  till det gudomliga, att förlita sig på Gud och hans makt...

tro - att hålla något för  sannolikt; att tro på vetenskapen kan då innebära att tro att den ger en användbar och rättvisande  modell av verkligheten; här tror man inte utan bevis;
Jag tror inte att det går att göra denna uppdelning.

Överlag så upplever jag att den religiösa tron inte är "utan bevis", snarare tvärtom. Man har en upplevelse som är extremt känslomässigt stark.

Fast Jesus har sagt, i scenen med Thomas tvivlaren, att det är störst att tro utan bevis, så det är ju ett ideal. Samma ideal finns ju inte direkt inom vetenskaplig tro, snarare tvärtom. Att man som religiös ändå vill ha någon form av, i synnerhet känslomässiga bevis, är inte så konstigt, för man vill utöka sin krets och fånga in fler i fållan och då kan man ju försöka fånga in nya får med någon form av bevis. Då finns det kanske också en viss skillnad i arten av bevis som man söker: den religiöse vill främst ha starka känslomässiga bevis, den vetenskapstroende tungt vägande rationella och logiska sådana, men naturligtvis spelar även känslor in här. Och så har vi Jehovas vittnen, en religiös grupp som odlar något slags förment logisk och vetenskaplig syn på Bibeln och som nyttjar sina varianter av logik och rationalitet snarare än emotionalitet för att övertyga andra.

PopJimmy skrev:Det är snarare så att religiösa människor söker bevis för att legitimera sin tro, precis som vilken annan form av tro som helst.

Skillnaden mellen tro och tro tycks för mig snarare handla om vart (i vilka auktoriteter) man söker stöd i.

Ja, det är väl snarast det som det i praktiken handlar om: man söker bevis på lite olika håll och stöd från olika slags auktoriteter.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"